Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle GoldLine Genève 2010: geschikte toerfiets - Forum Wereldfietser

Gazelle GoldLine Genève 2010: geschikte toerfiets

Omdat ik nieuw ben op het forum (hoewel ik het allemaal al een hele tijd lees), wil ik me even kort voorstellen: ik ben Luk en woon in Ekeren, net ten noorden van Antwerpen. Ik fiets bijna dagelijks naar het werk (8 km) en doe daarbuiten regelmatig fietstochtjes, variërend van 30 tot 100 km). Ik heb me in september 2010 een Gazelle Genève aangekocht en heb er intussen bijna 5000 km op zitten. Het enige dat ik al meegemaakt heb, is twee gebroken spaken, wellicht te wijten aan de niet zo optimale toestand van de wegen en fietspaden in België :oops:
Nu ben ik van plan om aan fietsvakanties te beginnen, met als doel om binnen twee jaar met de fiets naar Rome te trekken, en ik vraag me af of mijn huidige fiets daarvoor geschikt is. Zoals in de titel staat, het is een Gazelle Goldline Genève, met deze specificaties: Aluminium frame met carbon voorvork
Shimano Deore afgemonteerd
Instelbare vering in de voorvork
Lichtgewicht aluminium velgen met anti-lekbanden
V brakes met power control
Verstelbaar stuur voor ideale zithouding
Volautomatisch licht voor en achter
Stevige extra lichte bagagedrager
Luxe gelzadel
Axa veiligheidsslot
Ik heb zelf wat mijn twijfels over de vering van de voorvork. Soms is die heel aangenaam, in sommige gevallen zorgt die voor een gebrek aan "voeling" met mijn stuur/voorwiel. Zijn er voor de rest nog aandachtspunten, zaken die maken dat mijn fiets niet geschikt is, of zaken die te "upgraden" zijn? Ik heb al in de fora gezocht, en behalve dat de Genève soms de neiging heeft om te "zwalpen" (wat ik ook al ondervonden heb), heb ik niet echt iets gevonden.
Alvast bedankt voor jullie tips.

Luk
Een erg geweldige fiets is het helaas niet. Die vork laat zich misschien wat strakker afstellen. Mij baart je achterwiel de meeste zorgen. Een goed wiel kan wel meer aan dan Belgische wegen. Als er nu al twee spaken gebroken zijn geweest betekent dit dat het wiel nooit goed geweest is, en helaas ook dat de resterende spaken vermoedelijk geleden hebben onder de tijdelijke overbelasting. Je kunt het wiel opnieuw laten spaken, maar het beste resultaat heb je vermoedelijk toch met een heel nieuw handgespaakt traditioneel wiel van een echt goede wielbouwer: LX naaf, Exal SP19/Sputnik velg, 36 spaken. Als je fiets niet heel stabiel is (bedoel je dat?) dan zou ik proberen minder mee te nemen. Dat is sowieso op deze fiets wel een goed plan. Een steviger drager zoals een Tubus Cargo helpt ook.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en dat je niet al te teleursgesteld bent dat zo'n dure fiets toch niet ideaal is. Zie ook hier: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Succes, en veel fietsplezier,
Wim
Kort door de bocht: het kan. Het eerste deel van onze Rometocht bereed ik ook zoiets maar wat was ik blij dat dat ding in Basel instortte ...
MAAR: een niet-stabiele fiets is nogal onprettig :wink:. De kwaliteit van de voorvork is waarschijnlijk beter geschikt voor rondjes in de omgeving dan voor een serieuze tocht. Italië kan nogal warm zijn en dan wil je niet dagen op een broeiend gelgadel plaatsnemen. Ik weet niet of je gaat kamperen of op hotel gaat, maar je aluminium bagagedrager is waarschijnlijk minder sterk dan de wervende foldertekst doet vermoeden. En twee gebroken spaken op 5000 kilometer is ook niet veelbelovend.
Terug bij de bocht: veel is mogelijk, maar ik zou dit niet doen.
Ik heb zelf een Goldline Lausanne, zelfs met beter licht en Magura 11 remmen erop. Ben er een aantal malen met bagage mee op pad geweest in Nederland, waaronder Limburg.
Ook wij willen een tocht gaan doen richting Rome of Santiago, echter niet op de huidige fiets. Heb er zulke slechte ervaring mee qua gedrag bergaf etcetera dat ik het je ten zeerste zou willen ontraden.
Ik zou eens flinke tassen aan je fiets hangen en een keer in de Ardennen gaan fietsen, dan weet je meteen wat ik bedoel.

Persoonlijk is mijn keuze zo goed als gemaakt: Koga Signature met Rohlof, Son naafdynamo, Magura 33 remmen en natuurlijk Tubes dragers.

Groeten....Willem :wink:
Wim schreef:Een goed wiel kan wel meer aan dan Belgische wegen. Als er nu al twee spaken gebroken zijn geweest betekent dit dat het wiel nooit goed geweest is, ...
Wim, je moet slechte toestand van sommige Belgische wegen ook niet onderschatten ;-) Fietsen krijgen in België gemiddeld in ieder geval een pak meer te verduren dan in België. Dat neemt natuurlijk niet weg dat twee gebroken spaken niet zouden mogen.
luklaer schreef:Ik heb me in september 2010 een Gazelle Genève aangekocht en heb er intussen bijna 5000 km op zitten. Het enige dat ik al meegemaakt heb, is twee gebroken spaken, wellicht te wijten aan de niet zo optimale toestand van de wegen en fietspaden in België :oops:
De toestand van Belgische wegen en fietspaden speelt daarin zonder twijfel ook een rol. (En als Antwerpse fietser en voorzitter van de Fietsersbond afdeling Antwerpen (dus inclusief Ekeren) weet ik dat het vaak erg gesteld is met die kwaliteit.)
Maar van een goed gespaakt wiel zal ook na 5000 km Belgische wegen geen spaken mogen breken. De kwaliteit van het wiel zal dus wel ondermaats zijn.
luklaer schreef: V brakes met power control
Eigenlijk zitten zo'n power control toestanden enkel op remmen voor de mensen die niet weten hoe ze moeten remmen om de fiets en omdat fabrikanten bang zijn dat mensen 'over de kop gaan' omdat ze bij de aankoop van een nieuwe fiets opeens met goed werkende remmen geconfronteerd worden.
luklaer schreef: Stevige extra lichte bagagedrager
Wat is stevig en hoe zit het met stijfheid?
luklaer schreef: Luxe gelzadel
De grote meerderheid van de vakantiefietsers, houden (terecht) niet van gelzadels.
luklaer schreef: Ik heb zelf wat mijn twijfels over de vering van de voorvork.
Terecht.

Renaat