Ik heb een trekkingbike op het oog met Shimano Alfine 11 naaf. Doel is tochten te maken met lichte bepakking (alleen achter), en af en toe ook bergachtig terrein. Aanschaf fiets met Rohloff naaf is voor mij een brug te ver (financieel). Wel moet de fiets af en toe bergachtig terrein aankunnen. Mijn oog viel op de Stevens Super Flight met Alfine 11 naaf. Ik heb al eens proefgereden, dat beviel uitstekend. Fiets spoort goed, en is boven maar 13,7 kg. Ik heb 2 vragen over de Alfine 11 naaf:
- Standaard wordt deze fiets afgeleverd met 42 voor en 23 achter tandwielen. Dat is voor bergachtig terrein mij veel te zwaar. Dat kan aangepast worden, vraag is welke tandwielen ik daarvoor moet kiezen. Shimano geeft voor lichtste versnelling 1 gearratio 0,527 (tot versnelling 11: 2,153). Stel dat ik kies voor 38 voor en 21 achter. Bij wielomtrek van 2200 mm, hoe bereken je dan hoeveel je aflegt bij één pedaalomwenteling?
- Andere vraag is hoe duurzaam een fiets met Alfine 11 naaf is? Houdt de naaf het bij belasting met lichte bepakking en af en toe bergachtig terrein?
Graag jullie input, dank alvast.
- Standaard wordt deze fiets afgeleverd met 42 voor en 23 achter tandwielen. Dat is voor bergachtig terrein mij veel te zwaar. Dat kan aangepast worden, vraag is welke tandwielen ik daarvoor moet kiezen. Shimano geeft voor lichtste versnelling 1 gearratio 0,527 (tot versnelling 11: 2,153). Stel dat ik kies voor 38 voor en 21 achter. Bij wielomtrek van 2200 mm, hoe bereken je dan hoeveel je aflegt bij één pedaalomwenteling?
- Andere vraag is hoe duurzaam een fiets met Alfine 11 naaf is? Houdt de naaf het bij belasting met lichte bepakking en af en toe bergachtig terrein?
Graag jullie input, dank alvast.