Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankomst Basel => boodschappen -> valuta? - Forum Wereldfietser

Aankomst Basel => boodschappen -> valuta?

Binnenkort ga ik met de trein naar Basel om vandaar uit de Jura in te fietsen en verder.

Bij aankomst wil ik wat eten inslaan. op de OSM-kaart staan de winkels mooi aangegeven.

NU realiseer ik me ineens dat de Zwitsers niet in de Euro zitten.

Op het station zitten ook wat supermarkten, zou je daar met creditcard kunnen betalen, of gewoon pinnen met Maestro?

Iemand ervaring in Basel, wat dit betreft?
http://qooqle.nl/?q=station+basel+atm

;)

eerste link. Ofwel gewoon pinnen op het station.
Op de EU OFM kaart van de Tovenaar staan ook pinautomaten aangegeven, dus als het op het station niet lukt... Wel rustig aan Zwitserland schijnt nogal duur te zijn. :wink:
Hmm, ja bedankt voor de tips, ik had het niet genoemd omdat het voor de hand liggend was.

Ik ben enkel bij aankomst in Basel, de rest in Frankrijk, vandaar de vraagstelling zoals die was. :)
Frank schreef:Op de EU OFM kaart van de Tovenaar staan ook pinautomaten aangegeven, dus als het op het station niet lukt... Wel rustig aan Zwitserland schijnt nogal duur te zijn. :wink:
Zwiserland is gewoon een te duur land ,ik stuurde verleden jaar 2 kaartjes naar Nederland kosten bijna 5 euro
Belachelijk gewoon
Als je geld uitgeven in Zwitersland als een probleem ziet, dan fiets je na aankomst zo snel mogelijk naar het Franse Saint-Louis en doe je daar je eerste boodschappen. Je kunt natuurlijk ook op het grote internationale station Basel SBB met uitgebreide voorzieningen gewoon met een kaart proberen.
Het leven daar is een beetje duur als je uit de muur eet of vaak uit gaat eten. Supermarkt valt mee, maar niet in het centrum van de steden, op centraal stations en winkelcentra’s.

Om echt geld te sparen kun je plastic hervulbaar tubes (squeeze tubes) kopen v oor 6,- euri en die vullen met vloeibaar en lang houdbaar beleg naar eigen keuze. Neem een thermos mee en als je daar bent hoef je alleen elke dag verse brood bij de bakker te kopen. Dan heb je iig ontbijt en lunch voor weinig.

Voorbeeld squeeze tubes die ik daar heb gebruikt:
http://tinyurl.com/6mmt76z

Betalen met creditcard is duurder dan betalen met de gewone bankpas. En check voor je vertrekt of je wereldpas actief is. RaboBank schakelt die automatisch uit. Dit is een nieuwe maatregel tegen misbruik. Je kunt het voor je vertrekt naar het buitenland weer inschakelen o.a. op hun website of gewoon bellen en checken.

Verder is het een mooi en fietsvriendelijk land!
De Rabobank schakelt de pas alleen uit voor buiten Europa:

LINK
Ik bankier elders, dus dat is het probleem niet,

Ik wilde niet met Zwitsers wisselgeld blijven zitten na een paar booschappen, zodoende dit item.

fietsen naar Saar Louis is wel een aardige, beetje om, maar ik heb voor de eerste dag toch al een rustig dagje gepland.
Roald schreef:Ik wilde niet met Zwitsers wisselgeld blijven zitten na een paar booschappen, zodoende dit item.
Ik denk dat je grote kans hebt dat je zelfs met euro's kan betalen.
Zo niet, loop je alsnog naar de ATM en pin je een klein bedrag. (bedenk wel dat veel banken pinnen in het buitenlandkosten berekenen - voor niet euro valuta).
Vanaf elk treinstation in Basel ben je in hooguit een kwartiertje weer in Frankrijk en dus in de Eurozone... Kun je overal boodschappen doen. Moet te doen zijn en geen gedoe met wisselen in CH.
En wat ik dan nog mis: bij Saint-Louis is vlakbij Huningue (Fr.) met camping en supermarché. Naast de camping is een fiets/loopbrug over de Rhein naar Weil Am Rhein en dat is weer Duits met Duitse prijzen voor een schnitzel, pul bier e.d. (direct na de brug: Rhein-Center). En vanuit Weil zit je weer op 5 minuten fietsen in Basel.
Leuk zo'n 3-landenpunt.
Gr.
Kees
Wees gerust, op het treinstation in Basel kan ook met euro's betaald worden, want geld is geld voor de Zwitser. Je krijgt wel terug in franken!
snowfreakyvon schreef:Wees gerust, op het treinstation in Basel kan ook met euro's betaald worden, want geld is geld voor de Zwitser. Je krijgt wel terug in franken!
idd...deze ervaring heb ik ook. Praktisch in heel Zwitserland kan men met de euro betalen en krijgt men ook euro's als wisselgeld terug. En dat gewoon tegen een acceptabele koers.
Het enige probleem in Zwitseland is behalve de pittige prijzen de afwijkende stekkers. In de winkels in Zwitserland zijn de tussenstekkers van de rest van het vasteland van Europa naar Zwitserland aanzienlijk duurder dan andersom. Die Zwitsers hebben dat wel goed begrepen. De meeste wereldstekkers hebben geen Zwitserland.

Creditkaarten werken tegenwoordig overal. Vraag vooraf of men een commissie rekent. De kosten vallen mee. Met een credit card ben je wel duur als je er mee pint. Bij Visa kun je dat voorkomen als je vooraf geld op je Visa rekening stort. Het is dan geen credit card maar een debit card. Je ontvangt dan ook nog rente.
Vorig jaar ook zonder problemen in een aantal supermarkten gewoon met pin + rabopas afgerekend. Hoef je dus niet eens naar de geldautomaat.
Bedankt voor deze posting captain fabulous, dat was wat ik horen wilde, of gewone pin in de winkel ook al ingeburgerd is.
bert sitters schreef:Het enige probleem in Zwitseland is behalve de pittige prijzen de afwijkende stekkers. In de winkels in Zwitserland zijn de tussenstekkers van de rest van het vasteland van Europa naar Zwitserland aanzienlijk duurder dan andersom. Die Zwitsers hebben dat wel goed begrepen. De meeste wereldstekkers hebben geen Zwitserland.
Platte "euro" stekers werken prima in Zwitserland:
Afbeelding
Wat niet werkt zijn de Schuko stekers met randaarde:
Afbeelding
Creditkaarten werken tegenwoordig overal. Vraag vooraf of men een commissie rekent. De kosten vallen mee. Met een credit card ben je wel duur als je er mee pint. Bij Visa kun je dat voorkomen als je vooraf geld op je Visa rekening stort. Het is dan geen credit card maar een debit card. Je ontvangt dan ook nog rente.
Credit cards zijn een abominatie. Je kunt tegenwoordig vrijwel overal in Europa (ook in Zwitserland) gewoon met Maestro ("PIN") betalen.

.tsooJ