Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op fietsvakantie met veldrijfiets - Forum Wereldfietser

Op fietsvakantie met veldrijfiets

Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik met een racefiets in Spanje/Portugal gefietst. Nu ben ik op zoek naar een andere fiets (tweedehands): racefietsmodel maar dikkere banden.
Inmiddels ben ik een Stevens Cyclocross tegenkomen (verzet: 36 46 en 12 27) en ben ik opzoek naar mensen die ervaring hebben met een fietsvakantie op een cyclocrossfiets. Ik ben niet van plan alles offroad te rijden, maar vind het wel leuk als ik het asfalt kan verlaten.
De bagage die ik meeneem is rond de 12 kilo.

Ik hoor het graag!

Groeten,

Lysanne (lysannekok@gmail.com)
Geen ervaring maar ik zag wel laatst deze website van een vakantie met een Specialized cyclecross fiets (ik had zelf bijna de hand op een soortgelijk frame kunnen leggen). Misschien heb je wat aan de info :)

http://sbrdesign.com/wordpress/
Lysanne schreef:Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik met een racefiets in Spanje/Portugal gefietst. Nu ben ik op zoek naar een andere fiets (tweedehands): racefietsmodel maar dikkere banden.
Inmiddels ben ik een Stevens Cyclocross tegenkomen (verzet: 36 46 en 12 27) en ben ik opzoek naar mensen die ervaring hebben met een fietsvakantie op een cyclocrossfiets. Ik ben niet van plan alles offroad te rijden, maar vind het wel leuk als ik het asfalt kan verlaten.
De bagage die ik meeneem is rond de 12 kilo.

Ik hoor het graag!

Groeten,

Lysanne (lysannekok@gmail.com)
Als je een gebruikte veldritfiets koopt zullen de tandwielen wel rot zijn, niet erg want 36-27 is wel erg aan de hoge kant. Maar zonder een nieuw crankstel zit je voor aan minimaal 33T. (als er tenminste een 'compact'crankstel opzit waar het hier naar uitziet)

Kijk ook naar de wiellagers en velgwand, of daar nog leven inzit.
35mm Panaracer Pasela's zouden het er goed op doen
Afbeelding

In juni ben ik door de Eiffel gefietst met deze aangepaste crossfiets.
50/34 vooraan.
11/34 achteraan.
1/1 dus.
Standaard kwam deze fiets met een Shimano 105 groep. Voor het vlakke Vlaanderen verkies ik een 12/23 cassette. Dat lukt niet icm een MTB cassette, dus heb ik op aanraden van enkele forumleden een Deore 9 speed derrie gemonteerd.
Dat ging prima. Maar het moet dan wel niet langdurig aan 15% stijgen.
Ik haalde een maximale stijging van 16% en reed met 15,5 kg bagage, tassen incl.
Zelf zet ik 90 kg op de weegschaal, en ga regelmatig fietsen met een racer.
Qua verzet kom je er dus wel, hoewel een supercompact nog beter zou zijn uiteraard.
Die 50 gebruik je uiteraard niet vaak, tenzij op goede wegen als het bergaf gaat of vol wind in de rug. Bergaf kan je toch vlotjes tegen 55 km/u naar beneden sjezen. Fiets was stabiel genoeg. Geen verrassingen.
Alleen rechtstaand klimmen (wat overigens moeilijk is met bagage heb ik ondervonden) werkt wat tegen. Deed ik dus niet. Ik had een handgespaakt setje Mavic CXP wielen met 105 naven en Schwalbe Supreme 35 mm (32 mm werkelijkheid). Vaak off-road geweest (verharde paden, met de nodige hindernissen) en dat ging prima.

Vraagje aan de techneuten. Zou een dubbele MTB crank zoals je er nu reeds hebt kunnen op deze fiets?
Mooie fiets :D

Geen problemen met je hakken vs. de tassen? Bij mijn racer moeten smallere tassen komen om genoeg ruimte te krijgen. Blijkbaar zit op cyclecross fietsen een langere achtervork.

Goede plek voor je slot (welk merk?) trouwens. Kijken of dat bij mij ook zo kan passen. Je bel zit ook op een prima plaats (moet ik ook nog aanschaffen).
Deze (andere waarschijnlijk ook) crossfiets heeft merkbaar een langere achtervork dan een racefiets. Ik heb maat 45 en heb nog ruimte genoeg tussen de achtertassen en de hielen.

Het slot is van Abus.