Additionally, paste this code immediately after the opening tag: giant Talon Bagagedragers of fietskar - Forum Wereldfietser

giant Talon Bagagedragers of fietskar

Ik ben in bezit van een Giant Talon 29 inch (2012) mountainbike, ik rij met deze fiets enkel alleen op de harde weg, ik fiets met smallere banden, heb in korte tijd al veel kilometers gereden.
Ik wil in de toekomst lange afstanden gaan fietsen het liefst met deze fiets,, nu kan ik bagagedragers nemen, of een fietskar lichtgewicht, ik zal graag willen weten wat er voor mijn fiets het beste is, en wat het makkelijkst fietst.
Een fietskar en lichtgewicht gaan niet samen; als je de mogelijkheid hebt om bagagedragers te installeren dan zou ik daar zeker voor gaan.
Dan is matthie9000 wel een actief en ervaren lid. Maar dit is een eeuwige discussie. Vorige week een 2e hands racefiets gehaald. Meer dan 20 jaar oud. 23 mm banden eronder. Nieuwe onderdelen erop etc.

Hierachter gooi ik gewoon een bob yak. Fiets is rond de 11 kilo. Bob yak leeg weegt 7 kilo. Met bagage gaat dit best. Alleen zijn de 23 mm banden niet zo een goed plan. Ga dan voor iets dikkere.

Genoeg discussies op het forum met wel niet wel niet.
Gelukkig is er een hele goede zoekfunctie om de voors en tegens af te kunnen wegen :D. Wat ik vooral bedoel is dat wanneer je lichtgewicht wil fietsen, je niet uit zult komen op een fietskar.

Aangezien de fiets vast staat; ben je met een bagagedrager à 500gram, 2 achtertassen à 900gram, eventueel een stuurtas à 700gram (sowieso een goed idee) en nog een tas achter bovenop altijd lichter uit. Toegegeven, je belast je fiets (wielen) natuurlijk wel wat meer...
Bedankt voor de reactie's fiets nu met Schwalbe Marathon banden deze zijn niet dun maar ook zeker geen mauntainbike band. Had die fiets besteld en moest lang wachten, in de tussentijd kreeg ik mijn tweede nieuwe heup en de orthopeed vond het geen goed idee dat ik door de bossen ging crossen met mijn honden :shock: :shock: eigenlijk tijdens mijn revalidatie ben ik langere afstanden over de harde weg gaan fietsen, en ben helemaal verslaafd geraakt. Deze fiets is zeer fijn heb er wat kleine dingen aan later veranderen. Ben er mee naar Zuid limburg geweest en heb daar geweldig gefietst, volgende keer wil ik dus van mijn woonplaats Lemmer naar Epen fietsen, en omstreeks 2015 naar Santiago :shock: :shock: :wink: ben net 50 jaar geworden dus hopelijk kunnen we nog even door... Zal het forum nog geregeld bezoeken, en ga zeker die cursus fiets reparatie volgend jaar volgen.
kirsten schreef:Bedankt voor de reactie's fiets nu met Schwalbe Marathon banden deze zijn niet dun maar ook zeker geen mauntainbike band.
Vergis je niet. Veel mountainbikebanden hebben dan wel indrukwekkende profielen of noppen, maar daartussen zit vaak een kwetsbare band.
De banden die je nu hebt zijn banden zonder veel noppen, maar wel bijzonder sterk van opbouw. Ze hebben wel als nadeel dat ze niet heel soepel rijden als je ze vergelijkt met andere wegbanden. Je kunt er echter gerust mee over stenige onverharde wegen en MTB-paden Rijden. Ik doe dat hier in Zuid-Limburg regelmatig en niet voorzichtig en er is nog bijna nooit zo'n band lek geraakt van een ingedrongen vuursteen. Wat incidenteel wel gebeurt is een meidoorn, maar sinds deze banden een dikkere antileklaag hebben zal dan nog minder gebeuren. Ze schijnen daardoor wel wat stugger te zijn geworden. Goed op druk houden dus.
Leon
Aan banden keus kunnen we veel tijd besteden, en dat ga ik nu niet doen (maar ik hou van breed en soepel). Een bagagekar heeft twee voordelen, en dan vooral een tweewieler. Het eerst evoordeel is dat je mee rkunt meenemen. Op onze tweewieler die we bij het gezinskamperen achter de tandem hadden hangen hadden we zeker 40 kg bagage: een Ortlieb Rackpack XL van 90 liter en een Rackpack L van ik geloof 50 liter, plus de tent daar nog bovenop. Als je met een gezin met jonge kinderen op fietsvakantie gaat heb je veel bij je en maar twee fietsen om het aan te hangen (en dar moeten die kinderen ook nog op). Kinderkarren en/of bagagekarren zijn dan de enige mogelijkheid. Voor een solofietser lijkt me dit irrelevant of zelfs erg ongewenst. Het tweede voordeel is dat je fiets minder zwaar belast wordt. Dat was bij die tandem al van belang (tandemframes hebben het zwaar) maar is nog veel meer van belang als je bijvoorbeeld met een racefiets op vakantie wilt omook tochten zonder bagage te maken. Soms doe ik dat, en daarom ben ik blij dat we de kar nog hebben. De nadelen van een kar zijn ook duidelijk. Een goed kar kost een paar honderd euro, en is dus flink duurder dan een bagagedrager. En een bagagekar weegt al gauw een kilo of zes. Dat merk je bij het klimmen. Daarom zou mijn advies in jouw geval zijn niet teveel mee te nemen en een goede Old Man Mountain achterdrager te kopen (diverse modellen ook voor mtb's met schijfremmen). Tenzij je erg verre tochten wilt maken is met een lichte en compacte uitrusting een stel achtertassen ruim genoeg. Stop het geldt dat j euitspaart door geen kar t ekopen in het eventueel verbagen van wat erg omvangrijke kampeerspullen zoals een te volumineus ouderwets matje of een gigantische synthetische slaapzak. En kar is echt niet nodig.
Willem
Wim schreef:Aan banden keus kunnen we veel tijd besteden, en dat ga ik nu niet doen (maar ik hou van breed en soepel). Een bagagekar heeft twee voordelen, en dan vooral een tweewieler. Het eerst evoordeel is dat je mee rkunt meenemen. Op onze tweewieler die we bij het gezinskamperen achter de tandem hadden hangen hadden we zeker 40 kg bagage: een Ortlieb Rackpack XL van 90 liter en een Rackpack L van ik geloof 50 liter, plus de tent daar nog bovenop. Als je met een gezin met jonge kinderen op fietsvakantie gaat heb je veel bij je en maar twee fietsen om het aan te hangen (en dar moeten die kinderen ook nog op). Kinderkarren en/of bagagekarren zijn dan de enige mogelijkheid. Voor een solofietser lijkt me dit irrelevant of zelfs erg ongewenst. Het tweede voordeel is dat je fiets minder zwaar belast wordt. Dat was bij die tandem al van belang (tandemframes hebben het zwaar) maar is nog veel meer van belang als je bijvoorbeeld met een racefiets op vakantie wilt omook tochten zonder bagage te maken. Soms doe ik dat, en daarom ben ik blij dat we de kar nog hebben. De nadelen van een kar zijn ook duidelijk. Een goed kar kost een paar honderd euro, en is dus flink duurder dan een bagagedrager. En een bagagekar weegt al gauw een kilo of zes. Dat merk je bij het klimmen. Daarom zou mijn advies in jouw geval zijn niet teveel mee te nemen en een goede Old Man Mountain achterdrager te kopen (diverse modellen ook voor mtb's met schijfremmen). Tenzij je erg verre tochten wilt maken is met een lichte en compacte uitrusting een stel achtertassen ruim genoeg. Stop het geldt dat j euitspaart door geen kar t ekopen in het eventueel verbagen van wat erg omvangrijke kampeerspullen zoals een te volumineus ouderwets matje of een gigantische synthetische slaapzak. En kar is echt niet nodig.
Willem

Bedankt voor je reactie mijn fiets heeft inderdaad schrijfremmen, maar ik twijfel of mijn fiets wel geschikt is om met bagage lange tochten te gaan fietsen? Wie heeft daar ervaring mee?
Over deze fiets kan ik niets specifieks zeggen. In het algemeen zijn mtb's prima geschikt om tochten mee te maken. Zie ook hier: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf Ik zou hem er niet voor gekocht hebben, maar nu je hem hebt kun je er denk ik prima mee op weg zoalng het niet naar de andere kant van de wereld is. Dat deze fiets etrto 622 wielen heeft in plaats van etrto 559 maakt niet echt uit, zolang hij je goed past. Zie http://www.m-gineering.nl voor informatie over de mtb specifieke dragers van Old Man Mountain. Bel hem anders met je vragen over montage op juist deze fiets.
Wim