Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Landmijnen Balkan? - Forum Wereldfietser

Landmijnen Balkan?

Ik wil dit jaar gaan fietsen in de Balkan, van Venetie (It) naar Igoumenitsa (Gr).
Beschikt iemand over recente informatie over landmijnen in Bosnie, Kroatie, etc.? Of andere tips?
Ik ben niet zo bangelijk aangelegd maar ik wildkampeer graag en vind de gedachte aan landmijnen niet echt fijn.....
Misschien toch maar wat vaker een hoteltje nemen?

Bedankt.
Je zult ongetwijfeld gebieden tegenkomen waar landmijnen liggen. Het is wel zo dat dit in het algemeen goed is aangegeven. Zelfs in Kosovo zijn ze nog aan het ruimen. Als vuistregel geldt is het stuk land niet onderhouden vertrouw het dan niet of vraag het gewoon.
Het opruimen gaat nog steeds voort, maar de gebieden met mijnen zijn over het algemeen goed in kaart gebracht en ook op het terrein duidelijk aangegeven. Als je toch twijfelt informeer je je best bij de lokale bevolking.
Vorig jaar heb ik een tocht door alle Balkan landen gemaakt, ik kampeerde vrijwel elke nacht in het wild. Op plekken waar ik niet zeker van de zaak was zocht ik een plek waar vee gelopen had in een weilandje of zo.

Verslag van mijn tocht;
http://www.sintchristophorus.nl/dwars-d ... r-zutphen/

Henk

kunst en fietswerk
Landmijnen? Misschien in bepaalde plaatsen van Bosnie (zag daar wel een waarschuwingsbord ergens) en Kosovo (maar daar ben ik niet geweest). Servie, Montenegro, Kroatie zijn volgens mij heel veilig. Zoals gezegd: vraag het de bewoners. Kans is wel als je het vraagt dat je spontaan wordt uitgenodigd voor eten, drank en je mag dan ook wel in hun kamer slapen. Dat is natuurlijk geen wildkamperen, maar wel helemaal Balkanstijl. Circa 5 euro (???) achterlaten in de valuta zelf (al vragen die mensen vaak niets) is natuurlijk wel goed voor die mensen.
Rutger
Toen ik de eerste keer in Bosnië was stond ik aan de rand van het asfalt te plassen, zo bang was ik. Onderhand sta ik relaxed vrij te kamperen zolang er maar duidelijke sporen van menselijke aanwezigheid zijn.

Geniet van die prachtige reis. Ik heb een gps track voor je. Mijd zoveel mogelijk de kustweg in Kroatië en Monte Negro, zeker in het toeristenseizoen.

Mocht je door Albanië fietsen (vette aanrader), vermijd dan de grote weg van Shodra naar Tirana; de oude hoofdweg is prachtig (op de track).

Je kunt onder Tirana langs de Griekse grens afzakken (redelijk rustig en erg mooi) of de kustweg nemen (in de zomer toch wel enigzins druk). In het laatste geval moet je in Vuno een kijken of ik in de hostel ben.
Bedankt voor de reacties!

Ik zie dat ik niet de enige ben die bang voor mijnen is. De kans is natuurlijk klein, maar de consequenties zeer serieus. Maar het lijkt allemaal mee te vallen na wat ik er zoal over gelezen heb.

Verder nog tips voor mooie routes? Henkfiets, heb je nog een routebeschrijving of GPS tracks? Je hebt prachtige foto's op je site en zo te zien ook mooie onverharde wegen gevonden.

Ja, Albanie ga ik zeker doorheen. Ik kijk er erg naar uit!
Rutger schreef:Servie, Montenegro, Kroatie zijn volgens mij heel veilig.
In Kroatië is in de Krajina (grensstreken met Bosnie) serieus gevochten. Er staan daar borden langs de weg met waarschuwingen voor landmijnen. En je komt er hele dorpen tegen waar niemand meer woont en waar alle huizen staan te verkrotten.
bikelike schreef: Mijd zoveel mogelijk de kustweg in Kroatië en Monte Negro, zeker in het toeristenseizoen.
Ik moest in oktober 2008 noodgedwongen een deel van de kustweg afleggen, maar het was toen prima te doen. Alleen rond Split en tussen Rijeka en Senj was het te druk.
Bij het eiland Rab en rond Makarska is het uitzicht prachtig en was de weg zowat verlaten. In het hoogseizoen is dat ongetwijfeld anders.
@ Peter Verder nog tips voor mooie routes? Henkfiets, heb je nog een routebeschrijving of GPS tracks? Je hebt prachtige foto's op je site en zo te zien ook mooie onverharde wegen gevonden.
Hoi Peter,

- Albanië was voor mij het mooiste land om te fietsen, ik fietste oa. van Debar naar Burrel over het gele weggetje. Ik deed 2 dagen over dat traject, grove steenslag.
- Na Shkodër, voor de grens rechts de bergen in, Tamarè - Lepushe - Gusinje dan kom je Montenegro binnen, een erg mooi gebied.
Ik deed daar ook 2 dagen over, eerste stuk is erg stijl maar asfalt, daarna geen asfalt maar goed te fietsen.
Wel zijn ze bezig om de weg een stuk te asfalteren, jammer genoeg. :|

Verder in Servië ook enkele modder paden gefietst maar ik kan je niet precies zegen welke dat zijn omdat ik wat aan het dwalen kwam.

Ik had toen nog geen GPS en zal op mijn volgende tocht in de Kaukasus het ook gewoon op de kaart doen, mijn GPS gebruik ik voor brevetten of op een tochtje in bv. West Europa.

Minko; Tovenaar, heeft een mooi filmpje en misschien ook wel de GPS track van dat gedeelte van Albanië.

Geniet er van!!

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef: Minko; Tovenaar, heeft een mooi filmpje en misschien ook wel de GPS track van dat gedeelte van Albanië.
Ja, zie mijn website, de etappe van 19/20 september

Bron
Bedankt. Ziet er erg tof uit, dat Albanie!