Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maximaal gewicht achtertassen + Rack Pack - Forum Wereldfietser

Maximaal gewicht achtertassen + Rack Pack

Om eens uit te vinden of dit vakantiefietsen wat voor mij is heb ik via Marktplaats een zeer simpele tweedehands toerfiets gekocht. Helaas blijken hier geen "oogjes" op te zitten om voordragers op te monteren.

Nu is het de bedoeling dat ik de Vlaanderen Fietsroute ga doen (dag of 8 a 10). Zou ik hier bij genoeg hebben aan alleen achtertassen + Rack Pack ? (totaal ongeveer 40 + 31 liter geloof ik). Ik ben van plan te kamperen, dus matje,, tent, slaapzak komen ook achterop.

Tweede vraag: fietst dit een beetje oke of doe ik er goed aan ook op een of andere manier wat gewicht aan de voorkant te hangen?

Zouden jullie een maximum aan gewicht voor achter kunnen noemen?
Zeer bedankt!
Zat ruimte ter beschikking lijkt mij. Stuurtas er bij voor het "tegenwicht" en je kan heel wat meenemen.

Misschien de rackpack zelfs weglaten. Dan kan je makkelijker veel zaken bovenop de bagagedrager doen.
Volgens Ortlieb kunnen de Back Rollers per tas 15 kg aan. Wat je achterdrager aan kan, hangt van de drager af. Weet je het merk en type? Volgens mij moet 25 kg meestal wel kunnen. Met alleen op de achterdrager 15 kg en voor niets vind ik het al niet meer lekker fietsen, maar dat zal voor jou misschien anders zijn. Ik zou zeggen: gooi een bult boeken, flessen cola, pakken sap, etc. in je tassen en kijk wat je nog lekker vind fietsen.
Voor tochten in Europa zijn twee achtertassen normaal ruim voldoende. Er zijn mensen die meer mee willen nemen, maar het is niet nodig. Wel moet je als je geen voortassen gebruikt oppassen dat de fiets niet onstabiel wordt, al verschilt dat van fiets tot fiets. Achtertassen plus een Rackpack lijkt mij wat veel. Op de trektocht in Noorwegen had ik totaal 18 kg, waarvan een beetje in een stuurtas. Verder had ik twee achtertassen. De tent lag hier bovenop. In mijn inschatting was die 15 kg die ik achterop had wel het maximum om mijn fiets stabiel te houden. Normaal heb ik overigens ruim minder bij me, maar in Noorwegen was ik voorbereid op veel koud en nat weer.
Een Rackpack is dus niet nodig want de tent hoeft niet ingepakt te worden. Sterker nog, het is beter van niet want in een Rackpack blijft de tent maar nat, en je wilt ook geen vieze natte tent bij je droge schone spullen.
Het geld dat je uitspaart op een Rackpack, voortassen en een voordrager kun je gebruiken om je slaapspullen compact en licht te houden. Vooral het volume is belangrijk: koop een (helaas duurdere) donzen slaapzak en een geisoleerd luchtbedje zoals de Thermarest Neoair Allseason of een Exped Synmat Basic (goedkoper maar iets volumineuser en zwaarder) in plaats van een zelfopblazend matje. Zie ook: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Veel plezier,
Wim
Dank voor jullie reacties.
Het is nogal een obscure tweedehands fiets dus merk heb ik wel (Rossler?) maar type niet.
Mocht het fietsen bevallen koop ik hierna een nieuwe, goede fiets.
Hopelijk kan ie 2 gevulde achtertassen aan, ik ga het gewoon proberen. Ik houd het dan gewoon bij twee achtertassen en een goed gevulde stuurtas. Rackpack laat ik achterwege.
Ik ga eens kijken naar die lichtgewicht slaapspullen.

Dank Fedor, Wim en Pedalero!