Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Warm jasje dat zweet afvoert, een illusie? - Forum Wereldfietser

Warm jasje dat zweet afvoert, een illusie?

Beste WF mensen,

Ik kocht vorig jaar een "fleece" jasje bij een outdoorzaak welke een dunne laag fleece lijkt te hebben maar achteraf bleek het een dure miskoop. Het etiket leest (en ik had dit eerder mogen lezen) "100% polyester", het is bij nader inzien eerder een dikke warme windstopper met een fleece-achtige vulling. Maar volgens mij dan ook nep-fleece.

Voor fietsen in koud weer was deze absoluut niet geschikt. Waarom? Na een half uur zweten was het jasje nat, vooral op de rug, en met lage temperaturen koelt het dan behoorlijk af. Op een gegeven moment is het binnen het "warme" jasje dus kouder dan zonder jasje in de buitenlucht. Bijkomend nadeel: niet alleen mijn rug wordt in het jasje kletsnat (zelfs met sweatshirt aan, kun je nagaan), maar ook droogt het jasje niet binnen 1 dag. En een warm tasje is in een koel klimaat ook wel fijn snachts, als kussen of als extra deken.

Iets zegt me dat dit jasje niet gaat helpen op een fietstocht bij regenachtig weer, gure wind en veel sportiviteit. De vraag is: welke materialen zijn geschikt voor fietsen in koud weer, wat houdt me wel warm ondanks zweten? Moet ik toch voor een echt fleece jasje gaan kijken of is dit een slecht idee bij guur weer met veel regenkans? Moet ik in lagen gaan denken? 2 sweatshirts, fleece en een regenjas?
Beste Robbie,
Zweten in een jack op de fiets komt me bekend voor.
Daarom was ik verrast dat in 8maanden fietsen in 2011 in een jack gemaakt van Event, ik verrassend droog bleef. Zowel van buiten als van binnen. Het ademt beter dan Goretex. Onderlaag varieer ik altijd met een of meer lagen die je op een fietsreis sowieso mee neemt.
Sterkte.
Robbie D. schreef:Beste WF mensen,
wat houdt me wel warm ondanks zweten? Moet ik toch voor een echt fleece jasje gaan kijken of is dit een slecht idee bij guur weer met veel regenkans? Moet ik in lagen gaan denken? 2 sweatshirts, fleece en een regenjas?
Trek je niet veel te veel aan? Vuistregel : als je op de fiets stapt moet je het in het begin koud hebben. Fleece is waardeloos op vakantie, het volume is veel te groot. Denk in dunne lagen, een laag op de huid om het vocht af te voeren en ev windstopper (vroeger noemden we dat en krant ;)) op de borst.
Regenkans is droog, en dan trek je meestal nog geen regenjas aan, dat kan pas uit als het harder regent dan je opdroogt
mijn basisregel is: meerdere lagen kleding aandoen (ook als het warm is)

onderste laag: moet je lichaam warm houden en moet zweet direct opnemen en langs de buitenkant afgeven
- winter=thermisch onderhemd
- zomer=gewoon fietsonderhemd

middelste laag: moet het zweet van de onderste laag direct opnemen en moet kunnen ventileren zodat het opdroogt
- winter&zomer=koerstrui

buitenste laag: moet bescherming bieden tegen de weersomstandigheden (kou en regen) maar toch voldoende ventilatie mogelijk maken voor de middelste laag
- winter=thermovest
- tussenseizoen=windstopper of tweede koerstrui met lange mouwen
- zomer=niks
Bedankt voor de (uiteenlopende) reacties...! ik denk dat ik concludeer toch gewoon zonder mijn windstopper-jasje te gaan fietsen (is vorig jaar ook 3 maanden niet nodig geweest) en enkel met een regenjas voor het geval dat. Ik ben een beetje een frostbeule maar dat terzijde :)

@martin het probleem is dat het zweet bij een verkeerde combinatie materialen/lagen blijft hangen (typisch bij windstopper i.v.m. de tussenlaag) en het lichaam dan heel snel afkoelt. Misschien ligt het ook gewoon aan de polyester tussenlaag specifiek van mijn jasje, dat niet-ademend is in twee richtingen.

Fleece vs windstopper: vind ik toch een betere keuze. Liever kou dan kou+nat! ;-)
Standaard fleece (Polartec) is 100% polyester. En tocht goed door. Maar isoleert ook behoorlijk dus je hebt toch snel een natte rug.

Wat Maarten zegt: als je veel zweet heb je teveel aan. Meestal fiets ik in enkel een licht wollen shirt, als het wat frisser is dan een winddicht vestje erover en in de winter een middeldik isolatiejack ipv het vest. Heb je het alsnog koud dan wat harder doortrappen :)

Mijn ervaring met een eVENT regenjas, met okselritsen, is wisselend. Bij matige inspanning (stevig doortrappen) ademt het bijna afdoende, bij zware inspanning (berg op in Noorwegen) ben je alsnog drijfnat. Als onderlaag alleen een heel dun Odlo shirt. Op zich is het overigens niet zo'n probleem, je bent wel warm. Maar als je stopt voor lunch etc. koel je met een nat shirt wel heel erg af; op te lossen door dan een droog shirt aan te trekken.
Zo doe ik het, en ik ben een stevige zweter:
-Icebreaker (mondo zip of crew ; lange mouw) gecombineerd zo nodig met mouwloze windbreker, waarvan rugpand in mesh. (bv. http://www.decathlon.be/NL/mouwl-vest-p ... 214227389/ De icebreaker is zeer breed inzetbaar: zomer-winter. Mijn fietsvrienden moeten vaak van kledij wisselen wegens te warm/te koud.
-Als het regent: patagonia capilene 2 ; event-regenjas (Rab Drillium) (Een icebreaker wordt in dit geval veel te nat bij mij.) Hoewel het patagonia shirt eerder los hangt, heb ik er toch een comfortabel gevoel bij: geen natte dweil die op je huid kleeft.
Luc.
PeterFokkinga schreef:Bij matige inspanning (stevig doortrappen) ademt het bijna afdoende, bij zware inspanning (berg op in Noorwegen) ben je alsnog drijfnat. Als onderlaag alleen een heel dun Odlo shirt.
Nu gebruikt Odlo ook niet één van de meest vochttransporterende materialen. Dat gaat al een stuk beter met Helly Hansen, VAUDE, Patagonia en Polartec PowerDry. Om even aan te geven dat de oorzaak niet noodzakelijkerwijs bij het eVent-materiaal ligt/lag.