Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Poolse fietser vecht snelheidsboete aan - Forum Wereldfietser

Poolse fietser vecht snelheidsboete aan

Een Poolse jongen moet twaalf euro betalen omdat hij 46 kilometer per uur reed met de fiets. Dat slaat nergens op, vindt de jongeman. Hij gaat de boete aanvechten bij de rechtbank.

Zie ook het filmpje, sorry voor de &%$%$-reclame:
http://www.hbvl.be/nieuws/video/sport/a ... e-aan.aspx
:D
Ik ken de wetten niet in Polen, maar voor zover ik weet is er voor een fietser in Nederland geen maximum snelheid. Hier in Nederland win je zo'n zaak (tenzij de wetten zijn veranderd op fietsgebied).

Anekdote:

In een dorpje waren mensen er niet blij mee dat er een flitspaal langs de doorgaande weg was geplaatst. Het regende bekeuringen. Een aantal wielrenners hebben besloten om de flitskast vol te schieten met plaatjes van hen, zodat er geen foto's van de auto's meer gemaakt konden worden. Dat werkte zo goed dat de paal werd verwijderd.
Robert_F schreef:Ik ken de wetten niet in Polen, maar voor zover ik weet is er voor een fietser in Nederland geen maximum snelheid. Hier in Nederland win je zo'n zaak (tenzij de wetten zijn veranderd op fietsgebied).
Tegenwoordig vallen ook fietsers (helaas) onder de categorie bestuurders en moeten zich daardoor houden aan de algemeen geldende snelheidslimieten. Dus 30/50/80/120(/130)km/h.
Alleen vraag ik me af hoe ze dat ooit willen gaan handhaven, omdat een fietser niet verplicht is voorzien van een snelheidsmeter (laat staan dat die correct afgesteld is).

De oude regeling waarbij slechts de regel gold dat je moest stoppen binnen de afstand die je kan overzien vond ik prettiger.
Robert_F schreef:Anekdote:

In een dorpje waren mensen er niet blij mee dat er een flitspaal langs de doorgaande weg was geplaatst. Het regende bekeuringen. Een aantal wielrenners hebben besloten om de flitskast vol te schieten met plaatjes van hen, zodat er geen foto's van de auto's meer gemaakt konden worden. Dat werkte zo goed dat de paal werd verwijderd.
Vroeger in het analoge tijdperk voor flitskasten kon dat inderdaad, tegenwoordig zijn veel flitskasten al digitaal verbonden met een verwerkingskamer waardoor vrijwel ongelimiteerd doorgeflitst kan worden.
Fietsers kunnen niet bekeurd worden op snelheid omdat ze geen verplichte snelheidsmeter en nummerplaat hebben. Daarentegen kan je als fietser nog wel een boete krijgen als je te snel rijdt. Dit valt geloof ik onder artikel 5 (kapstokwet) en je wordt dan bekeurd vanwege roekeloos rijgedrag
nsa1984 schreef: Tegenwoordig vallen ook fietsers (helaas) onder de categorie bestuurders en moeten zich daardoor houden aan de algemeen geldende snelheidslimieten. Dus 30/50/80/120(/130)km/h.
:shock: Dus we mogen onze fiets ook op de autosnelweg besturen? Goed dat je het zegt.

Carl
Carl schreef:
nsa1984 schreef: Tegenwoordig vallen ook fietsers (helaas) onder de categorie bestuurders en moeten zich daardoor houden aan de algemeen geldende snelheidslimieten. Dus 30/50/80/120(/130)km/h.
:shock: Dus we mogen onze fiets ook op de autosnelweg besturen? Goed dat je het zegt.

Carl
Zucht me autist me doet dat soort dingen altijd verkeerd.

In principe als je puur alleen daarnaar zou kijken. Ja inderdaad dan zouden fietsers zich ook op de snelweg mogen verplaatsen, helaas bestaan er voor snelwegen extra aanvullende beperkingen waardoor dat in praktijk dus niet mag.

Maar als je als fietser dan toch op de snelweg zou fietsen en je gaat sneller dan 120km/h dan ben je naast eventuele overige regeltjes ook qua snelheid in overtreding en dus beboetbaar.
Iets met motorvoertuigen geloof ik.