Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS of i-phone - Forum Wereldfietser

GPS of i-phone

hallo fietsers!

Ik ben een slechte kaartlezer. Daarom vroeg ik me af of een GPS iets voor me is...of kan ik beter een I-phone kopen? Ik las ergens dat je op de i-phone kaarten kan downloaden? wat is het verschil tussen kaarten op de GPS of i-phone??? Zijn er kaarten te koop voor de hele wereld?

hartelijke groetjes,
annemieke
Stel jezelf eerst de volgende vragen voordat je een GPS apparaat of smartphone met GPS functie koopt.
1.) Wil je gebruik maken van het internet in het buitenland. Let vooral op het roaming tarief. Downloaden van kaarten via smartphone app kost geld. Internetverbinding kan (tijdelijk) slecht zijn. Beschikbaarheid en continuiteit van het internet is niet altijd gegarandeerd.
2.) Wil je betalen voor de auto- en of fietswegenkaarten. Voor GPS apparaten of smartphone met GPS functie kan je fietskaarten kopen of gratis downloaden. Voor verre bestemmingen zijn er grotendeels autowegenkaarten te koop. Of gebruik Googlemap via de smartphone app. Gratis kaartje, maar internetverbinding is noodzakelijk.
3.) Actualiteit / Nauwkeurigheid van de auto- en of fietswegenkaarten. Gratis wegenkaart kan betekenen dat de bepaalde informatie op de kaarten niet meer actueel zijn.
4.) Waar ga je fietsen? Nauwkeurigheid van GPS wordt minder in steden met veel hoogbouw of in bergachtige gebieden. GPS apparaat of smartphone met GPS functie hebben hier last van.
5.) Plaats een kompas op het fietsstuur, orienteert gemakkelijker als de GPS apparaat of smartphone je tijdelijk in de steek laat.

Ik heb fietstochten in het Verre Oosten gemaakt en ik heb een smartphone met GPS functie gebruikt. Apps met Googlemaps en een internetverbinding zijn voor mij voldoende. Ik fiets hoofdzakelijk over nationale en provinciale/regionale wegen in een land. Meer informatie heb ik niet nodig en de gebruikte kaarten zijn redelijk up-to-date en nauwkeurig. Googlemap geeft me in landen als China en Japan meer informatie, dan ik verwacht. Soms misleidende informatie, omdat bijv. een hotelletje niet meer bestaat.
Als het niet je plan is om het ding te gebruiken als voortdurend navigatiespeeltje, maar eerder als backup/hulpmiddel kan een Nokia GSM met GPS-functie erg interessant zijn.

Mijn Nokia C5 kostte € 150 en de kaarten (van de hele wereld) zijn gratis te downloaden (http://canada.megasnort.com/#foto113). Eens je doorhebt hoe het ding werkt is het redelijk gebruiksvriendelijk.

Nadeel is dat de meeste fietswegen (jaagpaden langs kanalen e.d.) er niet op staan en ook de ondersteuning voor het inladen van routes e.d. is miniem. Let wel, je kan natuurlijk wel routes aanmaken òp de GSM.

Ik wil meteen aanvullen dat een fietsbelkompas bijzonder interessant is!
Een van de belangrijkste voordelen van de smartphones is dat in de hele wereld het bereik van de Wi-Fi steeds groter wordt. Straks kun je bijna overal fietsen met (gratis) Internet op zak.

In dit artikel beschrijven 2 fietsers hoe ze hun smartphone gebruiken:
http://tinyurl.com/7cgt9uf
Als je voor een smartphone gaat, koop dan geen I-phone maar koop een waterdichtte, schokvaste telefoon zoals bijvoorbeeld de Motorola Defy+.
Ik gebruik inmiddels sinds een half jaar de waterdichte Sony Ericson Xperia Active en navigeer en gebruik tracks met de app van Osmand. Door alle andere (internet) functies uit te zetten houdt de batterij het ruim 8 uur vol. Door de vectorkaarten van het gebied waar je gaat fietsen te downloaden heb je voor het gebruik van de kaarten geen internet nodig. Voor langere afstanden heb je wel internet nodig als je onderweg een nieuwe route wilt maken, daarna maak je er een track van en kan je deze track weer zonder internet volgen.

Sinds kort heb ik ook een mooie (lichtgewicht!!) houder aangeschaft:
http://www.sportypal.com/Store/Details/25 en deze gemonteerd op de nieuwe Klickfix Multiclip http://www.klickfix.de.
Er zijn hulpmiddelen om de iPhone waterdicht te krijgen.
Ik heb dit model van Topeak zonder problemen bij weer en wind gebruikt.
Het scherm is goed te bedienen en redelijk leesbaar:

http://tinyurl.com/6msosaw
Mijn gebruiksnaam had ik al ruim 10 jaar geleden op verschillende mac-fora, dus ik ben normaal niet te beroerd om een Apple-product de hemel in te prijzen, maar in dit geval lijkt het me een verkeerde keus.

Tsja, wat verwacht je van GPS, en hoe graag wil je een iPhone?
Een GPS zal ongetwijfeld beter werken.
't Is net als met een camera. vaak handig dat het op de iPhone zit, maar voor goede foto's en filmpjes, kun je beter een echt toestel meenemen.

Zo'n iPhone is natuurlijk een leuk apparaat met 1001 functies en er is een app voor alles, dus ook navigeren en tracken enzovoort. Als je niet zo'n hoge eisen stelt aan navigeren (zoals ik) of aan batterijduur en toch al een iPhone hebt dan is een GPS overbodig.
Ikzelf zou niet zonder telefoon of muziek kunnen op vakantie. Dat de iPhone ook GPS heeft is mooi meegenomen. Ik vind de iPhone met de apps Trail en Everytrail goed genoeg. Je kan er de weg op vinden en routes mee vastleggen, zoals je kunt zien als je op de link onder mijn bericht klikt.
Ik hoef geen GPS-apparaat, want ik heb een iPhone. En ik vond zo'n papieren kaart toch altijd al leuker.

Maar als het alleen om kaartlezen gaat, dan vind ik GPS wel een heel mager argument om een iPhone te aan te schaffen.
't Apparaat zelf kost al het nodige, daarnaast zul je nog wel een stuurhouder, hoesje, naafdynamo enz. willen? GPS, en het voortdurende gebruik van scherm, dat zuigt de batterij van de iPhone leeg. Daarnaast moet je met kaartlezen op een iPhone uitkijken voor hele hoge telefoonrekeningen. En GPS is niet het best ontwikkelde onderdeel van een iPhone.
Als je de navigatie gedurende de hele tocht aan laat staan dan is de batterij van je smartphone snel leeg. Zelf gebruik ik de (gratis meegeleverde en offline te gebruiken, dus geen datavreter) navigatie van mijn Nokia Lumia alleen in de auto, als de telefoon aan de lader zit.
Op de fiets gebruik ik een Garmin Etrex Vista Hcx met de gratis Open Street Map, die kan tegen regen en schokken en gaat op 2 AA batterijen minstens drie fietsdagen mee en de routering is makkelijk op fietsen in te stellen. Dat bevalt me prima. Neemt niet weg dat ik er op meerdaagse tochten nog altijd papieren kaarten bij gebruik, want overzicht heb je anders niet.
Elstar schreef:En GPS is niet het best ontwikkelde onderdeel van een iPhone.
Je kunt ook zeggen dat de iPhone een volwassen smartphone is met een GPS functie. Die is idd nog geen top kwaliteit maar dat komt nog.

Hetzelfde geldt voor de camera. Ooit was het slecht. Dat is nu een aardig staaltje technologie geworden die veel top cameras achter zich laat : http://www.flickr.com/cameras/

Ooit zal ook de GPS van iPhone zo goed worden dat gespecialiseerde GPS merken het moeilijk zullen krijgen.

Die multfunctionaliteit, Internet en de redelijke prijzen zijn de meerwaarde van een smartphone: een klein ding in je zak dat altijd online is en waar je bijna alles mee kunt doen. Geen enkel GPS apparaat kan eraan tippen.

De kosten in het buitenland vallen ook wel mee. Ik heb iPhone gebruikt om te fietsen en heb geen extra kosten betaald. Ik heb gratis Wi-Fi gebruikt om te Internetten en offline kaarten om te navigeren. Per dag had ik een uurtje nodig om de batterij op te laden.
Jammer dat de discussie nu tussen een iphone en een dedicated gps apparaat gaat want de enige echte interessante opties zijn een dedicated gps apparaat (de garmin toestellen) en een android smartphone. Onder die laatste categorie valt Nokia voor alle duidelijk dus niet. Ik zou iedereen ook afraden om voor dit doeleinde een nokia telefoon te kopen maar voor een waterdichtte en schokbestendige android telefoon te gaan.

Gezien de iets mindere accuduur van smartphones (hoewel dat bij de betere garmin toestellen niet veel verschil meer maakt en je daar ook kanttekeningen bij kunt plaatsen want het heeft gewoon te maken met de lagere resolutie van de garmin schermen) is het wel vrijwel noodzakelijk om bij meerdaagse tochten een naafdynamo + (usb-)acculader te hebben. Maar goed; batterijen moet je ook opladen (of steeds nieuwe kopen).