Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...van wandelen naar fietsen! - Forum Wereldfietser

...van wandelen naar fietsen!

Zoals de titel aangeeft ga ik de overstap maken van wandelen naar fietsen.
Wandelen heb ik heel lang gedaan. Meer dan heerlijk om een LAW te ondernemen. Maar nu is het tijd voor de fiets.

Dit idee loopt al een klein jaartje mee. Heb nu een hele mooie reden om dit nu door te zetten. Heb me door diverse mensen, die een fietsenwinkel hebben, laten voorlichten. Vind het zelf jammer te constateren dat de verhalen/meningen toch wel uiteenlopen. Helpt me niet echt.

Nu zal mijn vraag -via dit forum- ook diverse meningen opleveren. Het is niet anders...
In plaats van vrijdagavond mijn 65 liter rugzak op mijn rug te doen en tot zondagmiddag te gaan wandelen, wil ik dit nu met de fiets doen. Geen rugzak meer, als ook geen wandelschoenen meer tijdens de fietstochten. Uiteraard gaat wel de benodigde spullen mee die in de fietstassen gaan. Hoe het ook gaat uitpakken, komend weekend zit ik op dé fiets. Mijn eerste fietsweekend...

Wie kan en wil mij voorzien van (aandachts)punten e.a. waar ik rekenschap mee moet houden bij het aanschaffen van fiets met alle toebehoren.
Hoop op jullie input.

Met vriendelijke groet,
Pierre
PierreS schreef: Hoe het ook gaat uitpakken, komend weeken zit ik op dé fiets. Mijn eerste fietsweekend...
Maakt op mj de indruk als 'deze week nog een vrouw zoeken, volgende week ben ik getrouwd'

:roll:
bij het uitkiezen van een frame op het volgende letten (in volgorde van pikorde):
1) de gewenste bandbreedte (afhankelijk van wegdek en je totaalgewicht (bepakking+eetvoorraad+lichaamsgewicht+fiets)
2) 26" of 28" wielen
3) fietshouding bepalen (lui, comfort, sportief)
4) geometrie frame (let op lengte achterbrug, lengte bovenbuis, lengte balhoofdbuis)
5) type stuur bepalen
6) vervolgens type aandrijving kiezen (derailleur, naafversnelling)
7) verdere afmontage
8 ) lichtgewicht reizen: dan geen voortassen meenemen

succes
Pierre
Ga je de fiets alleen in NL gebruiken ?
Hoeveel is ong je budget ?

Advies ; probeer dit forum zoveel mogelijk door te spitten om daarna je eigen keuze te bepalen. Er zitten op dit forum zeer ervaren fietsers, die over allerlei technische aspecten hun mening al hebben gegeven.
Dag Pierre,
Wellicht moet je net als je ooit gewoon bent begonnen met lopen en gaandeweg hebt ontdekt wat je mooi vindt qua routes, welke schoenen lekker lopen enz., zo ook beginnen met fietsen.
Gewoon een laag bod doen op een 2e hands randonneur, idem voor fietstassen en de rest heb je al als ervaren wandelaar.
Mijn eerste tocht op een 2e hands Batavus van fl 150 zal fietstechnisch wel niet het hoogst haalbare zijn geweest (zeker het keiharde zadel hielp ook niet echt mee), maar wat was het gewoon super om lekker te fietsen.
Waarschijnlijk ben je al iets ouder dan ik toen en heb je iets meer budget, maar dan nog...
Geniet van je nieuwe bestaan als fietser.

Erik
PierreS schreef:Uiteraard gaat wel de benodigde spullen mee die in de fietstassen gaan. Hoe het ook gaat uitpakken, komend weeken zit ik op dé fiets. Mijn eerste fietsweekend...

Wie kan en wil mij voorzien van (aandachts)punten e.a. waar ik rekenschap mee moet houden bij het aanschaffen van fiets met alle toebehoren.
Dus als ik het goed begrijp heb je nu nog geen enkele uitrusting en wil je de komende week alles aanschaffen? Heb je al een idee wáár je gaat fietsen en wat je leuk lijkt? Lijkt me een leuk uitgangspunt.

Ander idee: gewoon een huis/tuin/keukenfiets (heb je vast wel) gebruiken met een stel goedkope tassen en het niet te extreem zoeken qua routes (desnoods ergens in de buurt). Lichtgewicht spullen heb je al neem ik aan, dus het zou moeten lukken met bepakken. Kan je beter bepalen wat je uiteindelijk leuk vindt.
m-gineering schreef:
PierreS schreef: Hoe het ook gaat uitpakken, komend weeken zit ik op dé fiets. Mijn eerste fietsweekend...
Maakt op mj de indruk als 'deze week nog een vrouw zoeken, volgende week ben ik getrouwd'

:roll:

...de 'auteur' bepaald de toon van de tekst, jij als lezer de interpretatie!
Dank voor jouw bijdrage...
Matthie9000 schreef:Leuk, zie eerst ook dit.


Dag Matthie,

Dank voor jouw stuk! Heb deze inmiddels twee maal gelezen.
Zal deze vaker lezen. Een duidelijk stuk waar ik zondermeer wat mee kan.
Als ik nog vragen heb welke nog verduidelijkt dienen te worden, kom ik graag bij je terug.
AB schreef:bij het uitkiezen van een frame op het volgende letten (in volgorde van pikorde):
1) de gewenste bandbreedte (afhankelijk van wegdek en je totaalgewicht (bepakking+eetvoorraad+lichaamsgewicht+fiets)
2) 26" of 28" wielen
3) fietshouding bepalen (lui, comfort, sportief)
4) geometrie frame (let op lengte achterbrug, lengte bovenbuis, lengte balhoofdbuis)
5) type stuur bepalen
6) vervolgens type aandrijving kiezen (derailleur, naafversnelling)
7) verdere afmontage
8 ) lichtgewicht reizen: dan geen voortassen meenemen

succes

Dag Ab,

Ook jij bedankt voor jouw bijdrage!
Zal deze gegevens meenemen naar de fietsenmaker. Hij moet er wel wat voor doen!

Heb reeds diverse fietsen gezien, fietser gesproken en er veel over gelezen.
Denk dat ik met de fietsenmaker een mooie deal kan maken. Alvorens ik tot besluitvorming kom, kan ik er diverse uitproberen. Deels heb ik dit al gedaan. De keuze van de uiteindelijke fiets probeer ik komende week te maken. Nadien krijg ik nog enkele weken om e.e.a. aanpasbaar te maken.
Hoe het ook is, het blijft toch een persoonlijke keuze waar ik me goed bij voel; waar ik -net zoals tijdens mijn LAW's- een goed gevoel bij moet krijgen, me fun moet geven.
Zal mijn keuze volgende week plaatsen met daarbij de onderbouwing van mijn keuze...
jumbo schreef:Pierre
Ga je de fiets alleen in NL gebruiken ?
Hoeveel is ong je budget ?

Advies ; probeer dit forum zoveel mogelijk door te spitten om daarna je eigen keuze te bepalen. Er zitten op dit forum zeer ervaren fietsers, die over allerlei technische aspecten hun mening al hebben gegeven.

Dag Jumbo,

Dank ook voor jouw terugkoppeling!

Komende weken zal ik van vrijdag(avond) tot en met zondagmiddag lekker in Nederland fietsen. Begin rond huis. Immers, ook het Hof van Twente (waar ik net woon) is een pracht omgeving met heel veel campings. Hier kan ik e.e.a. uitproberen en als er iets 'fout' gaat, weer snel naar huis.
Eind juni ben ik voornemens om een lang weekend naar Denemarken te gaan. Verder wil ik me zo voorbereiden dat ik met een grotere regelmaat een week door NW Europa wil gaan fietsen. Volgend jaar gaat de fiets mee naar (ik denk) West Canada.
Het budget is voor deze 'onderneming' geen probleem.

Heb inderdaad heel veel gelezen op dit forum. Zal dat ook blijven doen. Immers, leren is een continu proces. Als het me vragen gaat opleveren, zal ik ook vragen om de antwoorden. In ieder geval bedankt voor jouw advies m.b.t. dit forum...
Je hebt er zin in iig! Da's altijd nog het beste uitgangspunt :)

Succes met het vinden van een goede fiets.
PierreS schreef:Dag Matthie,

Dank voor jouw stuk! Heb deze inmiddels twee maal gelezen.
Zal deze vaker lezen. Een duidelijk stuk waar ik zondermeer wat mee kan.
Als ik nog vragen heb welke nog verduidelijkt dienen te worden, kom ik graag bij je terug.
Geen probleem, met credits voor Wim voor het schrijven van het stuk ;-).
erikfiets schreef:Dag Pierre,
Wellicht moet je net als je ooit gewoon bent begonnen met lopen en gaandeweg hebt ontdekt wat je mooi vindt qua routes, welke schoenen lekker lopen enz., zo ook beginnen met fietsen.
Gewoon een laag bod doen op een 2e hands randonneur, idem voor fietstassen en de rest heb je al als ervaren wandelaar.
Mijn eerste tocht op een 2e hands Batavus van fl 150 zal fietstechnisch wel niet het hoogst haalbare zijn geweest (zeker het keiharde zadel hielp ook niet echt mee), maar wat was het gewoon super om lekker te fietsen.
Waarschijnlijk ben je al iets ouder dan ik toen en heb je iets meer budget, maar dan nog...
Geniet van je nieuwe bestaan als fietser.

Erik

Dag Erik,

Om maar gelijk over mijn leeftijd te hebben; komende donderdag word ik Abraham. Weet dus niet of ik minder jong ben! Wat gesteldheid betreft ben ik nog heel jong, wetend dat ik ook geen twintig meer ben. Genoeg hierover...

V.w.b. het wandelen, in mijn geval de LAW's, ben ik gelijk begonnen met de juiste spullen. Ik weet als ik iets (nieuws) start, dat het stevig gebeurd en niet voor eventjes. Ga hier de komende jaren heel veel plezier uithalen / van krijgen.
Misschien heb je wel gelijk dat ik het gewoon kalmpjes aan moet doen, moet beginnen. Zelf weet ik wie ik ben. Wil de juiste uitrusting hebben om datgene te doen wat ik wil doen. Maar dat is het punt niet. Wil geen 'miskoop'.
Met de info die ik nu heb, zo ook nog ga krijgen, moet het lukken om de juiste keuze te maken.
Hoop dat ik datgene mag gaan beleven waarmee jij afgesloten heb...
Fedor schreef:
PierreS schreef:Uiteraard gaat wel de benodigde spullen mee die in de fietstassen gaan. Hoe het ook gaat uitpakken, komend weeken zit ik op dé fiets. Mijn eerste fietsweekend...

Wie kan en wil mij voorzien van (aandachts)punten e.a. waar ik rekenschap mee moet houden bij het aanschaffen van fiets met alle toebehoren.
Dus als ik het goed begrijp heb je nu nog geen enkele uitrusting en wil je de komende week alles aanschaffen? Heb je al een idee wáár je gaat fietsen en wat je leuk lijkt? Lijkt me een leuk uitgangspunt.

Ander idee: gewoon een huis/tuin/keukenfiets (heb je vast wel) gebruiken met een stel goedkope tassen en het niet te extreem zoeken qua routes (desnoods ergens in de buurt). Lichtgewicht spullen heb je al neem ik aan, dus het zou moeten lukken met bepakken. Kan je beter bepalen wat je uiteindelijk leuk vindt.

Dag Fedor,

Bedankt voor jouw bijdrage.

Heb mijn campingspullen goed voor elkaar. Kwam er wel achter dat mijn tentje op is. Deze heeft reeds de wereld al meegemaakt.
V.w.b. het aanschaffen van spullen is het de fiets, zijn het de tassen en fietskleding. De rest heb ik al, vanuit mijn wandelleven.
En ja, ga de komende weekenden in mijn eigen omgeving fietsen. Als er dan wat gebeurd kan ik ook weer snel thuis zijn...
Pierre
Aan de hand van de antwoorden lijkt het dat je nu al weet bij wie je de fiets koopt.
Misschien al jaren je fietsenmaker ?
Als je zelf niet gaat sleutelen, is dit een verstandige keuze.

Zie dat je al meerdere fietsen hebt geprobeerd. Dit blijft natuurlijk wel de manier, of je moet gaan voor een maatfiets.
Heb nog wel even gekeken wat er bij jou in de buurt aan dealers zit
-Vele dealers die Koga Signature kunnen leveren
-Ten Tusscher Enschede( dealer idworx, gaastra, avaghon )
-Goossens Borculo ( dealer MC, santos, van nicholas )

Is altijd het kijken en indien mogelijk uitproberen waard.
jumbo schreef:Pierre
Aan de hand van de antwoorden lijkt het dat je nu al weet bij wie je de fiets koopt.
Misschien al jaren je fietsenmaker ?
Als je zelf niet gaat sleutelen, is dit een verstandige keuze.

Zie dat je al meerdere fietsen hebt geprobeerd. Dit blijft natuurlijk wel de manier, of je moet gaan voor een maatfiets.
Heb nog wel even gekeken wat er bij jou in de buurt aan dealers zit
-Vele dealers die Koga Signature kunnen leveren
-Ten Tusscher Enschede( dealer idworx, gaastra, avaghon )
-Goossens Borculo ( dealer MC, santos, van nicholas )

Is altijd het kijken en indien mogelijk uitproberen waard.

Dag Jumbo,

...een echte wandelaar houdt niet van fietsen...

Denk dat ik, af 18 jaar (rijbewijs, dus auto), weinig meer gefietst heb. Vanaf mijn 33ste (start LAW'r) tot een halfjaar geleden, kan ik de keren volgens mij op vijf handen tellen...

Denk dat ik Bongers Bikes in Apeldoorn de 'winst' gun. Lees alleen maar goeds over zijn organisatie. Dinsdag heb ik een afspraak met hem. Ben echt heel erg benieuwd.
Vooralsnog ga ik zelf niet sleutelen. Niet eerder tot ik ook echt weet wat en waarom ik ergens aan moet sleutelen. De locatie waar ik de fiets haal maakt voor mij niet (echt) uit. Mijn clienten (werk) heb ik door geheel Nederland. En Apeldoorn is hier nog geen half uurtje vandaan. Heb gewoon een goed gevoel bij Bongers Bikes. Hoop dat we samen weten wat we willen. En dat we voor een langdurige relatie gaan!
Dank voor de adressen in mijn omgeving...
...eerlijk is eerlijk: had veel eerder de fiets moeten pakken...

Fietsen is -voor mezelf- een over(h)eerlijke bezigheid.
Het geeft me heel veel. Buiten het feit om dat ik buiten ben, geeft het me ook heel veel meer conditie. Het zijn momenten dat mijn 'archiefkast' in mijn kop bijgewerkt kunnen worden; relativeringsmomenten; het (geheel) leegfietsen van je kop en nog veel meer van dit alles...

Dacht er te makkelijk over; van wandelen (LAW's) naar fietsen. Heb de eerste duizend kilometers veel pijn(tjes) gekend. Moest alles leren; hoe te fietsen; wanneer drinken en eten; wanneer je rustmomenten; wanneer etc...
Heb bepaalde 'noodzakelijke' zaken verbeterd. Een goed zadel, fiets(wandel)schoenen, andere pendalen en handvatten.
Komt alleen nog een klein rond spiegeltje bij.

Het spiegeltje heeft de volgende reden.
Als wandelaar loop je links van de weg. Dan zie je alles v.w.b. verkeer, naar je toekomen. Nu moet ik fietsen aan de rechterkant. En ja, ik schrik me -nog steeds- het hoedje als ik een brommer, scooter, fietser of anders, dicht achter mij op een piep manier aan het bellen is. Ben dat niet gewend. Denk dat dit 'probleempje' middels een klein spiegeltje tot het verleden kan behoren. Is wel zo fijn voor mijn hart...

Maar hoe het ook is, zal eindigen waarmee ik begon: ...eerlijk is eerlijk: had veel eerder de fiets moeten pakken...
jumbo schreef:-Ten Tusscher Enschede( dealer idworx, gaastra, avaghon )
Is dat zo? Idworx wel, maar die andere 2 merken heb ik daar nog nooit zien staan. Kan op hun website ook niks over vinden...
PierreS schreef:...eerlijk is eerlijk: had veel eerder de fiets moeten pakken...

Fietsen is -voor mezelf- een over(h)eerlijke bezigheid.
Het geeft me heel veel. Buiten het feit om dat ik buiten ben, geeft het me ook heel veel meer conditie. Het zijn momenten dat mijn 'archiefkast' in mijn kop bijgewerkt kunnen worden; relativeringsmomenten; het (geheel) leegfietsen van je kop en nog veel meer van dit alles...

Dacht er te makkelijk over; van wandelen (LAW's) naar fietsen. Heb de eerste duizend kilometers veel pijn(tjes) gekend. Moest alles leren; hoe te fietsen; wanneer drinken en eten; wanneer je rustmomenten; wanneer etc...
Heb bepaalde 'noodzakelijke' zaken verbeterd. Een goed zadel, fiets(wandel)schoenen, andere pendalen en handvatten.
Komt alleen nog een klein rond spiegeltje bij.

Het spiegeltje heeft de volgende reden.
Als wandelaar loop je links van de weg. Dan zie je alles v.w.b. verkeer, naar je toekomen. Nu moet ik fietsen aan de rechterkant. En ja, ik schrik me -nog steeds- het hoedje als ik een brommer, scooter, fietser of anders, dicht achter mij op een piep manier aan het bellen is. Ben dat niet gewend. Denk dat dit 'probleempje' middels een klein spiegeltje tot het verleden kan behoren. Is wel zo fijn voor mijn hart...

Maar hoe het ook is, zal eindigen waarmee ik begon: ...eerlijk is eerlijk: had veel eerder de fiets moeten pakken...
en? wat voor fietsje is het geworden? :wink: