Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandbreedte - Forum Wereldfietser

Bandbreedte

Ik plan in juni een fietsreis over asfalt richting zuiden.
Ik heb een crossfiets met Mavic cpx22 wielen (race) 36 spaaks handgemaakt.
Wat is de breedste band die ik kan monteren?
Zou dat 700*35 mm kunnen zijn? Of hou ik het beter op 32mm?
Ik zie op de site van Stevens dat hun crosser afgemonteerd is met 700*33 mm crossbanden op een cxp22 velg.
Ik zou waarschijnlijk voor een Schwalbe Marathon Supreme Touring Folding gaan.
Ik zou voor de breedste band gaan die past in je frame. Ik heb zelf de panaracer pasela 35 mm op mijn crossfiets (zonder lekbeschrming) en dat is een stuk comfortabeler dan de 32 mm Pasela (met TG lekbescherming) die ik op een andere fiets heb. Maar het moet allemaal maar tussen je vorken passen. Zelf zou ik kiezen voor die Pasela (sneller en comfortabeler dan de Supreme maar ook iets kwetsbaarder) en de band niet al te snoeihard oppompen. Realiseer je dan wel dat de Pasela ook echt vrijwel de aangegeven maat is terwijl veel andere banden in werkelijkheid smaller zijn.
Wim
Bedankt voor je reactie.
Een 700*37 mm band past er zelfs probleemloos op. Maar het deed me twijfelen of die band niet te fel vervormd wordt (afdalingen, hellingshoek, etc) omdat de (race)velg toch smaller is dan een gewone velg.
Ik kan op de Mavic site niet vinden hoe breed die velg is. Het gaat dan on twee mogelijke problemen.Het eerste is dat de krachten die op de wanden van de velg staan groter worden bij bredere banden met meer lucht erin. Het antwoord is de banden niet te hard op te pompen. Dat is sowieso fijner met brede banden. Het tweede is inderdaad dat je band wat beweeglijker zit ten opzichte van de velg. Hij kan wat heen en weer schommelen als het ware (beter kan ik het ook niet uitleggen). Hier helpt iets harder oppompen wel weer. Schwalbe heeft een tabel met wat volgens de regels nog kan: http://schwalbe.de/ger/de/technik_info/ ... nt=Technik
Zelf heb ik de 35 mm Pasela op mijn crosser gemonteerd, ook met smalle Mavic racevelgen (weet even niet welke). Dat gaat prima, en is veel comfortabeler dan de 32mm Pasela. De 35 en de 37 mm Pasela's hebben niet hetzelfde profiel. De 35 mm is heel glad, terwijl de 37 mm toch een wat grover profiel heeft met dus meer grip op onverharde weggetjes, maar ook iets minder snel. Allebei vind ik super banden. Het hangt ook af van je eigen gewicht en je bagagegewicht. Is dat hoog, dan heb je een bredere band nodig of wat meer druk in de band.
Sorry dat ik niet specifieker kan zijn, maar ik weet te weinig van je velg. Als die stevig genoeg is zou ik als je met weinig bagage heel hard over asfalt wilt voor 35 mm gaan, en anders voor 37 mm.
Wim
Dank je wel voor je verhelderende uitleg. Ik denk dat ik ook maar voor de 35 mm banden ga. Voor asfalt zal dat wel volstaan.
Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels een Koga Signature Traveller besteld, maar twijfel of ik wel de juiste bandkeuze gemaakt heb, en wil van jullie graag daar een mening over.
Heb besteld KM 21 velgen met Schwalbe Marathon 37 mm banden.
Normaal fiets ik woon/werk verkeer over goed fietspad een kleine 20 km per dag met een snelheid van tussen 25 en 30 per uur. In het weekend tochtjes van 100 km met 20 per uur over hoofdzakelijk goed wegdek. Afgelopen week echter een weekendje België gedaan, en daar ontstond de twijfel.
Zou het slimmer zijn om de fiets met 50mm banden uit te rusten??

Wie roept.

Groeten....Willem :wink:
Voor een snelle fiets voor tochten met weinig bagage over asfalt is 35-37 mm prima. Zodra het wegdek slecht wordt of ontbreekt, en zodra je meer bagage bij je hebt wil je bij voorkeur wat breders hebben. Zelf ben ik daarom voor een vakantiefiets een liefhebber van 50 mm brede banden, en om het niet te lomp te laten worden in velgmaat 26 inch. De keus in 50 mm is enorm, van heel stoer tot heel snel. Alleen voor een heel snelle fiets zou ik voor iets smallers gaan. En ja, mijn lievelingsband is er maximaal in 26x1.75 (de Panaracer Pasela of nog mooier de luxe versie hiervan de Compass 26x1.75). Met 15 kg is dit breed genoeg, maar met de 25 kg die ik afgelopen twee weken bij me had was het wat smal.
Wim
Wim schreef:. Zelf ben ik daarom voor een vakantiefiets een liefhebber van 50 mm brede banden, en om het niet te lomp te laten worden in velgmaat 26 inch.
Wim
Tja, we hebben wel 28" wielen gekozen omdat ik dit geadviseerd kreeg vanwege de snelheid die ik met woon/werk er op na houd.
Ik vond het met 28"en 50mm er ook niet echt uitzien, vandaar mijn eerste keuze voor 37mm. Maar nu dan toch die twijfel door de niet bijster goede fietspaden in België.
Ik heb net een aantal dagen in Belgie gefietst en de 42 mm 26x1.75 banden waren aan de smalle kant voor het slechte wegdek, vond ik. Hoe breed kan er maximaal op die Koga?
Ik heb zelf ook een snellere fiets met 28 inch 35 mm Pasela banden, en de 42 mm 26x1,75 is heel veel comfortabeler. De zitpositie is op beide fietsen gelijk, en beide hebben ook een Nitto Noodle racestuur.
Wim
Willem Focus schreef:
Wim schreef:. Zelf ben ik daarom voor een vakantiefiets een liefhebber van 50 mm brede banden, en om het niet te lomp te laten worden in velgmaat 26 inch.
Wim
Tja, we hebben wel 28" wielen gekozen omdat ik dit geadviseerd kreeg vanwege de snelheid die ik met woon/werk er op na houd.
Ik vond het met 28"en 50mm er ook niet echt uitzien, vandaar mijn eerste keuze voor 37mm. Maar nu dan toch die twijfel door de niet bijster goede fietspaden in België.
advies:
1) maximale banddikte kiezen (afhankelijk wegdek, totaalgewicht bagage)
2) 26" of 28" wielen kiezen (bij kruissnelheden onder de 30 en voorkeur voor slechte wegen altijd voor 26" gaan)
3) frame kiezen (let op bovenbuislengte, balhoofdbuislengte, lengte liggende achtervork, wielbasis, naloop)
4) afmontage etc
Dit heb ik besteld:

Frame Traveller KS-TR 28: Framekleur Mystic Black, Framemaat 57cm
• Vork Wide Bone vast
• Groep set Rohloff Speedhub: Kleur Zilver; gepolijst
• Remmen Magura hydraulisch HS33
• Banden Schwalbe Marathon 37mm
• Velgen & spaken KM21 Xstrong / Sapim
• Zadel Brooks B-17 Standard heren leder
• Zadelpen KOGA Signature®
• Stuur KOGA Riser
• Stuurpen PRO verstelbaar
• Handvatten Ergon GP3-L
• Pedalen KOGA Sole-Mate
• Achterdrager Tubus Logo
• Drager accessoires Snelbinder
• Low-rider Tubus Ergo inclusief standaard
• Zadeltas KOGA Classic
• Dynamo SON 28
• Koplamp Son LED Edelux
• Achterlicht B&M 4D'Toplight
• Standaard Pletscher Comp
• Beugelslot AXA Defender RL
• Pomp Topeak Road Morph
• Bidons & bidonhouders Elite Lysso & Taki 2x
• Spatborden SKS Chromoplastics
• Kettingkast/scherm Hebie Chainglider
• Bel Widek Decibel II Kompas
• Gewicht 18,6

Had de fiets ook met 50mm kunnen laten leveren, dus dat zou op de wielen moeten passen. Verder twijfel ik eigenlijk ook aan het stuur dat ik besteld heb, omdat ik vaak last heb van mijn rechterpols. Daar zit een hard knobbeltje bovenop wat na verloop van een aantal uren fietsen echt vervelend zeer doet. Liefst zou ik een Dali stuur gekozen hebben, maar door de Rohloff kon dit niet.
Willem Focus schreef:Dit heb ik besteld:

• Frame Traveller KS-TR 28
• Vork Wide Bone vast
Had de fiets ook met 50mm kunnen laten leveren
weet je het zeker?
zoveel 28" frames zijn er niet die 50mm aan kunnen.
AB schreef:
Willem Focus schreef:
weet je het zeker?
In de Koga fietsconfigurator staat het als mogelijkheid. Op het moment dat het niet zou kunnen is dat hier te zien.
Willem Focus schreef:
AB schreef:
Willem Focus schreef:
weet je het zeker?
In de Koga fietsconfigurator staat het als mogelijkheid. Op het moment dat het niet zou kunnen is dat hier te zien.
Als het past zou ik zeker 50mm big apples proberen, weet je meteen of dat een groot genoeg verschil geeft op die belgische hobbelwegen. Zowieso is een bredere band (en dus lagere luchtdruk) beter voor de duurzaamheid van je zwaarbeladen fiets. Over mogelijke snelheids verschillen tussen verschillende bandtypes zou ik me niet al te druk maken. Strakke kleding, compacte bagage en geen voortassen maken een groter verschil. Vandaar een voorkeur voor bredere banden. Ze blijven ook langer rond, wat voor de rolweerstand ook een voordeel is ten opzichte van platgesleten smallere banden.
Het probleem is dat de keus in brede 28 inch banden erg klein is, zeker in de snelle soorten. De Panaracer Pasela gaat tot 37 (echte) mm en de Marathon Racer tot ik geloof 40 mm dus in werkelijkheid vermoedelijk nog minder dan 37 mm. De gewone Marathon is er wel in 42 en 47 mm maar is een erg stugge lompe band. De 50 mm Big Apple is een van de snellere banden, en erg comfortabel. Helaas is hij in 28 inch ook nogal zwaar en stuurt hij door dat hoge gewicht en de grote middelpuntvliegende kracht slomer en lomper dan mij lief zou zijn. De 26 inch versie stuurt veel dynamischer, om nog maar niet te spreken van lichte performance banden als de Pasela of de Compass.
Wim
AB schreef:Over mogelijke snelheids verschillen tussen verschillende bandtypes zou ik me niet al te druk maken. Strakke kleding, compacte bagage en geen voortassen maken een groter verschil.
Dat laatste is wel zo, maar een snellere band is toch altijd een verademing na iets dat aanvoelt als een vochtige zandweg die nooit ophoudt.
Leon
Leon schreef:
AB schreef: aanvoelt als een vochtige zandweg die nooit ophoudt.
Leon
Maar wat voor band voelt dan als die zandweg aan?
Willem Focus schreef:
Leon schreef:
AB schreef: aanvoelt als een vochtige zandweg die nooit ophoudt.
Leon
Maar wat voor band voelt dan als die zandweg aan?
een 50mm big apple in ieder geval niet, zelfs een 60mm big apple niet, aldus iemand die net zo lief op 23mm rijdt
Overigens,

Heb ik een 28"met 50mm banden zien staan (niet op gereden hoor) maar vind eerlijk gezegd dat het er niet erg fraai uitziet. Dit in tegenstelling tot een 26"wiel met dezelfde breedtemaat band erop.

Zou er ook al verschil te merken zijn tussen een 37 en een 42mm band?
Dit vraag ik, omdat er spatborden door Kogaop mijn fiets gemonteerd worden die overeenkomen met de bandbreedte en er waarschijnlijk onder de door mij bestelde spatborden nog wel 42 maar zeker geen 50mm zal passen. Dan moeten er ook andere spatborden op.

Willem :wink:
Willem Focus schreef:Overigens,

Heb ik een 28"met 50mm banden zien staan (niet op gereden hoor) maar vind eerlijk gezegd dat het er niet erg fraai uitziet. Dit in tegenstelling tot een 26"wiel met dezelfde breedtemaat band erop.

Zou er ook al verschil te merken zijn tussen een 37 en een 42mm band?
Dit vraag ik, omdat er spatborden door Kogaop mijn fiets gemonteerd worden die overeenkomen met de bandbreedte en er waarschijnlijk onder de door mij bestelde spatborden nog wel 42 maar zeker geen 50mm zal passen. Dan moeten er ook andere spatborden op.

Willem :wink:
Kun je het frame nog omwisselen naar 26"? Of is dat geen gezicht met eventuele smalle bandjes? ;)
Ach met 37 of 42mm kom je die gravelwegen ook wel door, niet teveel zorgen maken. Alleen met 26" en ruime breedtematen bij je voor- en achtervork ben je nou eenmaal nog flexibeler. En goede vering begint nou eenmaal zo dicht mogelijk bij de grond, bij je banden dus.