Additionally, paste this code immediately after the opening tag: buitenband gaat niet makkelijk om velg - Forum Wereldfietser

buitenband gaat niet makkelijk om velg

Hoi,

ik heb op mijn ligfiets Jetset velgen en ik merk dat het erg lastig is om buitenbanden om deze velg te leggen. Ik heb een setje 35-559 Kojaks (vouw) en ik krijg ze er maar met heel veel moeite om en na afloop doen mijn duimen er zeer van.

Nu wil ik Supremes (ook vouw) monteren en heb ik weer hetzelfde probleem. Ik heb er een foto van gemaakt:

http://img337.imageshack.us/img337/6276/img1478wp.jpg

De velg specs zijn:

http://www.jetset.com.tw/product_detail.php?type=1&p=52

Voor zover ik het begrijp zijn dit "gewone" 26 inch (etrto 559) velgen. Op mijn Santos met 28 inch velgen heb ik dit probleem niet, daar gaan de buitenbanden er zonder veel moeite op.

Hebben jullie wellicht een idee of dit gewoon is dat het zo matig te monteren is?
Is met vouwbanden wel vaker zo, zo te zien doe je het (volgens mij) ook verkeerd; je moet zorgen dat het laatste stuk recht tegenover het ventiel erop gelegd wordt. Wat je nog zou kunnen proberen is om de (rand van de) buitenband met wat zeepsop gladder te maken, dan gaat het makkelijker.
jeroen_ schreef:Hoi,

ik heb op mijn ligfiets Jetset velgen en ik merk dat het erg lastig is om buitenbanden om deze velg te leggen. Ik heb een setje 35-559 Kojaks (vouw) en ik krijg ze er maar met heel veel moeite om en na afloop doen mijn duimen er zeer van.

Nu wil ik Supremes (ook vouw) monteren en heb ik weer hetzelfde probleem. Ik heb er een foto van gemaakt:

http://img337.imageshack.us/img337/6276/img1478wp.jpg

De velg specs zijn:

http://www.jetset.com.tw/product_detail.php?type=1&p=52

Voor zover ik het begrijp zijn dit "gewone" 26 inch (etrto 559) velgen. Op mijn Santos met 28 inch velgen heb ik dit probleem niet, daar gaan de buitenbanden er zonder veel moeite op.

Hebben jullie wellicht een idee of dit gewoon is dat het zo matig te monteren is?
1) niet je duimen gebruiken, maar de muis van je hand
2) als de band erg strak uitvalt (velg en bandtoleranties werken niet altijd mee) helpt het om een heel dun velglint te gebruiken.
3) als de hieldraad strak staat voor je er bent, weer tegenover het ventiel beginnen de hieldraad naar het midden van de velg te masseren, als je boven bent heb je wel weer een paar kostbare cm's gewonnen, zo nodig een paar keer herhalen tot je de bevrijdende plop hebt
3) als de hieldraad strak staat voor je er bent, weer tegenover het ventiel beginnen de hieldraad naar het midden van de velg te masseren, als je boven bent heb je wel weer een paar kostbare cm's gewonnen, zo nodig een paar keer herhalen tot je de bevrijdende plop hebt
Dit heeft bij mij al meerdere keren heel goed geholpen!

Gaat het bij 26" wielen wellicht wat moeilijker omdat er meer kromming is?
Het komt vooral door een velg die aan de binnekant niet heel diep is. Op een van mijn fietsen ligt een velg die wel heel diep is en daar heb ik ehelemaal geen bandenlichters voor nodig (draadbanden).
Verder komt het door stugge banden die ook nog eens heel stroef van rubber zijn en/of veel rubber rondom de hieldraad hebben. Maatafwijkingen kunnen ook, maar ik heb er met de velgmerken die ik gebruikt heb nooit iets van gemerkt (Alesa, Exal, Rigida, Fir, Mavic)
Tactiek: inderdaad bij het ventiel beginnen, dan rondwerken en zodra er spanning ontstaat het deel van de hieldraad dat al op de velg ligt zo veel mogelijk naar het middenvan de velg duwen. De binnenband zo weinig mogelijk lucht laten bevatten.
Zeepsop is goed, liefst wel wat verdund. Vet- en olieachtige producten niet gebruiken omdat ze het rubber aantasten. (ook geen boter os vaseline dus)
Leon
hoi bedankt voor de snelle reacties en hulp :D

puntje 3 bleek de oplossing te zijn; 2x gedaan en band plopte er in, weer wat geleerd.

Rest mij nog 1 vraag: kan er schade aan de buitenband die nauw past ontstaan bij het demonteren? (wat ik met kunsttof bandenlichters doe, ik probeer verder altijd zo voorzichtig mogelijk te werk te gaan) Dit omdat je je bandenlichter er toch met aardig wat kracht tussen moet drukken.
Kunststof bandenlichters zijn nauwelijks sterk genoeg om de hieldraad kapot te trekken, maar je kunt als je je best doet vast wel iets fout doen.
Daarom bij strakke combi's tijdens het spannen van de lichter de hieldraad even richting midden van de velg helpen.
en uiteraard oppassen dat de binnenband er niet tussen zit.
Leon
Mooi dat het gelukt is. Ik weet hoe frustrerend het is. Het kan ook aan de velgen liggen. Ik heb een setje Easton racewielen waar ik de bandjes alleen met uiterste krachtinspanningen en een overdosis onwelgevoegelijk taalgebruik om heen krijg (of niet, ook niet met alle genoemde trucs), terwijl ik dezelfde bandjes fluitend om mijn wielen met Mavic of Rigida velgen leg.
ok, bedankt voor de hulp, inmiddels lukt het toch best goed om de ietwat strak passende Kojaks en Supremes te monteren / demonteren. Het is inderdaad even zoals aangegeven bij puntje 3 en even een kwestie van wat handigheid en dat gaat het wel.