Additionally, paste this code immediately after the opening tag: routes zweden / aland / finland - Forum Wereldfietser

routes zweden / aland / finland

Komende zomer willen we in en om Aland fietsen. Voor degene die niet weet waar dat is: het is de eilandengroep tussen Zweden en Finland in, ter hoogte van Stockholm.
Vroeger ben ik er wel met mijn ouders geweest en ik weet dat het een heel mooie omgeving is. En nu willen we (m'n vriendin, zoon in de fietskar en ik) daar gaan fietsen.
Ik heb het plan opgevat om in Stockholm te beginnen en dan via de Kustlinjen naar Gislehamn om daar op de boot naar Eckero (Aland) te gaan. Vervolgens eilandhoppend richting Finland/Turku. Afhankelijk van de snelheid en tijd daar nog een ronde door Finland of richting Helsinki. Dan met de boot weer terug naar Stockholm.

Nu mijn vragen.
-Zijn er meer mensen die in deze omgeving hebben gefietst? Heb wel 't een en ander kunnen vinden, maar dat waren mensen 'op doortocht'.
- Is er iemand die fietskaart(en) van de Kustlinjen heeft? Heb vanuit Zweden inmiddels begrepen dat dat wat lastig is om aan te komen. Fietskaarten van Finland en Aland zijn wel te vinden. Of heeft iemand die ook toevallig 'over'?
- Zou een boot reserveren voor fietsers noodzakelijk zijn? Als je de rederijen belt zeggen ze dat het wel zo verstandig is. Maar zou dat niet wat meevallen? Ik bedoel dan de 'grote' overtochten, van Zweden naar Aland en van Finland terug naar Stockholm.
- weet iemand nog leuke overnachtingsplekken?

bedankt.
Dag,
Wij hebben het zuidelijke deel van de Kustlinjen gefietst. Daarvoor hebben we wel de fietskaarten gekocht via de fietsvakantiewinkel, maar de route uiteindelijk gevolgd mbv de bordjes en een gewone kaart waar we de route op hadden ingetekend. De kaartboeken zijn te zwaar om mee te nemen.
We overnachtten in jeugdherbergen en bed & breakfast accommodatie. Groot nadeel is dat je deze van te voren moet reserveren, waardoor je goed moet plannen. En als dat niet lukt heb je soms een probleem... Sindsdien nemen we de tent mee!
Nu willen we (met zoon van 8 op de aanhangfiets) het noordelijk deel fietsen, en ook naar de Aland eilanden. Lopen ook tegen de minimale informatievoorziening aan, maar zien wel wat er op ons pad komt.
NB. Na 31 juli is het seizoen eigenlijk alweer voorbij en zullen veel ferry's volgens een minder frequent schema varen. Dit geldt ook voor openingstijden van toeristische bezienswaardigheden etc.

Groet, Marike
Hoi,

Wij hebben een aantal jaar geleden over Aland gefietst. Een absolute aanrader! Ook prima te doen met kind. Wij kwamen uit Finland en zijn via de zuidelijke route naar Stockholm gegaan. Zie hier ons reisverslag: [url]http://www.claarenjoanne.blogspot.nl/se ... el/Finland http://www.claarenjoanne.blogspot.nl/se ... el/Finland[/url]

De boten waren allemaal gratis voor fietser en je hoefte er niet voor te reserveren. Het is handig om het boekje met de vaarschema's bij je te hebben zie http://www.alandstrafiken.ax/pdf/skarga ... n_2012.pdf[/url]. De grote boten tussen Stockholm en Aland moet je wel betalen. Reserveren is hier niet nodig lijkt me.

Enneh vergeet vooral geen Alandse pannekakka te eten!
Claar je hebt me nog verder enthousiast gemaakt!
Mooie vakanties/reizen hebben jullie gehad en gedaan als ik op jullie site kijk! Erg leuk.
Je geeft aan dat jullie de zuidelijke route hebben gevolgd. Dat is (dus) een bestaande route?
@marmar: Ik heb je een pb gestuurd over de kaarten, heel graag! :-) Ik denk/vermoed dat het wel een beetje meevalt met het einde van het seizoen op 31 juli, zal wel moeten eigenlijk want van vertrekken wij pas :lol:

Heeft iemand nog ervaring in/om Stockholm en/of Grislehamn met lokaties voor het achterlaten van de auto voor ca 2 weken?
Nee, het was geen officiële fietsroute. Als je op de botenkaart kijkt zie je dat je de archipel noordelijk en zuidelijk kan kruisen. Wij zijn vanaf Turku richting het zuidwesten gereden en hebben de boot genomen naar Kokar. Vandaar weer de boot, naar een eilandje waarvan ik de naam niet meer weet en toen richting het hoofdeiland. Tsja, int echt een duidelijke beschrijving. Je kunt prima je eigen route uitstippelen, alleen moet je wel opletten op de boottijden...

Ik zou de auto achterlaten op een camping. Als je dat vraagt is het meestal geen probleem. We zoeken daarvoor vaak wel een wat kleinschaligere camping op. Soms moet je betalen, maar meestal is het gratis.
Let wel op dat fietsen meenemen op de trein in Zweden en ramp is.
(Gelukkig ben je dat dat niet van plan)
(lange afstands) treinen in Zweden, icm met een reisfiets is naar mijn weten in Zweden niet mogelijk (of je moet de boel helemaal demonteren). Flixbus kan een goed (en bovendien goedkoop) alternatief vormen.

- van Zweden naar Finland (of viceversa) middels ferry van Umea en Waassa:
met fiets kost het 40 euro bij een vooraf via internet gekocht ticket (plus 10 euro wanneer je bij de terminal een ticket koopt). Oversteek kost 4,5 uur.

- van Zweden naar Finland (of viceversa) middels ferries via Aland:
vanuit Stockholm, Kapellskar of bijvoorbeeld Grissleham kun je eenvoudig en goedkoop naar Mariehamn (of Eckero) oversteken. Vervolgens kun je de Archipel via lokale kortefatsnads-ferries (Ålandstrafiken) doorkruisen richting bijvoorbeeld Vuosnaienen. Je betaalt dan eenmalig slechts 6,50 euro voor alle(!) ferries, mits je minimaal 1 dag op de Archipel overnacht (dit om te voorkomen dat automobilisten van eiland naar eiland scheuren, om op een goedkope manier het veel duurdere ticket Turku-Zweden te vermijden).

De andere groep eilanden ( bij het Zweedse vasteland behorend, dus officieel geen onderdeel van Aland) kun je doorkruisen door te beginnen of eindigen bij Prostvik. Ook hier geldt weer dat zo lang je gebruik maakt van de *lokale* ferries je eenmalig slechts 15 euro betaalt. Dat betaal je dan voor de overtocht Houtskar-Inio.

De Archipel is wat mij betreft een absolute aanrader. Prima (fiets)wegen, overweldigende en gevarieerde natuur. Bleu-berries en ander fruit in overvloed, in ieder geval in augustus. En een goedkope manier om de oversteek van Zweden naar Finland te maken.
De veruit grootste plaats op de eilanden, Mariehamn, is echter weinig interessant.
"De andere groep eilanden ( bij het Zweedse vasteland behorend, dus officieel geen onderdeel van Aland)"

correctie op eigen posting: Zweedse vasteland moet uiteraard Finse vasteland zijn.
De gehele eilandengroep is Fins. Incl. de Aland-eilandengroep. Deze archipel kent echter wel een grote mate van autonomie. En de officiële voertaal is Zweeds!