Additionally, paste this code immediately after the opening tag: breed zadel gezocht - Forum Wereldfietser

breed zadel gezocht

Hallo,

ik ben op zoek naar een breed zadel voor mijn fietsen.

eentje is een trekfiets en ik zou een brooks b33 willen kopen.

het andere zadel is voor een vouwfietsje, en dus een zwaar zadel is geen optie.
Kennen jullie standaard zadels die echt breed zijn en geen fortuin kosten ? (liefst geen racezadel).

(een sq labs is in de running, maar dat is al gauw 80 euro,...)

dankjewel
Brooks van Marktplaats. Aan de stelbout kun je zien hoe ver ze heen zijn; als je een nieuwe en tien tweedehandse gezien hebt weet je het best precies.
Zadels van spijthebbers gaan voor 35 euro en zijn vrijwel ongebruikt.
Andere is kwestie van mazzel, soms heb je er een voor 15 euro die nog voor 80% goed is. Het zijn wel vrijwel allemaal B66, en die zijn aan de brede kant, zoals je vraagt dus.
Dat een eenmaal ingereden zadel zich specifiek aanpast aan iemands achterste en daarna neit meer voor jou bruikbaar is neem ik met een flinke dosis zout. De meeste onbruikbare zadels die aangeboden worden zijn gewoon misbruikt en/of verwaarloosd en/of versleten.
Leon
dankjewel Leon,

wel die brooks heb ik al gehad en te small, ik zit op de metalen rand achteraan.

heb al een splinternieuwe b66 verkocht, en er ligt nog een flyer te koop ook.
dus enkel de echt wijde brooks gaat het kunnen halen...

(ik ga er eerst wel eens eentje passen, want een B33 heeft 3 rails en dat verkoop je niet zomaar. ook een zadel van rond de 120 euro..., als dat niet past zijn er weinig kopers).

dankjewel

edit: ik heb nog even het brooks gamma doorlopen, een b18 of b68 zou misschine toch in aanmerking komen. Belangrijk bij een zadel voor mij is ook dat de achterrail niet buigt op het einde. Op die manier wordt zadeldek strak gehouden en ga ik niet meer naar achteren op de rail zitten.

laat de bedenkingen maar komen
groetjes
Als je op metalen achterrand van de Brooks zit, staat je zadel dan misschien te veel met de punt omhoog? En/of te ver naar achter en te laag, zodat je jezelf naar die achterrand 'duwt'? Er zit nogal wat variatie in de afstand tussen de zitbotjes van de diverse wereldfietsers, maar dat de afstand zo groot zou zijn dat ze niet meer op het leer :!: van een brede Brooks passen lijkt me sterk.
Begin eens met het opmeten van de afstand tussen je zitbottten en kijk dan naar de breedte van de diverse zadels. Ca. vier cm meer dan de afstand tussen je zitbotten zou een 'passend' zadel moeten opleveren (mits goed afgesteld :wink: ).
die selle royal respiro ziet er inderdaad een mooi zadel uit, als ze dan ook nog eens top blijken te zitten dan is het helemaal feest.

ik vraag me af of ik de moderate (183mm breed) zou kopen of de relaxed (203mm breed zou kopen).

het lijkt of de relaxed meer "moes" heeft onder het leer. dat wil zeggen dat je er dieper zou bij inzakken, iets wat ik niet wil. Ook heeft de relaxed een soort van vering, ik vraag me af of dit werkt... mijn zitbotjes zitten 16 cm van elkaar.

dankjewel