Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht op een huis-tuin-en-keukenfiets Rotterdam-A'dam - Forum Wereldfietser

Fietstocht op een huis-tuin-en-keukenfiets Rotterdam-A'dam

Had geen idee onder welk kopje ik dit bericht moest plaatsen.... vandaar

Jongens, vanmorgen om 8:45 uur was het zover!!! Op m'n simpele fiets van Rotterdam naar Amsterdam fietsen via de LF2 route en verschillende knooppunten. Nou, het was maar goed dat ik een kaart bij me had... Je fietst gauw een bordje voorbij, het zit verstopt in de struiken of het is verdwenen!!! Goed.... ik heb vandaag aardig wat extra kilometers gemaakt :-)

De tocht was echt prachtig. Zeker als je langs verscheidene kanaaltjes, beekjes en kleine riviertjes fietst. Mochten jullie deze tocht nog niet hebben gefietst, kan ik deze echt aanraden :-)

Er kleefde wel een klein nadeel aan m'n uitrusting. Deze tocht is met een simpele fiets best zwaar. Met een ATB of goede racefiets, had deze tocht in een snellere tijd kunnen afleggen. Tevens ben ik 32 jaar en nog steeds vrijgezel!!! Een simpele fiets is niet erg sexy. Met een goeie fiets + kleding weet ik zeker dat ik een leuke fiets-vent ga scoren ;-) hahaha....

Nu zou ik graag een goeie ATB of racefiets willen hebben, welke ik voor dagtochten en fietsvakanties kan gebruiken. Tja, deze kosten geld. Is het een idee om evt. een tweedehands te kopen? Een ATB heeft geen bagagedrager, kan ik deze apart kopen?
Graag wil ik het advies van jullie, de wereldfietsers :-)

Janneke

Aangezien ik volgend
Tussen een racefiets en mtb zit ook nog de vakantiefiets het zwitserse zakmes onder de fietsen voor het ultieme genieten :)
Er bestaat geen éénduidig advies en zoveel mensen zoveel meningen :)
Dus eerst zo goed en zo kwaad na gaan wat je precies gaat doen.
Wellicht nog even door fietsen om goed beeld te krijgen.
En ga veel lezen op dit forum!
Ik droom altijd van dames op een Surly of Salsa :)
Goed bezig! het omfietsen hoort er gewoon bij hoor als je begint met LF-routes!

Ik zou voor een tweedehands gaan omdat je volgens mij nog moet ontdekken wat voor fiets/afstelling bij je past. Bij een nieuwe fiets loop je dan het risico dat je na een half jaar tot de conclusie komt dat je toch iets heel anders wil. Probeer onder andere te ontdekken:

- wat voor stuur je fijn vind (vlinder, recht met barends, racebocht)
- lengte tussen zadel en stuur
- hoogte van stuur tov zadel (diepte van de zit)
- keuze/soort zadel (ook weer afhankelijk van de diepte van je zit)
- verzet (keuze van de tandwielen voor/achter)
- derailleurs vs versnellingsnaaf?
- misschien wil je wel een ligfiets?
- etc.etc.

Iemand met verstand van zaken zal je op weg kunnen helpen maar dit soort zaken is ook een kwestie van voorkeur. Tijdens de weekenden van de wereldfietser kun je naar de ervaringen van ervaren fietsers vragen en misschien wel een paar fietsen uitproberen.

Een tweedehands is (icm een cursus) ook ideaal om wat handiger te worden in het afstellen en onderhouden van je fiets! En wat betreft sexy... ga vooral niet voor een vlinderstuur :shock: :D
een ligfiets is mijn inziens het sexyst en daarmee een goede keuze voor een vrijgezelle vrouw van jouw leeftijd.
AB schreef:Ik droom altijd van dames op een Surly of Salsa :)
jeroen_ schreef:een ligfiets is mijn inziens het sexyst en daarmee een goede keuze voor een vrijgezelle vrouw van jouw leeftijd.
Aha, dat verklaart waarom ik geen leuke fiets-vent tegenkom!
Matthie9000 schreef: En wat betreft sexy... ga vooral niet voor een vlinderstuur :shock: :D
Oh, dan zit ik wel goed maar eh .. waar is die sexy vent dan? Ik fiets namelijk nog steeds zonder. :shock:

Je moet er achter komen wat je leuk vindt, dat kost tijd en veel fietsen.
Ik begon met een racefiets, met veel bagage ging ik zwabberend als een dweil naar Spanje. Dat was bergop veel duwen en bergaf pure zelfmoord. Gebroken spaken, kromme wielen en rokende remblokjes. Maar ook een fantastische reis en heerlijk om aan terug te denken.
Daarna in Turkije met een oude fiets (daar tweedehands gekocht), heeeel veel lekke banden en die fiets was niet vooruit te branden zo zwaar was ie, maar wat een prachtige reis!
En nu, jaren later, heb ik drie fietsen. Mijn trouwe stoere Santos voor verre reizen met bagage, een MTB voor bos, modder en sneeuw en (mijn nieuwe liefde) Scott: fluitend brengt deze mij door berg en dal, een heerlijke fijne racefiets.
Blijkbaar kan ik niet kiezen, ik vind alles leuk. :D

Groeten, Yopie
Yopie schreef: En nu, jaren later, heb ik drie fietsen. Mijn trouwe stoere Santos voor verre reizen met bagage, een MTB voor bos, modder en sneeuw en (mijn nieuwe liefde) Scott: fluitend brengt deze mij door berg en dal, een heerlijke fijne racefiets.
Blijkbaar kan ik niet kiezen, ik vind alles leuk. :D

Groeten, Yopie
+1
Om fietsen te leren, zowel materiaaltechnisch (afstellen derailleur, speling uit naven, type banden, ketting vervangen, spaken, onderhoud balhoofd, etc) als fietstechnisch (houding, balanceren, snelheid, duurconditie, etc), is een mtb of racefiets een heel goed middel om te beginnen. Dan is je leercurve het hoogst (zal wennen zijn in het begin) en is later de overstap naar een echte vakantiefiets (santos, vsf, patria, koga, idworx, surly, snel, van herwerden, gaastra, velotraum, gebla, m-gineering, thorn, salsa, etc) een stuk kleiner. Een ligfiets zou ik vermijden, dat trekt het verkeerde type man aan, hoewel ze natuurlijk met het verweer zullen komen dat een bukfiets ook het verkeerde type man aan trekt. Misschien kun je toch maar beter gaan dammen :).
Als je nou je lengte en je wensen even meld dan kan het forum met je meekijken op marktplaats ;)

Wil je een dames model of een heren model?
Framemaat wat je nu hebt?
Yopie schreef: Oh, dan zit ik wel goed maar eh .. waar is die sexy vent dan? Ik fiets namelijk nog steeds zonder. :shock:
Då I Sverige lever ju bara tuffa vikingar med stora skägg!!!
@ alle wereldfietsers van dit forum,

Stiekem dacht ik al aan twee fietsen. Een ATB voor lekkere tochten waarbij het zweet in je bilnaad staat :-) Oooo, dat is al helemaal niet sexy ;-) En een vakantiefiets voor fietsvakantie en meerdaagse tochten. Dat is best een aardig idee. Omdat echt geen verstand heb van vlindersturen, velgremmen en spaakspanning. Lijkt het me enigzins zinnig om bij de eerst volgende Wereldfietser-meeting eens kennis te maken met jullie, de wereldfietsers en wijze raadgevers. En met de verschillende fietssoorten!!!!
applemeisje schreef:@ alle wereldfietsers van dit forum,

Stiekem dacht ik al aan twee fietsen. Een ATB voor lekkere tochten waarbij het zweet in je bilnaad staat :-) Oooo, dat is al helemaal niet sexy ;-) En een vakantiefiets voor fietsvakantie en meerdaagse tochten. Dat is best een aardig idee. Omdat echt geen verstand heb van vlindersturen, velgremmen en spaakspanning. Lijkt het me enigzins zinnig om bij de eerst volgende Wereldfietser-meeting eens kennis te maken met jullie, de wereldfietsers en wijze raadgevers. En met de verschillende fietssoorten!!!!
En van een hardtail mountainbike is nog best een hele goede vakantiefiets te maken (mits je niet teveel meeneemt en vantevoren een beetje let op voldoende lengte van de achterbrug (dan komt de hiel van je schoen niet tegen de tas aan), karretje erachter kan ook nog altijd).

Ik zou in de aanloop naar een vakantiefiets vooral letten op (in volgorde prioriteit):
1) dikte van de banden (minimaal 50mm of is maximaal 42mm ook al voldoende?, met andere woorden, op wat voor wegdek wil je fietsen)
2) 26" of 28" wielmaat (sahara of west-europa)
3) daar je frame op afstemmen en vervolgens heel goed geometrie met je lichaamsbouw en type fietshouding (sportief, comfortabel, rechtop) vergelijken. Dat is een zelfstudie op zich. Let ook op lengte achterbrug en al dan niet geveerde voorvork, type balhoofd.
4) kwaliteit wielen (velgen, spaken, naaf)
5) afmontage

kortom, het zal in het begin duizelig worden, maar door je flink in te lezen en impulsaankopen voorlopig weet te beperken, dan kom je er wel. De VSF T400 wordt alom geprezen voor prijs/kwaliteit mocht je haast hebben bij de aankoop :). Succes.
Mag ik even melden dat het mij een beetje duizelt :-( In gedachte zie ik velgremmen, vlinderstuur, ligfiets en mannen in te kleine fietskleding ;-) Tja, ook niet zo gek als je pas net begint. Je hebt totaal geen kaas gegeten van het fietsen en wat daar allemaal bij komt kijken. Tevens wil je als "hot woman on wheels" ook nog goed voor de dag komen!!!
Jullie lezen het goed, ik moet aan de hand worden meegenomen door fietsland :-)
Tja fietsen zijner in vele soorten, maten en prijzen.
Belangrijk is om te weten wat je wil.
Ga je de bossen of vind je anwb routes volgen leuk wil je naar Spanje of berlijn fietsen.
Als je dat weet en je weet je budget dan kan pas ern fiets kiezen en kopen.
Zelf ben ik gestart op ern merida freesport 1000r van 1149€ inmiddels veel aan verbouwd. Gisteren heb ik een Jan Janssen met rohloff naaf gekocht. Ns heel veel lezen op dit forum, christoforus, oppad.nl en bike and trekking.

Eerste stap bepalen wat je wil!
Wat ik wil... daar heb ik even over nagedacht. Wat mij gaaf lijkt om met een MTB / ATB de LF routes / knooppunten systeem te fietsen. Lekker met het zweet in de bilnaad, helmpje op en met sexy "hot woman on wheels" kleding, kom ik een heel eind. Laat mij eerst maar wennen aan een MTB/ATB. Zo heb ik op marktplaats mooie modellen gezien. Als jullie met mij mee willen kijken en jullie mening geven. Zoek maar op: mtb 2011 shimano xt zgan. Ik vind hem erg mooi en shimano is een goed merk.... toch?
Maar.... voor de aankomende fietsvakanties en meerdaagse tochten wil ik een nieuwe vakantiefiets met fietstassen, matje, tent, kookgerei enz.. Nu zijn de fietstochten nog in NL, maar wil graag een keer naar Berlijn of Denemarken fietsen

Zo, ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen :-)
Maar dan zou ik nooit een atb/mtb nemen. das het zelfde als met een tractor gaan winkelen. does not make sense :)
Dan zou ik juist kijken naar een fitness fiets of een trekking fiets(twee vliegen in 1 klap) met comfort banden 42 of 47mm zonder tractor profiel.
Shimano is trouwens het merk van de onderdelen wat aan een frame van een merk geplakt wordt. shimano xt of xtr is goed, als is het ontworpen voor mtb fietsen. :)
Wil je minder onderhoud en heb je poen neem je een rohloff naaf. heb je nog meer poen neem je een rohloff met snaar.
En wil je echt heul stoer zijn neem je een heren fiets :)
maar ook zou ik eens langs gaan en een babbel maken bij:
http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... f4a4aa6784
Matthie9000 schreef:Då I Sverige lever ju bara tuffa vikingar med stora skägg!!!
:D :D
Ah, en man som talar svenska, daar ga ik toch wel even voor remmen! :wink:
applemeisje schreef:Tevens ben ik 32 jaar en nog steeds vrijgezel!!! Een simpele fiets is niet erg sexy. Met een goeie fiets + kleding weet ik zeker dat ik een leuke fiets-vent ga scoren
Hmm, zoek je een fiets of zoek je een man?
Misschien een idee om een oproep voor een fietsmaatje te plaatsen?
applemeisje schreef: Tevens wil je als "hot woman on wheels" ook nog goed voor de dag komen!!!
Wat versta je hier eigenlijk onder?
Door fietsen in wind, regen, kou en felle zon ga je er nou niet echt op je voordeligst uitzien.
Ik heb een dikke bos blond haar wat gigantisch in de knoop komt, verkleurd en verdroogd tot stug stro, een rood/bruin verbrand gezicht, een neus die constant vervelt, witte strepen naast verwilderde fietsogen (door het dichtknijpen tegen de zon), droge pijnlijke lippen, bruine handen met witte vingers (je kan niet fietsen met wijd gespreide vingers), gebleekte zoutplekken op de rug van m'n lievelings t-shirt en door enorme vreetbuien sta ik dus zo, vergezeld door akelige zweetluchtjes, heel ongegeneerd al bij de kassa een banaan in m'n mond te proppen, niet echt charmant nee.
En als ik me uitkleed, oelala dat is helemaal schrikken, want buik, rug en billen zijn zo wit als wit wasgoed reclame. En na een hele dag fietsen ben ik behoorlijk moe en om dan in een natte koude tent, op een dun slaapmatje, gewurmd in een strakke slaapzak aan romantiek te denken, nou nee niet echt. Ik ben dan al blij dat ik 's nachts niet hoef te plassen want dat is al meer dan genoeg gehannes.
Dus misschien toch maar beter in een strak badpak ofzo lekker op 't strand gaan liggen? :wink:
Lol @ Yopie!
Ik moet ook altijd zo lachen om de mtb-er op een full suspension fiets en die vacuuum verpakt in bluf tex zich helemaal de pleuris trappen om 25 te fietsen in de polder.
Om nog maar te zwijgen van de herrie van de banden en de onzin van een full suspension fiets in de polder!

Daarintegen heeft een vrouw op een wereldfiets met rohloff naaf onmiddelijk mijn onverdeelde aandacht. Ongeacht het uiterlijk.
oeps....dubbel
Door fietsen in wind, regen, kou en felle zon ga je er nou niet echt op je voordeligst uitzien.
Ik heb een dikke bos blond haar wat gigantisch in de knoop komt, verkleurd en verdroogd tot stug stro, een rood/bruin verbrand gezicht, een neus die constant vervelt, witte strepen naast verwilderde fietsogen (door het dichtknijpen tegen de zon), droge pijnlijke lippen, bruine handen met witte vingers (je kan niet fietsen met wijd gespreide vingers), gebleekte zoutplekken op de rug van m'n lievelings t-shirt en door enorme vreetbuien sta ik dus zo, vergezeld door akelige zweetluchtjes, heel ongegeneerd al bij de kassa een banaan in m'n mond te proppen, niet echt charmant nee.
En als ik me uitkleed, oelala dat is helemaal schrikken, want buik, rug en billen zijn zo wit als wit wasgoed reclame. En na een hele dag fietsen ben ik behoorlijk moe en om dan in een natte koude tent, op een dun slaapmatje, gewurmd in een strakke slaapzak aan romantiek te denken, nou nee niet echt. Ik ben dan al blij dat ik 's nachts niet hoef te plassen want dat is al meer dan genoeg gehannes.
Dus misschien toch maar beter in een strak badpak ofzo lekker op 't strand gaan liggen? :wink:
Whoehaha...hoe realistisch als ik s'avonds liggend in ons tentje, naast me kijk...
55er schreef:
Whoehaha...hoe realistisch als ik s'avonds liggend in ons tentje, naast me kijk...
Wel gezond toch? Een beetje zelfspot en toch een beetje onbewuste drang naar enig (fiets)avontuur. In mijn vriendenkring (die niet fietsen) wordt ook altijd een beetje smalend gedaan om wielerkleding. Kennelijk hoort het erbij als beginnend fietser om daar een drempeltje te nemen en zijn niet-fietsers die strakke kleding niet gewend. Dan is een beetje zelfspot wel heel leuk om te lezen.

Persoonlijk denk ik dat een atb prima om te bouwen is naar vakantiefiets. Weliswaar niet zo volwaardig als een echte trekkingfiets (spatborden, verlichting, voorvering, schijfremmen, lange achterbrug), maar je hebt op een atb tenminste wel de mogelijkheid om echt offroad te gaan..... of met smallere 26" schwalbe kojaks ook gewoon de mogelijkheid om snel over asfalt te vliegen. Het speelse karakter van een atb is ook goed om wat stuurvaardigheid en conditie op te doen.
Daarentegen, koop je meteen een 26" trekkingbike (met mogelijkheid tot brede banden), dan kun je daar eventueel weer prima een kale atb van maken. Gewoon verlichting, dragers en spatborden demonteren :).

Zelf vind ik het prettig om verschillende fietsen te hebben (van beide 1 in plaats van 2 in 1). Een tweedehandsje voor de dagritten in de nabijheid van huis (en evt. woonwerkverkeer) en een nieuwe trekkingbike voor het echte vakantiewerk (waarbij je blindelings wilt vertrouwen op de duurzaamheid en de kwaliteit). Zo krijgt het tweedehandsje (atb) de meeste slijtage te verduren en blijft de echte trekkingbike een beetje bespaard voor het echte meerdaagse sleurwerk. Een iets ruimere berging/garage is dan wel een vereiste uiteraard :).