Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cateye kapot, valt hij nog te repareren? - Forum Wereldfietser

Cateye kapot, valt hij nog te repareren?

Vanavond in al m'n enthousiasme per ongeluk de bedrading van m'n cateye voorlamp kapot getrokken (zie bijgaan plaatje) :x

Afbeelding

Aan de onderkant zie je twee draadjes die normaal op de achterkant van het lampje zijn gesoldeerd (?), maar er door mijn onhandigheid dus zijn afgeknapt. Is dit iets waar een fietsenmaker nog iets mee kan of is dit einde oefening en kan ik beter naar een nieuwe lamp kijken?

Alvast dank voor de antwoorden! :)
Gewoon terugsolderen :D
Ik denk dat het uurtarief van de fietsenmaker 2 cateye-tjes is.
Als je zelf kan knutselen zou ik proberen het te repareren, anders lekker een nieuw lampje uitzoeken.
Ik kan hem zelf niet solderen, dus dat gaat 'em niet worden :roll: maar dat is dus wel serieus een optie?
ptev schreef:Ik kan hem zelf niet solderen, dus dat gaat 'em niet worden :roll: maar dat is dus wel serieus een optie?
Als je weet welk draadje waar moet is dat serieus een optie en zo moeilijk is het niet.

Een soldeerbout kost €10 ofzo? Ik ‘kon ook niet solderen’, maar ik ben toch blij dat ik destijds zo'n ding kocht en mijn ‘sorry-meneer-hij-is-kapot-gooi-hem-maar-bij-het-grofvuil’-1920x1200-24"-LCD-monitor buiten de garantieperiode er zelf mee kon repareren :D.

Ook handig voor het fatsoenlijk aanleggen van de bedrading op je fiets, overigens ;-)
En met een soldeerbout kun je ook krimpkous laten krimpen zonder rookwolken :P
ptev schreef:Ik kan hem zelf niet solderen, dus dat gaat 'em niet worden :roll: maar dat is dus wel serieus een optie?
Als je het zelf echt niet durft (al is het niet zo moeilijk), dan is er vast wel iemand in je omgeving te vinden die zich er wel aan durft te wagen. (Of een fietsenmaker zich daar met bezig houdt hangt volledig van zijn goede wil af. Alle fietsenmakers zouden zo'n klusje moeten kunnen, maar vele fietsenmakers zullen zich er niet met bezig willen houden.)

Ik weet dat het in onze maatschappij normaal wordt gevonden om alles wat stuk is weg te werpen en te vervangen (o.a. door de absurde verhouding tussen de kostprijs van een werkuur en de kostprijs van materialen, vervuiling, ...) maar het is gewoon verschrikkelijk zone en onnodig.
't Is al goed dat jij die wegwerpreflex niet zomaar hebt, maar het antwoord op je vraag is heel duidelijk, ja, die lamp valt eenvoudig te repareren.

Renaat
Ja ik hou ik van repareren, en ik heb een hekel aan weggooien, maar ik vind het toch niet zo erg dat arbeid duur is: het alternatief is armoede voor de massa van de bevolking.
Wim
Revanho schreef:
Als je het zelf echt niet durft (al is het niet zo moeilijk), dan is er vast wel iemand in je omgeving te vinden die zich er wel aan durft te wagen. (Of een fietsenmaker zich daar met bezig houdt hangt volledig van zijn goede wil af. Alle fietsenmakers zouden zo'n klusje moeten kunnen, maar vele fietsenmakers zullen zich er niet met bezig willen houden.)

Ik weet dat het in onze maatschappij normaal wordt gevonden om alles wat stuk is weg te werpen en te vervangen (o.a. door de absurde verhouding tussen de kostprijs van een werkuur en de kostprijs van materialen, vervuiling, ...) maar het is gewoon verschrikkelijk zone en onnodig.
't Is al goed dat jij die wegwerpreflex niet zomaar hebt, maar het antwoord op je vraag is heel duidelijk, ja, die lamp valt eenvoudig te repareren.

Renaat
Bedankt voor je antwoord :) ik vind het inderdaad zonde om de lamp zomaar weg te gooien, hij deed het immers prima tot mijn ietwat lompe actie. Ik zal eens kijken of ik in Groningen iemand kan vinden die handig is met de soldeerbout.
Wat ben ik toch blij met een handige vader....
Helaas woont deze vader in Rijswijk en is groningen net iets te ver.
Maar er zijn er genoeg die wel is voor de hobby iets solderen ;)
Mocht het niet lukken dan zou je (indien mogelijk, kan niet inschatten of het lampje met een stuk bijbehorend draad te versturen is) het lampje ook naar me op kunnen sturen of even langs fietsen (maar dat naar omgeving Nijmegen fietsen).

Voor 2x de porto heb je het verder voor nop gesoldeerd weer terug.
Martin_123 schreef:Mocht het niet lukken dan zou je (indien mogelijk, kan niet inschatten of het lampje met een stuk bijbehorend draad te versturen is) het lampje ook naar me op kunnen sturen of even langs fietsen (maar dat naar omgeving Nijmegen fietsen).

Voor 2x de porto heb je het verder voor nop gesoldeerd weer terug.
Bedankt voor het aanbod! :D mocht het niet lukken zal ik zeker contact met je opnemen. Anderen ook bedankt voor de antwoorden, hou jullie op de hoogte.
De lokale fietsenmaker kan het helaas niet repareren. Binnenkort ga ik nog even terug naar de fietswinkel waar ik de fiets 2 weken terug heb gekocht. Wellicht valt het nog onder de garantie :oops:
Ptev,

Misschien is er wel een repair café bij je in de buurt. Ik hoorde hier ooit eens iets over op de radio en vind het een nuttig initiatief vandaar dat ik het niet vergeten ben... ;-)

Kortweg een bende handige / hulpvaardige mensen die een initiatief tegen de wegwerpmaatschappij opgezet hebben.

http://repaircafe.nl/

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef:Ptev,

Misschien is er wel een repair café bij je in de buurt. Ik hoorde hier ooit eens iets over op de radio en vind het een nuttig initiatief vandaar dat ik het niet vergeten ben... ;-)

Kortweg een bende handige / hulpvaardige mensen die een initiatief tegen de wegwerpmaatschappij opgezet hebben.

http://repaircafe.nl/

Greetz,
Bram
Hee fantastisch! Woon zelf in Groningen en 26 juli is er een repair café meeting...denk dat ik het daar ga proberen :D dank voor de tip!
Kijk eens aan... In je eigen stad nogwel, heb jij even mazzel!

Laat je iets weten indien je herstelling gelukt is?

Greetz,
Bram
overbodige reactie
ptev schreef:
Revanho schreef:

Ik zal eens kijken of ik in Groningen iemand kan vinden die handig is met de soldeerbout.
In een lokaal krantje wil nog weleens een advertentie staan van iemand die radios en tv's repareert, die heeft dit zo gedaan,

via een "handyman" of andere onderdelenwinkel kun je ook informeren of die iemand weten.
Wim houdt van repareren en Wim woont ook in Groningen. 1+1=2 toch?? :D
roosterveld schreef:Wim houdt van repareren en Wim woont ook in Groningen. 1+1=2 toch?? :D
Als dat zo is dan hoor ik het uiteraard graag! :lol: