Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Apparaten opladen met een houtvuurtje - Forum Wereldfietser

Apparaten opladen met een houtvuurtje

Apparaten opladen terwijl je kookt met een houtvuurtje kan binnenkort ook (zeggen ze)

http://biolitestove.com/
Het apparaatje ziet er in ieder geval mooi uit.
Wel wat riskant om hiermee in de tent te gaan koken.
Leuk concept. Toch zal ik het niet zo snel meenemen op de fiets want het is behoorlijk groot en zwaar. En de oplaadcapaciteit vind ik niet zo groot.
willem.m schreef:Het apparaatje ziet er in ieder geval mooi uit.
Wel wat riskant om hiermee in de tent te gaan koken.
Alle kooktoestellen met verbranding zijn riskant in de tent
Voor in de tent neem je er een op water:

http://www.powertrekk.com/powertrekk/
Antonie-C schreef:Voor in de tent neem je er een op water:

http://www.powertrekk.com/powertrekk/
'Het heerst', nog zo'n supervage site die om de hete brei heen draait. :D

Uiteraard werkt dat ding niet op maar met water, en op het vermoedelijk eenmalige fuelcell pack wat wel weer een hoop rotzooi op zal leveren ;)
m-gineering schreef:
willem.m schreef:Wel wat riskant om hiermee in de tent te gaan koken.
Alle kooktoestellen met verbranding zijn riskant in de tent
Je diplomatiek correct uitdrukken is vaak prima, maar soms onverstandig.
Ik zal even mijn pet als voormalige veiligheidsmanager bij een lasbedrijf opzetten:
In een lasbedrijf zou je deze activiteit schriftelijk moeten aanmelden als "werken in besloten ruimte" bij de veiligheidsmanager, de veiligheidsmanager zou een VCA-instructie moeten geven, er zou een mannetje buiten bij moeten blijven staan met een brandblusser in de hand, je zou een masker opmoeten dat zowel koolmonoxide als giftige koolwaterstoffen tegenhoudt, en je zou een vuurvast pak aanmoeten met volledig gelaatsmasker omdat wanneer de tent in de fik vliegt je in vijf tellen wordt geplastificeerd. Verder nog wat in ruim tien jaar tijd ben vergeten.
En dan nog zouden de redgiomedia schande spreken dat er in dat bedrijf zulk vooroorlogs gevaarlijk werk moet worden gedaan dat niet van deze tijd is. Vooral omdat het overbodig is.
Die toestemming zou ik dus niet geven.
Dus: !!! KOOK NOOIT OP VUUR IN EEN TREKKERSTENTJE !!!
Leon
zucht, vrees dat dit weer zo'n welles/nietes discussie gaat worden van mensen die niet fietsen maar vooral achter de computer zitten zoals ik...

Ok dan, een poll:
Wie kookt er op vakantie wel eens in de tent, en waarom?

Mijn reactie:
Soms, op gas (in Europa he), bijvoorbeeld omdat het buiten regent, ijskoud is of vreselijk hard waait.
Ik, in de voortent (dus niet op een kuip) met zoveel mogelijk ruimte, vlakke ondergrond, gas.
Waarom? Omdat ik aan het kamperen ben, en daar hoort koken in een tent bij...
Biolitestove: Ik denk niet dat het iets voor mij is. Als ik alleen al zie dat die telefoon vlakbij dat knetterende vuurtje ligt vind ik dat niet zo handig. Soms ben ik ook wel eens in een gebied zonder bomen en struiken binnen een straal van 10 kilometer... Hoe dan te koken? En dan heb ik het nog niet eens over een pan met water die omgaat, over je telefoon of GPS, in the middle of nowhere. Voordeel is dan dat je meteen van het oplaad probleem af bent :wink:

Ik begrijp overigens niet waarom men het zo langdradig heeft over vuurtje stoken in de tent... Ik bedoel... Misschien dat het hierboven grappend bedoeld is, maar dit is toch volledig helder waarom dat misschien enig risico geeft voor de voortzetting van je reis? Of spreekt zoiets voor mij vanzelf en zijn er mensen die het rustig zouden doen? :roll:

@Leon: Ik vind je opmerking zo grappig! :D

Powertrekk: Leuk ding, al vind ik de website een beetje vaag. En ik maak me zorgen over de milieubelasting wat betreft die PowerPuck. Het lijkt me een artikel wat je na een paar keer gebruiken weg kunt gooien omdat de chemische reactie is versleten.

Ik denk dat ik het voorlopig toch maar ga doen met een dynamo enzo. Ik wil dit op mijn fiets bouwen, maar zit met wat vragen opgescheept waar ik via het forum geen antwoord op krijg... :?:
Ach, in m'n grotere trekkerstentje zal het wel goed komen met een kampvuurtje:
Afbeelding
http://www.tentipi.com/index.php?id=625
Ik heb 1 keer getracht een kopje koffie te zetten in m,n tentje.

Jaren geleden in Engeland vanwege enorme regen genoodzaakt om een hele ochtend in m,n tentje door te brengen, in de buurt van The Goldhill.

Benzine laten lopen in het reservoir van m,n Wisperlite om het ding op te warmen, daarna een enorme steekvlam :oops: oops!!

Het geluk was dat m,n tent aan de binnenkant net zo nat was door condens als aan de buitenkant. :shock:


Henk

kunst en fietswerk
Voordeel van de benzine-/multifuelbrander is dat je de hoogte van de vlam bij het voorverwarmen enigszins kunt controleren door de hoeveelheid benzine welke je gebruikt.

Nadeel van de gasbrander is dat je geen invloed hebt op de hoogte van de steekvlam mocht 'ie omvallen. Steekvlammen door omvallen heb je bij een voorverwarmde benzine-/multifuelbrander geen last van waardoor op het onderdeel brandveiligheid een benzine-/multifuelbrander hoger scoort.

Qua gassen welke vrijkomen is het ALTIJD verstandig voldoende te luchten. Een zeer open luifel is daarom ook aan te bevelen. De minimalisten zullen dus uit eten moeten gaan, of in de regen koken.
Ik heb weleens in de tent gekookt zonder problemen. Maar de tent was groot en hoog genoeg met goede ventilatie en een grote ingang. Het heeft geen vloer en de brander is een piepklein Trangia met gecontroleerde vlam. Je kunt per ongeluk zonder gevolgen morsen met brandstof. De brander staat precies op de drempel, net uit de wind en regen en net buiten de tent. Dit zou nooit kunnen in een gesloten tent met een laag plafond, een binnentent en een vloer:

http://goo.gl/gfk1A

Om terug te keren naar het onderwerp:
Ik zocht even op Internet naar reviews over het apparaatje maar kon niets vinden. Er is waarschijnlijk nog niemand die het ooit heeft gebruikt.

Heeft iemand iets ergens gelezen?
Han schreef:Om terug te keren naar het onderwerp:
Ik zocht even op Internet naar reviews over het apparaatje maar kon niets vinden. Er is waarschijnlijk nog niemand die het ooit heeft gebruikt.

Heeft iemand iets ergens gelezen?
Een review of test is nauwelijks te vinden, wel YouTube filmpjes als promo. En dat terwijl deze brander al sinds eind 2009/begin 2010 op de markt is. En het apparaat is nou niet bepaald compact.

Groet,

Arno