Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boutjes v Pletscher standaard v framemontage zwak (opgelost) - Forum Wereldfietser

Boutjes v Pletscher standaard v framemontage zwak (opgelost)

Goedemorgen.
Na zo'n 1000 km met ca. 30 kilo bagage bevalt mijn T400 erg goed, op één onderdeel na. De montage van de standaard houdt het niet vol:
Afbeelding
Het gaat om een Pletscherstandaard voor framemontage, dat houdt in dat het zwarte deel op de foto met twee boutjes direct op een speciaal daarvoor gemaakte nok op de achtervork geschroefd wordt. De boutjes gaan echter buigen zodra ik de fiets neerzet op een ondergrond die niet precies horizontaal is en de fiets met het voorwiel om het achterwiel gaat draaien. Dat gebeurt in mijn geval met enige kracht omdat ik voortassen gebruik. De boutjes op de foto zijn overigens reserve-exemplaren die ik in mijn voorraad had. De originele hielden het wel iets langer vol.
Met de oude versie op mijn andere fiets kon de standaard er wel tegen.
Afbeelding.
Ik wijt het aan een ontwerpfout omdat de passing van de twee onderdelen zo brak is dat alle krachten op de boutjes komen. Misschien is het maar goed dat het zo gebeurt omdat anders de achtervork het had begeven. In ieder geval is deze standaard niet geschikt voor het doel waarvoor de T400 verkocht wordt: "expedition".
Ik kan nu natuurlijk uren en reiskosten gaan besteden om garantie te krijgen of voor 20 euro de standaard bestellen die wel goed is en de nog goede poot gebruiken om onkruid tussen de stoeptegels te halen. Ik denk dat laatste, want de carport ziet er niet meer uit :D
Leon
Ik zou zeggen tijd om die 450 (?) nutteloze grammen van je fiets af te schaven? ;-) :D

Ik heb het zo nooit meegemaakt, wel kreeg de gewone versie zonder frame montage bij mij last van zijdelingse speling. Daarnaast had de standaard zin om zich 20cm de grond in te boren als de ondergrond ook maar een klein beetje zacht was en beschadigde de laklaag van de fiets behoorlijk. Voor al deze problemen bleek het weghalen van de standaard een geweldige oplossing! (ik heb hier dus nog een standaard liggen ;-)).
Leon, ik denk dat je de tekst in je link in het bericht aan moet passen. :) Op de site van Surly staat geloof ik ook iets over het gebruik van een standaard op de daarvoor voorziene gaatjes in de liggende achtervork, (beter van niet bij een bepakte fiets)
Ik heb op mijn ER exact dezelfde standaard en nooit enig probleem gehad, ook niet met zwaar beladen fiets op ongelijke ondergrond. Volgens mij ligt het eerder aan je boutjes. In de sterkte van boutjes zit erg veel verschil. Ga naar een goede technische winkel en vraag naar boutjes met minimaal sterkte 8.8 en liefst met een mooie inbuskop. Zit er misschien ook nog verschil tussen de diameter van de gaten in je standaard en de schroefdraad in de nok? Dat zou ook niet echt helpen.
Hoi,

> Ik zou zeggen tijd om die 450 (?) nutteloze grammen van je fiets af te schaven?
> ;-) :D
Zeker niet, ik heb het ding anderhalve dag in Spanje enorm gemist. Als je je fiets op een plek als de volgende foto neer moet leggen om daarna de camera uit de tas te halen is dat *&%*^#$.
Afbeelding

>(ik heb hier dus nog een standaard liggen ;-)).
Is dat er een met beugel? Wat moet je er voor hebben?

> Leon, ik denk dat je de tekst in je link in het bericht aan moet passen. :)
> Op de site van Surly staat
Dit is geen Surly.

> (beter van niet bij een bepakte fiets)
Iets van "een expeditiefiets mag je met bepakking niet op de standaard zetten"?
Erg grappig. (NOT)

> Ik heb op mijn ER exact dezelfde standaard en nooit enig probleem gehad,
> ook niet met zwaar beladen fiets op ongelijke ondergrond.
> Volgens mij ligt het eerder aan je boutjes.
> In de sterkte van boutjes zit erg veel verschil. Ga naar een goede technische
> winkel en vraag naar boutjes met minimaal sterkte 8.8 en liefst met een
> mooie inbuskop.
De originelen, ik heb ze bewaard, waren mooie inbusboutjes A2.70, dus ik denk niet dat 8.8 soelaas biedt (treksterkte 880 vs. 700).
Ik verwaht dat de passing op de ER beter is, als ik mijn standaard tegen de plek op de fiets houdt voel ik totaal geen passing. Ze hadden er een trapeziumvorm in moeten maken of zo.
Leon
waarom koop je niet een standaard die je onder je braket plaats met 2 uit klapbare poten heb ik ook. Fiets staat als een huis.

Mario
Leon schreef:.
Afbeelding.
Is dat m5? Moet minstens m6 wezen, en goed vastgedraaid zodat de boutjes alleen op trek en niet ook nog op buiging belast worden
De standaard treksterkten van bouten zijn voor 5.6 500 N/mm2 en voor 8.8 800 N/mm2 Als er op je boutjes niet 4.6, 5.6 of 8.8 staat, dan hebben ze die sterkte niet eens. Zo te zien op de foto is dat het geval, en ook de dikte van je boutjes lijkt me veel kleiner dan de gaten in de standaard.
Ik zou de schroefdraden op de dezelfde diameter maken als de gaten in de standaard en er bouten van 8.8 of 12.9 in draaien. Volgens mij ben je dan een heel eind op weg naar de oplossing van je probleem.
m-gineering schreef:
Leon schreef:.
Afbeelding.
Is dat m5? Moet minstens m6 wezen, en goed vastgedraaid zodat de boutjes alleen op trek en niet ook nog op buiging belast worden
Idd m5. M6 krijg ik wel door de standaard maar niet door het frame, waarschijnlijk, omdat er lak in de gaten zit + de gaten inmiddels beschadigd zijn. De monteur van FM zal wel de makkelijke weg gekozen hebben.
Het word dus wellicht 8.8 M6 bouten zoeken en uitvijlen.
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:
Leon schreef:.
Afbeelding.
Is dat m5? Moet minstens m6 wezen, en goed vastgedraaid zodat de boutjes alleen op trek en niet ook nog op buiging belast worden
Idd m5. M6 krijg ik wel door de standaard maar niet door het frame, waarschijnlijk, omdat er lak in de gaten zit + de gaten inmiddels beschadigd zijn. De monteur van FM zal wel de makkelijke weg gekozen hebben.
Het word dus wellicht 8.8 M6 bouten zoeken en uitvijlen.
Leon
Kijk ook even of er niet al toevallig schroefdraad in dat gat zit
Zojuist even gekeken maar ik ben bang dat de Pletscher/ESGE Multi standaard ergens in de verhuizing is verdwenen... Mocht ik hem tijdens het klaarmaken van mijn reisfiets dit weekend nog tegenkomen dan stuur ik wel even een PM, maar ik denk dat je beter af bent met de juiste bouten (die had ik nog wel gevonden...).
m-gineering schreef:Kijk ook even of er niet al toevallig schroefdraad in dat gat zit
Zo te zien wel, maar er zit ook lak in. Ik schat even in dat een nieuwe universele poot bestellen veel meer kans op vreugde geeft dan bedelen om een freesje bij de plaatselijke LFB/santosdealer + hopen op resultaat + ongeveer 2x naar Gulpen naar de dichtstbijzijnde ijzerwarenzaak + hopen dat een M6 8.8 het inderdaad houdt en de achtervork ook.
In de T100 van Helma zitten overigens ook M5-boutjes, kennelijk de VSF-standaard werkwijze.
Leon
je kan het gat in je frame even schoontappen met een m6 tap.
dan verwijder je de lak uit het gat en schroefdraad.
Machine tap kost niet zoveel bij de gamma en het is 10minuten werk.
Dan m-6 er door en een zelf borgend moertje als toetje.
m-gineering schreef:Is dat m5? Moet minstens m6 wezen, en goed vastgedraaid zodat de boutjes alleen op trek en niet ook nog op buiging belast worden
Moest vandaag in Gulpen zijn. Twee M6 8.8 inbusboutjes gekocht + moertjes en zelfborgende ringetjes, gaatjes strak uitgeboord en ik ben klaar voor minder dan een euro. Niet met een momentslutel aangedraaid, wel gesmeerd :D
De test is volgend jaar, maar ik neem aan dat als de RVS M5 boutjes het zo'n 14 dagen hebben uitgehouden dat de stalen 8.8 M6 het toch wat langer uithouden. Wel blijft ik het opmerkelijk vinden wat voor een dreun een fiets krijgt als je zo'n zware poot opklapt. Toch maar met het voetje tegen blijven houden.
Leon
Toch vreemd dat die langeafstandfietsenbouwers geen nette standaard oplossing kunnen ontwikkelen. Zeg nou eerlijk dit ziet er toch niet uit.
Dit was duidelijk een geval van wel goed ontwikkeld maar stap 1: "sorry toch gelakt" en stap 2: "Dan doe ik er toch gewoon dunnere boutjes in?".
Leon
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Aan mijn achtervork zit een plaatje gelast met twee gaatjes. Daar is draad in getapt. De stander zit met een schroef in dat draad gedraaid. Geen boutje erachter (natuurlijk). In de loop der tijd 'lubbert' het schroefdraad uit en komt de bout los te zitten. Bij mij vorig jaar, bij mijn vrouw dit jaar.

Ik heb dat opgelost door het iets uit te boren, een nieuw boutje te pakken (zelfde maat) en er een zelfborgende moer achter te zetten. Het zit nu weer lekker stevig.

Ik snap ook wel dat het optreedt want met bagage komt er steeds een behoorlijk gewicht op een klein plekje als je de fiets op de stander plaatst. Waarbij dat gewicht ook nog de neiging heeft wat te resoneren.

Tegenwoordig parkeer ook de fiets in dat geval ook tegen een stationair object, als dat voorhanden is.
De krachten op de achterstandaard kun je natuurlijk ook wat verdelen door een voorstandaard te monteren. Vooral het bovengenoemde "wegdraaien" van je voorwiel(stuurtas !) op een ongelijke ondergrond voorkom je dan.
Hans: Uitlubberen/los trillen van bouten beperk je door borgvloeistof.

Ben
En ik zou nooit uitboren maar proberen schroefdraad na te snijden en extra zelfbirgend moertje er achter te plaatsen.

My 2 cents
Matthie9000 schreef:wel kreeg de gewone versie zonder frame montage bij mij last van zijdelingse speling.
Hier krijg ik dus na verloop van tijd ook altijd last van. Is er een manier om die zijdelingse speling bij een Esge Pletscher te verhelpen?