Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donaufietsroute - Forum Wereldfietser

Donaufietsroute

Ik heb voorzichtige plannen om de hele Donaufietsroute te fietsen dit jaar
Mijn grote vraag is kan ik per trein weer terug naar Wenen of zoiets
Ik ben geen talenwonder dus ik vraag hier vast wat informatie
Of is het beter om in Boedapest of Belgrado te stoppen omdat dan de terugreis makkelijker is
Ik ben benieuwd
en is de route ook nog een beetje de moeite waard na Bratislva?
Paramount, helemaal afhankelijk van je interesses, of de route na Bratislava voor jou nog de moeite waard is. In met name het Oostenrijkse deel is de route verworden tot een toeristentrekpleister, mede geholpen door een mooi jaagpad (voor het merendeel) langs een kanaal dat de Donau genoemd wordt, en de vele steden, kloosters en kerken langs de rivier. Na Wenen, in Hongarije en verder begint het kanaal weer op een rivier te lijken en hoewel het nog steeds relatief druk met fietsers is niet meer zo erg als in Oostenrijk of Duitsland. Verkijk je overigens niet op de relatieve afstand, doordat de rivier hier en daar nogal kronkelt heb je soms het idee dat je niet opschiet. Als je geen talanwonder bent blijf in Hongarije dan zo dicht mogelijk bij de rivier, de kans dat je met Engels of Duits uit de voeten kan is dan het grootst. Hongaars is niet echt makkelijk, Servisch of Kroatisch en Roemeens of Bulgaars (afhankelijk van de gekozen route) overigens ook niet. In Belgrado wordt overal aardig Engels gesproken (liever dan Duits) van Budapest weet ik dat niet. Misschien is terugvliegen ook een optie, (hiervoor even de zoekoptie gebruiken)
Ik vond Hongarije wel de moeite waard ook al heb ik daar niet alleen langs de Donau gefietst.

Vraag: Ik lees veel over de stukken Passau - Wenen en verder, maar ik zou deel 1 Donaueschingen naar Passau ook wel willen fietsen. Is het onbekend maakt onbemind , of is het niet zo'n fraai stuk? Alternatief is dat ik een stuk Limes pak tot Passau.

Groet,
Ruud
In zomer 2010 fietste ik de Donauradweg van Donaueschingen tot Wenen. Het traject van Dnaueschingen tot Passau is zeer zeker de moeite waard om niet te zeggen uiterst aantrekkelijk. Maar ja, dat is natuurlijk een kwestie van smaak :) Dit deel is af en toe wat geaccidenteerd.
Het traject van Passau naar Wenen was toen (2e helft juli) een stuk drukker. Dat deel is dan ook een stuk vlakker. Van dat traject is het deel van Passau tot Krems erg mooi. Van Krems tot Wenen vond ik het een beetje saai.
Voorbij Wenen ken ik de route niet.

Veel fietsplezier.

Jan
Wenen tot aan Linz net gedaan, en vond dat stuk Wenen-Krems behoorlijk saai. Het landsschap is niet bijzonder, er was geen kip op de Donau dus ook geen bootjes kijken...nee, achteraf had ik dat stuk best kunnen overslaan.
Wachau is prachtig, Melk schitterend.