Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Indeling fietszakken - Forum Wereldfietser

Indeling fietszakken

Een tijdje geleden had ik een artikel gelezen hoe je efficient je materiaal verdeelt over je fietszakken.. Vind dit echter niet meer terug. Wat zijn jullie ervaringen? Bijv: slaapkamer rechtsvoor, kledij linksvoor, enz...
Bij ons:
- Slaapzakken, matjes en kussens bij echtgenote in achtertassen. Aangevuld met toiletspullen.
- Keukengerei en voorraad, incl. plastic-bakken die ook als tafel dienen, in mijn achtertassen. Samen met alle losse apparaten (ebooks, lampjes, lader enz.) batterijen, kaarten. Elke kant een paar schoenen of sandalen.
- Bovenop-achter de tent (echtgenote) en een rackpack met allerlei (o.a. hoesjes voor om matjes om te bouwen tot stoel, extra drinken)
- Voortassen: ene kant kleding voor boven de gordel, andere kant kleding voor onder de gordel.
Stuurtas: kostbaarheden en digitale spiegelreflexcamera.
bert claes schreef:Een tijdje geleden had ik een artikel gelezen hoe je efficient je materiaal verdeelt over je fietszakken.. Vind dit echter niet meer terug. Wat zijn jullie ervaringen? Bijv: slaapkamer rechtsvoor, kledij linksvoor, enz...
links voor: wegdek
rechts voor: wegdek
links achter : de droge tas (kleding, papieren en slaapzak)
rechts achter: mag nat worden, keuken en tent
slaapmatje bovenop

Inhoud van de achtervakken (gereedschap, slot vs eten ) wisselt naar naar gelang wat nodig is om de boel in balans te houden
Bijna hetzelfde als Marten: als ik stilsta is dat rechts van de fiets, dus de rechtse tas heeft het absoluut droge spul: slaapzak, lijfgoed, en ook matje. Van rechts kan ik over de fiets reiken naar de linker tas (zonder dat de fiets omvalt) en daarin zit kookspul, eten, wat minder nodig gereedschap etc, plus warme kleding voor onderweg. Tent bovenop de drager (natte viezigheid wil ik niet in de tassen). Regenjack en regenbroek onder de riempjes aan de bovenkant van de tassen (snel bereikbaar en buiten de tas). Stuurtas met telefoon, ehbo, papieren geld, binnenband, bandenlichters etc. Brandstoffles in een bikebuddy onder de onderbuis.
Wim
Hier kun je op een tas klikken om te zien wat erin zit.

Komend jaar ga ik daar nog wel wat aan sleutelen. In tegenstelling tot Marten en Wim heb ik wat spullen mee die me *mijn* luxe geven.
HansvanderVeeke schreef:Hier kun je op een tas klikken om te zien wat erin zit.
:lol: :lol: Mooi overzicht.
Maar heb je de petfles wel meegerekend?
Na een paar dagen fietsen is de nauwkeurigheid natuurlijk wel uit dit overzicht want de voedselvoorraad slinkt en de tent wordt nat en zwaar. :wink:
Leon
Leon schreef:
HansvanderVeeke schreef:Hier kun je op een tas klikken om te zien wat erin zit.
:lol: :lol: Mooi overzicht.
Maar heb je de petfles wel meegerekend?
Na een paar dagen fietsen is de nauwkeurigheid natuurlijk wel uit dit overzicht want de voedselvoorraad slinkt en de tent wordt nat en zwaar. :wink:
Leon
Leon,

Het is een vertrek opname. Ik reken ook niet de gewichtsvermindering van de slijtage aan de onderbroeken en de inhoud (en omvang) van mijn buik :wink:

Dit jaar gaan we naar warmere oorden, dus zijn de tassen wat leger. En elk jaar pas ik mijn lijst aan en gaan er voorwerpen af en komen er voorwerpen bij. Voor dit jaar gaan bijvoorbeeld de paraplu, de schoenpoets, de kurkentrekker en de zweethemden eraf. En erbij (of in plaats van) komt een nieuw pannensetje en vouwbare kommetjes. Net als in het gewone leven; inspelen op de behoefte.
Dit is natuurlijk bij iedereen anders. Bij mij is de verdeling:

Linksvoor: kleding
Rechtsvoor: slaapspullen
Linksachter: keuken
Rechtsachter: camera, reparatie, overige
Bagagedrager: tent, stoel

De boodschappen gaan waar plek is, dat wisselt regelmatig.
Een handige tip als je 2 achtertassen gebruikt :

Ervaren wereldfietsers doen zachte spullen (tent, slaapmat, kleren ... dingen die niet breken) aan de linkerkant van de fiets, de kant waar de derailleur en ketting niet zitten.

Dingen die breken zoals keukenspul, voedsel ... altijd aan de kant waar de derailleur en of ketting zitten.

Ook EHBO-spullen zitten aan deze rechterkant. Je moet bij je HBO spullen makkelijk, snel en blindelings bij kunnen zonder de fiets te hoeven optillen of draaien terwijl je op de grond zit.

Deze tip en anderen staan op:
http://www.struck.us/CheckList/Bicycle_ ... _Tips.html

Zelf vind ik tassen met zijvakken erg handig. Je kunt erbij ongeacht hoe de fiets op de grond ligt!
Han schreef:Een handige tip als je 2 achtertassen gebruikt :

Ervaren wereldfietsers doen zachte spullen (tent, slaapmat, kleren ... dingen die niet breken) aan de linkerkant van de fiets, de kant waar de derailleur en ketting niet zitten.

Dingen die breken zoals keukenspul, voedsel ... altijd aan de kant waar de derailleur en of ketting zitten.
Dat begrijp ik niet. Wat is de filosofie hierachter?
Ik heb even op de link gekeken maar ik wist niet dat je zoveel tekst op één html pagina kon krijgen :|
Als je de fiets op zijn kant legt, leg je hem (normaal geproken) altijd op de niet-derailleur kant; het is wel handig als de fiets niet rust op een tas die vol met breekbare spullen zit.
HansvanderVeeke schreef: Dat begrijp ik niet. Wat is de filosofie hierachter?
Ik heb even op de link gekeken maar ik wist niet dat je zoveel tekst op één html pagina kon krijgen :|
De filosofie erachter is dat een ervaren fietser altijd zijn fiets op de grond laat liggen op de kant waar de ketting en derailleur niet zitten. Dat voorkomt beschadiging.

Vandaar dat je de spullen die je snel moet hebben zoals een EHBO-tas altijd aan de rechterkant zitten, liefst zo hoog mogelijk in de tas of in een zijvak.

De website waar deze tip staat, is een geweldige bron van informatie gebaseerd op decennia ervaringen van wereldfietsers.

Neem eens de tijd om een paar tips te lezen!
Han schreef:Ervaren wereldfietsers doen zachte spullen (tent, slaapmat, kleren ... dingen die niet breken) aan de linkerkant van de fiets, de kant waar de derailleur en ketting niet zitten.
Dat vermindert het aantal ervaren fietsers drastisch! :wink:
Leon
Leon schreef:
Han schreef:Ervaren wereldfietsers doen zachte spullen (tent, slaapmat, kleren ... dingen die niet breken) aan de linkerkant van de fiets, de kant waar de derailleur en ketting niet zitten.
Dat vermindert het aantal ervaren fietsers drastisch! :wink:
Leon
Het is ook niet iedereen gegeven altijd zo met de fiets te vallen dat de EHBO spullen direkt voor het grijpen liggen 8)
Matthie9000 schreef:Als je de fiets op zijn kant legt, leg je hem (normaal geproken) altijd op de niet-derailleur kant; het is wel handig als de fiets niet rust op een tas die vol met breekbare spullen zit.
Jij neemt zeker het porseleinen servies van je oma altijd mee ?? :wink:
m-gineering schreef: Het is ook niet iedereen gegeven altijd zo met de fiets te vallen dat de EHBO spullen direkt voor het grijpen liggen 8)
Dat is waar, maar een goede voorbereiding heb je wel in de hand!

Kijk eens op die site naar het hoofdstuk over het voorkomen van ongelukken op de fiets.
Leon schreef:Dat vermindert het aantal ervaren fietsers drastisch! :wink:
Leon
Goede en ervaren fietsers zullen altijd in de minderheid zijn.
Michael W schreef:
Matthie9000 schreef:Als je de fiets op zijn kant legt, leg je hem (normaal geproken) altijd op de niet-derailleur kant; het is wel handig als de fiets niet rust op een tas die vol met breekbare spullen zit.
Jij neemt zeker het porseleinen servies van je oma altijd mee ?? :wink:
Ik neem zelf zo weinig mogelijk mee (wat zijn voortassen), maar ik vermoed dat dit de achterliggende gedachte is.
Vanuit diezelfde gedachte heb ik dus de ehbo spullen in mijn stuurtas en de keukenspullen etc links zodat ik er makkelijk bij kan als ik rechts sta (kan de fiets tegen mij leunen).
Wim
Matthie9000 schreef:Ik neem zelf zo weinig mogelijk mee (wat zijn voortassen), maar ik vermoed dat dit de achterliggende gedachte is.
Vanzelfsprekend, maar zoveel breekbare spullen heb je toch nooit bij je ?
Ik zou zelf niets weten wat breekbaar is 8)