Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stabiliteit fietstassen - Forum Wereldfietser

stabiliteit fietstassen

Sinds er een aantal jaren geleden enkele keren een tas van een bagagedrager is afgeschoten zetten wij onze zijtassen altijd extra vast door er een pakriem omheen te trekken. Het is wel een heel gedoe, en ik heb me vaak afgevraagd of ik niet te veel een pietlut was.
Laatst heb ik met mijn zoontje de Ride for the Roses gereden, en omdat we deze keer geen gedoe wilden met een bagagekar in de trein moest alles op de tandem zelf geladen worden, flink wat meer dan normaal. We hebben toen korte stukjes gereden zonder de pakriemen, en de langere stukken met. Het verschil was zeer groot. Met de pakriemen zwaaide en zwieberde de bagage veel minder, en lag de fiets merkbaar rustiger.
Ik zou dus iedereen die eens teveel meeneemt op een te lichte fiets en een te slappe drager willen aanraden pakriemen te gebruiken.
Wim

Met wat voor tassen reed je? De ene tas is stugger dan de ander,
ook het bevestigingssysteem kan per tas verschillen. Neemt niet
weg dat je met weinig middelen vaak leuke resultaten kunt boeken.

:wink:

Ortlieb Backrollers met een Rackpack erop. De drager is een matige kloon van een Blackburn EX 1. Die drager zat erop toen we de tandem kochten, en hebben we nooit vervangen omdat we meestal weinig op de tandem zelf hangen, maar op een bagagekar. Ik vrees dat andere tassen weinig beter zullen zijn dan de - overigens fantastische - Ortlieb tassen.
Wim

Hoe span je die band precies, van de bovenkant van de drager
naar de as van je achterwiel, of juist horizontaal?

Gewoon horizontaal in een circel om de tas, en achter de vertikale staander van de drager. In dat laatste zit denk ik de grote stabiliteitswinst: je sjort de tas aan de drager vast. Bij de lowriders doen we hetzelfde, al moet je daar wel oppassen dat de riem niet te laag komt te zitten.
Het kost me bij het opladen altijd wel ergerlijk veel tijd. Omdat wij met een gezin met kleine kinderen fietsen duurt het toch altijd al erg lang om weg te komen, en met zoveel tassen om vast te sjorren is het weer meer werk. Maar ja, het maakt echt uit, en het blijft beter vastzitten.
Wim

Dit verhaal van Willem doet mij beseffen dat ik destijds dus inderdaad de juiste keuze heb gemaakt... :wink:
Tubusdragers en Vaude tassen :!:
Ook afgelopen zomer in Polen, o.a. op vreselijke stukken kinderkopjes, heeft deze combinatie nooit problemen gegeven.
Ik denk dat de constructie van de Vaude's met de stijve achter"plaat", die de hele tas omsluit, een betere oplossing is dan Ortlieb constructie, vooropgesteld dat de "ophanging" goed afgesteld is.
Bij mij is nog nooit een tas losgeschoten :D

De eerste keer dat er een tas losschoot was met een oude Karimor tas met van die metalen haken (voor de ouderen onder ons). De tweede keer was een Ortlieb Frontroller op een Blackburn lowrider - inderdaad geen ideale combinatie omdat je door de ouderwetse alu plaat aan de bovenkant van de drager echt wel even moet controleren of de haken zich wel goed gesloten hebben. Je hebt gelijk dat Tubus dragers veel beter zijn. Vaude tassen heb ik eerlijk gezegd nooit van dichtbij bekeken - ze bestonden nog niet toen wij onze Ortlieb tassen kochten.

Mijn vermoeden is eerlijk gezegd dat het bij zowat iedere tas - drager combinatie wel wat uitmaakt. Er zit altijd wel een klein beetje speling in de bevestiging, en geen enkele tas is totaal stijf. Het effect daarvan is groter, naarmate de drager en ook het frame van je fiets minder stijf zijn. Door de tassen met banden vast te zetten demp je de triling van de bagage. Juist omdat die bagage zo aan de uiteinden van je fiets hangt is het effect van die trilling relatief groot denk ik, vooral als je ook nog slappe dragers en een slap frame hebt.

In het verleden had ik al gemerkt dat stijvere dragers een enorm verschil uitmaken, zelfs als de slappere drager nog ruim binnen het toegestane laadbereik zit. Ik heb laatst wat geexperimenteerd met achtereenvolgens een slappe Blackburn Mtn en de veel stijvere Ex 1 (had ik nog liggen) op de nieuwe fiets voor mijn dochter met stijf alu frame. Zelfs met een niet al te grote belading was het verschil heel groot. Zet er een Tubus Cargo op en het verschil zal zeker nog groter zijn.

Ben ik de enige die dit doet?
Wim

Willem Jongman schreef:... Door de tassen met banden vast te zetten demp je de triling van de bagage. ... Ben ik de enige die dit doet?
Hoi Willem,
Ik heb het bij de Wereldfietserweekenden nog niet gezien dat mensen extra pakriemen gebruiken voor de tassen, dus het is vrij zeldzaam :)
Het zou wel een idee zijn voor mijn voortassen. Niet vanwege het afvallen, want ik heb nog nooit een Ortlieb frontroller van een Tubusdrager af zien vallen, maar wel vanwege stabiliteit. Vooral als de tassen niet helemaal strak zijn ingepakt voel je het heen-en weergaan wel een beetje.
Anderzijds verlies je wel het heerlijke pak-af-gemak van deze tassen en kun je er niet direct helemaal in terwijl de tassen op je fiets zitten.
Groeten,
Leon

Hoi,

Het kan ook iets makkelijker.
Een van onze fietsen heeft lowriders die eigenlijk niet geschikt zijn voor de Ortlieb-voortassen. We kunnen ze niet optimaal vastmaken. We hebben daarom aan weerszijden van de lowriders een elastiek vastgemaakt (gewoon van dat elatiek dat je op de markt koopt en voor kleding enzo kunt gebruiken). Je hangt je tas er op, trekt het strakke elastiek om de tas heen en je bent klaar. Het is ongetwijfeld wel iets minder stabiel (strak) als een riempje, maar voor velen wellicht een aardig alternatief.

Groetjes,
Sandra