Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Alfine 11 - Forum Wereldfietser

Shimano Alfine 11

Ik heb een trekkingbike op het oog met Shimano Alfine 11 naaf. Doel is tochten te maken met lichte bepakking (alleen achter), en af en toe ook bergachtig terrein. Aanschaf fiets met Rohloff naaf is voor mij een brug te ver (financieel). Wel moet de fiets af en toe bergachtig terrein aankunnen. Mijn oog viel op de Stevens Super Flight met Alfine 11 naaf. Ik heb al eens proefgereden, dat beviel uitstekend. Fiets spoort goed, en is boven maar 13,7 kg. Ik heb 2 vragen over de Alfine 11 naaf:

- Standaard wordt deze fiets afgeleverd met 42 voor en 23 achter tandwielen. Dat is voor bergachtig terrein mij veel te zwaar. Dat kan aangepast worden, vraag is welke tandwielen ik daarvoor moet kiezen. Shimano geeft voor lichtste versnelling 1 gearratio 0,527 (tot versnelling 11: 2,153). Stel dat ik kies voor 38 voor en 21 achter. Bij wielomtrek van 2200 mm, hoe bereken je dan hoeveel je aflegt bij één pedaalomwenteling?

- Andere vraag is hoe duurzaam een fiets met Alfine 11 naaf is? Houdt de naaf het bij belasting met lichte bepakking en af en toe bergachtig terrein?

Graag jullie input, dank alvast.
(38 / 21) * 2200 * 0,527 = 2,10 m / omw.
(38 / 21) * 2200 * 2,153 = 8,57 m / omw.

In km/u bij 90 omw/min:
1 = 11,33
2 = 14,64
3 = 16,55
4 = 18,87
5 = 21,39
6 = 24,37
7 = 27,77
8 = 31,43
9 = 35,84
10 = 40,59
11 = 46,28
Blij.. schreef: - Andere vraag is hoe duurzaam een fiets met Alfine 11 naaf is? Houdt de naaf het bij belasting met lichte bepakking en af en toe bergachtig terrein?
ik zou nog eens naar een derailleur kijken :roll:
Hierin staat dat de versnellingen elkaar regelmatig opvolgen. Het plaatje is echter bedrieglijk, ondanks dat het correct is, want als je gaat rekenen zie je dat versnelling 2 t.m. 11 steeds een verschil hebben van 12,9 à 14,2%, terwijl de 2 ruim 29% zwaarder is dan de 1. De alfine is dus een 12-versnellingsnaaf waarvan de tweede versnelling ontbreekt. Als je wat langer bergop fietst - en bergopfietsen duur meestal lang - dan ga je hier van balen.
Leon

Zitten excellen:
197
255 1,294416244
288 1,129411765
329 1,142361111
373 1,133738602
425 1,139410188
484 1,138823529
547 1,130165289
624 1,140767824
707 1,133012821
806 1,140028289
Dank voor de reacties! Ik zag later een draadje van Rob hoe je afgelegde weg berekent met gearratio's. Helder nu.

Beter uitkijken naar een derailleur? Tja, ik vind enkele voordelen (minder kwetsbaar voor schade uit vliegtuig, bijna geen inderhoud) in naafversnellingen nu eenmaal aantrekkelijk, vandaar dat ik hier serieus naar kijk.

Probleem van een grote stap van 1 naar 2 vind ik niet zo'n punt. Zie het als 11 versnellingen plus een extra bergverzet als het echt omhoog gaat.

Inmiddels heb ik een nieuwe vraag. Naar aanleiding van mijn doorrekening realiseer ik mij dat gebruikte trapfrequentie redelijk bepalend is voor welke tandwielverhouding werkbaar is. Eerlijk gezegd heb ik me daar nooit zo mee bezig gehouden, is ook meer iets waar racefietsers mee bezig zijn. Ik heb me laten vertellen dat racefietsers 80 tot 100 omwentelingen/minuut optimaal vinden. Wat mij betreft is dat voor vakantiefietser wat a-relaxt en dus te veel. Kun je zeggen dat 70 tot 90 voor vakantiefietser reëel is?
BlijDatIkFiets schreef:Kun je zeggen dat 70 tot 90 voor vakantiefietser reëel is?
Lastige vraag. Als ik een vals plat af ga of 6 Bft in de rug heb langs het kanaal, dan zet ik hem bij 30 km/u vaak gewoon in het hoogste verzet en dan haal ik die 70 omw/min ook niet, maar ik vind het wel fijn dat dat kan. Voor een wielrenner is dit uiteraard niet te verteren want die zou de kans aangrijpen om van de 30 km/u 45 te maken.
Leon
Die Alfine heeft simpel gezegd twee grote nadelen voor gebruik als beladen vakantiefiets: het bereik is niet groot genoeg, en de degelijkheid is niet die van Rohloff. Kortom,in deze prijsklasse doe je er voor dit doel beter aan een derailleurfiets te kiezen. Het is niet anders -en erg is dat evenmin.
Wim
Leon schreef:
BlijDatIkFiets schreef:Kun je zeggen dat 70 tot 90 voor vakantiefietser reëel is?
Lastige vraag. Als ik een vals plat af ga of 6 Bft in de rug heb langs het kanaal, dan zet ik hem bij 30 km/u vaak gewoon in het hoogste verzet en dan haal ik die 70 omw/min ook niet, maar ik vind het wel fijn dat dat kan. Voor een wielrenner is dit uiteraard niet te verteren want die zou de kans aangrijpen om van de 30 km/u 45 te maken.
Leon
Herkenbaar voor mij. Zo werkt dat voor mij ook. Kritischer wordt het bij klimmen, daar zou je de pedalen met redelijke frequentie rond moeten kunnen krijgen om niet in het rood te geraken (anders verzuur je te snel). Mijn vraag is of dat inderdaad bij ca. 70 omw/minuut is? Is dat een persoonlijk verhaal of heeft iemand daar algemeen geldende ideeen over?
Wim schreef:Die Alfine heeft simpel gezegd twee grote nadelen voor gebruik als beladen vakantiefiets: het bereik is niet groot genoeg,(...)
Ik heb even zitten rekenen. Bij trapfrequentie tussen 70 en 90 en tandwielen 38 (v) en 23 (a) kom je op snelheden tussen 8 en 42,3 km/h. Lijkt me niet zo'n probleem.
Wim schreef: (..) en de degelijkheid is niet die van Rohloff. Kortom,in deze prijsklasse doe je er voor dit doel beter aan een derailleurfiets te kiezen. Het is niet anders -en erg is dat evenmin.
Wim
Hoe weet je dat de degelijkheid niet die is van die van Rohloff? Ik ben wel benieuwd naar praktijkervaringen waaruit blijkt dat de Alfine 11 het (deels) heeft begeven.
Ik had een tabel uitgeprint uitgaande van 80 omw/m en daarbij dan de snelheid en versnelling uitgeprint om zo te kunnen zien (ipv voelen) met welke snelheid je dan in welke versnelling zou "moeten" rijden (ik heb geen cadansmeter op mijn fietscomputer).

In de praktijk bleek dat ik met gemak vaak op 90 omw/m zat en dus maar een nieuwe tabel afgedrukt en op het stuur geplakt. Ben wel een beetje een doorrijder :D.

Pak de tandwielverhouding zo dat je bij kruissnelheid de 1:1 versnelling van de naaf gebruikt. Edit: Welke in tegenstelling tot Rohloff bij de Alfine 11 niet aanwezig is.

Test anders het aantal omw/m een keer op een andere fiets met een fietscomputer en bekende tandwielverhouding kun je het zo terugrekenen.
Shimano heeft nog nooit een versnellingsnaaf kunnen maken die echt bestand was tegen langdurig zwaar gebruik. De 7 en 8 speeds hebben wat dat betreft geen erg goede reputatie. Dat merk je niet als je er alleen af en toe mee naar het pannekoekenhuis fietst, maar wel als het menens wordt. Deze 11 speed zal wel weer wat beter zijn, maar ik zou er mijn geld niet aan wagen. Als je echt een bruikbare vesnellingsnaaf wilt, spaar dan even door voor een Rohloff in een goede maar niet te dure fiets (Thorn Raven, Fahrradmanufaktur T400, Avaghon Series, om maar wat te noemen).
Wim
38 voor en 23 achter is een verzet voor een goed getrainde fietser. Wil je met dat verzet een helling van 6% met 8 km/uur op fietsen moet je behoorlijk wat vermogen kunnen trappen/leveren.
Speel hier maar eens mee.
Wim schreef:Shimano heeft nog nooit een versnellingsnaaf kunnen maken die echt bestand was tegen langdurig zwaar gebruik. De 7 en 8 speeds hebben wat dat betreft geen erg goede reputatie. Dat merk je niet als je er alleen af en toe mee naar het pannekoekenhuis fietst, maar wel als het menens wordt. Deze 11 speed zal wel weer wat beter zijn, maar ik zou er mijn geld niet aan wagen.

Even citeren uit een discussiegroep van engelse (je weet wel, dat land waar het niet altijd vlak is) fietsenmakers:
Not like Alfine 11s - they seem to fail all over the place. Odd, as the 8-speed is very good.
Love my 8.... had issues with 11s...
Far from the first one I've heard of - its a profitable sideline pulling them off bikes and replacing with Rohloffs which might be pricey but they work
http://www.bike4travel.nl/article_info. ... cles_id=14 Je kunt Marco eens vragen naar zijn praktijk ervaringen. We zijn inmiddels in 2012 aangeland. Marco adviseert en verkoopt vakantie fietsen met Rohloff SpeedHub, Shimano Alfine of een ouderwetse derailleur. Vervolg http://www.bike4travel.nl/article_info. ... cles_id=15
BlijDatIkFiets schreef:
Wim schreef:Die Alfine heeft simpel gezegd twee grote nadelen voor gebruik als beladen vakantiefiets: het bereik is niet groot genoeg,(...)
Ik heb even zitten rekenen. Bij trapfrequentie tussen 70 en 90 en tandwielen 38 (v) en 23 (a) kom je op snelheden tussen 8 en 42,3 km/h. Lijkt me niet zo'n probleem.
Als je in de Ardennen de hellingen allemaal beklimt met een minimumsnelheid van 8 km/u heb je een goede conditie, sterke spieren en goede knieën!

Oeps, ik zie dat multiwgb al zoiets zei. Tip: huur een fiets met veel versnellingen en ga een stuk in de heuvels fietsen. Kies wel heuvels van enige lengte die je niet in één keer op kracht kunt doen. Die in Zuid-Limburg zijn kort.

De link naar fietsica is goed. Let wel: dit gaat over aeroob vermogen. Voor hardlopers en andere sporters die gaan fietsen geldt dat die meestal veel aeroob vermogen hebben, maar niet genoeg fietsspieren. Hun snelheid wordt dan beperkt door die spieren, totdat die getraind zijn.

Leon