Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...het maken van fietskilometers... - Forum Wereldfietser

...het maken van fietskilometers...

Heb mijn nieuwe fiets nu enkele dagen in huis. Heb er twee ritten meegemaakt. De eerste rit van 45 kilometers afgelopen vrijdag af http://www.bongersbikes.nl Apeldoorn naar huis in Hof van Twente en gisteren een trip van 35 kilometers af Hof van Twente richting Sallandse Heuvelrug en weer naar huis.

Heb verder geen spierpijn. Denk dat dit door mijn wandelen (LAW) komt.
Heb een goede fietsbroek aan. Ondanks dat, heb ik wel twee meer dan gevoelige zitbeentjes... Deze voelde ik net ook weer toen ik alleen even op de fiets wou zitten, om te voelen of ze nog gevoelig waren. En ja, volmondig ja...
Denk, dat dit opgelost kan worden met een juiste zadel welke gemeten gaat worden, alsook gewoonweg een fietskont krijgen...

Nu lees ik -via dit forum- dat er weekendtochten zijn van gemiddeld 70 kilometers per dag.
Mijn vraag is simpel; hoe krijg ik 70 kilometers per dag in mijn benen? Is dit gewoonweg doorfietsen? Stel, ik wil een tochtje maken van 50 kilometers, is het dan om een uur stoppen en dan even rusten? Fietsen, drinken en eten? Hoe gaat dit als ik 70 kilometers wil fietsen. Wat is verstandig voor een normale gezonde opbouw? Of is het gewoonweg je boerenverstand gebruiken...

Graag verneem ik...
De link is dat is het model wat jij ook hebt. Dat zadel is meer een type voor snelle fietsers. Die gasten die 28 uur of nog sneller gaan. Bij de snelheid wordt de druk op je zitbeentjes lager want hoe harder je trapt des te minder zit of druk op je zadel.
Sinds September vorig jaar heb ik een zadel van Selle Royal het type Respiro. Ik heb er meer over getypt. Deze serie heeft verschillende modellen. Zelf heb ik een model voor een sportieve houding. Een goede fietsbroek is ook aan te bevelen.
Fietsen vraagt gelukkig geen speciaal talent, zoals bijvoorbeeld hardlopen, het is een kwestie van veel doen. Je lichaam past zich vanzelf aan.
Drinken kan je tijdens het fietsen eten lukt ook wel. Pauzeren mag ook. :wink:
Gewoon oefenen. Ik denk dat de meeste vakantiefietsers iets van 80-100 km per dag rijden (minder als het erg bergachtig is), met af en toe een rustdag om de was te doen, te rusten, reparaties uit te voeren, etc.
Verder moet je zitvlees krijgen, zou ik altijd een leren zadel willen, en dragen de meesten terecht een fietsbroek met zeem (zonder onderbroek).
Geniet ervan,
Wim
PierreS schreef:Heb mijn nieuwe fiets nu enkele dagen in huis. Heb er twee ritten meegemaakt. De eerste rit van 45 kilometers afgelopen vrijdag af http://www.bongersbikes.nl Apeldoorn naar huis in Hof van Twente en gisteren een trip van 35 kilometers af Hof van Twente richting Sallandse Heuvelrug en weer naar huis.

Heb verder geen spierpijn. Denk dat dit door mijn wandelen (LAW) komt. Heb overigens wel twee meer dan gevoelige zitbeentjes... Deze voelde ik net ook weer toen ik alleen even op de fiets wou zitten, om te voelen of ze nog gevoelig waren. En ja, volmondig ja...
Denk, dat dit opgelost kan worden met een juiste zadel welke gemeten gaat worden, alsook gewoonweg een fietskont krijgen...

Nu lees ik -via dit forum- dat er weekendtochten zijn van gemiddeld 70 kilometers per dag.
Mijn vraag is simpel; hoe krijg ik 70 kilometers per dag in mijn benen? Is dit gewoonweg doorfietsen? Stel, ik wil een tochtje maken van 50 kilometers, is het dan om een uur stoppen en dan even rusten? Fietsen, drinken en eten? Hoe gaat dit als ik 70 kilometers wil fietsen. Wat is verstandig voor een normale gezonde opbouw? Of is het gewoonweg je boerenverstand gebruiken...

Graag verneem ik...
Ik fiets al 25jaar en krijg na een 150km rit ook nog steeds pijntjes. Het hoort er een beetje bij en veel is te trainen. Ik heb wel een voorkeur voor een hard zadel en een goed zeem (assos). Goede houding is een pre, een nog grotere pre is zitvlees opbouwen, waar niet mee bedoeld wordt eelt op je edele delen ontwikkelen, maar waar wel mee bedoeld wordt de tijd die je op je fiets doorbrengt. Soms moet je een beetje forceren (afzien, hongerklop, zere zolen, gevoelloze polsen, zere nek) om progressie te boeken, waarmee je wel een onderscheid moet weten te maken tussen pijntjes die overgaan en pijntjes die structureel blijven als gevolg van overbelasting (die blessures wil je niet hebben uiteraard: knie, onderrug). Kortom, veel fietsen, op souplesse draaien, veel pauzes nemen en ontdekken wat voor jou een prettige ontwikkeling is. Bij een lange fietsvakantie, zijn de eerste 11 dagen vaak het zwaarst, daarna voel je jezelf per dag beter worden. Dus niet na 2 dagen twijfelen, gewoon doorgaan, en pas bij pijnvrij de volgende dag weer verder gaan..... na verloop van tijd, paar weken, merk je vanzelf progressie. En leer jezelf kennen... je hebt met het wandelen vast wel ervaring opgedaan over wat goed voor jou is.
PierreS schreef:Nu lees ik -via dit forum- dat er weekendtochten zijn van gemiddeld 70 kilometers per dag.
Mijn vraag is simpel; hoe krijg ik 70 kilometers per dag in mijn benen? Is dit gewoonweg doorfietsen? Stel, ik wil een tochtje maken van 50 kilometers, is het dan om een uur stoppen en dan even rusten? Fietsen, drinken en eten? Hoe gaat dit als ik 70 kilometers wil fietsen. Wat is verstandig voor een normale gezonde opbouw? Of is het gewoonweg je boerenverstand gebruiken...
Graag verneem ik...
Als jonge tiener was mij in de jaren 80 niet verteld dat het slim is om bij langere tochten te eten en drinken. Alles boven 50 km werd daardoor een onprettige prestatie, want mijn vetlaag had zich nog niet ontwikkeld :roll: :wink:
Inmiddels fiets ik wel 40 km zonder iets extra's, maar tijdens langere tochten is het fijn om iets te eten, zeker als het heuvelachtig is of de bagage het fietsen zwaarder maakt. Typisch eet ik dan iets na ca. 1,5 uur fietsen, want tegen de tijd dat de hongerklop zich aandient is het bijna te laat.
Onnodig te zeggen dat bij er warm weer veel water mee gaat; helaas hebben we dit jaar nog niet van die dagen gehad. Voor 70 km bij 25 graden is 1 à 2 liter nodig, dus ofwel gaat alles in één keer mee ofwel een terrasje biedt prettige verlichting.
Veel fietsplezier,
Leon
PierreS schreef: Mijn vraag is simpel; hoe krijg ik 70 kilometers per dag in mijn benen? Is dit gewoonweg doorfietsen? Stel, ik wil een tochtje maken van 50 kilometers, is het dan om een uur stoppen en dan even rusten? Fietsen, drinken en eten? Hoe gaat dit als ik 70 kilometers wil fietsen. Wat is verstandig voor een normale gezonde opbouw? Of is het gewoonweg je boerenverstand gebruiken...
Een beetje getraind zijn is natuurlijk wel handig en maakt het veel aangenamer. Maar met tijdig eten en dringen en het rustig aan doen kom je heel erg ver.
Ik fiets zelden lange afstanden (eigenlijk zelden meer dan 50 km/dag), maar kan toch zonder veel problemen 200 km op een dag aan op voorwaarde dat ik dan heel erg mijn tijd neem en me nooit forceer.

Uiteindelijk is 70 km geen vier uur rijden aan een heel rustig tempo. Als men dat voldoende verspreid over de dag, de snelheid niet te hoog ligt en men tijdig eet en drinkt, dan kan bijna iedereen dat aan. Toch zeker ziedereen die regelmatig afstanden van 30-40 km fietst.
Revanho schreef:Een beetje getraind zijn is natuurlijk wel handig en maakt het veel aangenamer. Maar met tijdig eten en dringen en het rustig aan doen kom je heel erg ver.
Als een LAW'r heb ik een goede conditie. Nam tijdens mijn LAW's zeker genoeg tijd om te eten als ook voor drinken. Een auto zonder brandstof komt ook niet voor uit. Overigens, vind het een meer dan een prettige (noodzakelijke) bijkomstigheid...
Revanho schreef:[...]op voorwaarde dat ik dan heel erg mijn tijd neem en me nooit forceer.
Wil immers ook van de omgeving genieten. Hoop dat ik het forceren niet zal tegenkomen. Denk mijn kunnen aardig te kennen...
Revanho schreef:Uiteindelijk is 70 km geen vier uur rijden aan een heel rustig tempo. Als men dat voldoende verspreid over de dag, de snelheid niet te hoog ligt en men tijdig eet en drinkt, dan kan bijna iedereen dat aan. Toch zeker ziedereen die regelmatig afstanden van 30-40 km fietst.
Mijn eerste rit was een (vanuit onwetendheid) verkeerde opbouw. Begon met een 30 kmph en eindigde met 15 kmph. Tijdens de tweede rit heb ik een 20 kmph willen aanhouden. Met bergje- op als ook af, kwam ik op de 35 fietskilometers uit op een gemiddelde van 19 kmph. Vond dit net echt verkeerd. Maar wat belangrijker is, zonder schade aan mijn persoon...
Leon schreef:[...]Veel fietsplezier
Hier gaat het me om Leon!

Wetend dat het mijn tweede trip(je) is, heb ik er heel veel plezier aan over gehouden. Weet zeker dat het mijn 'ding' is. Weet ook dat het me niet alleen om het fietsen gaat. De natuurlijke omgeving e.a. zijn momenten waar ik bewust van wil genieten. Dit deed ik ook zo met mijn LAW's.
De toekomst zal het uitwijzen...
Elke dag met de fiets naar het werk of zoiets doet wonderen voor je fietsconditie.
Wim
korte zware interval training icm lange duurtochten ook! :)
in het begin van het seizoen fiets ik me altijd bewust een hongerklop, een paar dagen later kan ik dan meestal meteen al 40km verder zonder hongergevoel of lege benen.
Verder vooral in het begin op souplesse blijven fietsen. Je knieen onnodig overbelasten heeft weinig zin, kan later nog wel eens als je het fietsen meer gewend bent. Neem pauzes als je last van nek en onderrug krijgt. Neem spd-pedalen voor een betere tred.

En onderschat ook niet het belang om fietsjaren op te bouwen. Het vergt een beetje geduld om van wandelaar een fietser te worden ;). Fietsen kost iets meer kracht (imho, vooral bergop en je neemt meer kg's mee). Dus neem je tijd om een beetje kracht in je benen te ontwikkelen.
Matthie9000 schreef:korte zware interval training icm lange duurtochten ook! :)
zolang er maar een dag (of twee) rust tussen zit, twee totaal verschillende energiesystemen op 1 dag trainen heeft niet zoveel zin.
Wim schreef:Elke dag met de fiets naar het werk of zoiets doet wonderen voor je fietsconditie.
Wim
Heb gelukkig(!) het excuus dat mijn werkterrein geheel Nederland is. Zit gemiddeld 400 kilometers per dag in de auto. Moet het dus echt hebben van de weekenden. De doordeweekse dagen kan ik hooguit een uurtje of twee. Vooralsnog lukt me dit nog niet. Voel wel dat ik tussen de fietstrippen door, even twee dagen nodig heb dat mijn twee zitbeentjes mijn zadel aankan.
Komend weekend zal ik een zadel aanmeten. Hoop dan heel snel dat er straks twee putjes inkomen...
multiwgb schreef:De link is dat is het model wat jij ook hebt. Dat zadel is meer een type voor snelle fietsers. Die gasten die 28 uur of nog sneller gaan. Bij de snelheid wordt de druk op je zitbeentjes lager want hoe harder je trapt des te minder zit of druk op je zadel.
Sinds September vorig jaar heb ik een zadel van Selle Royal het type Respiro. Ik heb er meer over getypt. Deze serie heeft verschillende modellen. Zelf heb ik een model voor een sportieve houding. Een goede fietsbroek is ook aan te bevelen.
Fietsen vraagt gelukkig geen speciaal talent, zoals bijvoorbeeld hardlopen, het is een kwestie van veel doen. Je lichaam past zich vanzelf aan.
Drinken kan je tijdens het fietsen eten lukt ook wel. Pauzeren mag ook. :wink:
Wil 'gewoon' een recreatief fietser zijn, die tijdens het fietsen ook van de natuur geniet. De wereld rond fietsen zit er -voor nu- niet in. Zaterdag laat ik me een zadel aanmeten. Ben benieuwd waar ik mee thuis kom. En ja, het is een kwestie van veel doen...
Met zo'n levensstijl is fietsen hard nodig, maar moeilijk te organiseren. Ik zou het dan rustig opbouwen, en vooral slechts om de andere dag fietsen. Want het zijn de rustdagen die je conditie geven. Probeer doordeweeks twee of drie keer 's avonds een tochtje van een uurtje te maken, en in het weekend oplopend van 40 km tot later 100+ km. Als je een beetje gewend bent kun je doordeweeks ook echt op tempo gaan trainen. Als zadel zou ik een leren zadel kiezen. Mijn volgende wordt een Gilles Berthoud.
Veel succes,
Wim
AB schreef:[...]hongerklop [...]lege benen.
Ik ga liever voor jouw opmerking zoals je hieronder schreef...
AB schreef:Verder vooral in het begin op souplesse blijven fietsen.
Hiermee wil ik het ook bereiken...
AB schreef:Je knieen onnodig overbelasten heeft weinig zin, kan later nog wel eens als je het fietsen meer gewend bent. Neem pauzes als je last van nek en onderrug krijgt.

Heb naast het fietsen ook een andere verantwoordelijkheid; werken...
AB schreef:Neem spd-pedalen voor een betere tred.
Het perfectioneren van mijn fiets, doe ik stapje voor stapje...
AB schreef:En onderschat ook niet het belang om fietsjaren op te bouwen. Het vergt een beetje geduld om van wandelaar een fietser te worden ;). [...]Dus neem je tijd om een beetje kracht in je benen te ontwikkelen.
Dit zal ik niet vergeten...
Leon schreef:Als jonge tiener was mij in de jaren 80 niet verteld dat het slim is om bij langere tochten te eten en drinken. Alles boven 50 km werd daardoor een onprettige prestatie, want mijn vetlaag had zich nog niet ontwikkeld :roll: :wink:
Absoluut, genoeg eten is zeer belangrijk.
Zelf vorig jaar de fout gemaakt te verwachten onderweg in Duitsland wel bakkerijen etc genoeg tegen te komen om mij te voorzien, bleek bijna alles gesloten te zijn die maandag en dan moest ik 150km rijden op 2 boterhammen, door de Eiffel... 's Avonds toegekomen kon ik het uitgebreide maal dat voor mij klaar stond nauwelijks binnenkrijgen door de uitputting... :roll:
Lasse schreef:
Leon schreef:Als jonge tiener was mij in de jaren 80 niet verteld dat het slim is om bij langere tochten te eten en drinken. Alles boven 50 km werd daardoor een onprettige prestatie, want mijn vetlaag had zich nog niet ontwikkeld :roll: :wink:
Absoluut, genoeg eten is zeer belangrijk.
Zelf vorig jaar de fout gemaakt te verwachten onderweg in Duitsland wel bakkerijen etc genoeg tegen te komen om mij te voorzien, bleek bijna alles gesloten te zijn die maandag en dan moest ik 150km rijden op 2 boterhammen, door de Eiffel... 's Avonds toegekomen kon ik het uitgebreide maal dat voor mij klaar stond nauwelijks binnenkrijgen door de uitputting... :roll:
kijk, daar wordt je nou een grote jongen van, heb je geen pindakaas voor nodig :)
Ik zit me een beetje te verbazen over de tweede helft van dit draadje.
De laatste paar reacties lijken op een dieet-advies tegen zadelpijn. Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar ik kan me niet voorstellen dat spaghetti, danwel appelgebak enige invloed heeft op pijnlijke plekken op het zitvlak
(Rauwe biefstuk wel, heb ik me laten vertellen, maar dat moet je dan weer niet eten).

Pierre schrijft (in iets andere bewoordingen) dat hij na twee relatief korte ritten last heeft van zadelpijn. Zo gek is dat toch niet, bij een beginnend fietser?
"Door de zure appel heenbijten" is voorlopig het beste advies. Als er na enkele maanden of een paar honderd km en afstellen van zadel-/stuurhoogte nog geen verbetering optreedt, ja, dan mag je je eens afvragen of het zadel echt het probeem is.
Zadel 'aanmeten' vind ik na twee ritten overdreven. Overschakelen op leer (zoals Wim zegt) is wellicht al de oplossing. En dan heb je weer maanden/kilometers nodig om een oordeel te vellen.
Fietshouding lijkt me relevanter, maar het lijkt me nogal overdreven om nu al zadels te laten aanmeten.

Natuurlijk is eten en drinken belangrijk, maar het lijkt me niet het juiste antwoord op de vragen van Pierre. Regelmatige pauzes zullen meer effect hebben.
Ik weet niet hoe het met de hongerkloppen zit van AB, maar ik ben blij dat ik er in mijn hele fietscarriere nog maar één echte heb gehad. Aansturen op hongerklop in het begin van het seizoen als onderdeel van training lijkt me ongezond, zeker als remedie tegen iets onschuldigs als zadelpijn.
PierreS schreef:
Wim schreef:Elke dag met de fiets naar het werk of zoiets doet wonderen voor je fietsconditie.
Wim
Heb gelukkig(!) het excuus dat mijn werkterrein geheel Nederland is. Zit gemiddeld 400 kilometers per dag in de auto. Moet het dus echt hebben van de weekenden. De doordeweekse dagen kan ik hooguit een uurtje of twee. Vooralsnog lukt me dit nog niet. Voel wel dat ik tussen de fietstrippen door, even twee dagen nodig heb dat mijn twee zitbeentjes mijn zadel aankan.
Komend weekend zal ik een zadel aanmeten. Hoop dan heel snel dat er straks twee putjes inkomen...
Je zou, omdat je door de week weinig tijd heb (herkenbaar) dan juist een wat zwaardere maar kortere training/tocht kunnen doen of zelfs intervaltraining; bij die laatste (ik heb het langzaam opgebouwd van 30 naar 60 minuten) merkte ik echt dat mijn conditie de lucht in vloog en vooral klimmen ging ineens een stuk makkelijker; uiteraard (zoals AB zegt) moet je na flinke/zware inspanning rustdagen nemen.

De lange duurtochten ('kilometers maken') heb ik gewoon geleidelijk aan opgebouwd; is ook een kwestie van uitproberen en kijken hoe je lichaam reageert; maar als je écht last hebt van zadelpijn zou ik vooral zorgen dat je daar eerst geen last van hebt. Persoonlijk vind ik de lange duurtraining de grootste uitdaging want ik kan niet langzaam fietsen.