Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspompje mee of niet? - Forum Wereldfietser

Fietspompje mee of niet?

Nemen jullie altijd een fietspompje mee als je in NL gaat rondfietsen? Ik bedoel stel je gaat een boswandeling maken, laat je dan je fietspompje gewoon zitten op je fiets? Wordt ie dan niet snel gestolen?
jayaloha schreef:Nemen jullie altijd een fietspompje mee als je in NL gaat rondfietsen? Ik bedoel stel je gaat een boswandeling maken, laat je dan je fietspompje gewoon zitten op je fiets? Wordt ie dan niet snel gestolen?
Altijd mee en met nieuwe binnenband uiteraard. Stel dat je een lekke band krijgt? Neem je dan een taxi of rijd je je velg aan gort? Bij een boswandeling kun je de pomp altijd in een rugzakje doen. Of gewoon er op gokken dat er ook nog normale nederlanders rondlopen die eigendom van anderen respecteren.
Altijd mee idd, en bandenlichters en extra binnenband (en dan neem ik ook nog plakkers mee... heb al eens 2 lekke banden op een dag meegemaakt ;))

Bij parkeren haal ik de pomp er af en neem deze mee, net zoals de fietscomputer en de bidons als ik die bij me heb. Kortom alles was los zit. Alleen de zadeltas met inhoud laat ik zitten... hmmmm ook maar eens over nadenken.
tja die normale NLers, klinkt leuk maar de jaren '50 zijn echt voorbij.

Ik kan ook geen band plakken overigens :oops: Telefoontje naar huis dacht ik om me op te halen..
jayaloha schreef:Ik kan ook geen band plakken overigens :oops: Telefoontje naar huis dacht ik om me op te halen..
Leer dat dan. Het is heel gemakkelijk en kan wel eens van pas komen. Een plaksetje is ook compacter, lichter en goedkoper dan een binnenband. Band plakken duurt hooguit 5 minuten, dus als je niet aan het racen bent en je binnenband is niet te zwaar beschadigd (zo wel heeft uw buitenband waarschijnlijk ook reparatie nodig?) gewoon plakken.
Ik heb voor korte tochten altijd een topeak hummer fietsmultitooltje, binnenband, plaksetje en pompje (topeak pocket rocket master blaster) mee. Zelfs wel eens een flinke slag in een oud wiel (na valpartij) moeten repareren met m'n multitool en op de terugweg nog rustig 80km mee doorgefietst (velg bleek total loss overigens :cry: ).
Ik neem lang niet altijd repareerspul of een reserveband met pomp mee. Op zich geen ramp in de stad, maar eigenlijk vind ik het zelf niet zo slim, het is gewoon geen diepgewortelde gewoonte bij mij.
jayaloha schreef:Ik kan ook geen band plakken overigens :oops: Telefoontje naar huis dacht ik om me op te halen..
Je bent natuurlijk weinig met een pomp, als je niets eens een band kan plakken. Dat zou toch echt basiskennis moeten zijn die iedereen die regelmatig op de fiets kruipt 'moet' kunnen. Ik begrijp niet dat men voor zo'n kleinigheid afhankelijk wil zijn van anderen, zeker als men weet dat het een heel eenvoudig klusje is en dat het eigenlijk absurd veel kost om dat aan fietsmakers over te laten.

Renaat
Kettingpons. :wink: Vroeger had ik ook een noodspaak bij me, deze kon ik oprollen omdat het een stukje staalkabel was met een haak en schroefdraad.
jayaloha schreef:tja die normale NLers, klinkt leuk maar de jaren '50 zijn echt voorbij.

Ik kan ook geen band plakken overigens :oops: Telefoontje naar huis dacht ik om me op te halen..
je wilt toch niet zeggen dat je zelfs geen band kunt wisselen? dat zou wel heel 2012 zijn :)
jayaloha schreef:tja die normale NLers, klinkt leuk maar de jaren '50 zijn echt voorbij.

Ik kan ook geen band plakken overigens :oops: Telefoontje naar huis dacht ik om me op te halen..

Jij lijkt mij rijp voor de praktische reparatiecursus van de onvolprezen Marten Gerritsen. Daar leer je echt hoe je zelf anno 2012 problemen onderweg snel en doelmatig kunt oplossen. Zie elders op deze site.
nee kan echt niks haha... Tja sorry... Zo'n cursus heb ik overwogen, alleen ben ik bang dat je dan alleen maar uitgelegd krijgt hoe het moet terwijl je leert pas door t zelf te doen... Somige cursussen geven les in groepjes van 16!!! man, vind ik erg veel...
bert sitters schreef:
jayaloha schreef:tja die normale NLers, klinkt leuk maar de jaren '50 zijn echt voorbij.

Ik kan ook geen band plakken overigens :oops: Telefoontje naar huis dacht ik om me op te halen..

Jij lijkt mij rijp voor de praktische reparatiecursus van de onvolprezen Marten Gerritsen. Daar leer je echt hoe je zelf anno 2012 problemen onderweg snel en doelmatig kunt oplossen. Zie elders op deze site.
Marten doet niet aan banden plakken. Die kennis moet je al in de pocket hebben. In de basiscursus leer je wel een binnenland verwisselen.
HansvanderVeeke schreef:
bert sitters schreef:
jayaloha schreef:tja die normale NLers, klinkt leuk maar de jaren '50 zijn echt voorbij.

Ik kan ook geen band plakken overigens :oops: Telefoontje naar huis dacht ik om me op te halen..

Jij lijkt mij rijp voor de praktische reparatiecursus van de onvolprezen Marten Gerritsen. Daar leer je echt hoe je zelf anno 2012 problemen onderweg snel en doelmatig kunt oplossen. Zie elders op deze site.
Marten doet niet aan banden plakken. Die kennis moet je al in de pocket hebben. In de basiscursus leer je wel een binnenland verwisselen.

Plak nooit een band onderweg maar doe er een nieuw binnenbandje om. De band moet wel opgepompd worden. Er zijn handige,kleine pompjes waarmee je in het midden van nergens de band weer kunt voorzien van lucht. 's Avonds op de camping plak je het lekke bandje.
bert sitters schreef:Plak nooit een band onderweg maar doe er een nieuw binnenbandje om. De band moet wel opgepompd worden. Er zijn handige,kleine pompjes waarmee je in het midden van nergens de band weer kunt voorzien van lucht. 's Avonds op de camping plak je het lekke bandje.
Ik zal dan wel een supertalent zijn, of het helemaal fout doen, maar ik vond even schuren, wat solutie, wachten en een plakker erop minder werk dan 's avonds nog een keer het wiel eruit, banden eraf, erop en weer 150 keer pompen.
Als je in de regen en modder staat is het wat anders.
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:Plak nooit een band onderweg maar doe er een nieuw binnenbandje om. De band moet wel opgepompd worden. Er zijn handige,kleine pompjes waarmee je in het midden van nergens de band weer kunt voorzien van lucht. 's Avonds op de camping plak je het lekke bandje.
Ik zal dan wel een supertalent zijn, of het helemaal fout doen, maar ik vond even schuren, wat solutie, wachten en een plakker erop minder werk dan 's avonds nog een keer het wiel eruit, banden eraf, erop en weer 150 keer pompen.
Als je in de regen en modder staat is het wat anders.
Leon
Je hoeft 's avonds echt je wiel er niet uit te halen en je band eraf te halen en de andere band er weer om te doen en op te pompen. Je laat de goede band die er er onderweg op hebt gedaan gewoon zitten. Je haalt de lekke band uit je tas, gaat er mee naar het sanitairgebouw voor water om snel het lek te zoeken en je plakt de band. Deze net geplakte band gaat vervolgens in je tas als reserveband. Is echt zo gepiept!
Fedor schreef:Kortom alles was los zit. Alleen de zadeltas met inhoud laat ik zitten... hmmmm ook maar eens over nadenken.
Tja die liet ik ook altijd zitten, maar recent vond ik mijn fiets terug met zadeltas open. Gereedschap op de grond, en de mooie dingen eruit gehaald (multitool). Het geld hadden ze laten zitten ( is schijnbaar niets meer waard :lol: ). gelukkig hadden ze m'n pomp wel laten zitten.
jayaloha schreef:nee kan echt niks haha... Tja sorry... Zo'n cursus heb ik overwogen, alleen ben ik bang dat je dan alleen maar uitgelegd krijgt hoe het moet terwijl je leert pas door t zelf te doen... Somige cursussen geven les in groepjes van 16!!! man, vind ik erg veel...
Bij de fietsreparatiecursussen die ik (die van Marten, die die in Antwerpen en Mechelen (België)), kan je toch echt zelf aan de slag, ook met de eigen fiets.

En anders staan er voor klusjes als het plakken van banden voldoende filmpjes op internet om je op weg te helpen, dan is het een kwestie van thuis oefenen.

Ook zijn er in België (en ik vermoed ook in Nederland) in diverse grote steden mogelijkheden om gebruik te maken van professionele fietswerkplaatsen waar men - soms tegen vergoeding, soms ook gratis - de mogelijkheid krijgt om begeleid te worden bij de door jezelf uitgevoerde reparaties. Maar dan is het natuurlijk wel nuttig al een beetje voorkennis te hebben.

Tenslotte zijn er vaak wel behulpzame mensen in de omgeving te vinden die het geen probleem vinden om eens te begeleiden bij het leren plakken van een band. (En voor wie mee in een systeem van lokale ruimeconomie (LETS - http://nl.wikipedia.org/wiki/Lokale_rui ... _Nederland) stapt is het zeker geen probleem om iemand te vinden die wat wil begeleiden.)

Renaat
jayaloha schreef:tja die normale NLers, klinkt leuk maar de jaren '50 zijn echt voorbij.

Ik kan ook geen band plakken overigens :oops: Telefoontje naar huis dacht ik om me op te halen..
Wie ga je bellen? Je moeder?
Altijd m'n pompje mee. Anders kan ik net zo goed m'n plakspullen en extra binnenband ook wel thuislaten.............. Ik heb een hekel aan lopen met een bepakte fiets aan m'n hand......... En hoe vaak wordt zo'n pompje nu gepikt? Bij mij is dat in 30 jaar nog nooit gebeurd.
Ik hoor niemand praten over; nadat de lekke binnenband er uit is om even de buitenband te shecken of er nog ergens een doorntje, spijkertje, stukje glas of ander naar puntig object in de buitenband is achter gebleven.
Anders sta je na een minuut toch nog te plakken. :cry:

Ik leerde mijn dochters al op zeer jonge leeftijd banden plakken, hoort een beetje bij de Nederlandse cultuur denk ik!


Henk

kunst en fietswerk