Hier een overzicht van Jan Heine's onderzoek over fietsbanden: http://janheine.wordpress.com/
Wim
Wim
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:"Wider tires roll faster. A Michelin Pro2 Race in 25 mm width was faster than the same tire’s 23 mm version, which in turn was faster than the 20 mm version."Wim schreef:Hier een overzicht van Jan Heine's onderzoek over fietsbanden: http://janheine.wordpress.com/
Wim
Dat lukt je niet zomaar. Een nauwelijks waarneembare 'wind' van 1 km/h verstroort de resultaten al totaal en zoals in het onderzoek al gemeld zijn ook het wegdek en de exacte positie van de rijder erg belangrijk.pascoa schreef:Jammer dat ze de banden niet op dezelfde fiets/wielen lijken te hebben getest. Dat kan de resultaten natuurlijk beinvloed hebben. Verder wel interessant. Het lijkt mij nog steeds leuk om een keer een soortgelijk onderzoekje te doen als ik een keer tijd over heb (en veel verschillende fietsbanden.
Ze hebben wel degelijk banden op verschillende wielen getest om te controleren of de wielen een significant verschil teweeg brachten, dat was niet het geval. En wel degelijk op de zelfde fiets, uiteraard, ze hebben alleen de wielen met banden uitgewisseld.pascoa schreef:Jammer dat ze de banden niet op dezelfde fiets/wielen lijken te hebben getest.
Als je maar met genoeg resolutie meet is een uitrolproef op een vlakke vloer goed genoeg. 25 jaar geleden deden ze dat al in de gang van de universiteit Oldenburg (klapdeuren openzetten) met een programmeerbare Casio, de fiets hard aanduwen was voldoendeLeon schreef:Dat lukt je niet zomaar. Een nauwelijks waarneembare 'wind' van 1 km/h verstroort de resultaten al totaal en zoals in het onderzoek al gemeld zijn ook het wegdek en de exacte positie van de rijder erg belangrijk.pascoa schreef:Jammer dat ze de banden niet op dezelfde fiets/wielen lijken te hebben getest. Dat kan de resultaten natuurlijk beinvloed hebben. Verder wel interessant. Het lijkt mij nog steeds leuk om een keer een soortgelijk onderzoekje te doen als ik een keer tijd over heb (en veel verschillende fietsbanden.
De beste methode zou zijn om een langzame helling te overdekken en daar een fiets met een dummy van een echt geasfalteerde (of betonnen, natte etc.) flauwe helling te laten lopen en de snelheid met grote precisie te meten.
Leon
Een typische linoleumvloer lijkt me toch niet representatief. Was dat hard aanduwen boven de 25 km/u?m-gineering schreef:Als je maar met genoeg resolutie meet is een uitrolproef op een vlakke vloer goed genoeg. 25 jaar geleden deden ze dat al in de gang van de universiteit Oldenburg (klapdeuren openzetten) met een programmeerbare Casio, de fiets hard aanduwen was voldoende
Dat is inderdaad het probleem bij veel uitrolproeven. Ik weet dat men zulke proeven in de ligfietswereld ook vaak doet. Maar een band die perfect loopt op een gladde betonvloer van een hal, scoort misschien helemaal niet goed op een realistische ondergrond zoals asfalt, straatbeton, ...Leon schreef:Een typische linoleumvloer lijkt me toch niet representatief. Was dat hard aanduwen boven de 25 km/u?m-gineering schreef:Als je maar met genoeg resolutie meet is een uitrolproef op een vlakke vloer goed genoeg. 25 jaar geleden deden ze dat al in de gang van de universiteit Oldenburg (klapdeuren openzetten) met een programmeerbare Casio, de fiets hard aanduwen was voldoende
Leon
om de luchtweerstandscoefficient te meten was hard duwen voldoende, en de rolweerstand had inderdaad betrekking op de ondergrond in de gang.Leon schreef:Een typische linoleumvloer lijkt me toch niet representatief. Was dat hard aanduwen boven de 25 km/u?m-gineering schreef:Als je maar met genoeg resolutie meet is een uitrolproef op een vlakke vloer goed genoeg. 25 jaar geleden deden ze dat al in de gang van de universiteit Oldenburg (klapdeuren openzetten) met een programmeerbare Casio, de fiets hard aanduwen was voldoende
Leon