Additionally, paste this code immediately after the opening tag: National highways in Cambodja in september - Forum Wereldfietser

National highways in Cambodja in september

Dag allemaal,

Wij willen eind augustus/september drie weken gaan fietsen in Cambodja. (De route ligt nog niet vast maar we denken eraan van siem reap naar soukanville, en naar angkor wat te gaan). We hebben wat informatie over een route, maar die gaat vooral over national highways. We zijn benieuwd naar ervaringen van andere fietsers op deze wegen.

(Waar) was het gevaarlijk/had je last van het andere verkeer? En hoe was het uitzicht, ik bedoel: (waar) was het leuk fietsen op deze wegen (of saai/eentonig)?
En met fietsen in Cambodja in deze periode (regenseizoen...?)

Bedankt alvast!
Groet,
Petra
Je route is mij nog niet duidelijk. Angkor Wat ligt bij Siem Reap en de derde naam is mij niet bekend. Bedoel je misschien Sihanoukville?
Ik heb alleen ervaring met de hoofdwegen rond het Tonle Sap en naar Laos. Die waren best te fietsen hoewel je altijd alert moet zijn op het verkeer. Er wordt door de Cambodjanen heel veel gefietst over deze wegen. Er is heel veel te zien onderweg want deze wegen kennen een bijna doorlopende lintbebouwing, zodat je onderweg honderden mensen ziet.
Een absolute aanrader is tussen Battambang en Siem Reap de boot te nemen.
Tot Kratie is een grotendeels onverharde weg langs de Mekong, ook erg leuk maar wel hobbelig of modderig al naar gelang het seizoen.
Cambodja is een land in ontwikkeling. Er zijn niet veel wegen en op die wegen neemt het verkeer snel toe. Vooral in de omgeving van Phnom Penh. Langs de Mekong zijn een paar ongeasfalteerde wegen met minder autoverkeer, maar die zijn in de regentijd een grote blubberzooi. De regentijd duurt tot oktober. Vorig jaar is er zeer veel regen gevallen.
Cambodja heeft een paar interessante steden: Phnom Penh is het Parijs van Zuidoost-Azie. De enige metropool in Zuidoost-Azie op menselijke maat: met een compact centrum zonder hoogbouw, maar wel prachtige boulevards en levendige markten. Siem Reap heeft de ruinestad Angkor. Er zijn een paar steden met oude Franse, koloniale architectuur. Sihanoukville heeft diverse stranden, maar is als stad niet bijzonder. Voor de rest vond ik Cambodja niet zo'n fietsland. Veel kaal en saai.
BEn het met Bert eens, zou en is niet mijn eerste keus om drie weken doorheen te fietsen. Idd veel dorre/kale/saaie stukken.

Heel lang geleden in Sihanoukville geweest. Strand kon mij niet echt bekoren. Het leukste was de boot naar thailand, boottocht die ik nooit meer vergeet. Angstige momenten in n boot die soms bijna verticaal
tussen de golven bevond... Waren zonder fiets dus weet niet of die meekonden. Persoonlijk zou ik die drie weken ergens anders doorbrengen. Bijvoorbeeld in het zo geliefde thailand van Bert... ;-P
Ieder zijn smaak.

Cambodja vond ik erg leuk. Er zijn nog heel veel kleine weggetjes te ontdekken. Je hoeft niet over de grote wegen en vele mooie ontmoetingen. Bijvoorbeeld met die tandeloze mevrouw die dolblij was met het kettinkje dat ik ergens op de weg gevonden had. Ik kreeg een lekker stuk meloen als wisselgeld. Ik had een reisgids geschreven door een motorrijder met daarin veel wegen beschreven, dat was wel handig. Ik weet alleen nog dat het boek oranje was.

De boottocht van Siem Reap naar Battambang was visueel mooi. Mijn oren waren niet blij. Het lawaai van de motor zat tegen de pijngrens.

Ik ben niet naar Sihanoukville geweest. De beschrijving in de reisgids beviel me niet en het lag ook niet op een logische route.
Dag Petra, ik sluit me bij Sjirk aan.

Cambodja heeft zijn eigen dynamiek. Vooral als je de kleine wegen opzoekt is het een feest om te fietsen. (Alhoewel ik 3 weken ook wel lang zou vinden, ik heb het gecombineerd met Laos). Ik ben er ruim een week geweest. Neem inderdaad de boot van Bat Dambang naar Siem Reap. Aanrader.
Ik ben van Siem Reap naar Anlong Vaeng gefiets (in het Noorden) en met een aantal omwegen via Phaay de grens met Thailand overgestoken.
In de droge tijd stoffige gravelwegen. Wel lastig fietsen in de regentijd omdat dat snel stopverf wordt en dat is een ramp met fietsen omdat de modder dan tussen je wiel en spatbord gaat zitten.
Bij Anlong Vaeng woonde broeder no1 Pol Pot en ik had het idee dat in het guesthouse waar ik zat ook menig "alte kamerad" bijeen was voor een dubieuze reunie. Het feit dat ze daar 4 jaar geleden nog een standbeeld voor hem hadden is wel bizar. Voor het eerst in mijn leven mijnen horen ontploffen. Gelukkig door mijnopruimingsdiensten, maar gezien de vele mensen met 1 been zijn ze niet altijd op tijd geweest. De mensen zijn erg gesteld op contact en zeker met 3 woorden Cambodjaans heb je vrienden voor het leven.
Op mijn ING kaart stonden de nodige kleine wegen met weinig verkeer.
De asfaltwegen waren redelijk druk, maar prima te fietsen.
Ben je voor het eerst in Azië dan kan ik je zeker een combinatie met Thailand en/of Laos aanbevelen.
Tip: vraag nooit wijzend de weg, want ze zeggen altijd vriendelijk Ja. Vraag altijd zonder te wijzen. Met wat geluk wijzen ze je dan wel de goede kant op :)

Geniet ervan
Erik
SjirkM schreef: Ik had een reisgids geschreven door een motorrijder met daarin veel wegen beschreven, dat was wel handig. Ik weet alleen nog dat het boek oranje was.
Deze: http://www.ultimatecambodia.com/
Toon schreef:
SjirkM schreef: Ik had een reisgids geschreven door een motorrijder met daarin veel wegen beschreven, dat was wel handig. Ik weet alleen nog dat het boek oranje was.
Deze: http://www.ultimatecambodia.com/
ja, dat is 'm! Heel erg oranje :oops:

Ik heb er uiteindelijk een heel leuk weggetje naar Siem Raep in gevonden. Ik had niet de indruk dat er veel ander verkeer was. 1 keer gepasseerd door een vrachtwagen die ik nog regelmatig terug zag omdat ie weer vast onder een boom zat. Het was route 66.
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Goed om te lezen. En @jan ik bedoelde inderdaad Sihanoukville :oops:
SjirkM schreef:
Toon schreef:
SjirkM schreef: Ik had een reisgids geschreven door een motorrijder met daarin veel wegen beschreven, dat was wel handig. Ik weet alleen nog dat het boek oranje was.
Deze: http://www.ultimatecambodia.com/
ja, dat is 'm! Heel erg oranje :oops:

Ik heb er uiteindelijk een heel leuk weggetje naar Siem Raep in gevonden. Ik had niet de indruk dat er veel ander verkeer was. 1 keer gepasseerd door een vrachtwagen die ik nog regelmatig terug zag omdat ie weer vast onder een boom zat. Het was route 66.
Is dit boek in Cambodja verkrijgbaar Sjirk? Helaas werkt de link niet in China - ik krijg hiermee een Japanse site te zien :roll:
Ik ben naarstig op zoek naar leuke wegen daar. ;-)
Die link werkt in Nederland ook niet meer, hoor :-)
Dit zal het boek zijn.
Fransje schreef:Is dit boek in Cambodja verkrijgbaar Sjirk? Helaas werkt de link niet in China - ik krijg hiermee een Japanse site te zien :roll:
Ik ben naarstig op zoek naar leuke wegen daar. ;-)
Ik heb 'm in Pnom Penn gekocht bij een Engelse boekhandel.