Zo vertel je tussen neus en lippen aan een enthousiaste oom dat je een nieuwe fiets overweegt en dezelfde avond rij je naar huis met een frame op de achterbank.
Ik heb dus opeens een frame van een Giant Expedition thuis staan en vind het in principe leuk er wat van te maken, maar het moet wel een beetje rationeel blijven.
De specs:
-inbouwbreedte achternaaf 126mm
-opvallende kenmerken frame: geen nokjes staande vork voor achterdrager, wel voor een slot, bidonhoudernokjes zijn verstevigd met ruitvormig opgesoldeerd stukje, opstaande achtervorkbeschermer (zo'n krulletje van metaal)
-voorvork met doorlopende lowrideroogjes en opgebouwd uit aparte kroon+vorkscheden (dus geen unicrown/boxer)
-bouwjaar geen idee, maar zal van ruim voor 1990 zijn?
Het frame is 55cm lang, waar mijn wegfiets die ik even als referentie gebruik 57cm lang is (en een 10cm lange stuurpen heeft), ik zou zeggen dat dat moet kunnen, maar misschien maken die 2cm al teveel verschil?
Nu komt het: meer ±15 jaar geleden is die fiets gekocht, compleet gestript en naar een poedercoater gebracht. Daarna is er niks meer mee gedaan... Voor zover ik het kan beoordelen is die coating erg mooi aangebracht. Ik heb er ook nog nieuwe stickers van Giant bijgekregen, die zijn alleen van een veel actueler model. Verder een grote doos met onderdelen.
De hamvraag: is dit frame echt de moeite waard om nog wat mee te doen? Als ik hem zou afmonteren denk ik in de richting van een snelle toerfiets, iig zeker geen randonneur voor zware tochten oid.
Eerste puntje waar ik nu al tegen aanloop: de onderste lagerschaal van het balhoofd is niet verwijderd voor het poedercoaten, maar het 1"balhoofd zelf ziet er niet meer heel fris uit.
Verder heb ik een hoop onderdelen liggen, bijvoorbeeld een passende achternaaf, crank+bladen, maar zou ik spullen moeten kopen.
Sommige spullen heb ik eens op de kop getikt voor een fiets in de toekomst, maar weet niet of die het nu waard zijn te monteren (bijvoorbeeld mijn 10s ergopowers die ik eigenlijk een keer wil gebruiken op een 8s Shimano cassette, maar die 126mm naaf is natuurlijk 7 speed...)
Het lijkt me een leuk sleutelproject, maar het moet ook een leuke fiets opleveren!
Sjors
Ik heb dus opeens een frame van een Giant Expedition thuis staan en vind het in principe leuk er wat van te maken, maar het moet wel een beetje rationeel blijven.
De specs:
-inbouwbreedte achternaaf 126mm
-opvallende kenmerken frame: geen nokjes staande vork voor achterdrager, wel voor een slot, bidonhoudernokjes zijn verstevigd met ruitvormig opgesoldeerd stukje, opstaande achtervorkbeschermer (zo'n krulletje van metaal)
-voorvork met doorlopende lowrideroogjes en opgebouwd uit aparte kroon+vorkscheden (dus geen unicrown/boxer)
-bouwjaar geen idee, maar zal van ruim voor 1990 zijn?
Het frame is 55cm lang, waar mijn wegfiets die ik even als referentie gebruik 57cm lang is (en een 10cm lange stuurpen heeft), ik zou zeggen dat dat moet kunnen, maar misschien maken die 2cm al teveel verschil?
Nu komt het: meer ±15 jaar geleden is die fiets gekocht, compleet gestript en naar een poedercoater gebracht. Daarna is er niks meer mee gedaan... Voor zover ik het kan beoordelen is die coating erg mooi aangebracht. Ik heb er ook nog nieuwe stickers van Giant bijgekregen, die zijn alleen van een veel actueler model. Verder een grote doos met onderdelen.
De hamvraag: is dit frame echt de moeite waard om nog wat mee te doen? Als ik hem zou afmonteren denk ik in de richting van een snelle toerfiets, iig zeker geen randonneur voor zware tochten oid.
Eerste puntje waar ik nu al tegen aanloop: de onderste lagerschaal van het balhoofd is niet verwijderd voor het poedercoaten, maar het 1"balhoofd zelf ziet er niet meer heel fris uit.
Verder heb ik een hoop onderdelen liggen, bijvoorbeeld een passende achternaaf, crank+bladen, maar zou ik spullen moeten kopen.
Sommige spullen heb ik eens op de kop getikt voor een fiets in de toekomst, maar weet niet of die het nu waard zijn te monteren (bijvoorbeeld mijn 10s ergopowers die ik eigenlijk een keer wil gebruiken op een 8s Shimano cassette, maar die 126mm naaf is natuurlijk 7 speed...)
Het lijkt me een leuk sleutelproject, maar het moet ook een leuke fiets opleveren!
Sjors