Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maastricht --> ? - Forum Wereldfietser

Maastricht --> ?

Hallo!

Over 5 weken hebben we 3 weken vrij en willen we graag met de fiets en tent op pad (we zijn beginners). De uitrusting hebben we al redelijk op orde, we hebben alleen nog geen bestemming.... :shock:
We vertrekken het liefst vanuit Maastricht (gezien ons studentenbudget) en willen zo'n 60 km per dag fietsen (beetje afhankelijk van het terrein). Gewoon lekker fietsen en kamperen dus. Maar weet iemand een leuke route?

Gezien het huidige weer heb ik als back up geprobeerd uit te zoeken of het mogelijk is om met de trein al een stuk af te zakken naar het zuiden, maar dan kom ik steeds uit op onmogelijke verbindingen via Parijs en stukken met de metro. Heeft iemand daar nog ervaring mee?

Bedankt alvast!
groeten,
Matthijs
Matthijs1 schreef:Hallo!

Over 5 weken hebben we 3 weken vrij en willen we graag met de fiets en tent op pad (we zijn beginners). De uitrusting hebben we al redelijk op orde, we hebben alleen nog geen bestemming.... :shock:
We vertrekken het liefst vanuit Maastricht (gezien ons studentenbudget) en willen zo'n 60 km per dag fietsen (beetje afhankelijk van het terrein). Gewoon lekker fietsen en kamperen dus. Maar weet iemand een leuke route?

Gezien het huidige weer heb ik als back up geprobeerd uit te zoeken of het mogelijk is om met de trein al een stuk af te zakken naar het zuiden, maar dan kom ik steeds uit op onmogelijke verbindingen via Parijs en stukken met de metro. Heeft iemand daar nog ervaring mee?


Bedankt alvast!
groeten,
Matthijs

Ik weet niet hoe je denkt af te zakken met de trein, maar met de trein via Luik en Luxemburg kom je al een flink eindje
In het zuiden kan het ook slecht weer zijn, dus ik zou gewoon in maastricht aanfietsen spaar je ook weer geld uit voor de trein.

gr. Eelco
In Belgie is het in de zomer 7.50 p.p. voor een enkele reis binnenland + 5 euro voor je fiets. Mocht je de Vogezen en de Jura nemen als route kan je simpel door Duitsland reizen per trein.

http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... -deal.aspx

Wat nog mooier is met een klein budget is het boeken van een reis naar bijvoorbeeld Wurtzburg of Erfurt of ....vul maar in in Duitsland. Vanaf Amsterdam zuid, dus als je op de lijn Amsterdam Enschede kan instappen bespaar je een betaling aan de NS.

http://www.bahn.de/p/view/index.shtml

Vandaag nog gevonden voor aanstaande zaterdag om 09.00 vertrek een kaartje van Amsterdam zuid naar Leipzig (a. 16.15) voor Eur 79,- Moet je dan nog wel een fietskaartje bij kopen. > de treinreiswinkel het beste adres. Als je pas over 5 weken vertrekt kan je nog veel goedkoper (eur 39 pp ex eur 12 voor je fiets)

Maar je kan ook gaan fietsen naar het oosten, en op een weekenddag in Duitsland een schones wochenende ticket uit de automaat halen. Dan ben je fietsend weg en kan je echt goedkoop dwars door Duitsland met regiotreinen (ongeveer hetzelfde als onze intercity's qua snelheid, maar met veel meer fietsvervoermogelijkheid) Daarmee komen Polen, Tsjechie, Oostenrijk goedkoop binnen bereik. Of Denemarken, Oost Frankrijk, Zwitserland.

Mocht je een nachttrein met fiets kunnen vinden naar bijvoorbeeld Praag (even bij de treinreiswinkel binnenlopen) kan je van daar vrij simpel door naar verschillende bestemmingen in Oost-europa. Makkelijkste treinplanner die kant op (en overigens ook voor Nederland) is http://www.pkp.pl

Telkens een dag fietsen, en aan het einde van de dag een paar uur in de trein brengt je zo in drie-vier dagen in bijvoorbeeld Kiev of in Moldavie.

In september is het heerlijk op de Balkan, net niet meer zo heet dat je boven de 35 C. zit en volop vers fruit te koop langs de weg. Geen vaste vakantietoeristen.....kortom fijne vakantie!
Zonder treinen kun je volgens mij heel mooi de Frans/Duitse taalgrens volgen langs de Ardennen, Luxemburg, Saarland en Elzas. Het landschap is daar wel vooral geschikt voor mensen die heuvels eerder zien als uitdaging dan als hindernis :). Zo kun je dan in drie weken wel in Zwitserland uitkomen waarvandaan een prima nachttrein naar het noorden gaat, die je via Keulen vast ook wel in Maastricht brengt. Die nachttrein heet CityNightLine en vertrekt vanuit Zuerich en Basel.

Als je toch met de trein naar het zuiden gaat, zijn die overstappen in Parijs ook wel fietsend te doen.
Bedankt voor de tips!

Ik kwam net op internet de 'groene weg naar de Middellandse zee' tegen. Lijkt me ook een mooie route, en je kunt met de bus worden afgezet in het zuiden en dan terug fietsen. Wellicht ook het overwegen waard :)
En wat Reinier hierboven beschrijft, komt overeen met deel 1 van de route 'onbegrensd fietsen naar Rome'. Hoeft echt geen 3 weken te duren.
budget tip: met de summerdeal van de NMBS kun je tijdens de week naar om het even welk Belgisch station voor 7.50€. Nog een dagpas van 5€ erbij en je staat voor minder dan 12,50€ aan de andere kant van het land. Vanuit Maastricht naar een Belgisch station fietsen is nog wel te doen (Bilzen, Tongeren, Luik)

Veel plezier!

http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php