door
JaapG » wo 27 feb, 2013 14:57
Xyuny schreef:JaapG schreef:
Kijk nog eens goed op de site van Tubus voor het gewicht, vergeet 'Anbauteile' niet mee te tellen
. Volgens mij kom je dan op andere gewichten.
De allerlichtste (aluminium) lowrider die heel blijft is voorzover ik weet de Hebie lowrider 195.
Alvast bedankt voor de insteek.
Die Anbauteile ( ca. 140-150g) had ik ook vermeld gezien op de Tubus website, maar aangezien mijn fiets voorzien is van schroefdraad gaatjes, ging ik ervan uit dat ik slechts 4 visjes (wat zou het zijn, M4, M5?) nodig heb om dit te bevestigen. Dit zou dan slechts een 10 à 20g wegen.
Of maak ik voor de sterkte toch beter gebruik van klemmen die rondomrond de vorkbenen gaan?
Ik zie dat die Hebie 195 toch ook 400g weegt volgens de
Hebie website, wat niet minder is dan de tubus Nova of Tara?
Of ga ik hier ergens de mist in? Kan best zijn: ik heb totaal geen ervaring met die zaken.
Ik ook niet, maar die klemmen komen geloof ik niet standaard mee (lees: moet je extra kopen). En gewoon direct in je vork schroeven is verreweg het sterkste.
En Anbauteile zijn 4 schroefjes, met ringetjes aan beide kanten, om de dragers aan je fiets vast te maken, de schroefjes om de drager in elkaar te zetten, en de haakjes+schroefjes beneden aan de drager. Kijk maar eens op de montagehandleiding om te zien hoeveel los ijzer ze niet in het gewicht hebben meegeteld. Telt aardig op zo te zien.
De Hebie weegt trouwens 400 + Anbauteile van 50 gram = 450 gram, heb hem net zelf nagewogen. Hebie kan dus ook niet goed wegen. Wel iets goedkoper, voor € 40 te krijgen.
Kortom, het is allemaal ongeveer even zwaar (marge van 50 gram oid) en ik zou vooral je keuze baseren op passen of niet op je frame, alu of staal, en welke je er mooi uit vindt zien.
En nog iets: als je een lowriderstandaard wilt zijn de keuzes ook weer anders tussen Tubus en Hebie. Hier weet ik niets van en dat wil ik ook graag zo houden
.
(mijn keuze was gebaseerd op goedkoop + licht + niet hetzelfde waarmee iedereen rondrijdt: goedkope lichte Hebie drager, gratis lichte standaard die ik al had. Zwart, geen roest, hoekig.)