Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een antieke Alex Singer - Forum Wereldfietser

Een antieke Alex Singer

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 148wt_1082
Deze prachtige antieke fiets is onlangs verkocht. Op Ebay kun je nu nog de detail foto's zien van deze superieure randonneur van net na de oorlog. Even smullen.
Wim
Om van te kwijlen.... zo'n mooi exemplaar en haast onbetaalbaar. Die sierlijke vleugelmoeren op de assen zie je tegenwoordig haast niet meer. Heeft de Raleigh van m'n vader ook gehad.
Dit is toch gewoon een roestige fiets die voor te veel geld verkocht is en aan die sierlijke vleugelmoeren kan je je lelijk stoten.
Bert van Sprang schreef:Dit is toch gewoon een roestige fiets die voor te veel geld verkocht is en aan die sierlijke vleugelmoeren kan je je lelijk stoten.
je hoeft het niet te snappen, maar dat hoef je ook niet zo duidelijk te laten blijken :roll:
Wow, kan ik met die fiets met nóg meer stijl die lelijke carbonnen fietsen voorbij scheuren in de klim?? :D
Matthie9000 schreef:Wow, kan ik met die fiets met nóg meer stijl die lelijke carbonnen fietsen voorbij scheuren in de klim?? :D
Die fiets is niet bedoeld om mee te fietsen, maar bedoeld voor kunstliefhebbers om aan de muur te hangen. Immers, beauty is in the eye of the beholder, oftewel, het is mar net wat de gek er feur geeft. In Oudenaarde in het ronde van vlaanderen cafe hangen ook van die oude beauties.... ietsje dichterbij dan amerika.
Matthie9000 schreef:Wow, kan ik met die fiets met nóg meer stijl die lelijke carbonnen fietsen voorbij scheuren in de klim?? :D
nee, je pakt ze in de onverharde afdaling :D
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:Wow, kan ik met die fiets met nóg meer stijl die lelijke carbonnen fietsen voorbij scheuren in de klim?? :D
nee, je pakt ze in de onverharde afdaling :D
de dag dat iemand mij en mijn carbonnen snelheidsduivel klopt op snelheid (wilde bijna zeggen "voorbij fietst") op een oude stalen brik, eet ik mijn fiets op (samen met een overheerlijk paris-brestje).
AB schreef:de dag dat iemand mij en mijn carbonnen snelheidsduivel klopt op snelheid (wilde bijna zeggen "voorbij fietst") op een oude stalen brik, eet ik mijn fiets op (samen met een overheerlijk paris-brestje).
Heb je Eddy's werelduurrecord al verbeterd? Eet smakelijk.

Mijn oude stalen brik deed het overigens een stuk beter dan al dat alu/carbongeweld op de oude holle weg klimtijdrit (blijkbaar werd het getimed) tijdens de ronde van Nijmegen ;-) (of gaat het toch gewoon om benen :roll:)
m-gineering schreef:nee, je pakt ze in de onverharde afdaling :D
:D
dubbel :oops: :oops: :shock:
Matthie9000 schreef:Heb je Eddy's werelduurrecord al verbeterd? Eet smakelijk.

Mijn oude stalen brik deed het overigens een stuk beter dan al dat alu/carbongeweld op de oude holle weg klimtijdrit (blijkbaar werd het getimed) tijdens de ronde van Nijmegen ;-)
:D
misschien moeten we vantevoren wel even de definitie van "brik" afspreken :lol: en met mijn gewicht liever een ritje afsluitdijk svp :)
Hoewel de prijs in eerste instantie erg hoog lijkt, is hij niet zoveel hoger dan de nieuwprijs van een moderne Alex singer. Dus al bij al maar een matige prijsstijging over zoveel jaar.

Op mijn scherm ziet het stuurlint er wel overdreven fel uit, maar goed, dat is nou niet de kost :-).
Bert van Sprang schreef:Dit is toch gewoon een roestige fiets die voor te veel geld verkocht
Ik zie geen roest maar duidelijk wel rood koper onder het chroom....
M-Gineering heeft er ook zo een staan.
EnriceV schreef: Dus al bij al maar een matige prijsstijging over zoveel jaar.
Hoeveel krijg je nog voor een tweedehandsfiets tegenwoordig? Ook de topmerken? Je kan natuurlijk geen appelen met peren vergelijken maar "matige prijsstijging" vind ik toch wel een verkeerde woordkeuze :D
m_nu schreef:
EnriceV schreef: Dus al bij al maar een matige prijsstijging over zoveel jaar.
Hoeveel krijg je nog voor een tweedehandsfiets tegenwoordig? Ook de topmerken? Je kan natuurlijk geen appelen met peren vergelijken maar "matige prijsstijging" vind ik toch wel een verkeerde woordkeuze :D
Alleen in tijd van echte crisis is zo'n fiets geen cent waard.
In tijd van luxe zoals de onze ga je er niet op fietsen en is het als "kunst" en "object van exclusiviteit" duizenden euro's waard. Je moet toch wat om je ergens mee te onderscheiden. De eerste de beste fiets bij de halfords fietst waarschijnlijk beter en gaat langer mee zolang je hem niet gebruikt. Kun je over dertig jaar er altijd nog een leuke foto van maken met een wit achtergrondje en er op marktplaats meer voor vragen dan je er destijds voor gaf.
Maar stiekem vind ik het wel een mooie fiets hoor :).
Hier nog meer ouwe meuk met witte achtergrondjes: http://www.raydobbins.com/ en http://43bikes.com/
Zo'n Herse of Singer is niet zomaar een oude fiets. Herse en Singer behoorden tot de beste bouwers van hun tijd, en hebben kort voor en na de oorlog de moderne sportfiets uitgevonden, met een gewicht van vaak iets boven de 10 kg, geintegreerde dragers en verlichting, eigen ontwerp remmen, en adembenemend fraaie details die getuigen van heel groot vakmanschap. Vooral Herse maakte heel veel onderdelen zelf, om zeker te zijn van hoge kwaliteit en een laag gewicht. Het waren daarmee ook toen gruwelijk dure fietsen die slechts betaalbaar waren voor dokters, notarissen etc. Hun grootste belang is als ijkpunten in de geschiedenis van het moderne sportrijwiel. Omdat ze zo knap gemaakt zijn fietsen ze overigens ook heel goed. Het vervelendste probleem voor grote Nederlandsers is dat er bijna geen exemparen in de grotere maten zijn.
Het bedrijf van Alex Singer bestaat nog steeds, en maakt in dezelfde werkplaats nog steeds fietsen in deze traditie. Het bedrijf van Rene Herse is gestaakt, en de inventaris en naam verkocht aan Boulder Bicycles (en nu Compass) in de VS. Daar worden nu weer fietsen gemaakt in deze traditie.
Wim
Wim schreef:Zo'n Herse of Singer is niet zomaar een oude fiets. Herse en Singer behoorden tot de beste bouwers van hun tijd, en hebben kort voor en na de oorlog de moderne sportfiets uitgevonden, met een gewicht van vaak iets boven de 10 kg, geintegreerde dragers en verlichting, eigen ontwerp remmen, en adembenemend fraaie details die getuigen van heel groot vakmanschap. Vooral Herse maakte heel veel onderdelen zelf, om zeker te zijn van hoge kwaliteit en een laag gewicht. Het waren daarmee ook toen gruwelijk dure fietsen die slechts betaalbaar waren voor dokters, notarissen etc. Hun grootste belang is als ijkpunten in de geschiedenis van het moderne sportrijwiel. Omdat ze zo knap gemaakt zijn fietsen ze overigens ook heel goed. Het vervelendste probleem voor grote Nederlandsers is dat er bijna geen exemparen in de grotere maten zijn.
Het bedrijf van Alex Singer bestaat nog steeds, en maakt in dezelfde werkplaats nog steeds fietsen in deze traditie. Het bedrijf van Rene Herse is gestaakt, en de inventaris en naam verkocht aan Boulder Bicycles (en nu Compass) in de VS. Daar worden nu weer fietsen gemaakt in deze traditie.
Wim
Vakmanschap is zeker af te lezen. Of het ijkpunten zijn in de geschiedenis van de ontwikkeling van de fiets, geen flauw idee, zal zo zijn. Wat denk je, zijn het kunstverzamelaars die dit soort fietsen kopen? En denk je dat er ook nog op gefietst wordt? Of komen ze toch achter glas en grendel van de vitrine terecht?
Erg veel geld hoor. Maar zoals iemand al schreef: het is wat de gek er voor geeft.
Ik ben een beetje thuis in het (Nederlandse) antieke-fietsen-wereldje, maar dit soort bedragen hoor ik eigenlijk nooit. Voor een fraaie vooroorlogse fiets in goede staat worden over het algemeen hooguit enkele honderden euro's neergelegd. Vaak ook veel minder. Een hoge bi (zo'n fiets met 1 heel groot wiel en 1 mini-wieltje, werden einde 19e eeuw gemaakt) kost >1000 euro. In heel uitzonderlijke gevallen enkele duizenden euro's.
Wat mensen met zo'n oude fiets doen? Conserveren, restaureren, in de schuur zetten, soms een eigen museumpje starten, foto's delen via het internet, meedoen aan klassieke-fietsen-toertochten. Dat soort dingen.
Gewone oude fietsen zijn niet zoveel waard inderdaad. Maar zie het als het verschil tussen een oude Kever en een oude Ferrari, of het prototype van een Traction Avant. Ze worden vaak door Japanners gekocht, omdat die de juiste maat hebben. Maar ze worden ook nog wel echt gebruikt. Jan Heine heeft de afgelopen paar keer PBP gereden op een Alex Singer van een jaar of vijftig oud, en ook al eens op een Herse tandem uit het begin van de jaren vijftig.
Wim