Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore XT naaf los draaien - Forum Wereldfietser

Deore XT naaf los draaien

Hoi!

ik heb bijna 3500 km met mijn Shimano Deore XT achternaaf (met schijfrem) gereden en ik wilde de lagers van deze naaf voor mijn fietsvakantie even inspecteren en evt. van nieuw vet voorzien.

Ik kwam er al snel achter, dat mijn platte steeksleutel 15/16 niet bruikbaar is omdat je er een 17 mm steeksleutel voor nodig hebt, dit in tegenstelling tot mijn LX naven. Overigens had ik ook geen XT achternaaf besteld maar heeft de fabrikant mij dit zonder overleg geleverd.

Nu heb ik even de Shimano tech-docs er bij gehaald:

http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 753621.pdf

en ik zie dat ik met een inbussleutel en steeksleutel de naaf zou moeten kunnen demonteren. Echter heb ik al zeer veel kracht gezet, duidelijk meer dan wat ik gewend ben bij mijn LX naven, om hem te demonteren, maar ik krijg er geen beweging in.

Weten jullie wellicht meer over XT achternaven die slecht demontabel zijn? Zijn ze bijv. uberhaupt gemaakt om gedemonteerd te worden?

En is het echt nodig om hem nu (na 3500 km) open te maken om opnieuw te smeren? Ik heb denk ik geen andere keuze dan zo maar op pad te gaan...
probleem opgelost: na zeer veel kracht te zetten is hij toch los gegaan...
Mosterd na de maaltijd: mij is verteld dat je niet aan naven/ balhoofden moet morrelen als alles zonder speling en soepel draait.
...na zeer veel kracht te zetten is hij toch los gegaan...
Dit wordt toch niet weer een ketting-achtig verhaal, hoop ik... :wink:
gios schreef:Mosterd na de maaltijd: mij is verteld dat je niet aan naven/ balhoofden moet morrelen als alles zonder speling en soepel draait.
Daar ben ik het wel mee eens. De voorwaarde die je noemt impliceert wel dat je wel af en toe controleert of het nog zo is, anders moet je juist wel gaan morrelen om erger te voorkomen.
Een eerste keer controleren bij Shimanonaven schijnt overigens geen kwaad te kunnen omdat shimano wel eens erg zuinig is met vet. Een nieuwe achternaaf van mij kwam laatst wel met glans door de keuring. Wel apart, ik kwam kleurloos vet tegen, zo helder als gelatine.
Leon
hoi,

de naaf liep opzich goed maar ik voelde toch een heel lichte wrijving. Verder zat er absoluut geen speling in de naaf terwijl ik zelf altijd een zeer minimale speling instel. (weet niet of dat echt zo moet maar zo doe ik het al jaren)

Ook bleek heel weinig / bijna geen vet in te zitten dus heb ik toch maar even wat nieuw kogellagervet toegevoegd...

Achteraf toch goed om de boel even voor vertrek te demonteren: anders wist ik niet dat ik een platte steeksleutel 17 mee moet nemen om de naaf te openen... En wat een grote alu as zit er in die XT naaf...

@gios: Verder heeft dit natuurlijk niets met mijn kettingproblemen te maken. Wel zit er nu een Shimano ketting op sinds vandaag, dus eens kijken of die zich goed houdt. De KMC is na die ene breuk nooit meer opnieuw gebroken.