Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Airwings verende zadelpen - Forum Wereldfietser

Koga Airwings verende zadelpen

Hoi,

Ik ben van plan mij een Koga Signature aan te schaffen als fiets voor zowel woon-werkverkeer als voor vakantietrips. Ik reed in het verleden steeds met mtb (en race), maar ben de laatste tijd beginnen sukkelen met mijn rug. Daarom een iets comfortabelere fiets.

De dealer heeft mij een verende zadelpen aangeraden met betrekking tot de rugklachten. Nu vraag ik mij af tot hoeveel kg gewicht (van berijder) deze zadelpen nog enig nut heeft. Ik weeg namelijk 95kg en vraag mij af of die zadelpen dan nog wel enige werking heeft. Ik vind daar niet veel info over, ook de dealer kon mij daar niet echt een antwoord op geven.

Zijn er hier op het forum mensen die daar ervaring mee hebben?

Bedankt,
Thomster
Mijn rug is evenmin wat hij ooit was. Het belangrijkste wat je kunt doen is:
1 Zorg dat de fiets heel goed past.
2 Kies dikke banden. Een fiets met 50 mm 26 inch banden is veel comfortabeler en beter voor je rug. Vergeet fietsen met 37 mm 28 inch banden.
3 Van de verende zadelpennen is de Cane Creek Thudbuster ST de beste, ook voor wat zwaardere types zoals jij (ik ben wel wat lichter maar niet zoveel). J emonteert namelijk een op jouw gewicht afgestemd elastomeer.

Verder zweer ik zelf nog steeds bij een relatief hoog (iets boven zadelhoogte) geplaatst racestuur, omdat je heupen scharnieren in plaatst van dat je de klappen rechtstreeks omhoog in je rug krijgt zoals bij een zit meer rechtop.

Wim
Wim,

Enkele nuttige tips waar ik rekening mee ga houden. Het wordt een Koga zonder verende zadelpen. Later kan ik indien nodig dan uitkijken naar de Cane Creek zadelpen.

Bedankt,
Thomster
Wat zijn de breedste banden die passen in dit frame? En hoeveel lengte heb je over voor een zadelpen? Die Thudbuster ST heeft 9,5 cm nodig, en veel andere verende pennen nog iets meer. Op een klassiek frame heb je dat niet altijd over.
Wim
Wim schreef:Verder zweer ik zelf nog steeds bij een relatief hoog (iets boven zadelhoogte) geplaatst racestuur, omdat je heupen scharnieren in plaast van dat je de klappen rechtstreeks omhoog in je rug krijgt zoals bij een zit meer rechtop.

Wim
Ik nu ook dankzij dit forum. Ook weer weer terug gegaan naar meer bukhouding. Was bezig om rechter op te gaan zitten in verband met last van mijn rug. Mijn rug stribbelde pijnlijk tegen als ik na een aantal uren van de fiets afstapte. Ik had van de stadfiets het stuur een flink stuk omhoog gezet, racestuur omhoog en vervangen door rechtstuur.
Stadfiest staat nu weer zo laag mogelijk. Racefiets ook weer een flink stuk lager. Ik fiets weer een stuk beter. Veel minder last van pijnlijke scheuten in de rug die door oneffenheden in de weg werden veroorzaakt. Doe wel meer aan stukken staande fietsen of staande de fiets laten uitbollen als ik weer een paar kilometer op huis aankom.