Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optimus Nova Plus - lekkende snelkoppeling en startproblemen - Forum Wereldfietser

Optimus Nova Plus - lekkende snelkoppeling en startproblemen

Hallo

Even mijn slechte ervaringen met jullie delen ivm de benzinebrander Optimus Nova Plus.

Omdat ik de Optimus R8 een erg betrouwbare brander vond, maar nogal zwaar, kocht ik in 2006 een Optimus Nova Plus. Deze is eerst een tijd niet gebruikt ivm rugproblemen en minder fietsen. Sinds vorig jaar gebruik ik de brander terug wat meer. Ik heb aanhoudende problemen met het opstarten van de brander. Dit is vooral het geval wanneer de brander wordt gebruikt met gewone benzine. Met Coleman-benzine is het probleem wat minder. Wat er gebeurt is dat de vlam plots uitgaat, zowel tijdens het opstarten als tijdens het koken. De brander daarna laten afkoelen en terug laten opstarten, resulteert in steekvlammen van een halve meter. Wellicht doordat er lucht in de leiding komt. Dit is een erg gevaarlijke situatie, vooral wanneer je kampeert in een droog bos. De steekvlammen gaan niet weg, maar blijven gewoon aanhouden. Tweede probleem is dat de snelkoppeling aan de brandstoffles soms niet helemaal goed sluit en dat er dan brandstof uit de brandstoffles wegloopt. Dit is niet alleen erg vervelend, maar ook gewoon gevaarlijk. Tijdens mijn laatste fietstocht in Duitsland besloot ik de brander niet meer te gebruiken omdat ik meer tijd stak in het telkens weer proberen opstarten en gewoon schrik kreeg van de steekvlammen die bleven aanhouden en niet weggingen. Ik kocht onderweg een MSR Whisperlite en verstuurde de Optimus Nova Plus terug naar de fabriek.

De reactie van Optimus vind ik ongelooflijk. Zij vinden het normaal dat de snelkoppeling aan de brandstoffles soms lekt. Ze zetten het gewoon bij hun FAQ's op de website. Dat je bagage onder de benzine zit, vertellen ze er niet bij. Niet enkel vervelend maar ook gevaarlijk. Tevens vinden zij het normaal dat hun brander enkel moet werken op Coleman benzine. Omdat mijn brander te oud is, vinden ze het niet nodig om het probleem verder te onderzoeken.

Mijn koopadvies: koop een MSR-brander voor veel minder geld. Eenvoudiger in gebruik en tot hiertoe ook veel betrouwbaarder op gewone benzine. Ook de onderdelen voor MSR zijn veel eenvoudiger te vinden.

Nog even vertellen dat ik de brander ook al had gereinigd en doorspoeld met Coleman-benzine, dat ik allerlei zaken heb geprobeerd met de doorpriknaald,... De snelkoppeling heb ingevet met het speciale vet, zoals Optimus adviseert... Maar ik vrees dat dit een geval is van slechte design.

Groeten,
Dan
Dan, jammer dat je je een beetje bekocht voelt. Ik had dezelfde ervaring met een coleman, waarbij de slang naar de brander lekte (rubber poreus geworden) en dit was geen vervangbaar onderdeel, een nieuwe branderkop met slang was bijna net zo duur als een compleet nieuwe brander. Resultaat geen coleman-brander meer voor mij maar een Optimus Nova zonder plus (de plus was er nog niet). Ik herken jouw problemen echter niet en stook naast coleman-fuel ook op alle merken benzine die op dat moment te koop zijn, de een beter dan de ander. Misschien komt het doordat er niet genoeg druk in de fles zit, je kunt het leertje met vaseline of brooks zadelvet invetten (1 maal per jaar of wanneer nodig herhalen) waardoor je na 20 keer pompen (meer als de fles niet helemaal vol is) genoeg druk hebt opgebouwd.
Vreemd is dat er benzine lekt uit de fles, ik mag aannemen dat de druk er vanaf is als je hem opbergt in je tas (rechtop zetten kan helpen en anders als bidon op de fiets meenemen.
Na zes jaar ongebruikt te hebben gelegen dan zou ik mij toch zorgen gaan maken over rubbers en die maar eens heel goed na kijken. Zeker met een brandbare lading.

Just my two cents
Wimmert schreef:Na zes jaar ongebruikt te hebben gelegen dan zou ik mij toch zorgen gaan maken over rubbers en die maar eens heel goed na kijken. Zeker met een brandbare lading.
Daar ben ik het mee eens. Een MSR kan overigens ook nogal lekken, getuige het gelek dat ik afgelopen voorjaar had toen ik de brander voor het eerst na een jaar gebruikte. Voortaan gaat in de winter de pomp uit elkaar zadat er geen klemspanning op de ringetjes staat. Je kon het overigens niet aan het ringetje zien dat het daar aan lag, een nieuw ringetje gaf goed resultaat.
Als (link?) een fabrikant van een apparaat op benzine op hun eigen site zet dat het normaal is dat het apparaat lekt lijkt me dat een leuke voor een melding naar de consumentenbond en naar de VWA of de overeenkomstige instantie in België. (zie bv ook dit over gastoestellen).
Leon
Heb ik ook wel eens last van (lekken), en nog steeds ca, een keer per twee manden (gebruikt de brander elke dag) beetje smeer middel in de koppeling dan doet hij het weer. 8)

Men was ook vriendelijk genoeg om een nieuwe kopelling en slang op te sturen toen in in Zuid Afrika aan het fietsen was.

Heb je contact gehad met Optimus in NL gehad of de hoofdkantoor? Misschien dat dat iets uit maak?

Succes.