Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Etrex 30 - Forum Wereldfietser

Garmin Etrex 30

Het lukt mij niet om mijn nieuwe etrex 30 onder controle te krijgen. De etrex 30 heeft zowel een intern- als extern geheugen (sd-kaartje).

Op dit moment krijg ik niks meer geladen in het intern geheugen. Als ik via basecamp een track naar de gps verstuur, dan kan ik die niet terug vinden in het apparaat.
Als ik in de verkenner van mijn pc ga kijken (mac) dan zie ik de tracks wel staan in het mapje "nav". Wat ik ook probeer ik krijg ze niet op het scherm van mijn gps.
Als ik ze verstuur naar het extern geheugen dan lukt het wel en kan ik de tracks gewoon oproepen.

Ook kan ik alleen maar kaarten laden op de externe schijf. De kaart is wel terug te vinden in de verkenner van pc, maar het oproepen van de kaart via gps gaat weer niet.

Oja, graag zou ik mijn benelux kaart in basecamp willen importeren. Op dit moment moet ik de kaart naar mijn oude etrex cx sturen, via mapsource(omdat mapsource de etrex 30 niet wil accepteren) Vervolgens moet ik dit sd-kaartje weer in de nieuwe etrex 30 stoppen om de kaart op de gps te kunnen gebruiken, ongelooflijk.Kan dit echt niet makkelijker? Heb al met allerlei JavaWa programma's zitten rommelen maar aangezien er geen tbd-bestand in zit is converteren onmogelijk. Heeft hier ook iemand nog een (gebruikersvriendelijke) oplossing voor (Tovenaar)?
raymon schreef:omdat mapsource de etrex 30 niet wil accepteren
vreemd, ik heb een etrex 30 en mapsource 6.16.2, en het is me nog niet opgevallen dat die twee onderling ruzie hebben
De gmapsupp.img file van de Benelux kaart kan je gewoon met een file manager (ik weet niet wat voor computer je gebruikt) naar je SD kaart kopieren (in een garmin map). Daarvoor heb je helemaal geen Basecamp, Mapsource of een andere GPS nodig en ook geen javawa's tools.
raymon schreef:Ook kan ik alleen maar kaarten laden op de externe schijf. De kaart is wel terug te vinden in de verkenner van pc, maar het oproepen van de kaart via gps gaat weer niet.

Oja, graag zou ik mijn benelux kaart in basecamp willen importeren. Op dit moment moet ik de kaart naar mijn oude etrex cx sturen, via mapsource(omdat mapsource de etrex 30 niet wil accepteren) Vervolgens moet ik dit sd-kaartje weer in de nieuwe etrex 30 stoppen om de kaart op de gps te kunnen gebruiken, ongelooflijk.Kan dit echt niet makkelijker? Heb al met allerlei JavaWa programma's zitten rommelen maar aangezien er geen tbd-bestand in zit is converteren onmogelijk. Heeft hier ook iemand nog een (gebruikersvriendelijke) oplossing voor (Tovenaar)?
Ik neem aan dat je de OFM Benelux bedoeld? De Mac versie moet je downloaden (gmap-formaat) en daarna in Basecamp installeren mbv. het aparte programma Garmin Mapmanager. Om die kaart in je GPS te installeren heb je het programma Garmin Mapinstall nodig, je kunt in dit programma kiezen of de kaart in de GPS dan wel het sd-kaartje geïnstalleerd moet worden. Vergeleken met Mapsource omslachtig, maar het werkt bij mijn GPS.

Ik heb geen Etrex, dus ik weet niet hoe die met tracks omgaat.
BTW Ook al mocht je een Mac hebben, dan heb je toch de OpenFietsMap.zip (windows + gps versie) nodig want daar zit ook de versie van de kaart in (gmapsupp.img) die je direct naar je SD kaart kan kopieren.
Bedankt voor de reacties.

@Tovenaar:Ik weet dat een gmappsupp.img naar de sd-kaart kopieren volstaat om deze vervolgens op mijn gps te openen. Maar mijn vraag is hoe krijg ik de garmin Benelux kaart in basecamp, zodat ik deze kaart kan gebruiken op mijn pc. Is dit uberhaupt mogelijk?

@frank: De ofm benelux geeft verder geen problemen, die kan ik inderdaad bekijken in basecamp en met mapinstall op mijn gps zetten.

Maar waar ik nog steeds geen verklaring voor heb is het feit dat als ik een kaart naar het intern geheugen kopieer ik deze niet kan bekijken.Maar naar extern geheugen wel? Dit is ook het geval bij het laden van tracks.
Beste Raymon,
Ik begrijp niet over welke kaarten je het nu hebt en wat je probleem precies is. Eerst heb je het over een kaart die je niet naar je GPS kan sturen maar alleen met een omweg.
Vervolgens zeg je:
raymon schreef:@Tovenaar:Ik weet dat een gmappsupp.img naar de sd-kaart kopieren volstaat om deze vervolgens op mijn gps te openen. Maar mijn vraag is hoe krijg ik de garmin Benelux kaart in basecamp, zodat ik deze kaart kan gebruiken op mijn pc. Is dit uberhaupt mogelijk?
En dan weer dat je die wel weer in Basecamp kan bekijken:
@frank: De ofm benelux geeft verder geen problemen, die kan ik inderdaad bekijken in basecamp en met mapinstall op mijn gps zetten.
Welke kaart bedoel je precies want van de "garmin Benelux kaart" zijn er vele. Bedoel je de ofm benelux of weer een andere?
Hallo Tovenaar,

De kaart waar ik problemen mee heb is de Garmin Topo Benelux (familymap:1725).
Het lukt mij niet om deze kaart op mijn pc te installeren onder Basecamp.
Als het mij lukt deze kaart ingeinstalleerd te krijgen onder basecamp, dan kan ik dus de kaarten gemakkelijk naar mijn gps sturen en bekijken op pc.

Daarnaast heb ik dus ook de opensource kaart v/d Benelux (OFM Benelux) geinstalleerd onder Basecamp. Deze kaart geeft geen problemen, die kan ik op pc bekijken en via mapinstall naar gps sturen.

Jouw aanvulling om de kaart via een filemanager naar gps te sturen is een goede aanvulling om het de volgende keer iets makkelijker naar de gps te sturen.

Mijn vraag aan jou is dus:
1) Hoe krijg ik Garmin Topo Benelux geinstalleerd onder Basecamp (mac)?
2) Hoe kan ik (weer) tracks en kaarten opslaan op het intern geheugen van de Etrex 30?
Hoi Raymon,

is het niet zo dat je bij een nieuwe gps de kaarten opnieuw moet unlocken?
elk device heeft zijn eigen unit id, dit gekoppeld aan de kaart code levert een unieke unlockcode op?

succes

Jos
raymon schreef: Mijn vraag aan jou is dus:
1) Hoe krijg ik Garmin Topo Benelux geinstalleerd onder Basecamp (mac)?
2) Hoe kan ik (weer) tracks en kaarten opslaan op het intern geheugen van de Etrex 30?
Ok, dat maakt de zaak duidelijker. Dacht dat je het telkens had over mijn OFM Benelux.

Vraag 1) Dat schijnt niet eens te kunnen: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=109&t=36229
Er is een javawa tool om de kaarten toch in Basecamp zichtbaar te maken, de Javawa Device manager: http://www.javawa.nl/jdm.html maar ik weet niet of dat gaat werken.

Je kan anders beter jouw vragen stellen op het forum.gps.nl of daar zoeken, daar zitten meer deskundigen van de Etrex 30.
Hallo Tovenaar,

Zal eens proberen of de device manager werkt, "fingers crossed".
Toch maar eens kijken of ze mij op het gps forum kunnen verder helpen...

Thanks

@Jos: Het unlocken van de kaarten is niet het probleem, het is meer een probleem van de software op de pc. Zal er nog wat dieper met mijn neus induiken. Niet te filmen hoe de uren voorbij vliegen met zo'n gps en pc.......
Weet je zeker dat het interne geheugen ook actief is als er een SD kaart in zit?

Misschien werkt dat alleen als er geen extern geheugen aanwezig is?
Zowel het interne als het externe geheugen moeten zichtbaar worden zodra je de GPS aan je pc koppelt als extra drives. Als dat niet het geval is probeer eens een andere USB kabel en anders terug naar de dealer...
Het vreemde met het interne geheugen is dat als ik tracks of kaarten via Basecamp naar de gps stuur, ik ze vervolgens niet kan terug vinden als ik de gps aanzet.

Als ik de gps aan de pc hang, zie ik in de verkenner zowel het intern als extern geheugen, weergegeven als 2 aparte schijven, ook zie ik de tracks(in het mapje "NAV") en de kaart (mapje Garmin) in de verkenner staan.

Zet ik de gps aan dan lukt het niet om de tracks of kaart te laden, ik zie ze nergens staan. Dit geldt enkel voor het interne geheugen. Doe ik precies hetzelfde maar dan door de tracks en kaart naar het externe geheugen te sturen, dan vind ik ze meteen als ik de gps aanzet.

Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen. Voorlopig zet ik alles op extern geheugen, maar dat kan nooit de bedoeling zijn.

Roald: Ik zal het eens proberen als er geen extern geheugen aanwezig is, kan net genoeg zijn om het ding te doen werken.
raymon schreef: Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen. Voorlopig zet ik alles op extern geheugen, maar dat kan nooit de bedoeling zijn.
Zou kunnen liggen aan een fout in je GPS of gebreken in de firmware van je Etrex, vraag het maar eens na op het forum.gps.nl misschien zijn er meerdere klachten daarover.

Het is dan ook het verstandigst, zoveel mogelijk het externe geheugen te gebruiken. Het wil wel eens voorkomen dat door corrupte gegevensbestanden of kaarten het interne geheugen beschadigd raakt of dat je gegevens kwijtraakt doordat de GPS crasht.
De tovenaar schreef:Het is dan ook het verstandigst, zoveel mogelijk het externe geheugen te gebruiken. Het wil wel eens voorkomen dat door corrupte gegevensbestanden of kaarten het interne geheugen beschadigd raakt of dat je gegevens kwijtraakt doordat de GPS crasht.
Wijze woorden :!:

Een Oregon 450 was halverwege richting Rome alle tracks en routes kwijt.
Daarom heb ik voor een rondje Nederland met de Etrex 30 alle tracks en routes op beide gezet, als back-up.
En, dus :? , was ook de Etrex 30 halverwege alle tracks en routes op het interne (neem ik aan) geheugen kwijt. Maar gelukkig waren ze op het externe (neem ik aan) geheugen nog wel aanwezig.
In beide gevallen (Oregon én Etrex): niet definitief kwijt. Ze kwamen na verloop van tijd weer terug van weggeweest :shock:

Mijn oude Etrex Vista kon routes dupliceren. Ook een back-up methode. Logisch: dergelijke tijdens een vakantie noodzakelijke functionaliteit ontbreekt op de Etrex 30 :cry:
Ook logisch: een GSM kon 10 jaar geleden al data kopiëren van SIM naar geheugen en omgekeerd. En vervolgens kun je selecteren welke data je wilt zien. Garmin vindt dat, blijkbaar, niet nodig. Dus zag ik alle tracks, routes en waypoints... dubbel... :x
Maar ja, je raakt niets kwijt dat je niet kwijt wilt raken; 8)
Als we in de zomer richting Praag fietsen neem ik voor de zekerheid maar een extra micro-sdkaartje mee, met daarop de tracks, OpenFietsMap en een zelf gemaakte kaart van de tracks met het programma IMGfromGPX van JaVaWa.
Alweer: wijze woorden :!:

En zo proberen we én Garmin én Murphy te slim af te zijn :D
Misschien dat je het antwoord op jouw vraag hier kunt vinden:
http://www.denridder.org/index.php/arch ... g/gmaptool

Heeft mij iig geholpen
succes!
Als de Topo BeneLux op DVD is gekocht, is het voldoende om deze op een Windows computer te installeren en te converteren met de Garmin MapConvertor. Met JaVaWa GMTK de nieuwe kaart (die een folder heeft die op.gmap eindigt c.q. niet de registerkaart) naar een usb-stick backuppen en via JaVaWa GMTK op de Mac op de Mac zetten en daarna in BaseCamp te gebruiken

Als het een Topo BeNeLux op microSD kaart is gekocht, dan werkt het zichtbaar maken met JaVaWa Device Manager om de kaart (terwijl eTrex of microSD kaart in de Mac aanwezig blijft) in baseCamp zichtbaar te maken en te kunnen gebruiken.

Ik kan ook een DVD maken van Topo BeNeLux die al geconverteerd is voor Mac, kost € 10 aan arbeid en verzendkosten.