door
Wim » di 21 sep, 2004 21:19
De lichtste en snelste 16 inch band schijnt de Primo Comet te zijn, vaak gebruikt door Brompton rijders die wat vlugger willen. Prachtige bandjes, maar of ze sterk genoeg zijn voor jou zou ik niet weten. Als er iets is waar ik een hekel aan heb, dan is het wel bandenpech, dus ik zou zelf voor een eenwieler een Schwalbe Marathon nemen (en dus ook geen 16 inch Big Apple, maar ik ben benieuwd of er al iemand ervaringen heeft). Misschien zou ik inderdaad bij de Marathon wel kiezen voor de maat 16x1.75.
Zelf gebruik ik een (Bever/Challenge) tweewiel bagagekar, met een kilo of 35-40 erop (we hebben kleine kinderen). Oorsponkelijk zaten daar 20x1.25 Schwalbe City Jet banden op. Dat is jaren prima gegaan, met in al die jaren slechts een keer een lekke band, ook al fietsten we soms over behoorlijk ruwe en onverharde paden. Dit jaar heb ik er, omdat de oude banden wat verdroogd waren, Schwalbe Marathon Slick in de maat 20x1.35 opgezet, en nog geen lekke band gehad. Omdat we ook een oude kinderkar hebben met goedkope Chinese banden kan ik niet anders dan bevestigen dan dat rolweerstand best aardig kan uitmaken. Pomp de band op tot het toegelaten maximum. Wat ook uitmaakt is de extra luchtweerstand, dus als je de boel er een beetje netjes op kunt krijgen is het mooi meegenomen.
Wim