Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke zonnelader? - Forum Wereldfietser

Welke zonnelader?

Voor het laden van mijn GPS batterijen en telefoon zoek ik een zonnelader.

Misschien is het al eerder aan de orde geweest, maar electronica verouderd snel, en iedere maand komen er nieuwe gadgets op de markt.

Goed en goedkoop lijkt mij de zonnelader van de ANWB, nu in de aanbieding voor 39,95.
Afbeelding
Bij de WF één iemand ontmoet die er positief over is.
Zijn er ook zonneladers die penlights laden zonder tussenkomst van een batterypack?
Ik zoek een apperaat wat een goede combinatie is van gewicht, vermogen en hufterproofheid.
Ik heb een A-Solar Platinum AM110 met een vergelijkbare accugrootte; alleen wel zo'n 250gram lichter en toch even duur. Wat ik er aan mis is iets waarmee het eenvoudig te bevestigen is op de achterkant van een tas oid.

Het is overigens zeker geen betrouwbaar alternatief voor een naafdynamo+lader. Ik vind de term ‘zonnelader’ daarom een verkeerde term: je moet het meer zien als een reserveaccu die in principe in staat is om onder perfecte omstandigheden de interne accu ook op te laden (duurt dan alsnog best lang).
Naafdynamo vind ik geen alternatief, ik rij een ATB, de vering belemmerd een kabeltje.
Ook vind ik het geen porum om een waslijn over mijn fiets te hebben.
Ik had gehoopt dat een zonnelader onder ideale omstandigheden binnen een dag een setje penlights volpompt.

John.
Zonder naafdynamo gaat het moeilijk worden. Ik heb net een naafdynamo gekocht voor de mtb van mijn zoon (100 mm veerweg), en ik zie het kabeltjes probleem niet zo. Er loopt toch ook een remleiding of kabel omhoog? Een paar tie wraps daaromheen en klaar is Kees.
Wim
Als het per sé een zonnelader moet zijn (ik zie het probleem niet, eerlijk gezegd) zou ik me richten op de wat serieuzere laders, ik denk dat je spijt krijgt van zo'n klein geval met 'randcapaciteiten'. Vergeet niet dat het rendement echt keldert bij bewolking of een ongunstige hoek tov de zon.

Ik heb destijds enkele positieve reviews gelezen over de Voltaic-laders. Die zijn welliswaar wat duurder maar ze hebben er volgens mij beter over nagedacht, zie bijv. hier. Alleen al de accu heeft een bijna dubbele capaciteit, licht zijn ze overigens niet.
johntelleman schreef:Voor het laden van mijn GPS batterijen en telefoon zoek ik een zonnelader.

Misschien is het al eerder aan de orde geweest, maar electronica verouderd snel, en iedere maand komen er nieuwe gadgets op de markt.

Goed en goedkoop lijkt mij de zonnelader van de ANWB, nu in de aanbieding voor 39,95.
8<Bij de WF één iemand ontmoet die er positief over is.
Zijn er ook zonneladers die penlights laden zonder tussenkomst van een batterypack?
Ik zoek een apperaat wat een goede combinatie is van gewicht, vermogen en hufterproofheid.
Ik heb deze vorig jaar mee op vakantie gehad en ben er zeer positief over. Hij laadt goed, maar op bewolkte dagen duurt dat idd wel langer. Nadat de batterijen vol zijn kun je ook direct andere apparatuur opladen. Rechtsstreeks koppelen wordt afgeraden, omdat de batterijhouder ook zorgt dat de geleverde spanning aan USB normen voldoet. Apparatuur die daar zelf voorziening voor heeft kun je dus zonder tussenkomst vd batterij-unit laden.
Ik heb ook een gewone batterijlader die oa USB als bron kan gebruiken. Deze heb ik nog niet getest icm met de zonnelader. Ben beneieuwd of dat werkt/lukt.

BTW. Als je een ING rekening hebt en rentepunten, dan kun je met 50% korting ANWB kadobonnen aanschaffen. Wordt de zonnelader nog goedkoper.

Groet,
Ruud
Matthie9000 schreef:Als het per sé een zonnelader moet zijn (ik zie het probleem niet, eerlijk gezegd) zou ik me richten op de wat serieuzere laders, ik denk dat je spijt krijgt van zo'n klein geval met 'randcapaciteiten'. Vergeet niet dat het rendement echt keldert bij bewolking of een ongunstige hoek tov de zon.

Ik heb destijds enkele positieve reviews gelezen over de Voltaic-laders. Die zijn welliswaar wat duurder maar ze hebben er volgens mij beter over nagedacht, zie bijv. hier. Alleen al de accu heeft een bijna dubbele capaciteit, licht zijn ze overigens niet.
Ik heb vorig jaar met een Voltaic Fuse 4W 3 weken rond gereden. Vorig jaar 2 telefoons en een ipad met gemak van stroom kunnen voorzien, dit jaar 2 telefoons en een digicam met GPS. Voordeel van de Fuse is dat hij zowel 6V als 12V kan leveren (alleen niet tegelijkertijd) waardoor je ook laders kunt gebruiken die eigenlijk voor gebruik in de auto zijn. Zo kan ik met een standaard 12V accu lader de batterijen voor mijn camera opladen. De telefoons laad ik s'nachts op via de accupack.

De Fuse kon prima bevestigd worden bovenop de tassen met de meegeleverde riempjes. Verder is de support van Voltaic erg goed, ik heb nu al twee keer contact met ze gehad over welke verloopstekkertjes ik nodig zou hebben om iets aan te sluiten en beide keren zijn ze gratis vanuit de VS naar mij toegestuurd. Mijn ervaring is ook dat er binnen een dag door Jeff gereageerd word.

De meegeleverde accupack was vorig jaar binnen een dag opgeladen terwijl wij aan het fietsen waren. Uit mijn hoofd is hij een uur of 8 a 9 bezig voordat de accupack helemaal vol is. met de meegeleverde bevestigingsbanden is hij perfect op een gevulde kantons te bevestigen.

Dit jaar gaat de Fuse weer mee op vakantie en de Son blijft thuis. :)
Hee die voltaic ziet er goed uit, Spaaknippel.....heet je zo echt? :wink: Hij laadt zelfs baterijen van een DSLR John 8)

http://www.solarbackpack.nl/shop/index. ... ductId=115
In principe kan hij elk model accu opladen voor elke digicam incl DSLR's. als je de juiste cradle hebt (bijv van hier).

Je zit dus niet vast aan een cradle van Voltaic zelf (in mijn geval hadden ze die ook niet). De ervaring van Jeff (Voltaic) is wel dat de goedkopere 12V opladers beter werken icm een zonnepaneeltje dan de duurdere laders.

Zie hier voor een foto hoe wij het hebben. Je ziet hier de binnenkant van de Fuse. Het witte ding is de accupack die meegeleverd wordt (met oa usb aansluiting om van alles op 5 V op te laden), het zilveren ding is een 12V acculader voor onze camera. Je hebt zowel de autostekker als de trafo die bij de autolader geleverd niet nodig, ik had aan het haakse stekkertje voldoende om het aan te sluiten op de Fuse. Het haakse stekkertje is een standaard stekkertje dat ik bij de Fuse geleverd kreeg.

Onderaan op de foto kan je wellicht de knopje zien om te schakelen tussen 6 en 12 V. Zorg er wel voor dat de Voltaic accupack niet is aangesloten als je de output op 12V hebt gezet.

@johntelleman: als je iets zoekt dat elke dag je batterijen/accu's op kunt laden dan weet ik niet of je aan 1 zonnecel voldoende hebt om ook op een wat minder mooie dag je batterijen weer vol te krijgen.
Ik was nieuwsgierig naar de Voltaic Fuse en vond deze vrij uitgebreide review: http://mitupela.net/b/index.php?blog=2& ... &tb=1&pb=1
De conclusie op deze trip was dat het een goed apparaat is en dat het net genoeg was. Wel heb je het dan bij al deze tests over Amerikaanse of Australische omstandigheden, en dat betekent dus heel wat meer zonnekracht dan in Europa. Een naafdynamo is al gauw lichter en betrouwbaarder.
Wim
ruudvp schreef:Ik heb deze vorig jaar mee op vakantie gehad en ben er zeer positief over. Hij laadt goed, maar op bewolkte dagen duurt dat idd wel langer. Nadat de batterijen vol zijn kun je ook direct andere apparatuur opladen. Rechtsstreeks koppelen wordt afgeraden, omdat de batterijhouder ook zorgt dat de geleverde spanning aan USB normen voldoet. Apparatuur die daar zelf voorziening voor heeft kun je dus zonder tussenkomst vd batterij-unit laden.
Ik heb ook een gewone batterijlader die oa USB als bron kan gebruiken. Deze heb ik nog niet getest icm met de zonnelader. Ben beneieuwd of dat werkt/lukt.

BTW. Als je een ING rekening hebt en rentepunten, dan kun je met 50% korting ANWB kadobonnen aanschaffen. Wordt de zonnelader nog goedkoper.

Groet,
Ruud
Ruud, wat laad je zoal op met dit apperaat?
johntelleman schreef:
ruudvp schreef:Ik heb deze vorig jaar mee op vakantie gehad en ben er zeer positief over. Hij laadt goed, maar op bewolkte dagen duurt dat idd wel langer. Nadat de batterijen vol zijn kun je ook direct andere apparatuur opladen. 8<

Groet,
Ruud
Ruud, wat laad je zoal op met dit apparaat?
Voornamelijk telefoons
Wim schreef:Ik was nieuwsgierig naar de Voltaic Fuse en vond deze vrij uitgebreide review: http://mitupela.net/b/index.php?blog=2& ... &tb=1&pb=1
De conclusie op deze trip was dat het een goed apparaat is en dat het net genoeg was. Wel heb je het dan bij al deze tests over Amerikaanse of Australische omstandigheden, en dat betekent dus heel wat meer zonnekracht dan in Europa. Een naafdynamo is al gauw lichter en betrouwbaarder.
Wim
Mijn conclusie na 2 trips is dat hij meer dan genoeg stroom levert voor waar wij hem voor gebruiken. Ook in de wat noordelijkere landen.

Vorig jaar van Zwitserland naar huis gefietst in 3 weken en de Fuse gebruikt voor 2 telefoons en 1 ipad. Niet alle dagen zon gehad en ook lang niet alle dagen de lader op de fiets geknoopt, we hadden geen stroom nodig omdat de accu's vol zaten. Alles op de zonnelader weten te doen.

Dit jaar 4 weken gefietst in Zweden, Denemarken, Duitsland & Nederland, nu met 2 readers, een digicam en 2 iphones. Ook hier geen problemen met de stroomvoorziening. Wederom geen enkel stopcontact gebruikt en altijd voldoende in de accu's van alle apparaten gehad. Meerdere dagen heeft de lader in een fietstas gezeten omdat we niets op te laden hadden (ongeveer de helft van de dagen).
John ik vond dit, lijkt veelbelovend...

De Pixo Universal Battery USB Charger Digicharger C-USB voor AA, AAA en camera batterijen met de Nomad solar panel. Gebaseerd op dit artikel