Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beren in Estland - Forum Wereldfietser

Beren in Estland

Bij alle info die ik gelezen heb over Estland, wordt er soms wel, en soms niet over beren gerept.

Maar ze zijn er wel degelijk. Ik een volwassen beer en 2 kleintjes gezien, die de autoweg probeerden over te steken. Ongeveer 30 kilometer ten oosten van Tallinn.

Het liep overigens allemaal redelijk goed af. Gelukkig was er niet al te veel verkeer (volgens mijn vriendin uit Estland was het druk), en iedereen kon op tijd remmen.
Moeder met 1 kleintje kwamen aan de overkant, de ander kleine ging terug. hoe het daarmee afgelopen is weet ik niet.

Weest gewaarschuwd.

Peter
Niet alleen in Estland:

Berenplaag Italiaanse Alpen
Een idealistisch project om de zeldzame bruine beer in de Italiaanse Alpen te laten terugkeren, is helemaal uit de hand gelopen. De beren dringen de dorpen binnen tot aan de keukendeur van de huizen, vreten kippen, ezels, schapen en geiten op, veroorzaken verkeersongelukken en lopen zelfs wandelaars achterna. De bevolking is doodsbang en wil dat het verbod op de beren te jagen zo snel mogelijk wordt ingetrokken. Aanvankelijk vonden de inwoners van de dorpjes in de Dolomieten het prachtig, toen in 1996 tien bruine beren uit het woud van buurland Slovenië werden gehaald en in hun toeristenrijke gebergte werden uitgezet. De beren hadden het zelf ook naar hun zin. Ze wisten zich uitstekend aan te passen aan de omgeving en vermenigvuldigden zich pijlsnel. „Het zijn er inmiddels veertig tot vijfenveertig en dan heb ik de acht kleintjes die afgelopen jaar zijn geboren nog niet eens meegeteld”, zucht de president van de provincie Trento, Lorenzo Dellai. Vandaar dat de dorpsbewoners het lachen inmiddels isvergaan en zo snel mogelijk van de bruine plaag af willen.

Bron
Het is altijd maar de vraag hoe ernstig je zo'n berichtgeving moet nemen. Ik ga (zonder meer informatie) niet zomaar beweren dat er niets van klopt, maar de ervaring leert wel dat men bij enige hinder van dieren al snel spreekt over een plaag en de verhalen vaak behoorlijk overdreven worden.

Renaat
Plaag of geen plaag...
Ik zou niet graag een beer tegen het lijf lopen als ik een colletje aan het beklimmen ben. Ik had tot nu toe zoiets van dat je alleen alert hoeft te zijn voor beren in Noord-Amerika en Canada, maar blijkbaar kan het hier ook. En dan is één meer dan genoeg :roll:
Revanho schreef:Het is altijd maar de vraag hoe ernstig je zo'n berichtgeving moet nemen. Ik ga (zonder meer informatie) niet zomaar beweren dat er niets van klopt, maar de ervaring leert wel dat men bij enige hinder van dieren al snel spreekt over een plaag en de verhalen vaak behoorlijk overdreven worden.

Renaat
+1. Ik vraag me dan vooral af waarom die beren in de Dolomieten opeens ander gedrag zouden vertonen dan in Slovenië. Maar daar lees je dan nooit wat over, wel over sensationele 'close encounters' en jachtverboden opheffen.

Zijn er trouwens al beren op de Veluwe gespot? Het is er zo'n beetje de tijd voor.
HansvanderVeeke schreef:Plaag of geen plaag...
Ik zou niet graag een beer tegen het lijf lopen als ik een colletje aan het beklimmen ben. Ik had tot nu toe zoiets van dat je alleen alert hoeft te zijn voor beren in Noord-Amerika en Canada, maar blijkbaar kan het hier ook. En dan is één meer dan genoeg :roll:
Ja ook "hier" (in de EU) moet je oppassen. Op de Katarapas in Noord Griekenland kwam ik nog een beer met twee jongen tegen. Zij schrokken gelukkig net zoveel van mij als ik van hen :wink:

In een Canadese kennis vertelde me onlangs dat hij zijn dochtertje van zeven schietoefeningen gaf met zijn jachtgeweer voor het geval ze een kwaadaardige beer tegenkwam in hun achtertuin :?
HansvanderVeeke schreef: Niet alleen in Estland:
Berenplaag Italiaanse Alpen
In Estland is er zeker geen plaag. Mijn vriendin zag voor het eerst van haar leven een beer in Estland. En was ook erg verbaasd er 3 te zien.
Pedalero schreef:Zijn er trouwens al beren op de Veluwe gespot? Het is er zo'n beetje de tijd voor.
Weet niet, want ik ben nog maar 2 dagen terug, maar ik houdt je op de hoogte. :lol:

Peter
Het probleem met verhalen over beren (en wolven) is dat ze altijd worden aangedikt en eeuwig blijven rondzingen op verjaardagen, feesten en vergaderingen van dorpsbewoners. Dit gebeurt al sinds mensenheugenis en lijkt helaas een onuitroeibaar fenomeen. In de onze tijd hebben vooral jagers en boeren daar baat bij: de eersten hopen zich weer van lastige concurrenten bovenaan de 'voedselketen' te kunnen ontdoen, de tweede groep hoopt op flinke schadevergoedingen.
Verder hoor je vrijwel nooit iets over de schade van stropende honden, die bv. alleen al in Frankrijk jaarlijks duizenden schapen doodbijten. Meestal is het de hond van de buren of van die vriendelijke buitenlander... Dan heb je de keus om je mond te houden of dikke ruzie te maken. Bij beren en wolven is dat probleem er niet, je kunt rustig inspelen op de latent aanwezige sentimenten, applaus vrijwel verzekerd.
Beetje goede voorlichting aan de inwoners en gebruikers van gebieden met beren en wolven is natuurlijk gewenst, net als de acceptatie van het feit dat je in natuurlijke gebieden moet leren leven met je buren, ook al hebben die soms zin in dezelfde kip als jij.
wimmo17 schreef:Het probleem met verhalen over beren (en wolven) is dat ze altijd worden aangedikt en eeuwig blijven rondzingen op verjaardagen, feesten en vergaderingen van dorpsbewoners. Dit gebeurt al sinds mensenheugenis en lijkt helaas een onuitroeibaar fenomeen.
Precies. De verhalen zijn huiveringwekkend, maar de realiteit is dat beren en wolven alleen gevaarlijk zijn als je aan hun jongen of hun voedsel komt. Maar dat geldt voor wel meer beesten; een kolonie van broedende meeuwen kun je ook maar beter mijden indien je gehecht bent aan je visuele vermogens.

Ook de schade aan het vee wordt zwaar overdreven. Er worden heel wat meer schapen doodgereden door auto's dan opgegeten door wilde dieren, en toch blijkt dat geen aanleiding om jachtvergunningen voor auto's uit te geven.

Ik heb een keer het geluk gehad een pak wolven van heel dichtbij te zien, in Italië. We verrasten ze toen ze lagen te rusten naast het wandelpad. Wij bleven heel stil staan, de groep rende weg zonder een geluid te maken. Twee bleven staan om ons in de gaten te houden tot de anderen veilig weg waren, toen verdwenen zij ook. De afstand was 15, hoogop 20 meter.

Geen moment was ik bang, en dat bleek terecht. Wolven en beren eten geen mensen. Andersom wel.

Grtjs,

Walter
waltertje schreef:De verhalen zijn huiveringwekkend, maar de realiteit is dat beren en wolven alleen gevaarlijk zijn als je aan hun jongen of hun voedsel komt.
Het spreekwoord is niet voor niets: Beren op je weg zien :wink:

Was 15 jaar geleden ook zo in de Pyreneeën nadat ze daar de bruine beer opnieuw hadden uitgezet !!
Kan iemand een fotoshop maken van een beer op de Veluwe, berenpoep droppen en nepsporen maken. Verder het verhaal van een angstige fietser die plotseling vlakbij natuurkampeerterrein Drie geconfronteerd werd met een boos kijkende beer.
Kan hét komkommer-verhaal worden van deze zomer.
bert sitters schreef:Kan iemand een fotoshop maken van een beer op de Veluwe, berenpoep droppen en nepsporen maken
Waarom fotosjop? Er lopen mannelijke zwijnen bij de vleet (en daar s'nachts overheen fietsen kan dodeliijk zijn) :roll: :shock:
Hmm, ik heb even in mijn archief gedoken en... inderdaad...

Afbeelding

:shock: (sorry geen zin om het goed te doen ;-) )