Additionally, paste this code immediately after the opening tag: atb banden + bagage - Forum Wereldfietser

atb banden + bagage

Net even een testritje gemaakt voor de Off Road Tocht van komend weekeind: op mijn atb banden en met bepakking. Dat ging prima en de bepakking is beperkt, maar ik vroeg me toch af hoe slecht dit is voor mijn atb-(achter)band (Bontrager Jones XR 29-1.8 ). Ik weeg 81 kg en er gaat ca. 8,5 kg op de achterdrager. De achterband mag tot maximaal 3,5 bar (zit er ook zo'n beetje in) worden opgepompt. Iemand een idee of ik hier die band mee ga slopen?
Da's samen nog geen 90 kg. Velen halen flink meer zonder bepakking en dan moet een stukje off-road met een off-roadfiets met een off-roadband toch kunnen?
Leon
max aantal bar erin, hoe minder hoe slechter t voor de band is/hoe meer die te lijden heeft. Zelfde als bij de auto hoe zwaarder belast hoe meer bar erin de banden 'moet'.
Pedalero schreef:Net even een testritje gemaakt voor de Off Road Tocht van komend weekeind: op mijn atb banden en met bepakking. Dat ging prima en de bepakking is beperkt, maar ik vroeg me toch af hoe slecht dit is voor mijn atb-(achter)band (Bontrager Jones XR 29-1.8 ). Ik weeg 81 kg en er gaat ca. 8,5 kg op de achterdrager. De achterband mag tot maximaal 3,5 bar (zit er ook zo'n beetje in) worden opgepompt. Iemand een idee of ik hier die band mee ga slopen?
Er zit een beetje meer gewicht op, en met die tassen ga je een stuk minder wilde dingen doen. Oftewel die banden gaan ook op vakantie ;)

En uiteraard prop je ze niet op maximale druk, 15% meer als normaal voor dat terrein lijkt me een goed begin (uitgaande van een 60-40 verdeling)
Bedankt allemaal. Dacht al wel dat het zou moeten kunnen, maar had het idee dat ik iets over het hoofd zag.

Ik rij de achterband normaal op iets van 2,2 bar, dus 2,5-2,75 bar moet dan met lading voldoende zijn.

Overigens hangt er ook nog 3 kilo aan het stuur, maar dat heeft voor de achterband niet zoveel invloed lijkt me.
Mmhh, ik rij op een RR van 26x 2.3 met 82kg Smitty en 15kg achtertassen.

Vind het lekker om op een lage spanning te rijden i.v.m. zandpassages,
Zwabbert dan wel een beetje op harde ondergrond.

Is 2.0 bar nog wel te doen of aan de lage kant?
Wat zou nog net kunnen?

Wacht in spanning :wink: op jullie reactie!
Smitty schreef:Mmhh, ik rij op een RR van 26x 2.3 met 82kg Smitty en 15kg achtertassen.

Vind het lekker om op een lage spanning te rijden i.v.m. zandpassages,
Zwabbert dan wel een beetje op harde ondergrond.

Is 2.0 bar nog wel te doen of aan de lage kant?
Wat zou nog net kunnen?

Wacht in spanning :wink: op jullie reactie!
Pompje meenemen, en gewoon proberen. Je komt nu in het gebied waar smaak, de hoeveelheid asfalt en boomwortels en je eigen techniek de doorslag geeft
Smitty schreef:Mmhh, ik rij op een RR van 26x 2.3 met 82kg Smitty en 15kg achtertassen.

Vind het lekker om op een lage spanning te rijden i.v.m. zandpassages,
Zwabbert dan wel een beetje op harde ondergrond.

Is 2.0 bar nog wel te doen of aan de lage kant?
Wat zou nog net kunnen?

Wacht in spanning :wink: op jullie reactie!
2 bar is op zanderige stukken goed te doen. Vooral uitkijken voor de boomwortels en stronkjes zoals Marten al aangeeft want dan kan je een lelijke buts oplopen in je velg.
Bob ten Have schreef: 2 bar is op zanderige stukken goed te doen. Vooral uitkijken voor de boomwortels en stronkjes zoals Marten al aangeeft want dan kan je een lelijke buts oplopen in je velg.
Heb wel eens een paar dagen (voorzichtig) op 1.0-1.5 bar gereden. Daarmee rijd je je zonder probleem door het diepste zand :D

Toen ik later naar straatbanden wisselde, zag ik dat de binnenband helemaal opgeschuurd was... waarschijnlijk door de buitenband. Kennelijk ontstaat er bij lage druk toch frictie tussen bi-en bu-band. Lijkt mij dat uiteindelijk de binnenband doorslijt.

Heeft iemand die ervaring ook?