Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly LHT of Troll - Forum Wereldfietser

Surly LHT of Troll

Ok, ga deze week nieuw kader bestellen voor het opbouwen van een reisfiets. Nu was het voor mij duidelijk dat het een LHT zou worden maar nu ben ik toch weer aan het twijfelen om voor de Troll te gaan. Mijn doel is een zo veelzijdig mogelijke reisfiets op te bouwen. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Troll omdat hier een verende voorvork op gemonteerd kan worden, de keuze voor bredere banden en het feit dat ik al 15 jaar enkel op een mtb fiets. Nu vraag ik mij gewoon af of dit kader ook echt geschikt is voor meerdere dagen lange afstandsfietsen op gewone baan. 90% van de tijd onderweg gaat toch gewoon over het asfalt. Hoop wel in de nabije toekomst een keertje in Aziê en meer onverharde tochten te fietsen, echt mtb werk hoort hier niet bij.
Is er in België of Nederland een winkel waar je de LHT afgemonteerd kan kopen? Heb gehoord dat er pas in september weer volledige fieten verkrijgbaar zijn?

Bedankt
De verticale padden, langere chainstay en gebogen voorvork van de LHT zijn toch wel pluspunten voor een reisfiets, dunkt me (en de deluxe-versie met S&S koppelingen is nice!). Onder een 26" LHT passen ook 2" banden toch? Wat is de meerwaarde van die troll? (behalve coole naam).
ogre
met dat frame kan alles als je 28" wielen kiest


troll
met dat frame kan alles als je 26" wielen kiest


rohloff, derailleur, v-brakes, remschijven, racestuur, recht stuur, brede banden, smalle banden, geveerde vork, vaste vork. Er past zelfs een brooks zadel op.


Ogre met 28" en dropbar (mooi)
Afbeelding

LHT met 26" en dropbar (lelijk, hoewel die 3cm langere achtervork wel een plusje is)
Afbeelding
Die troll voegt dus niks toe wat met een LHT-frame niet kan en de LHT heeft wél enkele voordelen voor een reisfiets. Met wat minder lang zoeken zijn er ook gewoon mooie foto's van de 26" LHT te vinden trouwens (...):

Afbeelding

En (natuurlijk) 10x mooier dan cheapass oversized alu maar dat wist je al ;-). Overigens kom je er ongetwijfeld ook wel uit met een troll-frame ;-).
Ik zou voor de LHT gaan. Heb hetzelfde plan maar moet het nog uitvoeren. Eerst wilde ik voor de troll gaan, daarna 29er Ogre. Maar neig nu naar LHT of disc trucker 26''.

http://www.flickr.com/photos/boxdogbikes/6997127454/

Patrick
Fret schreef: Is er in België of Nederland een winkel waar je de LHT afgemonteerd kan kopen? Heb gehoord dat er pas in september weer volledige fieten verkrijgbaar zijn?
Bedankt
Surly heeft een aantal dealers in NL en België, ze staan op hun website. Toen ik vorige maand mijn LHT in Haarlem (bikeplanet) kocht was daar nog een 56 cm (wel 28") model in voorraad. Overigens bieden sommige winkels ook een korting op een opgebouwd frame aan als de complete fiets niet in voorraad is.

Overigens zou ik voor een reis over onverharde wegen eerder een Surly ogre dan een troll kiezen. Zonder ervaring is mijn inschatting dat de zn. 29" wielen net wat geschikter zijn voor een terreinfiets met bagage.
Matthie9000 schreef:Die troll voegt dus niks toe wat met een LHT-frame niet kan en de LHT heeft wél enkele voordelen voor een reisfiets.
eventueel rohloff en nog bredere banden voor troll en ogre..... als je bepakt onverhard gaat is dat wel een prettig potentieel voordeel.

Persoonlijk beschouw ik de ogre als meest ultieme frame als je met 1 frame als een zwitsers zakmes alle kanten op wilt (en van knutselen houdt): van een "snelle" racer (racestuur+smalle 28"banden, vaste vork) tot en met een echte 29'er atb (brede 2,4" banden met remschijven en geveerde voorvork)..... of een mooie monstercrossbike (die nog geen enkele nl/duitse fietsenmaker in zijn assortiment heeft).
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Die troll voegt dus niks toe wat met een LHT-frame niet kan en de LHT heeft wél enkele voordelen voor een reisfiets.
eventueel rohloff en nog bredere banden voor troll en ogre..... als je bepakt onverhard gaat is dat wel een prettig potentieel voordeel.

Persoonlijk beschouw ik de ogre als meest ultieme frame als je met 1 frame als een zwitsers zakmes alle kanten op wilt (en van knutselen houdt): van een "snelle" racer (racestuur+smalle 28"banden, vaste vork) tot en met een echte 29'er atb (brede 2,4" banden met remschijven en geveerde voorvork)..... of een mooie monstercrossbike (die nog geen enkele nl/duitse fietsenmaker in zijn assortiment heeft).
Rohloff kan ook op de LHT (met kettingspanner, niet ideaal maar dat zijn horizontale padden ook niet). Op de troll kunnen idd iets bredere banden maar voor een breed inzetbare reisfiets lijkt me die 2.1" meer dan voldoende. Ik zou ook zeker voor een 26" lht (deluxe) gaan tenzij je toch meer naar een echt offroad monster neigt ipv een allrounder.

Overigens, een verende voorvork kan toch ook op een LHT of zie ik iets over het hoofd?
Matthie9000 schreef:
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Die troll voegt dus niks toe wat met een LHT-frame niet kan en de LHT heeft wél enkele voordelen voor een reisfiets.
eventueel rohloff en nog bredere banden voor troll en ogre..... als je bepakt onverhard gaat is dat wel een prettig potentieel voordeel.

Persoonlijk beschouw ik de ogre als meest ultieme frame als je met 1 frame als een zwitsers zakmes alle kanten op wilt (en van knutselen houdt): van een "snelle" racer (racestuur+smalle 28"banden, vaste vork) tot en met een echte 29'er atb (brede 2,4" banden met remschijven en geveerde voorvork)..... of een mooie monstercrossbike (die nog geen enkele nl/duitse fietsenmaker in zijn assortiment heeft).
Rohloff kan ook op de LHT (met kettingspanner, niet ideaal maar dat zijn horizontale padden ook niet). Op de troll kunnen idd iets bredere banden maar voor een breed inzetbare reisfiets lijkt me die 2.1" meer dan voldoende. Ik zou ook zeker voor een 26" lht (deluxe) gaan tenzij je toch meer naar een echt offroad monster neigt ipv een allrounder.

Overigens, een verende voorvork kan toch ook op een LHT of zie ik iets over het hoofd?
mooi dat er in de lht ook gewoon rohloff kan, slimme jongens bij surly.

als ik het plaatje zo inschat dan is er op de LHT geen ruimte voor een verende voorvork (te herkennen aan de kleine balhoofdbuis). Bij de Ogre is zo'n 80mm veerweg ingebouwd.

Horizontale padden zijn ideaal voor singlespeed, dan zou het met rohloff toch ook moeten lukken (zie avaghon met verstelbare achterpadden). Met horizontale padden kun je ketting spannen zonder excentrisch bracket of kettingspanner aan derailleurnok. Surly heeft ook mooie kettingspanners voor in de achterpadden (of is het patten?), kun je flesje bier mee openen toch?
De LHT heeft een achtervork die zowel in 28" als 26" een dikke 4 cm langer is dan die van de Troll. Da's handig i.v.m. achtertassen en schoenhakken die daar wel/niet tegenaan komen. Ook voor het stuurgedrag met bagage lijkt me dat handig.

Als je in ZO-Azië toch geen mtb-dingen denkt te gaan doen, waarom heb je dan de mogelijkheid voor een verende voorvork nodig?

Als je niet te lang bent, zou je een 26" LHT kunnen nemen, i.v.m. (zoals hierboven al opgemerkt) mogelijkheid tot bredere banden. In de grote maten vindt ik de 26" LHT (zie foto hierboven) trouwens spuuglelijk.

Ik vindt de Troll/Ogre ook mooi, maar van de LHT weet je in ieder geval zeker dat het een bewezen reisfiets is waarmee je echt niet bang hoeft te worden van een brute piste/keienweg/moddersloot.

In Nederland: http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php
De troll/orge wordt ook door verschillende mensen gebruikt als reisfiets, wel vooral als er wat meer offroad werk in zit. Daar is bv het sloping frame een voordeel omdat je daarmee minder risico hebt om op je kruis te landen als je plots toch van je zadel wil springen.

De kortere balhoofdbuis zorgt voor de mogelijkheid om vering te installeren (+ als je offroad wil), en zorgt er ook voor dat het balhoofd grotere krachten te verwerken krijgt (-als je betrouwbaarheid wil).

De troll/orge is uitgerust voor schijfremmen en heeft dus een stijvere vork om de remkrachten aan te kunnen. Weerom met het voordeel dat je er stevig kan mee door rakken op slecht terrein, nadeel dat je daarbij wel je polsen riskeert te breken. De LHT heeft een soepelere vork, die in normale omstandigheden je polsen spaart, maar bij het offroad racen waarschijnlijk snel haar limiet zal bereiken.

En dan zijn er nog de looks, maar daar wisten de romeinen al van dat je er niet hoeft over te discussieren. :-)
EnriceV schreef:De troll/orge wordt ook door verschillende mensen gebruikt als reisfiets, wel vooral als er wat meer offroad werk in zit. Daar is bv het sloping frame een voordeel omdat je daarmee minder risico hebt om op je kruis te landen als je plots toch van je zadel wil springen.

De kortere balhoofdbuis zorgt voor de mogelijkheid om vering te installeren (+ als je offroad wil), en zorgt er ook voor dat het balhoofd grotere krachten te verwerken krijgt (-als je betrouwbaarheid wil).

De troll/orge is uitgerust voor schijfremmen en heeft dus een stijvere vork om de remkrachten aan te kunnen. Weerom met het voordeel dat je er stevig kan mee door rakken op slecht terrein, nadeel dat je daarbij wel je polsen riskeert te breken. De LHT heeft een soepelere vork, die in normale omstandigheden je polsen spaart, maar bij het offroad racen waarschijnlijk snel haar limiet zal bereiken.

En dan zijn er nog de looks, maar daar wisten de romeinen al van dat je er niet hoeft over te discussieren. :-)
gebroken polsen? :).... de lht met smallere bandjes lijkt me slechter voor de polsen

de ogre is voor iets meer avontuurlijk ingestelde mensen (lichtgewicht, kleinere achtertasjes, bikepacking, great divide, kokopelli trail, ijsland, trans sardinie, andalusia trail, etc).

Met als voordeel dat je er ook smallere en snellere 28"banden voor asfalt onder kunt plaatsen. De vraag is meer wat de ogre eigenlijk niet kan.
Bedankt voor de reacties, zo wordt het er natuurlijk niet makkelijker op. Volgende keer gewoon men gevoel volgen en minder tijd steken in het opzoeken via het net. Op zich zal ik met eender van deze fietsen wel kunnen doen wat ik wil.

Beetje fout uitgedrukt, niet echt volgeladen mtb routes rijden maar vind het wel leuk dat ik op reis men bagage kan droppen en zo even wat zwaardere routes kan rijden. Na nog wat speurwerk op het net blijkt de Troll zich toch al wel bewezen als een behoorlijke tourfiets.


[url]http://whileoutriding.com/2011/08/03/su ... -road//url]

mooie site van een gelukkig (off road) troll tourrijder.

Welke maat rijden jullie op de LHT, ik meet 1.83m en binnenbeen lengte is 88cm. 58 of 60? Hoe zit het bij de Troll 18" of 20" heb zowiso wel de voorkeur voor een iets kleiner frame.
Met mijn 1,90m en 92cm binnenbeenlengte past de 62cm LHT mij goed. Ik zou gokken dat de 58 u past. Maar het hangt er ook van af welk stuur je er op wil. Ik heb wel een flat bar met 12cm stem, de lengte is daardoor kleiner dan met een racestuur en 12cm stem.

Ik zou de Ogre/Troll niet overwegen als ik hem niet zou gebruiken waarvoor hij gemaakt is, zijnde zware off road tochten en gebruik van schijfremmen. Voor normale fietsreizen, incl gravelpaden etc, is hij over built in vergelijking met de LHT. Dat is een nadeel voor alle stukken weg waar je de eigenschappen van de Troll niet nodig hebt. Als de LHT niet zou voldoen voor 1% van de tijd dat je de fiets zou gebruiken, zou ik direct voor de LHT gaan. Als je vaker echt zware, off road tochten wil doen zou ik de Troll overwegen.
Horizontale padden vind ik ook minder praktisch dan verticale. Een kettingspanner vergt in mijn ervaring het minste werk, zo lang je hem niet molesteert.
Ik ben niet zeker hoe het zit met de beschikbaarheid van onderdelen voor schijfremmen en 28" banden in Azië?

Er was hier trouwens al eens een discussie over de LHT voor off road, bevat misschien ook wat interessante commentaren.
Lasse schreef:Met mijn 1,90m en 92cm binnenbeenlengte past de 62cm LHT mij goed. Ik zou gokken dat de 58 u past. Maar het hangt er ook van af welk stuur je er op wil. Ik heb wel een flat bar met 12cm stem, de lengte is daardoor kleiner dan met een racestuur en 12cm stem.
laat ook vooral je rijstijl (sportief, comfortabel) en lengte bovenlichaam meespelen bij de keuze van je bovenbuislengte.
Lasse schreef: Ik zou de Ogre/Troll niet overwegen als ik hem niet zou gebruiken waarvoor hij gemaakt is, zijnde zware off road tochten en gebruik van schijfremmen. Voor normale fietsreizen, incl gravelpaden etc, is hij over built in vergelijking met de LHT. Dat is een nadeel voor alle stukken weg waar je de eigenschappen van de Troll niet nodig hebt. Als de LHT niet zou voldoen voor 1% van de tijd dat je de fiets zou gebruiken, zou ik direct voor de LHT gaan.
Soms wordt het fietsleven 99% mooier als je die 1% paadjes neemt :) En wat is overbuilt als je toch 20kg bagage meeneemt? Big apples eronder en rijden maar. 8)
Het wordt dus de Troll, jammer van het schreeuwerige oranje :D maar het voordeel van de verende vork, bandenmaat, eventueel schijfremmen en rohloff geeft toch de doorslag. Nu enkel nog twijfel over welke maat. Ben aan het twijfelen tussen 18" en 20". Welke maat is jou fiets AB en hoe lang ben je? Zou zelf ook met drop bar rijden.

kunnen de achterdragers Tubus/OMM aangepast voor schijfremmen ook gewoon gemonteerd worden met v-brakes? Moet ik geen nieuwe drager kopen als ik later wil overschakelen op schijfremmen.
Fret schreef:
kunnen de achterdragers Tubus/OMM aangepast voor schijfremmen ook gewoon gemonteerd worden met v-brakes? Moet ik geen nieuwe drager kopen als ik later wil overschakelen op schijfremmen.
De remklauw zit bij de Trol tussen de achtervork en de staande vork. Je hebt dus geen speciale schijfrem compatibele drager nodig
Nog een mooie site over oa de Troll
http://www.pushingthepedals.com/2011/07 ... -speedhub/
Fret schreef:Ben aan het twijfelen tussen 18" en 20". Welke maat is jou fiets AB en hoe lang ben je? Zou zelf ook met drop bar rijden.
De trekkingbike die bij me in de garage staat is een Idworx Off Rohler, eveneens 26", net als de Troll. De geometrie zal wel anders zijn en vooral met dropbar moet je waarschijnlijk met een kortere stuurpen rekening houden.
Ik ben 1.90m met binnenbeenlengte 93cm (97cm bovenlichaam). Relatief lange benen en kort bovenlichaam. Ik hou van stevig doorfietsen, dus liever iets meer met het lichaamszwaartepunt boven het bracket in plaats van het zadel naar achter en een rechtop houding. Stuur een stuk lager dan het zadel, geen racestuur (een ligstuurtje kan net zo goed).
De idworx heeft bij maat 55 een bovenbuislengte van 615mm, 462mm achterbrug. De troll heeft bij 20" een effectieve bovenbuislengte van 616mm en een achterbrug van 419mm (denk om de hak van je schoen dus bij grote tassen). Je bovenlichaam meet 1.83 - 88 = 95cm, dan gok ik voor jou eerder de 18" (596mm) of zelfs 16" (571mm) ivm racestuur.
Probeer wel een testritje te maken of meet anders heel goed je huidige fietshouding op.

Ga je de fiets zelf opbouwen?
Fret schreef:Ben aan het twijfelen tussen 18" en 20". Welke maat is jou fiets AB en hoe lang ben je? Zou zelf ook met drop bar rijden.
De trekkingbike die bij me in de garage staat is een Idworx Off Rohler, eveneens 26", net als de Troll. De geometrie zal wel anders zijn en vooral met dropbar moet je waarschijnlijk met een kortere stuurpen rekening houden.
Ik ben 1.90m met binnenbeenlengte 93cm (97cm bovenlichaam). Relatief lange benen en kort bovenlichaam. Ik hou van stevig doorfietsen, dus liever iets meer met het lichaamszwaartepunt boven het bracket in plaats van het zadel naar achter en een rechtop houding. Stuur een stuk lager dan het zadel, geen racestuur (een ligstuurtje kan net zo goed).
De idworx heeft bij maat 55 een bovenbuislengte van 615mm, 462mm achterbrug. De troll heeft bij 20" een effectieve bovenbuislengte van 616mm en een achterbrug van 419mm (denk om de hak van je schoen dus bij grote tassen). Je bovenlichaam meet 1.83 - 88 = 95cm, dan gok ik voor jou eerder de 18" (596mm) of zelfs 16" (571mm) ivm racestuur.
Probeer wel een testritje te maken of meet anders heel goed je huidige fietshouding op.

Ga je de fiets zelf opbouwen?