Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets

Hallo,

Mijn naam is mark, ik wil aankomende zomer een beetje fietsen door schotland, ardennen of west duitsland, meeste over asfalt maar zou een off road pad met stenen wel willen kunnen nemen.

Ik heb nu een gazelle spn 1 als woon-werk fiets en dat bevalt goed, nu wil ik ook zoiets als vakantiefiets.
Dus ik zou willen dat mijn vakantiefiets de volgende eigenschappen had:


[*]Soort fitness fiets
[*]Recht stuur
[*]28 inch wielen
[*]Framehoogte 48/49 cm
[*]Moet een bagagedrager op kunnen
[*]Moet schwalbe marathon plus banden op kunnen worden gezet.
[*]2e hands, budget rond de 300,00 met slechte cassettes, tandwielen, remmen etc en 600,00 met goede cassettes, remmen, tandwielen etc.

Mijn oog was gevallen op een surly lht maar hier zijn er weinig van en vallen niet binnen budget, kunnen jullie een fiets met dergelijke eigenschappen.
Ikzelf doe het op een trek 7.3 FX fitniss (euro 580 nieuw) met tubus voor en achterdrager en ortlieb tassenset voor en achter. Bij elkaar rond de 15 kilo.

Velgen zijn 32 spaaks en 32 mm breed. Eerst was ik nog aan het twijfelen of dat voldoende was, maar het is meer dan voldoende. I love it, helemaal omdat die zo licht is. Ik zou er alleen niet mee naar china of afrika gaan. Dan wil ik toch wat bredere velgen. Maar dat zulk gebieden zijn nog niet voor mij weggelegd. Eerst maar is de EU verkennen.
groppe schreef:Deze misschien
of deze
de koga valt af ik wil een korte stuurpen erop monteren, de trek 7200 is mooie fiets maar ik twijfel over de geveerde vork, misschien dan de trek 7.3
Wim schreef:Zie ook: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm kopje leesvoer, dan kopje fietsje kopen
Wim
Thanks staan veel tips bij, alleen dan heb je nog persoonlijke voorkeur.
Ik had er niet bij stilgestaan dat veel wegen slecht zijn buiten europa :oops:
Ik probeer ook zoveel tweede hands te kopen, en door een beperkt budget dus niet te veel :lol:

Ik heb 1 jaar op een fuji odessa, 26 inch, brede banden, woon-werk gedaan a 38 km op een dag, en zo nu en dan wel eens een trip gedaan a 45 km op een dag, maar toen ik diezelfde afstand aflegde met een fitness fiets, de gazelle spn 1 met 28 inch banden ging een wereld voor me open, wat was dat een verschil, ik zou niet meer terug gaan, behalve dan als ik echte off road bedoelingen heb.

Ik richt me nu ook enkel op europa, dus geen azie of afrika, of zuid amerika, ongeveer zo'n 80 km op een dag, ik zou alleen bang zijn dat mijn fiets en tassen gejat zou worden als ik onderweg een kasteel tegenkom die ik wil bezoeken.
dvdc15 schreef:Ikzelf doe het op een trek 7.3 FX fitniss (euro 580 nieuw) met tubus voor en achterdrager en ortlieb tassenset voor en achter. Bij elkaar rond de 15 kilo.

Velgen zijn 32 spaaks en 32 mm breed. Eerst was ik nog aan het twijfelen of dat voldoende was, maar het is meer dan voldoende. I love it, helemaal omdat die zo licht is. Ik zou er alleen niet mee naar china of afrika gaan. Dan wil ik toch wat bredere velgen. Maar dat zulk gebieden zijn nog niet voor mij weggelegd. Eerst maar is de EU verkennen.
Zoiets lijkt me wel wat voor mij, omdat het fitness fiets is heb je dan wel bevestigingspunten voor een achterdrager ?

En als je geen bevestigingspunten voor een bagadrager hebt, dan heeft Old Man Mountain een systeem die je zonder gaten kan bevestigen (stond op de site van m-engeneering), maar trilt dit op een gegeven moment niet los ofzo ?
Wat is een fitness fiets? Ik ken alleen die dingen waar oa ‘spinning’ op wordt gedaan, zoiets lijkt me niet zo handig voor een fietsvakantie want er zitten geen wielen onder.
@Matthie9000: fitness fiets is ontstaan toen fitnessende vrouwen graag wilden op de fiets kruipen maar een racebocht wat te spannend vonden. De naam wordt nu gebruikt voor racefietsen die zijn uitgerust met een recht stuur dat vaak ook iets hoger staat.
Typisch zijn de frames van alu, vaak met carbon voorvork, en een shimano race groep. Meestal zit er achteraan een redelijk groot tandwiel, zodat je ook als minder getrainde vlot kan klimmen. Hoewel zulke frames vaak wel stevig genoeg zullen zijn om met bagage te rijden, zijn ze er niet voor ontworpen.
EnriceV schreef:@Matthie9000: fitness fiets is ontstaan toen fitnessende vrouwen graag wilden op de fiets kruipen maar een racebocht wat te spannend vonden. De naam wordt nu gebruikt voor racefietsen die zijn uitgerust met een recht stuur dat vaak ook iets hoger staat.
Typisch zijn de frames van alu, vaak met carbon voorvork, en een shimano race groep. Meestal zit er achteraan een redelijk groot tandwiel, zodat je ook als minder getrainde vlot kan klimmen. Hoewel zulke frames vaak wel stevig genoeg zullen zijn om met bagage te rijden, zijn ze er niet voor ontworpen.
Thanks! een soort racefiets met een recht stuur dus :D Zou het voor een vakantiefiets niet fijn vinden zonder barends; ik zou namelijk wel meerdere handposities willen hebben (daarom vind ik een racebocht zo ideaal :) ).

Ik zou het voor topicopener zoeken in een mooie tweedehands; oa zijn er veel koga's tweedehands te vinden! Snap niet zo goed waarom die tweede koga afvalt want de stuurpen kun je vervangen met een kortere/verstelbare; achterdragers passen er ook op; prijs is wel wat hoog.

Lees het document dat Wim eerder postte een paar keer goed door en doorzoek dit forum veelvuldig; misschien dat je nog van wielgrootte, bandkeuze, stuurtype, etc veranderd... ;-).
Fietsen met 26 inch wielen hoeven niet langzaam te zijn. Dat hangt helemaal van de banden af. Een stel 26x1.75 Panaracer Pasela's is gegarandeerd veel sneller dan een stel 37 mm brede Marathons in 28 inch, om maar iets te noemen. Je wilt echt redelijk brede banden hebben. En fitness fietsen lijken zo ongeveer alle nadelen te verenigen: smalle banden, recht stuur, relatief zwaar verzet (want weggroepen), frame dat niet optimaal is voor bagage, en misschien zelfs geen oogjes.
Wim
Matthie9000 schreef: Ik zou het voor topicopener zoeken in een mooie tweedehands; oa zijn er veel koga's tweedehands te vinden! Snap niet zo goed waarom die tweede koga afvalt want de stuurpen kun je vervangen met een kortere/verstelbare; achterdragers passen er ook op; prijs is wel wat hoog.
Deze Koga Miyata Terra Liner is toch al wat ouder en heeft toch de oudere aluminium stuurpen die uit 1 geheel is die zo je voorvork ingaat, correct me if i'm wrong, daar kun je toch geen ahead stuurpen opzetten ?
cotweetje schreef:Deze Koga Miyata Terra Liner is toch al wat ouder en heeft toch de oudere aluminium stuurpen die uit 1 geheel is die zo je voorvork ingaat, correct me if i'm wrong, daar kun je toch geen ahead stuurpen opzetten ?
- Die oude stuurpennen zijn ook te krijgen in alle soorten en maten, waarom zou je een ahead-pen willen gebruiken?
- Je kunt een ahead-adapter kopen als je toch per sé een ahead-stuurpen wil gebruiken

Wat ik gedaan heb bij mijn oude stalen racefiets is een verstelbare stuurpen kopen; daarmee al fietsende de juiste afstelling vinden; evt kun je later een vaste stuurpen kopen die overeenkomt met de afstelling van de verstelbare.

Dat de fiets wat ouder is maakt niet zoveel uit; ik denk dat het een prima reisfiets kan zijn als hij goed onderhouden is.
Wim schreef:Fietsen met 26 inch wielen hoeven niet langzaam te zijn. Dat hangt helemaal van de banden af. Een stel 26x1.75 Panaracer Pasela's is gegarandeerd veel sneller dan een stel 37 mm brede Marathons in 28 inch, om maar iets te noemen. Je wilt echt redelijk brede banden hebben. En fitness fietsen lijken zo ongeveer alle nadelen te verenigen: smalle banden, recht stuur, relatief zwaar verzet (want weggroepen), frame dat niet optimaal is voor bagage, en misschien zelfs geen oogjes.
Wim
1.75 inch is toch 44,5 mm breed, dan zou een 37mm in 28 inch dus sneller moeten zijn, grotere wielmaat en dunner.

Ik werd het op een gegeven moment moe dat ik weggereden werd door wielrenners terwijl de slag hetzelfde was, daarom was ik ook overgestapt.


Ik had op 26 inch fiets eerst 26x1.75 toen ben ik overgestapt naar de schwalbe marathon 26x1.35 dat was een verschil.
En nu fiets ik op 700x28c, vlm 28X1.10, wederom merk ik het verschil.

Volgens dvdc15 doet hij het in europa op 32mm, dus ik wil het ook gaan doen op 32mm of 34,5 mm dus iets als 28x1.35 zou het moeten gaan worden.
cotweetje schreef: 1.75 inch is toch 44,5 mm breed, dan zou een 37mm in 28 inch dus sneller moeten zijn, grotere wielmaat en dunner.
Dat is dus niet zo. Breedte en grootte van de band is wat betreft snelheid sowieso ondergeschikt aan banddruk, rolweerstand en profiel (erg trage banden zijn bijvoorbeeld die rotbanden die stijf staan van de antilek zoals de schwalbe marathon plus). Schwalbe Kojaks of Paselas van 2" breed zijn bijv. véél sneller dan 35mm schwalbe marathon plus.
cotweetje schreef:Ik werd het op een gegeven moment moe dat ik weggereden werd door wielrenners terwijl de slag hetzelfde was, daarom was ik ook overgestapt.
Ze zijn hoogstwaarschijnlijk sneller vanwege hun houding op de fiets; ik hou die zogenaamde weekend‘wielrenners’ met gemak bij op een stalen stadsfiets zonder versnellingen als ik maar de juiste houding aanneem.
cotweetje schreef:Volgens dvdc15 doet hij het in europa op 32mm, dus ik wil het ook gaan doen op 32mm of 34,5 mm dus iets als 28x1.35 zou het moeten gaan worden.
Zou ik absoluut niet doen; bedenk dat er in europa genoeg slechte wegen zijn en dat je als fietser af en toe misschien wat offroad wil gaan doen; in vrijwel alle situaties ben je beter af met (de mogelijkheid om) bredere banden (te kunnen monteren).

Al met al denk ik dat Wim helemaal gelijk heeft en dat je zo'n ‘fitness-fiets’ niet echt een logische keuze is als vakantiefiets tenzij je misschien voor 99,9% op strak asfalt denkt te gaan fietsen.
cotweetje schreef:
Volgens dvdc15 doet hij het in europa op 32mm,
dvdc15 schrijft op 32mm brede velgen, dus het betere downhill werk. Daar zullen ongewijfeld de bijpassende 62mm brede banden omliggen

:twisted:
Ik pak inderdaad geen stukken off-road. Zou eventueel wel kunnen maar daar wordt de fiets niet beter van (en dan een beetje grind dus geen bospaden, zand of stukken offroad in bergen). Zit weinig profiel op de banden. Ik gebruik deze fiets ook dagelijks naar mijn werk, vandaar deze keuze. Het is niet de PERFECTE keuze zijn voor een vakantiefiets, maar kan prima. Heel prima zelfs. Maar het is geen WERELDfiets, onthoud dat. Hoogstens heel NL en belgie. En deels frankrijk, spanje, en duitsland (ivm bergen en onverharde stukken).

Hier een foto van mij fiets, maar dan zonder voordrager + voortassen. (die heb ik alleen nodig als ik weg ga, niet voor dagelijks gebruik)

Ik fiets heerlijk met 5 bar in ieder bandje. Nu 800 kilometer opzitten qua vakantie met deze setup.

Afbeelding
Matthie9000 schreef:
cotweetje schreef:Ik werd het op een gegeven moment moe dat ik weggereden werd door wielrenners terwijl de slag hetzelfde was, daarom was ik ook overgestapt.
Ze zijn hoogstwaarschijnlijk sneller vanwege hun houding op de fiets; ik hou die zogenaamde weekend‘wielrenners’ met gemak bij op een stalen stadsfiets zonder versnellingen als ik maar de juiste houding aanneem.
Ik bedoelde de energie per omwenteling, dus dat een racefiets per 1 trapbeurt in het grootste verzet met minder weerstand en grotere wielomtrek meer voorwaartse kracht produceert dan 1 omwenteling van een atb met 1.35 dikke wielen met een minder groot verzet.
Matthie9000 schreef:
cotweetje schreef:Volgens dvdc15 doet hij het in europa op 32mm, dus ik wil het ook gaan doen op 32mm of 34,5 mm dus iets als 28x1.35 zou het moeten gaan worden.
Zou ik absoluut niet doen; bedenk dat er in europa genoeg slechte wegen zijn en dat je als fietser af en toe misschien wat offroad wil gaan doen; in vrijwel alle situaties ben je beter af met (de mogelijkheid om) bredere banden (te kunnen monteren).
Dus minimaal 45 mm ? Stel je wilt een stukje hanzelroute pakken, over zand en bospaden volstaat 45mm dan of moet je dan richting 50mm gaan ?

Matthie9000 schreef: Al met al denk ik dat Wim helemaal gelijk heeft en dat je zo'n ‘fitness-fiets’ niet echt een logische keuze is als vakantiefiets tenzij je misschien voor 99,9% op strak asfalt denkt te gaan fietsen.
Wel veel asfvalt, maar kan inderdaad handig zijn om of-road te kunnen, misschien een randonneur met een recht stuur, dat is eventueel ook een optie. Ik zit graag laag, ik laat zo wel een foto zien van mijn woon-werk fiets voor het idee.
m-gineering schreef:
cotweetje schreef:
Volgens dvdc15 doet hij het in europa op 32mm,
dvdc15 schrijft op 32mm brede velgen, dus het betere downhill werk. Daar zullen ongewijfeld de bijpassende 62mm brede banden omliggen

:twisted:
:oops: verkeerd gelezen idd
dvdc15 schreef: Het is niet de PERFECTE keuze zijn voor een vakantiefiets, maar kan prima. Heel prima zelfs. Maar het is geen WERELDfiets, onthoud dat. Hoogstens heel NL en belgie. En deels frankrijk, spanje, en duitsland (ivm bergen en onverharde stukken).
Mooie fiets, dus heuvels en dergelijke zijn goed te doen alleen geen bergen, wat is de breedte van je banden ?