Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Saba, Sarawak, Brunei - informatie nodig over weg - Forum Wereldfietser

Saba, Sarawak, Brunei - informatie nodig over weg

Beste Wereldfietsers,

Het wordt weer tijd.....tijd om weer te vertrekken.

We hebben een aantal ruwe plannen gemaakt en één van die fietsplannen is om te fietsen door Saba en Sarawak (2 provincies van Maleisië naast Kalimantan van Indonesië)
We hebben al heel wat maanden gefietst in Azië tijdens onze wereldreis 1995-1997 en we waren toen al van plan hiernaar toe te gaan maar op de één of andere manier is het er nooit van gekomen.

Ons plan is nu om te vliegen naar Kuching (Sarawak) en te fietsen naar Kota-Kinabalu (Saba).
Omdat er in dit gebied niet zo verschrikkelijk veel wegen zijn zullen we ons ook verplaatsen per boot. Maar fietsen blijft voor ons tocht het primaire vervoermiddel dus daarom hebben we de volgende vragen:

1. Hoe is de weg van Kuching naar Kota Kinabalu?
2. Is er veel verkeer? (trucks van de bosbouw?)
3. Is de weg zelf interssant om te fietsen of ligt al het "moois" van de weg af?

Wie oh wie heeft er info over dit gebied?

Groetjes,
Marco en Lisette
Marco Meijerink schreef:Beste Wereldfietsers,
1. Hoe is de weg van Kuching naar Kota Kinabalu?
2. Is er veel verkeer? (trucks van de bosbouw?)
3. Is de weg zelf interssant om te fietsen of ligt al het "moois" van de weg af?
Ik heb die route tien jaar geleden deels gefietst: rond Kuching (Bako national Park), van Bintulu naar Miri en rond Kota Kinabalu nog wat. Daartussen in gevlogen met een goedkope air pass van Malaysian Airlines.
De weg van Bintulu naar Miri was in elk geval uitstekend en niet druk.
Stel je niet te veel voor van de weg, het oerwoud dat er ooit was, is vrijwel geheel vervangen door oliepalmplantages. Als je veel natuur & wilde dieren langs de weg denkt te vinden, wordt het beslist een teleurstelling. Sabah en Sarawak vonden we verrassend (om niet te zeggen schokkend) modern en het prijspeil lag er toen flink hoger dan in West-Maleisië, vooral voor onderdak. Zeer interessant zijn wel de nationale parken (bako, niah caves, en natuurlijk Mount Kinabalu.) Die maken de reis de moeite waard.
Het stuk van Kuching naar Bintulu ken ik niet, toentertijd was dat nog niet geheel per fiets of auto mogelijk, geloof ik. Kortom: Borneo is zeker de moeite waard, maar niet per se als fietsgebied.
Op mijn website staat nog een (oud) verhaal over de parken die we toen bezocht hebben. http://www.dewijdewereld.net/magazine/Borneo.html

groet,

Peter

Eric Schuijt en Marijke Vermond hebben in dit deel van Maleisie gefietst.