Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke woon-werk fiets? Koga CityLite? - Forum Wereldfietser

Welke woon-werk fiets? Koga CityLite?

Beste Wereldfietsers,

Omdat ik op zoek ben naar een nieuwe fiets voor woon-werk verkeer vond ik dit mooie forum. Hier ga ik vast vaker komen! Maar terzake:

Ik fiets ongeveer 200 km per week, in Nijmegen en omgeving. Omdat mijn huidige Koga "hybride" derailleurfiets onbetrouwbaar is geworden na een ongeluk zoek ik een onderhoudsarme vervanging. Ik heb een fiets zoals de Koga Miyate CityLite voor ogen, maar ook de Jan Janssen CO2 Neutral spreekt mij aan. Maar kijkend op dit forum zie ik merknamen die ik totaal nog niet ken, maar die blijkbaar goede alternatieven zijn. Als ik kijk naar mijn wensen kom ik op het volgende rijtje:

- naafversnelling met 8 versnellingen, shimano nexus premium of Alfine
- dichte kettingkast
- bagagedrager
- slot
- verlichting
- geveerde voorvork (ivm zwakke polsen)
- laag gewicht, rond 15 kg

De Koga is hier in Nijmegen te koop, dat is wel makkelijk. Maar in een straal van +/- 50 km of via een betrouwbare postorder mag ook.

Wie kan mij helpen om een goede keus te maken?

Wout Moerman
Nijmegen
Ik zou eerst nog eens goed kijken naar de specificatie. Voor woon werk ben ik zelf wel dol op 26 inch wielen omdat je dan in de wintermaanden maximaal kunt profiteren van de 50 mm Conti Winter Contact II winterbanden. De 28 inch versie daarvan is wel erg smal voor glad weer (officieel 37 mm maar in werkelijkheid iets van 31 mm). Ook je verhaal over je polsen suggereert 26 inch wielen met brede banden (50 mm Schwalbe Big Apple voor de zomer?). Daar heb je meer aan dan aan voorvering, en het is ook nog eens degelijker. Verder denk ik dat als je problemen hebt met je polsen je fiets misschien niet goed past, of dat je een ander soort stuur nodig hebt (racebocht?). Tot slot wil ik je wijzen op het belang van goede verlichting. Een Sondelux naafdynamo is echt wel een stuk beter dan een Shimano (minder weerstand en degelijker).
Wim
Is de gaastra fyts 4.11; iets? lijkt mij een wat degelijkere fiets dan die koga met alle overbodige zooi die daar op zit. In Nijmegen zit Cycleparts (schuin tegenover de AH XL op de St. Jacobslaan) waar ik ze heb zien staan... Het is ‘gewoon’ 28 inch maar wél geleverd met brede banden. Wel wat zwaarder zie ik maar ik mag aannemen dat je woonwerk-route niet over de oude holleweg gaat dus of dat dan veel uitmaakt....
Ik heb de afgelopen week ook een Gaastra 4.11 mogen proberen.
Echt een superfiets, de kwaliteit straalt er vanaf
-stalen frame
-excentrische trapas
-goede velgen
-firmtech hs11
-dikke banden, waardoor vering niet nodig is
-zeer comfortabele fietshouding
etc, etc

Dat heeft die Gerrit toch maar weer slim bedacht .
Een fiets aanbieden in een goedkoper segment dan de idworx maar wel van een goede kwaliteit.

Ik zou denk zelf een ander zadel monteren ( brooks )
Het enigste negatieve puntje vond ik dat de kabels met kabelbinders (tieraps )waren vastgezet ( hoezo miereneu........ :lol: )
Wim schreef:IOok je verhaal over je polsen suggereert 26 inch wielen met brede banden (50 mm Schwalbe Big Apple voor de zomer?). Daar heb je meer aan dan aan voorvering, en het is ook nog eens degelijker.
Of 28 inch met brede banden (50 mm bv) voor nog meer vering van de banden.
Geweldig om zo snel bruikbare reacties te krijgen! Cycleparts is 100 meter omrijden op mijn werkroute, dat heb ik er wel voor over :-)
Morgen maars eens kijken. Ik ben benieuwd wat die 4.11 kost

Wout
Au, 2100 euro zag ik op internet. Dat is toch wel veel geld. Ik vond 1300 voor de Koga al veel. Maar ik ga wel kijken en ben heel benieuwd. De Alfine is ook aantrekkelijk.

Wout
Voldoen niet helemaal aan de specs maar misschien een optie:
http://www.rose.nl/producten/fietsen/tr ... -pro-2012/
http://www.rose.nl/producten/fietsen/tr ... rren-2012/

En het geen hier http://www.sintchristophorus.nl/rose-ac ... ndelbeurs/ erover staat kan ik me wel in vinden.
Ik dus zojuist bij Cycleparts langsgefietst, is hij op 7 en 8 juni gesloten :(
Dat heb ik met hen wel vaker, dat ze dicht zijn op een dag dat ze normaliter geopend zouden zijn. Volgende week ga ik het weer proberen!

Die Rose fietsen zijn inderdaad ook wel wat. De III schrok ik van, nog duurder dan de Gaastra was niet helemaal waar ik naar op zoek was. Maar rond de 1500 euro een fiets met Alfine 11 naaf is mooi. Gewicht is ook mooi.
Ik heb nu de keus uit de Rose Activa Pro II, de Blackwater I en de Blackwater II. Geen van drieen hebben ze een gesloten kettingkast, dus daar moet dan nog wat aan gebeuren.
Wel apart, ze hebben allemaal een Shimano Alfine 20-tands achter, maar de Rose Activa Pro II en de Blackwater I combineren dat met een 38-tands crankstel en de Blackwater II heeft een 28-tands crankstel. Zou dat een foutje in de specificaties zijn of heeft de Blackwater II echt een lager verzet?

In de productvergelijker is het crankstel ook het enige wat het verschil maakt tussen de beide Black Waters. Ja, en 600 gram en 141 euro prijsverschil is natuurlijk ook een verschil.

Belangrijkste verschillen tussen Activa en Black Waters:
De Activa heeft 26" wielen en geen verende voorvork, de Black Waters hebben 28" wielen en wel verende voorvork. Dat geeft mij toch een voorkeur voor de Black Waters, ik heb altijd 28" gereden en heb het gevoel dat 26" een stap terug is. Of is dat onzin?

En dan zie ik ook nog de Black Water I Trekking Carbon Drive met een riem in plaats van ketting.

Op dit moment voel ik het meest voor de ROSE Black Water I Trekking Heren van 1450 euro. Maar de Jan Janssen CO2 Neutral en de Koga Citylite doen ook nog mee. En volgende week eens zien of ik de Gaastra kan spotten.

Advies blijft welkom!!

Wout
De fietsen van VSF zijn over het algemeen erg goed afgemonteerd en hebben een véél betere prijs/kwaliteit-verhouding dan koga miyata. Het enige probleem is dat ik geen dealers ken in de omgeving maar je zou eens op zoek kunnen gaan.

Gezien je polsklachten denk ik wel dat je baat kunt hebben bij een fiets waar brede banden (50mm) onder passen (dat is bij 28" meestal niet zo!); het lijkt mij een betere oplossing dan (voor)vering; 26" zou ik vooral overwegen als je niet al te lang bent.
Wel apart, ze hebben allemaal een Shimano Alfine 20-tands achter, maar de Rose Activa Pro II en de Blackwater I combineren dat met een 38-tands crankstel en de Blackwater II heeft een 28-tands crankstel. Zou dat een foutje in de specificaties zijn of heeft de Blackwater II echt een lager verzet?
Even een belletje of mailtje en je weet het. Het zou kunnen kloppen maar 28 lijkt me wel klein. Geeft bij 90 omw/m in 1 +/- 8,8 km/u en in 11 35,8 km/u. Met 38 tands kom je op 11,9 - 48,6 km/u.
Ik rijd nu bijna 4 mnd. en 2500 km. op de Gaastra (4.14, dus met Rohloff) en ben er erg positief over. Onderhoudsarme fiets.
Ik heb ook op de 4.11 proefgereden, en was niet zo blij met het verschil in versnellingen, vooral in de lage, en de manier van schakelen, peddeltjes. Maar dat zal vast wennen.
En ja, het is niet de goedkoopste fiets. Maar wel degelijk en met potentie van jaren en vele kilometers onderhoudsarm en probleemloos fietsen, en dat is ook wat waard. ;-)
Zie marktplaats
Er staat sinds vandaag een Koga Signature Rohloff, Son, HS33 te koop
Kom je gebruikt niet vaak tegen
Ja, maar als ik een fiets nieuw bij een winkel koop kan ik gebruik maken van een gunstige regeling. Ik denk wel dat het een winkel in Nederland moet wezen, dus dat kan voor de VSF-fietsen lastig zijn.

Vandaag weer even bij Cycle Parts langs gefietst. Is op woensdag dicht :(
Fahrradmanufaktur heeft sinds een tijdje een echte Nederlandse importeur en steeds meer dealers. Rohloff heeft wel een veel langere levensduur dan die Shimano naafversnellingen. Als je moet klimmen zijn al die versnellingen handig. Zoniet, dan is voor woon werk een singlespeed ook erg fijn, want veel lichter en onderhoudsvrij.
Wim
Vandaag weer even bij Cycle Parts langs gefietst. Is op woensdag dicht
Misschien handig bij een volgende poging:
Maandag Gesloten
Dinsdag 9:30u - 18:00u
Woensdag Gesloten
Donderdag 9:30u - 20:00u
Vrijdag 9:30u - 18:00u
Zaterdag 9:30u - 17:00u
vakantie
van17juli t/m 7 augustus

Dus zou voor 17 juli proberen :D
Gelukt, ik ben bij Cycleparts binnen geweest! Wat een nette winkel is dat, haast een operatiekamer. Ik heb de Gaastras gezien, maar ook de TREK X800. De Trek komt iets sportiever op mij over en is wat gunstiger geprijsd, 1700 ipv 2100 euro voor de Fyts 4.11.

Ik ga zien volgende week een proefrit op beide fietsen te maken.

Wout
Ik kwam toevallig vandaag dit artikel tegen. Misschien heb je er wat aan, aangezien zowel de Fyts als de Trek worden "getest".
http://www.bikeandtrekking.nl/p/21/1496 ... 11-fietsen
Ik zag dit blad vorige week in de winkel liggen en heb het meteen gekocht. Inderdaad een nuttig artikel. Ze zijn best tevreden over de Alfine 11 naaf, zonder te suggereren dat hij kan tippen aan de kwaliteit van een Rohloff.

De Trek blijft op dit moment mijn favoriet, maar ik heb nog geen fiets uitgeprobeerd. De Gaastra heeft als vermoedelijk voordeel dat deze voor mijn polsen vriendelijker zal zijn door zijn dikke banden.
Ik weet dat fietsen van Trek in den lande vaak met een flinke korting onder de adviesprijs worden verkocht. Het kan dus zeker geen kwaad om goed te zoeken. Tenzij je je LBS de omzet gunt.