Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geanodiseerde laag van stuur afschuren goed idee? - Forum Wereldfietser

Geanodiseerde laag van stuur afschuren goed idee?

Ik heb een heerlijk Dali stuur maar dat is zwart en ik wil het in alu-kleur hebben. Aangezien dat niet schijnt te bestaan wil ik de geanodiseerde laag eraf te halen met schuurpapier. Goed idee of maakt dat het stuur wezenlijk zwakker? Ik heb al een stukje geprobeerd op het uiteinde en het werkt wel.

Nog een vraag: dat geschuurde aluminium, wordt dat dan vies en dof of valt dat wel mee? Alloy 6061 heat treated T4/T6 staat erop.
bikelike schreef:Ik heb een heerlijk Dali stuur maar dat is zwart en ik wil het in alu-kleur hebben. Aangezien dat niet schijnt te bestaan wil ik de geanodiseerde laag eraf te halen met schuurpapier. Goed idee of maakt dat het stuur wezenlijk zwakker? Ik heb al een stukje geprobeerd op het uiteinde en het werkt wel.

Nog een vraag: dat geschuurde aluminium, wordt dat dan vies en dof of valt dat wel mee? Alloy 6061 heat treated T4/T6 staat erop.
Is het echt geanodiseerd (ipv verf) ?
Met gootsteenontstopper (bril handschoenen etc) verwijder je de anodiseerlaag. Hou je mat grijs alumnium over, wat je vervolgens met een polijstschijf weer glimmend krijgt
m-gineering schreef:Is het echt geanodiseerd (ipv verf) ?
Goeie vraag. Hoe kom ik daar nou weer achter? Op het internet vind ik er niks over.

Het schuren was niet bepaald makkelijk. is dat een indicatie?
Ik heb het idee dat je met caustic soda net als met schuren het metaal weghaalt, en dan schhur ik liever.
bikelike schreef:Ik heb het idee dat je met caustic soda net als met schuren het metaal weghaalt, en dan schhur ik liever.
Als je lang genoeg schuurt is je stuur ook weg.

Als de laag glasachtig is is het anodisering, als het vettig is en je schuurpapier loopt vol dan is het verf.

Tegen de tijd dat je met korrel 60 het zwart kwijt bent en aangekomen bij korrel 400 weer een egale finish hebt die je kunt polijsten ben je ook wel een laag kwijt
Ah, verf dus.

Kan het stuur dat dunne laagje redelijkerwijs missen of is het vragen om problemen? Sorry, maar mijn fiets is erg ijdel :oops: .
Waarom koop je geen nieuw stuur?
Een klein foutje met schuren en je kan een nieuw gezicht uitkiezen bij de plastisch chirurg.
Door het schuren kunnen er miniscule kerven in het materiaal ontstaan.
Zo'n kerfje kan door stress, doorbuiging, uitgroeien tot een breuk...

Succes met je strijdplan,

John.
johntelleman schreef: Door het schuren kunnen er miniscule kerven in het materiaal ontstaan.
Zo'n kerfje kan door stress, doorbuiging, uitgroeien tot een breuk...

Succes met je strijdplan,

John.

Een hoogglans gepolijst stuur is vast beter tegen vermoeing bestand dan een met een anodiseerlaag, en je moet wel je best doen met schuurpapier om een diepere kras te maken dan die je typisch aantreft op de rand van een rotte voorbouwklemming
johntelleman schreef:Waarom koop je geen nieuw stuur?
Dat Dali stuur bestaat alleen in zwart, voor zover ik kan nagaan.

Dank voor je antwoorden, Marten.
bikelike schreef:Ah, verf dus.
Dan kan je beter een afbijtmiddel voor verf gebruiken. Dat is heel wat minder aggressief als caustic soda.

Gerd
Heteluchtbrander / verffohn (een elektrische dus) misschien?

Of zorgt de (lokale) verhitting voor een verzwakking van het materiaal?
Martin_123 schreef:Heteluchtbrander / verffohn (een elektrische dus) misschien?

Of zorgt de (lokale) verhitting voor een verzwakking van het materiaal?
je moet het niet te heet maken, maar vooral het krabben om de verf er vervolgens af te krijgen is geen goed idee
Een klein foutje met schuren en je kan een nieuw gezicht uitkiezen bij de plastisch chirurg.
meuh

Is een klusje van niks zonder risico. Het deel onder stuurlint, grips, foam... hoef je niet te doen, blijft dus nog zo'n 20 cm over. Met Commandant of een vergelijkbaar polijstmiddel kan je het alu na schuren doen blinken als een spiegel.