Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maastricht-Zurich (Benjaminse tot Basel) - Forum Wereldfietser

Maastricht-Zurich (Benjaminse tot Basel)

Hallo allemaal.

Ik ben een trip aan het plannen van Maastricht naar Zurich.

Ik ga op mijn racefiets, dus licht gepakt;
bagage drager; fly tubus
Fietstassen: Vaude Discover Pro Front of Back (passen alle twee achter), plus een stuur tas en zadel tasje
Tent: Vaude PowerTokee Ultralight
Slaapzak en opblaasmatje

De route die ik ga volgen is de route van Paul Benjaminse; Amsterdam-Rome, maar dan het eerste deel; Maastricht-Basel (inderdaad waar is dat eerste deel Amsterdam-Maastricht :? )
Vanaf Basil moet ik de route nog uitstippelen naar Zurich.

Ik heb geen GPS bij me; dus kaarten..


Heeft iemand tips? of de route al een keer gereden?
Leuke campings die je kunt aanraden?

Oh, en ik ga waneer het niet regent :lol:

N. 8)
Ik ben nu ook aan het kijken naar wat voor banden ik nodig heb.
Maar zo dik en degelijk mogenlijk?

N 8)
Hallo N
Ik fietste de route enkele jaren geleden andersom. Eigenlijk geen bijzonderheden, behalve dat het in Noordfrankrijk nogal uitgestorven kan zijn, dus plan je overnachtingen dan op tijd. Bandenkeuze is en dat kom je onderweg bij de meeste fietsers tegen Schwalbe Marathon.
groeten
Jos
voor de rit van Basel naar Zurich kun je vertrouwen op de routes van veloland schweiz. Deze staan bijzonder goed bewegwijzerd, je hebt eigenlijk geen kaart of gps nodig.
Op de overzichtskaart van de fietsroutes staan de campings als tentjes aangeduid en ook op de site kun je een lijst met campings,'slapen in het stro', en b&b downloaden.

http://map.veloland.ch

Ik weet niet wat je bestemming precies is maar Jona bij Rapperswil aan het Zurich meer is een zeer gezellig stadje met een camping.
bedankt voor jullie reakties.

N. 8)
Ik heb die route 10 jaar geleden van grevenmacher (lux) tot Sienna gedaan.

Maak je niet te druk over de banden. Het luxemburgse, franse en zwitserse deel van de route is zowat geheel geasfalteerd. Het Belgische deel heb ik niet gedaan.

Wat me nog is bijgebleven:
- het gebrek aan campings, winkels en horeca in Lotharingen. Als er al wat was, dan was het dicht, vanwege vakantie. Hou daar rekening mee. Elzas is al een stuk beter.
- de camping in Rhodes op een schiereiland in de Étang de la blanche chaussee. Mooi gelegen en een restaurant op korte afstand.
- de eerste boerderij-camping in de Elzas. Ik denk dat het Palmer in scherwiler was. Tent tussen de fruitbomen. Goed eten en wijn van eigen huis. Ongeveer 5 km van de route.
- Camping bachtalen in möhlin, enkele tientallen km's voorbij Basel. In Zwitserland zijn campings niet best: duur, erg gericht op sta-caravans. Behalve dat ik persoonlijk mooie herinneringen heb aan deze camping, viel deze ook positief op door: trekkersveldje, mooi zwembad aan de overkant van de weg, leuk stadje (rheinfelden) in de buurt.
bedankt voor je tips! :)

N. 8)
Elstar schreef: - het gebrek aan campings, winkels en horeca in Lotharingen. Als er al wat was, dan was het dicht, vanwege vakantie. Hou daar rekening mee. Elzas is al een stuk beter.
Dit is nog steeds een stuk van de route dat en beetje planning (exact houden aan dagafstanden, vooraf checken of campings nog bestaan), geld (dan maar een hotel of B&B in) of oogkleppen (de volgende camping halen we nog wel voor donker) zijn noodzakelijk.
Elstar schreef: In Zwitserland zijn campings niet best: duur, erg gericht op sta-caravans. Behalve dat ik persoonlijk mooie herinneringen heb aan deze camping, viel deze ook positief op door: trekkersveldje, mooi zwembad aan de overkant van de weg, leuk stadje (rheinfelden) in de buurt.
Zwitserland is idd niet goedkoop, maar de opmerking over de campings geldt voor alle campings buiten de echt touristische gebieden. Vanaf de eerste camping na Vaals tot in Italie zijn de campings primair voor vaste "kampeerders" ingericht.

Uitzonderingen op de regel zijn overal te vinden in Zwitserland (1e camping na Biel, campings langs Bodensee, camping aan de Rijn bij Flaach, camping aan de Bodensee bij Arbon, camping Bad Ragaz, etc ). ;-)
Gewoon naar Basel fietsen en dezelfde dag nog naar Weil Am Rhein fietsen dat is 5,4 km en stukken goedkoper.
Laatste 30 km tot Basel is goed te doen veel gravel langs de Rein.
Ik rijd op conti travel contact 42 mm en dat gaat prima!
Wanneer ben je van plan te gaan Nemnissis?

Ik overweeg al een paar maanden om deze tocht te gaan maken.
Van Maastricht naar Basel maar dan door naar Luzern.
(paar dagen blijven en dan met de trein terug)
Ik heb het boekje van benjaminse goed bestudeerd en het lijkt mij een schitterende tocht !!!

Helaas heb ik totaal geen meerdaagse ervaring.
Wel heb ik sinds kort leuke dagtochten van 80 en 100 km gemaakt op mijn 35 oude Batavus racefiets. (vandaar mijn naam)
Met de benen zit het dus wel goed.

je begrijpt dat ik je topic met belangstelling volg.

Zodra ik een geschikte fiets en een basisuitrusting heb gevonden ga ik op pad.
Overweeg nu een koga lightrunner. (licht, betaalbaar, en volgens mij voor dit doel heel geschikt)

Jij in ieder geval veel succes gewenst!
Ik ben nu mijn fiets aan het spuiten; rood naar geel/ beige de kleuren van mijn bus. Ik heb daar een lastig hoestje aan overgehouden; toch maar eens nieuwe filters kopen voor het gas-masker :oops:

Ik ga toch maar een GPS dingetje kopen (Garmin Colorado 300) tweede hands; vandaag geld over maken.

Ben afgelopen weekeinde naar biketown (rose.nl) in duitsland gegaan en ik heb daar bagage drager (tubus logo evo) en tassen (ortlieb front roller classic). Ook twee nieuwe banden in de nieuwe kleuren van mijn fiets; een rood en een geel :)
Geen stuurtas gekocht; zit in de weg bij rem en schakelkabels.
Plus kaarten houder voor op het stuur, binnen banden en stuurband. Totaal 250 Euro.

Keep you guys updated.

N. 8)