PietV schreef:
Jij gaat er van uit, dat die 2 kg meer of minder, alleen op het lichaamsvet van toepassing is. De term "bierbuik" is niet van mij.
Dat is om tegenwicht te bieden. Want jij gaat er telkens vanuit dat die 2 kg meer nuttig inzetbaar zijn en dat is in heel veel gevallen niet het geval. Ik ben er zelf zeker van dat in de meerderheid van de gevallen bij de niet-professionele fietsers er echt wel 2 kg nutteloos gewicht aan het lichaam hangt, en vaak veel meer.
PietV schreef:
Bij nagenoeg gelijkblijvende conditie en vetpercentage, kan de zwaardere rijder meer vermogen leveren dan een lichtere rijder. Het vermogen neemt toe met het gewicht van de rijder. Uitgaande van gelijke massa van fiets+bagage, is de zwaardere rijder altijd in het voordeel t.o.v. de lichtere rijder.
Bij nagenoeg gelijkblijvende conditie en vetpercentage? Tja, vreemde opmerking in een discussie over extra gewicht. Het gaat er net om dat dat extra gewicht vaak wel overbodige vetmassa is. Dat is meestal de realiteit in discussies over enkele kilogram meer of minder bagage of fiets.
Bovendien vergeet je (bewust?) allerlei andere factoren.
Maar zelf een toenemend vermogen garandeert niet dat men sneller fiets, zeker niet omhoog fietst. Daarvoor spelen er naast allerhande andere factoren het feit mee dat dat extra vermogen de extra noodzakelijke inspanning om meer gewicht omhoog te krijgen dient te compenseren. Dat dat lang niet altijd het geval is wordt weer aangetoond door het feit dat veel goede klimmers redelijk mager zijn.
Maar als jij graag een discussie wint door er allerlei 'maartjes' bij te denken ('gelijke conditie', 'gelijk vetpercentage', ...), dan doe je maar. Maar dat verandert niets aan het feit dat veel fietsers:
- beter ook eens naar het eigen gewicht zouden kijken voor ze zicht teveel op het gewicht van de fiets of bagage gaan fixeren;
- 2 kg extra, 2 kg extra is en het voor de fysica weinig uitmaakt waar die twee kilo zich bevindt. (En dat twee kilo extra spieren soms (niet altijd) nuttig kan zijn wijzigt niets aan de correctheid van die opmerking.)
PietV schreef:
In de winter fiets ik wat beter met + 2 kg. Dat is uiteraard niet alleen vet. Val ik af, dan lever ik ook spiermassa in.
Dat is geen universele regel. Integendeel, voor veel mensen kan afvallen perfect in combinatie met toename van spiermassa.
PietV schreef:
Uiteraard werkt de zwaartekracht op de totale massa, maar het trapvermogen van de zwaardere rijder neemt toe. Ook bergop.
Neen, het trapvermogen van een zwaardere rijder is meer dan dat van een lichtere rijder met een gelijk vermogen/kg lichaamsgewicht. Dat speelt in het voordeel van 'zwaardere' rijders als het gaat om inspanningen waarin explosief vermogen/kracht een grote rol spelen (sprinten, gewichtheffen, ...).
Bij het bergop fietsen volstaat dat extra vermogen niet altijd om de noodzakelijke extra energie die nodig is voor het omhoog sleuren van extra gewicht te compenseren.
Maar wat wil je nu bewijzen. Dat je beter wat dikker bent? Dat je beter wat extra kilootjes vet meesleurt? Dat een zwaardere fietser ook beter zal klimmen? Dat het voor het omhoog fietsen verschil maakt of de twee kilo extra lichaamsgewicht zijn of bagage?
Al deze uitspraken zijn als algemene uitspraken onzin.
Renaat