Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame: opbouwen of niet? - Forum Wereldfietser

frame: opbouwen of niet?

Zo vertel je tussen neus en lippen aan een enthousiaste oom dat je een nieuwe fiets overweegt en dezelfde avond rij je naar huis met een frame op de achterbank.

Ik heb dus opeens een frame van een Giant Expedition thuis staan en vind het in principe leuk er wat van te maken, maar het moet wel een beetje rationeel blijven.

De specs:
-inbouwbreedte achternaaf 126mm
-opvallende kenmerken frame: geen nokjes staande vork voor achterdrager, wel voor een slot, bidonhoudernokjes zijn verstevigd met ruitvormig opgesoldeerd stukje, opstaande achtervorkbeschermer (zo'n krulletje van metaal)
-voorvork met doorlopende lowrideroogjes en opgebouwd uit aparte kroon+vorkscheden (dus geen unicrown/boxer)
-bouwjaar geen idee, maar zal van ruim voor 1990 zijn?

Het frame is 55cm lang, waar mijn wegfiets die ik even als referentie gebruik 57cm lang is (en een 10cm lange stuurpen heeft), ik zou zeggen dat dat moet kunnen, maar misschien maken die 2cm al teveel verschil?

Nu komt het: meer ±15 jaar geleden is die fiets gekocht, compleet gestript en naar een poedercoater gebracht. Daarna is er niks meer mee gedaan... Voor zover ik het kan beoordelen is die coating erg mooi aangebracht. Ik heb er ook nog nieuwe stickers van Giant bijgekregen, die zijn alleen van een veel actueler model. Verder een grote doos met onderdelen.

De hamvraag: is dit frame echt de moeite waard om nog wat mee te doen? Als ik hem zou afmonteren denk ik in de richting van een snelle toerfiets, iig zeker geen randonneur voor zware tochten oid.

Eerste puntje waar ik nu al tegen aanloop: de onderste lagerschaal van het balhoofd is niet verwijderd voor het poedercoaten, maar het 1"balhoofd zelf ziet er niet meer heel fris uit.

Verder heb ik een hoop onderdelen liggen, bijvoorbeeld een passende achternaaf, crank+bladen, maar zou ik spullen moeten kopen.

Sommige spullen heb ik eens op de kop getikt voor een fiets in de toekomst, maar weet niet of die het nu waard zijn te monteren (bijvoorbeeld mijn 10s ergopowers die ik eigenlijk een keer wil gebruiken op een 8s Shimano cassette, maar die 126mm naaf is natuurlijk 7 speed...)

Het lijkt me een leuk sleutelproject, maar het moet ook een leuke fiets opleveren!

Sjors
Leuk als sleutelobject, geen geld aan uitgeven maar bij elkaar geraapt zootje van maken (max 150 euro).
Anders is het frame mooi voor aan de muur.
Voornaamste reden: je hebt geen idee wat voor bagger eronder zit.
Leon
Maar eens een lijstje maken met spullen die ik nog moeten kopen dan.

Sjors

Afbeelding
Sjors schreef:Maar eens een lijstje maken met spullen die ik nog moeten kopen dan.

Sjors
Ziet er zo niet raar uit, hoe dikker de benodigde zadelpen des te beter is het frame ;). Veel onderdelen kun je zonder meer meeverhuizen naar een volgende fiets als deze toch tegenvalt, voor specifieke dingen zou ik idd niet de hoofdprijs gaan betalen
Merkwaardig dat er geen dragernokjes zitten op de staande achtervork, ik heb ook zo'n frame/fiets uit +/- '95 en daar zitten busnokjes op gesoldeerd, verder ziet ie er identiek uit.

Die ergopower 10/shimano 8 (shimergo) oplossing kan wel:
Je kunt 8-speed spacers gebruiken met 7 kransjes, of beter, er een 8/9/10-speed cassettebody op schroeven, dan wordt ie wel 130 mm (kan iets smaller met dunnere lockmoer) maar die schuif er probleemloos in, in zo'n stalen frame.

Prachtig frame, daar kun je een prima fiets van maken.
Toch opletten, het verschil tussen 57 en 55 kan fataal zijn, afhankelijk van hoe goed of comfortabel je zit op de racefiets wel is. Misschien eens proefrijden op een 55 met vergelijkbare geometrie... Maar +1 om er weer een fiets van te maken, hoeft ook niet zo veel te kosten.
fsap schreef:Merkwaardig dat er geen dragernokjes zitten op de staande achtervork, ik heb ook zo'n frame/fiets uit +/- '95 en daar zitten busnokjes op gesoldeerd, verder ziet ie er identiek uit.
Deze is gok ik toch wel een kleine 10 jaar ouder en toen deden ze misschien nog niet standaard aan dragernokjes? Vreemd is het wel, te meer omdat er wel gaatjes zitten voor een slot...
fsap schreef:Die ergopower 10/shimano 8 (shimergo) oplossing kan wel:
Je kunt 8-speed spacers gebruiken met 7 kransjes, of beter, er een 8/9/10-speed cassettebody op schroeven, dan wordt ie wel 130 mm (kan iets smaller met dunnere lockmoer) maar die schuif er probleemloos in, in zo'n stalen frame.
Volgens mij kan ik ook 8 kransjes van een 9s cassette op een 7s body schuiven, de kabel alternatief aan de derailleur vastzetten en zo toch 3x8 schakelen (de hubbub-route).

Net nog even gemeten en icm het crankstel dat ik wil gebruiken kom ik op een trapsas van 103mm uit, dat is nogal smal, maar zal een gevolg zijn van die smalle inbouwbreedte.

Een nieuwe cartridge kost me de kop niet.

Sjors
Sjors schreef:Deze is gok ik toch wel een kleine 10 jaar ouder
Je schreef eerder ongeveer 15 jaar geleden, dat is '97, dus ik denk dat ze uit dezelfde tijd komen.
Sjors schreef:Volgens mij kan ik ook 8 kransjes van een 9s cassette op een 7s body schuiven, de kabel alternatief aan de derailleur vastzetten en zo toch 3x8 schakelen (de hubbub-route).
Dat kan waarschijnlijk ook, maar niet als het een UG body is (extern schroefdraad)
Sjors schreef:Net nog even gemeten en icm het crankstel dat ik wil gebruiken kom ik op een trapsas van 103mm uit
Lastiger te krijgen, Shimano maakt ze niet meer, Marten levert nog die van Sunrace.

Frans
fsap schreef: Sjors schreef:
Deze is gok ik toch wel een kleine 10 jaar ouder

Je schreef eerder ongeveer 15 jaar geleden, dat is '97, dus ik denk dat ze uit dezelfde tijd komen.
Klopt, maar toen werd de fiets gekocht en gestript en die was toen al lang niet nieuw meer...
fsap schreef:Sjors schreef:
Volgens mij kan ik ook 8 kransjes van een 9s cassette op een 7s body schuiven, de kabel alternatief aan de derailleur vastzetten en zo toch 3x8 schakelen (de hubbub-route).

Dat kan waarschijnlijk ook, maar niet als het een UG body is (extern schroefdraad)
Is gewone moderne cassettebody, maar wel een smalle dus (en trouwens ook nog externe schroefdraad voor als je toch UG-tandwielen wil gebruiken). Alleen past een 11 dan weer niet dacht ik, maar geloof niet dat ik die ga missen.
fsap schreef: Sjors schreef:
Net nog even gemeten en icm het crankstel dat ik wil gebruiken kom ik op een trapsas van 103mm uit

Lastiger te krijgen, Shimano maakt ze niet meer, Marten levert nog die van Sunrace.
Ik zag het al ja, maar ik begin nu wel te twijfelen, die crank die ik wil gebruiken is namelijk een triple en ik lees dat die 103mm asjes vooral handig zijn voor fixies met smalle (120mm?) achternaven en aparte gevallen.
Wat ik heb gedaan is: cranks op een brede losse as geschoven, beide naar dezelfde kant en gemeten hoeveel ruimte overbleef tussen de achtervork en binnenkant crank. Voor het middenblad is dan nog plek genoeg, het kleine blad zat er niet op, maar leek ook geen probleem te zijn.

Misschien zie ik nog iets over het hoofd bij het bepalen van de asbreedte.

Sjors
Sjors schreef:
fsap schreef:

Misschien zie ik nog iets over het hoofd bij het bepalen van de asbreedte.

Sjors
Kettinglijn?


In principe zoek je de as zo uit dat het middelste blad gericht staat op het midden van de cassette. Heel veel smokkelen met een te korte as lukt vaak niet, omdat de voorderailleur dan niet meewerkt en niet voldoende naar binnen schakelt

Als de crank bekend is kun je vaak de juiste as uit de fabrieksopgave - laten- vissen
Juist, dacht dat je vooral moest proberen de cranks zo dicht mogelijk tegen elkaar te krijgen en dat je met de kettinglijn nog wel wat kan sjoemelen.

Maar dan kom ik er misschien ook zo achter:

As en frame (135mm) waar de cranks vanaf komen heb ik nog, dus dan ik ook de lengte van de oude as min [(135-126)/2=]5,5 doen en dan afronden naar de dichtst in de buurt bestaande aslengte.

Cranks zijn '89 New Deore, zal het typenummer nog eens opsnorren en intikken in Google.

Sjors
Sjors schreef:Juist, dacht dat je vooral moest proberen de cranks zo dicht mogelijk tegen elkaar te krijgen en dat je met de kettinglijn nog wel wat kan sjoemelen.

Maar dan kom ik er misschien ook zo achter:

As en frame (135mm) waar de cranks vanaf komen heb ik nog, dus dan ik ook de lengte van de oude as min [(135-126)/2=]5,5 doen en dan afronden naar de dichtst in de buurt bestaande aslengte.

Cranks zijn '89 New Deore, zal het typenummer nog eens opsnorren en intikken in Google.

Sjors
bijna, je mist alleen misschien dat de 7v en 8v cassettes niet even breed zijn ;)
m-gineering schreef:bijna, je mist alleen misschien dat de 7v en 8v cassettes niet even breed zijn
Atb waar de cranks vanaf komen is een ouwetje en oorspronkelijk ook 7v!
(en tegenwoordig 1v ;) )

Lijkt erop dat ik er dan nu bijna ben qua maat, benieuwd wat eruit rolt..

Sjors
Je kent deze pagina toch hè? http://www.m-gineering.nl/cass2.htm (halverwege bij custom hyperglide cassettes maken)
Leon
Leon schreef:Je kent deze pagina toch hè? http://www.m-gineering.nl/cass2.htm (halverwege bij custom hyperglide cassettes maken)
Leon
Uiteraard, moest de info wel weer even opfrissen..
Sjors schreef:Maar dan kom ik er misschien ook zo achter:

As en frame (135mm) waar de cranks vanaf komen heb ik nog, dus dan ik ook de lengte van de oude as min [(135-126)/2=]5,5 doen en dan afronden naar de dichtst in de buurt bestaande aslengte.
(135-126)/2=natuurlijk 4,5 ipv 5,5 maar goed.

Ik ben wat schroeven en meten verder en kom uit op een as van 107mm.

Nu nog kijken of ik wat met het balhoofd kan (onderste lagerschaal van vork af proberen te slopen of toch hergebruiken?) en dan lijkt erop dat ik er een sleutelproject bij heb.

Sjors
Het plan stond even in de ijskast en voorlopig gaat het er ook even niet van komen het frame op te bouwen (mooie klus voor het najaar), maar ik ben er ondertussen wel achter dat ik de kabel niet alternatief kan vastzetten op de achterderailleur, zodat ik acht 9v kransjes kan schakelen met 10 speed ergopowers.

Geen ramp, want zeven kransjes vind ik ook genoeg, maar als ik zeven kransjes van een 8v cassette op de (126mm) naaf schuif, houd ik -als ik het goed heb- 1,2mm op de body over. Is dat rammelvrij te krijgen door de lockring verder aan te draaien of moet er dan nog een 1mm spacer bij (als die al bestaat?).

Of is dit überhaupt geen goed idee ;)

Sjors
Zo, het is weer een fiets:

Afbeelding

Was nog wel een flinke klus, maar dat mag natuurlijk bij een project voor erbij, ik had geen haast. Toen ik alle spullen verzameld had, bleek dat de vorkkroon net niet de juiste diameter had voor het nieuwe balhoofd (moest worden afgedraaid), een verlichtingskabel door de onderbuis voeren had ik niet bepaald handigheid in (nu wel ;) ) en spatborden mooi pas krijgen kostte me ook flink wat tijd. Was toch leuk om te doen!

En dan kan ik nu eindelijk lekker fietsen, liggen alle wegen vol met pekel :(

Uiteindelijk heb ik alleen nieuw hoeven kopen (op slijtonderdelen als banden, cassette, etc. na natuurlijk): velgen en spaken, trapas, balhoofd en stuur. De rest komt van donorfietsen, had ik ooit eens op de kop getikt of is gedoneerd ;)

De specs:
-frame: Koga of Giant? geen idee eigenlijk, ik kan ook geen framenummer vinden onder de nieuwe poedercoating.
-VO roller bearing balhoofd (wilde ik eens uitproberen, leek me ook wel wat icm een relatief slap frame)
-Kinex trapas: was eigenlijk een UN55, maar had me toch gekl**t met opmeten...
-Heul oude XT crank (voor de looks natuurlijk) met bladen mix die ik nog had (meen 28-38-48
-500LX voor Deore LX achter
-12-28 7v cassette met 8v tussenringen icm met 10v Ergopowers (Shimergo) sram 7/8v ketting
-Tektro Oryx met Koolstop salmon inserts (uiteindelijk sta je stil, maar als ik van mijn mtb af kom is het altijd weer schrikken..)
-32/36 Ryde Chrina's - Shimano 600/SONdelux - Sapim race - GB Cypres 30-622 (was ik al lang nieuwsgierig naar)
Achternaaf heeft zo'n heel sjieke snelspanner, voor komt uit een oude DA naaf
-Nitto Noodle (wordt zoveel over gejubeld, moest ik ook echt eens zelf proberen) met superslanke (maar stijf?? hmm) 3TTT pen
verder: edelux+Bumm toplight mini, Tubus fly, Brooks team pro (pen geen idee)

Kan niet wachten tot het weer voorjaar is!

Met dank aan Marten (m-gineering) voor onderdelen en tips.

Sjors
Mooi, elegant, chic!
Erg mooie fiets; heb je nog V-brakes met travel agents overwogen? jagwire bekabeling?
Matthie9000 schreef:heb je nog V-brakes met travel agents overwogen? jagwire bekabeling?
Nee, doel was eens goed op te ruimen, niet nog meer spullen te verzamelen ;) Travelagents vind ik niet echt een mooie oplossing, dan zou ik eerder van die heel lage canti's (a la Froglegs) kiezen. Zal ook geen wereld van verschil maken.

Heb wel nog overwogen de cantinokken te negeren en moderne sidepull remmen te monteren, maar om het dan mooi te krijgen moesten de nokken eraf (en weer bijgeverfd worden?). Vond ik beetje te rigoreus...

Kabels zijn gewoon van Shimano.

Sjors