Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De leek van de week. - Forum Wereldfietser

De leek van de week.

Op het risico af, terugverwezen te worden naar allerlei bestaande onderwerpen, wil ik mijn vragen toch maar hier posten.

Eerst maar even een kleine introductie over mijzelf:
Man, 42 jaar.
Fietsen: 3 stuks. 1 racer, 2 mtb's (waarvan 1 een fully)
gemiddeld rij ik tussen de 4 en 6000km per jaar op deze fietsen.
Tochtjes van 150+ op de racer en ook 75-100 op de MTB. (Die zijn dus grotendeels onverhard)

Plan: Hardtail MTB met strandbanden (Super moto) en geveerde voorvork, vbrakes en aanhangertje (Geen tassen, een aanhangertje kan ik lenen)
kamperen doe ik graag, ik denk dus iig te weten hoe ik dat goed moet aanpakken.
Daar maak ik me dan ook niet ongerust over. Bovendien hou ik wel van de uitdaging. dat geldt overigens ook voor het fietsen op zich. (Tips hoor ik uiteraard wel graag)

Mijn ouders staan met de camper in Frankrijk (omgeving Auxerre) Hier wil ik naar toe.
Ik gun mijzelf een kleine voorsprong en wil dus met de auto naar de landsgrens om vanuit België te starten.

Ik heb GEEN GPS. via fietsrouteplanner.eu heb ik een redelijke beeld hoe ik moet rijden. Hierover gaat dus ook mijn vraag. Als ik deze route uitprint kan ik dan 'gewoon' net zoals in Nederland de bordjes volgen? of ben ik dan heel naïef?

Een andere vraag, wat is een redelijke afstand die je normaal gesproken af moet kunnen leggen (Ik realiseer me dat er lekker geklommen zal moeten worden) Ik zou graag ca. 120-150 km per dag rijden.
Ik wil een week of 2 op pad. Van deze 2 weken wil ik ca. 2 dagen in Auxerre doorbrengen. is het verstandig om in België te beginnen? of kan ik beter een stuk België inrijden? of zelfs door rijden naar Frankrijk?
Ben ik te optimistisch? of realistisch?
Je voorziene dagafstanden zijn realistisch, zeker als je het bekijkt als een sportieve uitdaging en niet bij elke kerk wil stoppen. (nu goed, zelfs met regelmatige stops, is alles tot 150 km haalbaar als je maar voldoende lang wil blijven trappen)

Volgens google is de kortste route ongeveer 574 km, 2 weken is dus meer dan voldoende tijd. Bordjes volgen onderweg? In Vlaanderen misschien nog mogelijk, maar verder naar het zuiden ... vergeet dat maar. Als je geluk hebt bots je hier en daar op een oude wegwijzer maar zeker de kleinere wegen hebben vaak km's lang geen enkele aanduiding. Dus ofwel kan je kaartlezen en improviseren: dan kom je er met een 1/200 000 ste kaart en een kompas, of je kan niet kaartlezen en koopt een routeboekje of een gps toestel. (of schaaft je frans bij en spreek in elk dorp iemand aan die je de weg naar het volgende dorp wijst).
Deze drie opties zijn respectievelijk: de goedkoopste, de duurste, de meest avontuurlijke (en waarschijnlijk de mooiste).

optimisme is het belangrijkste dus zolang je dat hebt, geraak je er probleemloos ;-)
Koop een Michelin-kaartatlas Frankrijk schaal 1:200.000 en scheur de kaartbladen eruit die je nodig hebt. Dat is genoeg om samen met de suggesties van fietsrouteplanner.eu een mooie route te vinden.
Met een beetje conditie en redelijk wat asfaltwerk is 150km/dag goed te doen (al zullen sommigen hier hardnekkig beweren dat gemiddelden van 100km/dag de max is). Ik zou de geveerde voorvork vervangen door een vaste als dat mogelijk is.

Zelf zou ik niet zonder gps willen navigeren maar met kaarten kom je er ook wel; denk wel even na hoe je die kaarten/routebeschrijving in de stromende regen gaat aflezen...
Duidelijk, ik zal een michelin gids kopen.
Een GPS gaat boven het budget, maar buiten dat denk ik dat je daar ook mee moet leren werken. Die tijd heb(of gun) ik helaas niet meer.
Mijn frans is van een dusdanig nivo dat ik vrees heel snel de verkeerde kant opgestuurd te worden.

Enne wat betreft regen.... Ik verwacht 2 weken stralende zon...
Voor de zekerheid zal ik ze plastificeren, en zorgen voor meerdere.

Ik heb wel een vaste voorvork, maar daar is de stuurbuis eigenlijk net te kort van (prima, maar niet comfortabel op langere afstanden, ik zit dan net te diep)
Het gewicht van de verende vork neem ik dan maar voor lief. Er zit echter wel een goede lock-out mogelijkheid op.
Peepie schreef:Duidelijk, ik zal een michelin gids kopen.
Een GPS gaat boven het budget, maar buiten dat denk ik dat je daar ook mee moet leren werken. Die tijd heb(of gun) ik helaas niet meer.
Mijn frans is van een dusdanig nivo dat ik vrees heel snel de verkeerde kant opgestuurd te worden.

Enne wat betreft regen.... Ik verwacht 2 weken stralende zon...
Voor de zekerheid zal ik ze plastificeren, en zorgen voor meerdere.

Ik heb wel een vaste voorvork, maar daar is de stuurbuis eigenlijk net te kort van (prima, maar niet comfortabel op langere afstanden, ik zit dan net te diep)
Het gewicht van de verende vork neem ik dan maar voor lief. Er zit echter wel een goede lock-out mogelijkheid op.
Ik zou me niet druk maken over die vork. Wat wel belangrijk is:
-zorgen dat je een balans vindt in een route die je kunt fietsen zodat je opschiet (dus niet op iedere kruising weer stoppen en navigeren) en die toch nog leuk fietsen is.
- zorgen dat je je eten zodanig georganiseerd krijgt dat je de volgende dag(en) ook nog goed bent
Gewone Schwalbe Big Apples zijn ook prima. Ik zou voor 50 mm gaan - breder is wat mij betreft alleen voor het strand. Moet het sneller dan de Panaracer Pasela 26x1.75 of flink duurder en nog weer sneller en comfortabeler de Compass 26x1.75.
Ik zou liever met twee achtertasjes fietsen (plus een Old Man Mountain drager) dan met een aanhanger.
Ik ben voor Frankrijk een groot liefheber van uitgestippelde routes zoals van Paul Benjaminse of de Europafietsers. Dat is vaak mooier en rustiger dan wat je zelf kunt bedenken.
Dit al gezien? http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
Wim schreef: Ik ben voor Frankrijk een groot liefheber van uitgestippelde routes zoals van Paul Benjaminse of de Europafietsers. Dat is vaak mooier en rustiger dan wat je zelf kunt bedenken.
Dit al gezien? http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
die PDF komt me inderdaad bekend voor. Ik heb hem (Weer) gelezen in ieder geval.

Wat betreft de routes ga ik even kijken, in ieder geval bedankt voor de info!!
m-gineering schreef:
Ik zou me niet druk maken over die vork. Wat wel belangrijk is:
-zorgen dat je een balans vindt in een route die je kunt fietsen zodat je opschiet (dus niet op iedere kruising weer stoppen en navigeren) en die toch nog leuk fietsen is.
- zorgen dat je je eten zodanig georganiseerd krijgt dat je de volgende dag(en) ook nog goed bent
Eten is inderdaad iets wat ik niet moet onderschatten. Als ik met de MTB een meerdaagse rijdt, of gewoon een zware tocht 'doe' ik het erg goed op Isostar long Energy. die wil ik dus sowieso gebruiken. S avonds en ook overdag zal ik moeten zorgen voor een goede maaltijd. dat realiseer ik me terdege.
Isostar Long Energy :shock:
Pak toch gewoon een kilo druivensuiker in de natuurvoedingswinkel en meng er een paar theelepels zout door. Twee scheppen mix in een beker of bidon, water erop en je kunt weer héél ver fietsen. Kost maar een fractie van dat reclamepoeder :wink: . (Waarmee je je topictitel wel eer aandoet...)
Wat was het ook al weer... appelsap en water 1:1 met wat zout d'r in? :D
wimmo17 schreef:Isostar Long Energy :shock:
Pak toch gewoon een kilo druivensuiker in de natuurvoedingswinkel en meng er een paar theelepels zout door. Twee scheppen mix in een beker of bidon, water erop en je kunt weer héél ver fietsen. Kost maar een fractie van dat reclamepoeder :wink: . (Waarmee je je topictitel wel eer aandoet...)

:D :P
En je Kalium gehalte hou je op peil met bananen... ;)
Peepie schreef: Eten is inderdaad iets wat ik niet moet onderschatten. Als ik met de MTB een meerdaagse rijdt, of gewoon een zware tocht 'doe' ik het erg goed op Isostar long Energy..
even puur practisch, ik vindt het niet handig om op vakantie iedere avond de fiets af te moeten soppen omdat alles weer kleeft van de sportdrank. En zonder teambus al dat rennersvoer mee sjouwen gaat ook vervelen. Het is vakantie, dus onderweg een goede expresso scoren, vergelijkend warenonderzoek uitvoeren bij de lokale bakkers en simpel water in de bidon zou mijn voorkeur hebben
m-gineering schreef:Het is vakantie, dus onderweg een goede expresso scoren, vergelijkend warenonderzoek uitvoeren bij de lokale bakkers en simpel water in de bidon zou mijn voorkeur hebben
+1!

Sjors
yups, ook hier! :D
En wat dacht je van die heerlijke warme maaltijden in zaaltjes achterin caféetjes? 'Plat du jour' even uit je hoofd leren en je herkent het vaak onderweg. Voor 10 tot 15 euro heb je een simpele maaltijd met toetje en koffie tot meer gangen incl. wijn. Zorg dat je tussen 12.00 en 14.00 arriveert. De werkende fransman smikkelt daar ook.
En daarbij komt nog dat je op het heetst van de dag, ongeveer, zit je lekker binnen zit. Kun je 's avonds nog wat langer doorfietsen om de 150 km te halen. Veel plezier.
Gepakt en gezakt!
Route klaar en karretje vol.

Fiets nagekeken, gesmeerd etc etc.

Morgen ga ik op pad!

Dank voor de tips, ik heb er zin in en kijk er naar uit. :D
Goede reis.
Wim
Veel plezier!