Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets navigatie etrex - Forum Wereldfietser

fiets navigatie etrex

Hallo,
Ik van plan een etrex 20 te kopen en deze te gebruiken als fietsnavigatie.
Nu is mijn vraag hoe lang het duurt voordat de kaart in de goede richting wijst.
Of is de etrex 30 een betere keus, omdat daar een electronisch kompas op zit.
Wie kan mij hier wat info over geven?
Bvd. Eeke
Hello
Ik weet niet wat de meerprijs is voor een elektronisch kopas, maar ik zou het ongetwijfeld nemen! Ik heb al met beide genavigeerd (met en zonder elek.kompax) en het lijkt mij geen overbodige luxe.


mvg,
Frank
Goeie tip Frank!
ik had eerst een gps(gpsmap60c) zonder kompas nu 1 met(gpsmap 62s)
eindelijk kloppen de kaarten met mijn omgeving als je wat uit zoekt op je scherm.
Frank, (van Rijn?)
Bedankt voor de tip, het verschil is wel € 60, maar dan ga ik toch maar voor het
electronisch kompas.
mvg. Eeke
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Frank van Rijn het allemaal zonder GPS doet :lol:

Ik moet overigens óók zeggen dat een elektronisch kompas wel erg handig is!
De eTrex 20/30 is hét toestel voor de vakantiefietser.
De GPSmap62 is een goede tweede keus en zou, afhankelijk van je eigen voorkeuren, ook eerste keus kunnen zijn.

De eTrex 30, heeft naast de mogelijkheden van de eTrex 20 een elektronisch kompas, barometrische hoogtemeter en de mogelijkheid om draadloos gegevens uit te wisselen met andere compatibele Garmin toestellen.

Drie redenen om altijd voor de 30 te kiezen. Het gemis aan functionaliteit als je voor de 20 kiest blijft je achtervolgen zolang je geen ander toestel koopt. Jarenlang dus...

Barometrische hoogtemeter is op zich niet echt belangrijk. Satelliet hoogtemeters zijn iets minder nauwkeurig, maar of deze afwijking relevant is?
Wel essentieel is het hoogteprofiel op de Etrex 30.
Garmin heeft die functionaliteit alleen op de 30 beschikbaar gesteld en tijdens heuvel- en bergritten is dat wellicht niet écht nuttig, maar wel heel erg leuk! Ook bijvoorbeeld als 'dashboard'. Leuk tijdens klimmen: je ziet continue je eigen voortgang.
Achteraf kun je op het hoogteprofiel zien wat je gedaan hebt.
Dit is mijn – enige goede - reden om voor de 30 te kiezen.

Draadloos gegevens uitwisselen met andere toestellen? Nooit gedaan. Dus of het belangrijk is? Pas als ik draadloos kan uitwisselen met mijn PC, ja dat zou een enorme plus zijn. Maar dat kan niet.

Elektronisch kompas?
Redelijk nutteloos op de fiets. Alleen ooit gebruikt op een terrasje om een collega fietser het 'nut' van een elektronisch kompas te demonstreren. De GPS kan dan ook bij stilstand (meer correct: bij een snelheid lager dan, ik meen me te herinneren, 9 km/uur) de richting bepalen.
Maar als fietser rijd je sneller dan 9 km/uur en dan wordt het elektronisch kompas niet gebruikt. De richting wordt bepaald aan de hand van de satelliet ontvangst. (Eén seconde geleden was de locatie op punt A. Nu is dat punt B, dus de gps beweegt zich in de richting A>B. Zodra je stil staat, of niet snel genoeg beweegt werkt de gps ontvangst op deze manier niet meer. Dan pas gaat het elektronisch kompas meehelpen).
Als je stopt op dat terrasje aan de 7-sprong: kijk dan vóór je stopt waar je zo meteen heen moet. Want in stilstand kan de gps je niet helpen als je geen elektronisch kompas hebt, of als het elektronisch kompas uitstaat of als het elektronisch kompas niet is gekalibreerd. Of ga gewoon bewegen en als dat de verkeerde richting is: keer om.
Een elektronisch kompas gebruikt ook weer extra stroom. Ook dat is een reden voor ons om het elektronisch kompas nooit aan te zetten. En ik vergeet altijd om te kalibreren na het wisselen van batterijen. En dan werkt het gewoon niet goed, gewoon niet eigenlijk.
O ja, tijdens wandelen staat het elektronisch kompas wel altijd aan. Dan heeft het wél nut.

Tijdens fietsnavigeren (van routes) zijn dit de enig (...) juiste instellingen:

:arrow: Noord boven.
Koers boven gebruik je alleen in de auto met je TomTom. Nooit op de fiets!
Mensen die geen kaart kunnen lezen herken je aan het continue draaien van de kaart in de rijrichting.
Met 'koers boven' fietst je altijd in dezelfde richting (naar boven) en je hebt dus geen idee wat je doet, in welke richting je rijdt. En juist hoe ik rijd wil ik weten tijdens fietsen. In de auto gaat het er alleen om dat je - zo snel mogelijk - je doel bereikt. Daar wel 'koers boven'.
Met de instelling 'Koers boven' zal het scherm soms zwabberen of te laat reageren. In het geval van links-rechts-links loop je dan de kans dat je de laatste 'links' pas ziet als je er al voorbij bent.

:arrow: Schaal = 80/120/200 m., zolang je maar precies weet op welke schaal je nu rijdt (voor ons is dat in een stad 80 m, daarbuiten 120/200 meter en voor tijdelijk overzicht > 200 m.).
Eén van de grote pluspunten van de Etrex en GPSmap: knoppen om al rijdend snel in of uit te kunnen zoomen én vervolgens (piep, piep, piep) weer precies terug naar de oorspronkelijke instelling.
Als je niet – blindelings - weet op welke schaal je scherm nú staat kun je ook niet inschatten of je nú over 10 of 100 of 1000 meter rechtsaf moet. Auto Zoom maakt dat nog erger.

:arrow: Auto Zoom = uit.

:arrow: Navigatie aanwijzingen = uit.
Kost alleen schermruimte en als ik zou weten waar de Dorspstraat is als de gps zegt: 'rechtsaf op Dorpsstraat' dan heb ik geen gps meer nodig om te navigeren.

:arrow: 'Lock on Road' = uit.
'Lock on Road' (ook zo'n instelling die op de fiets altijd uit moet staan) heeft hierbij ook weer een negatief effect. Met name als twee paden vlak bij elkaar liggen. De gps 'denkt' dat je ergens tussen beide inrijdt en maakt dan een keuze die inhoudt dat je volgens de gps precies op het verkeerde pad rijdt. En 100 meter verderop 'denkt' de gps weer iets anders. En je ziet de gps 'denken': zwabberen van het scherm.

Met deze instellingen is de vraag 'hoe lang het duurt voordat de kaart in de goede richting wijst' ook – eindelijk - beantwoord. Snel genoeg!

Bij deze instellingen is een elektronisch kompas redelijk overbodig en tijdens fietsen wordt het zelfs niet gebruikt. Wel 'nice to have'.
Dus: Etrex 30!
Helemaal mee eens.
ankeric schreef:Barometrische hoogtemeter is op zich niet echt belangrijk. Satelliet hoogtemeters zijn iets minder nauwkeurig, maar of deze afwijking relevant is?
Barometrische hoogtemeter kan nauwkeuriger zijn, maar alleen als hij regelmatig wordt geijkt, dit is nodig vanwege voortdurende weers-/luchtdruk-veranderingen.
Daarom vind ik de satelliet hoogtemeters toch handiger, en 10-20 meter nauwkeurigheid lijkt me goed genoeg.
ankeric schreef:Elektronisch kompas?
Redelijk nutteloos op de fiets. Alleen ooit gebruikt op een terrasje om een collega fietser het 'nut' van een elektronisch kompas te demonstreren. De GPS kan dan ook bij stilstand (meer correct: bij een snelheid lager dan, ik meen me te herinneren, 9 km/uur) de richting bepalen.
Mijn ervaring met wandelen is dat zelfs een klein stukje op wandelsnelheid genoeg is om de pijl de juiste richting op te laten wijzen.
Frans
fsap schreef:Mijn ervaring met wandelen is dat zelfs een klein stukje op wandelsnelheid genoeg is om de pijl de juiste richting op te laten wijzen.
Frans
Klopt. Het kleine stukje lopen van terrasje naar de fiets is al voldoende om de richting te bepalen. Ook zonder elektronisch kompas áán.

Het elektronisch kompas is ook niet nodig tijdens wandelen, zolang je beweegt. Misschien ligt de omslagsnelheid wel bij 6 km/uur?
Maar tijdens wandelen staan wij vaker stil, óók op kruisingen. Daarom elektronisch kompas aan tijdens wandelen (en omdat we het hebben en 'dus' moeten gebruiken).
Ik vind een elektronisch kompas juist op de fiets óók van meerwaarde; als je namelijk ergens stil staat kun je — wanneer je gps op je stuur bevestigd is — door met je stuur te draaien óók vanuit stilstand erg nauwkeurig zien welke straat waar loopt en welke kant je op moet; gps is voor een échte kompasfunctie gewoon niet precies genoeg.

Maar goed, op — oa. voor gps-navigatie — superieure android-telefoons zit het toch standaard ingebakken :lol:.
ankeric schreef: Tijdens fietsnavigeren (van routes) zijn dit de enig (...) juiste instellingen:
:arrow: Noord boven.
Koers boven gebruik je alleen in de auto met je TomTom. Nooit op de fiets!
:arrow: Schaal = 80/120/200 m.,
Anke/Eric, ben het niet helemaal eens met jullie enige juiste instellingen. Ik rij al jaren met een GPS en gebruik heel regelmatig "koers boven". Als je een track volgt vind ik dat reuze handig, zeker een track door een drukke stad. Ik wissel dus regelmatig van "koers boven" naar "noord boven", net wat ik op dat moment het handigst vind.

Zelf hou ik voor fietsen toch wel een grotere schaal aan. Binnen de bebouwde kom 120/200/300 en 300/500/800 of nog grover buiten de bebouwde kom.

Eeke, zo zie je maar weer dat er geen enige juiste instellingen zijn, maar dat je gewoon moet uitproberen wat je prettig vindt.
Ik gebruik ook meestal "Koers boven" en nooit het electronisch kompas.
Heb de nieuwe Etrex wel eens in handen gehad en wat me opviel was de vreselijke bediening dmv diverse knopjes plus de bekende joystick, totaal niet intuïtief tenzij je de oude Etrex gewend bent maar zou ik absoluut niet aanbevelen. Scherm is klein maar misschien wel wat beter afleesbaar dan een Dakota.
De tovenaar schreef:Heb de nieuwe Etrex wel eens in handen gehad en wat me opviel was de vreselijke bediening dmv diverse knopjes plus de bekende joystick, totaal niet intuïtief tenzij je de oude Etrex gewend bent maar zou ik absoluut niet aanbevelen.
Nou, nou, kun je het nog negatiever en ungenuanceerder formuleren?

De leercurve is wat vlakker. Dus of je de bediening van een Etrex kunt beoordelen als je hem 'wel eens in handen hebt gehad' dat betwijfel ik.

Maar zelfs voor mij (ik gebruik de gps maar zelden) zijn juist de knopjes en de joystick dè reden om toch weer een Etrex te kopen en geen GPSmap62. Het is mogelijk om de gps met één hand én blindelings te bedienen. Alleen onderweg op een slecht wegdek met hoge snelheid merk ik dat Anke geen zin heeft om de naam van een waypoint te wijzigen. Dat lukt met een GPSmap62 dan wél.

Duim, wijs- en middelvinger hebben ieder hun eigen knopje(s). Als je je vingerposities goed zet dan is de bediening vervolgens juist zeer intuïtief en snel.
Onze mening: 2x!
Alleen de eerste week (Vista HCx in 2008) heb ik een paar keer overwogen om het kreng in de sloot te gooien en weer gewoon met de Emap en tracks verder te gaan.

Prettige bediening geldt met name als de Etrex in de hand ligt (wandelen) en in iets mindere mate op het fietsstuur omdat je dan met je hand over het toestel heen gaat. Ik heb dan moeite om het scherm te blijven zien tijdens bediening. Anke deelt deze mening niet, maar zij is dan ook extreem ervaren (mijn routes worden al fietsend gewoon even aangepast). Die keren dat ik met gps fietste door steden heb ik gesmokkeld: gps aan een koort om mijn nek en in de hand bedienen.
Daarom vind ik de GPSmap op een fietsstuur te prefereren omdat de knoppen daar onder het scherm zitten.
Matthie9000 schreef:Ik vind een elektronisch kompas juist op de fiets óók van meerwaarde; als je namelijk ergens stil staat kun je — wanneer je gps op je stuur bevestigd is — door met je stuur te draaien óók vanuit stilstand erg nauwkeurig zien welke straat waar loopt en welke kant je op moet
Als je alleen stopt verandert er niets aan het scherm. De pijlwijzer blijft gewoon staan.
Of je moet stoppen, op een complexe kruising, niet weten waar je naartoe op weg was en vervolgens je stuur 90 graden draaien zodat de gps het spoor bijster is. Ja, dan mis je het elektronisch kompas.
Ik heb al 5 jaar een zumo 550 in bezit met mapsource. Ik kan voor de zumo een externe baterij aanschaffen voor de fiets maar dan woord het wel een erg groot en zwaar apperaat (1000 gram}. Ik zet nu wel regelmatig leuke routes uit met mapsouce.

Maar nu wil ik ook graag fiets navigatie aanschaffen. Ik vraag mijn af waarom het prijs verschil zo groot is tussen etrex en 62st?

Wanneer een etrex koop zonder kaart matriaal met sd kaart kan ik openfietsmap europa downloaden op de etrex? Ik heb wel een andere topic gevonden waar word verwezen naar een andere website waar je openfietsmap kan downloaden.

Is de verwerking snelheid van de etrex net zo snel als een 62st als ik toevallig een verkeerde weg in fiets.


Alvast bedankt voor jullie antwoorden


Kingbob
Marianne schreef:
ankeric schreef: Tijdens fietsnavigeren (van routes) zijn dit de enig (...) juiste instellingen:
Anke/Eric, ben het niet helemaal eens met jullie enige juiste instellingen. Ik rij al jaren met een GPS en gebruik heel regelmatig "koers boven". Als je een track volgt vind ik dat reuze handig, zeker een track door een drukke stad.
Ik doel op de instellingen tijdens het navigeren van een route. Tracks doen wij nooit meer (na de Emap van 2000-2008 nog hooguit 10 keer een track gereden). Altijd navigeren van route + onderliggende track.
De nieuwe generatie gps heeft ten opzichte van de oude generatie een superieure aanduiding van de te volgen route en die pijlaanwijzer is méér dan voldoende.
Ik vertel nu gemakshalve niet dat we gisteren toch weer twee keer een afslag misten dankzij die pijlaanwijzer. De dikke pijlwijzer maskeerde een subtiele Y-splitsing. Met koers boven was dit waarschijnlijk wél goed gegaan. Mits niet te ver uitgezoomd.

Zoom is uiteraard persoonlijk (maar ik ben nu even niet in een genuanceerde stemming) en afhankelijk van je ogen, afstand tot de gps op het stuur en het gebied waarin je fietst.
Maar in dit draadje ('hoe lang duurt het voordat de kaart in de goede richting wijst') gaat het mij om twee dingen:
- weet altijd op welke schaal je nu rijdt (en wissel niet continue)
- als de schaal groter wordt moet er ook méér informatie worden getekend en wordt de schermopbouw dus ook weer trager.
kingbob schreef:Maar nu wil ik ook graag fiets navigatie aanschaffen. Ik vraag mijn af waarom het prijs verschil zo groot is tussen etrex en 62st?
Vergelijk de 62 en de Etrex aan de buitenkant. Gewicht, degelijkheid, grootte (ook met name van het scherm), knoppen en een superieure (grote) antenne maken de 62 duurder.

De 62st heeft bezit een voorgeladen topografische kaart. Dit is hét grootste prijsverschil.

Gewicht: Etrex = 140 gram; GPSmap62 = 260 gram. (+ 85%)
Hoogte: Etrex = 10 cm, GPSmap62 = 16 cm. (+ 60%)
Scherm: Etrex = 5,3 x 4,4 cm, GPSmap62 = 3,6 x 5,5 cm. (+ 30%)

Intern zijn er voor zover ik weet weinig of geen verschillen.

Wel weer verschil in batterij levensduur: 25 uur voor de Etrex, 16 uur voor de GPSmap.
kingbob schreef:Wanneer een etrex koop zonder kaart matriaal met sd kaart kan ik openfietsmap europa downloaden op de etrex?
Ja.
Mijn ervaring met het magnetisch kompas is dat je beter een gewoon magnetisch hand kompas kunt nemen.

De magnetische kompassen in Garmin apparatuur wijken vaak veel te veel af, omdat ze ook regelmatig gekalibreerd moeten worden.


En als je op die kruising staat? Even snel een kant op lopen en de GPS weet gelijk weer in welke richting je staat en of die goed/fout is. Dus op die 7 sprong, zo hard mogelijk erop af en op het laatste moment remmen en het juiste pad kiezen. Je eigen twijfel zorgt ervoor dat je langzaam gaat en de GPS gaat "dwalen" en de richtign vaag word.



Verder als een toestel met knoppen je niks lijkt, een Dakota20 heeft een aanraakscherm. Zelf ben ik nogal weg van de GPSmap62 vanwege de hele snelle bediening (sneller bij mij dan een eTrex) en de Montana.
het lijkt mij zondermeer nogal dom om alleen met een GPS apparaat op pad te gaan. Ik neem altijd minimaal een handkompasje mee voor noodgevallen en ook backup papieren kaarten. Er zijn voldoende verhalen van idioten die met hun GPS de woestijn in gaan waarna de GPS het niet meer doet en dan ontbreekt de ervaring om zelfstandig verder te navigeren.
Iedereen nogmaals bedankt voor de informatie.
Het is de etrex 30 geworden, hoewel de 20 voor fietsen ook wel had voldaan.
Met de 30 kun je wel weer een object peilen en er naar toe fietsen/lopen, misschien ook wel handig. En nu nog basecamp leren, kaarten zoeken, routes maken en op naar Belgie.