Additionally, paste this code immediately after the opening tag: luchtweerstand - Forum Wereldfietser

luchtweerstand

We hadden het er laatst over of er nog andere manieren dan een Ebike zijn om met minder inspanning te fietsen. Jan Heine bespreekt hier op zijn blog wat mogelijkheden, vooral naar aanleiding van wat windtunneltesten. Inclusief een link naar vergelijkbaar werk door studenten van het MIT:
http://janheine.wordpress.com/2012/05/0 ... /#comments
Het bevestigt allemaal wat Testkees van de Fietsersbond met weer andere methodologie ook al had gezegd: er zijn heel grote mogelijkheden. Monteer snellere banden, draag geen flapperende kleding en zet je stuur een klein beetje lager, en je bent 's avonds zo een uur eerder op de camping - of op dezelfde tijd maar met minder inspanning.
Wim
Wim schreef:Monteer snellere banden, draag geen flapperende kleding en zet je stuur een klein beetje lager, en je bent 's avonds zo een uur eerder op de camping
Nu formuleer je het wel heel overdreven Wim. Ik denk dat de meeste lezers hier echt geen uur eerder op de camping zullen zijn na het nemen van de voorgestelde maatregelen, simpelweg omdat ze er al een flink deel van hebben genomen.
(Net als dat ik moe wordt van goedbedoelende instanties die alsmaar blijven ratelen dat ik geld kan besparen door mijn huis te isoleren: dat is 35 jaar geleden al gebeurd en het valt niet zonder draconische ingrepen te verbeteren)
Leon
Interessant artikel, ik wist niet dat de verschillen zo groot zouden zijn.

Ik ben het met Wim eens dat het toch duidelijk merkbare verschillen zijn. Ik heb mijn pakgewicht bijna kunnen halveren dus dat komt goed van pas in heuvel en berggebied. En ik heb in ieder geval de indruk dat de Kojaks duidelijk sneller zijn dan de Marathon XRs. (die overigens zeer degelijk zijn) En tegenwoordig rijd ik met kleding die goed aansluit op het lichaam. Het is uiteindelijk toch een optelsom en het zijn relatief eenvoudige wijzigingen.

Al met al gaat dat wel ruwweg een uur verschil op een dag maken denk ik. Maargoed met een ligfiets zit je natuurlijk sowieso gunstiger kwa luchtweerstand. Nu eens ondervinden hoe dat in de bergen gaat :D
Dat een stuurtas de aerodynamica zou helpen, volgens Heine, lijkt me niet heel verrassend. Het lichaam neemt in fietshouding een nogal holle vorm aan die veel lucht tegenhoudt.

Maar, heeft hier iemand ervaring met de montage van zo'n Zzipper windscherm om het front van de fiets beter door de lucht te laten snijden?

Dat zo'n scherm volgens gebruikers 's winters nogal scheelt in de koude, vind ik overigens eerder nog een aanbeveling dan het eventuele energievoordeel.
Leon schreef:
Wim schreef:Monteer snellere banden, draag geen flapperende kleding en zet je stuur een klein beetje lager, en je bent 's avonds zo een uur eerder op de camping
Nu formuleer je het wel heel overdreven Wim. Ik denk dat de meeste lezers hier echt geen uur eerder op de camping zullen zijn na het nemen van de voorgestelde maatregelen, simpelweg omdat ze er al een flink deel van hebben genomen.
(Net als dat ik moe wordt van goedbedoelende instanties die alsmaar blijven ratelen dat ik geld kan besparen door mijn huis te isoleren: dat is 35 jaar geleden al gebeurd en het valt niet zonder draconische ingrepen te verbeteren)
Leon
Vegeet niet:
- geen voortassen
- ligstuur en dan stuurtas vervangen door frametas of rugzak
- op asfalt, smallere, maar vooral ronde banden, hogere bandenspanning
- gewoon strakke wielerkleding
- klikpedalen en wielerschoenen voor strakke pedaaltred
- een lager stuur, uiteraard, maar dan wel even rekening houden met gewenningstijd als je geen racefiets/atb gewend bent.

het schijnt dat zelfs bergop de aerodynamica een grote rol speelt, meer dan je soms denkt.
EN oja, snelheid=plezier natuurlijk. Lekker rustig in een dorpje ergens rondkijken kan thuis wel op google earth.


Leon, wat betreft je huis, groot gelijk, gewoon een trui, desnoods handschoenen aantrekken in de winter, net als vroeger. Al die bouwfysische berekeningen van energiebedrijven die je huis luchtdicht willen isoleren zijn gebasseerd op een binnentemperatuur van 21 graden en een buitentemperatuur van -15C.
Er groeit zelfs een generatie kinderen op in de vinexwijken die een verhoogde kans op astma en die geen flauw idee hebben wat bloemen op de ruiten zijn. Juist doordat de temperatuur altijd constant is en het huis nooit eens lekker doorwaait (soort sick building syndrom op huisniveau). De mens wil nou eenmaal altijd in t-shirtje rondlopen. Wat dat betreft zie ik wel een parallel met electrische fietsen...... (iets met comfort).

Derhalve, de bouwindustrie die op zijn gat ligt, zal het in de komende tijd moeten hebben van renovatie/herbestemming. En de energierekening zal in de toekomst alleen maar hoger worden en de isolatie-eisen alleen maar strenger:.... passiefhuis? of toch een extra craft-shirtje? :)
Toch is dit niet het hele verhaal, tenminste voor traditionele fietsen. De diepere zit heeft namelijk een negatief effect op het vermogen dat je kunt leveren, vooral omdat je ademhaling gehinderd wordt. Er is onderzoek gedaan naar tijdrijders in een windtunnel. Hierbij werd niet alleen naar de luchtweerstand gekeken, maar ook naar het vermogen dat ze konden leveren. Het bleek dat een optimaal aerodynamische houding langzamer was, omdat het vermogen teveel daalde.
http://www.bikeradar.com/fitness/articl ... ing-31165/
Voor ons, als gewone stervelingen, of op z'n minst mensen die veel grotere dagafstanden doen dan de typische tijdrit, is dat nog belangrijker omdat de luchtweerstand buitenproportioneel daalt met lagere snelheid. Het vermogenverlies tikt dus harder aan.

Een extreem diepe houding is helemaal dramatisch. In de normale "sportieve" houding kan je lichaam al veel minder presteren dan wanneer je rechtop zit, laat staan wanneer je nog dieper dan de tijdrithouding gaat zitten: http://journals.humankinetics.com/jab-b ... figuration

Echter, we leven op een planeet waar het nog wel eens waait. Dat betekent dat je soms bij wandelsnelheid al meer luchtweerstand hebt dan die tijdrijder in de windtunnel. Bij harde tegenwind kun je dus best wat trapvermogen opgeven om de luchtweerstand te verlagen. Dat weet elke scholier. Maar dit is ook de reden dat, zoals AB al hintte, bij het klimmen de aerodynamica extreem belangrijk kan zijn. In Midden-Europa heb ik het nog niet zo sterk meegemaakt, maar van Noord-Scandinavië weet ik dat het heel normaal is om bij een klim meer last van de wind te hebben dan van de helling.

Conclusie: Koop een klimligfiets. In aerodynamica beter dan een tijdritfiets, en je kan meer vermogen leveren dan op een traditionele fiets.

Grtjs,

Walter
waltertje schreef:Toch is dit niet het hele verhaal, tenminste voor traditionele fietsen. De diepere zit heeft namelijk een negatief effect op het vermogen dat je kunt leveren, vooral omdat je ademhaling gehinderd wordt. Er is onderzoek gedaan naar tijdrijders in een windtunnel. Hierbij werd niet alleen naar de luchtweerstand gekeken, maar ook naar het vermogen dat ze konden leveren. Het bleek dat een optimaal aerodynamische houding langzamer was, omdat het vermogen teveel daalde.
http://www.bikeradar.com/fitness/articl ... ing-31165/
Voor ons, als gewone stervelingen, of op z'n minst mensen die veel grotere dagafstanden doen dan de typische tijdrit, is dat nog belangrijker omdat de luchtweerstand buitenproportioneel daalt met lagere snelheid. Het vermogenverlies tikt dus harder aan.

Een extreem diepe houding is helemaal dramatisch. In de normale "sportieve" houding kan je lichaam al veel minder presteren dan wanneer je rechtop zit, laat staan wanneer je nog dieper dan de tijdrithouding gaat zitten: http://journals.humankinetics.com/jab-b ... figuration

Echter, we leven op een planeet waar het nog wel eens waait. Dat betekent dat je soms bij wandelsnelheid al meer luchtweerstand hebt dan die tijdrijder in de windtunnel. Bij harde tegenwind kun je dus best wat trapvermogen opgeven om de luchtweerstand te verlagen. Dat weet elke scholier. Maar dit is ook de reden dat, zoals AB al hintte, bij het klimmen de aerodynamica extreem belangrijk kan zijn. In Midden-Europa heb ik het nog niet zo sterk meegemaakt, maar van Noord-Scandinavië weet ik dat het heel normaal is om bij een klim meer last van de wind te hebben dan van de helling.

Conclusie: Koop een klimligfiets. In aerodynamica beter dan een tijdritfiets, en je kan meer vermogen leveren dan op een traditionele fiets.

Grtjs,

Walter
Denk dat je zeker gelijk hebt wat betreft een ligfiets. Buitencategorie.... Maar als ik een vergelijking maak tussen 1) fiets met ligstuur en 2) fiets zonder ligstuur, dan vergeet je wel dat je pedaaltred gewoon een stuk beter is met een ligstuur. Je tilt je kont een beetje van het zadel, leunt meer op het stuur, zit stabielere met je bovenlichaam en dus kun je beter je beenkracht kwijt. Verbeterde aerodynamica is een tweede pluspunt. Het ademhalen zit dan nog lang niet in de weg. Dus de aeropositie van een forens of vakantiefietser niet vergelijken met een triathleet/tijdrijder svp imho.

Misschien voel je je ademhaling beperken als je extreem horizontaal zit, zoals een triathleet, terwijl je nog een bierpens hebt die je ademhaling in de weg zit. Voor de rest heeft een ligstuur alleen maar voordelen, je ziet niet voor niets veel scholieren en forensen met een ligstuur rijden. Het is comfortabel & efficient.... alleen niet zo veilig als je het niet gewend bent (dus altijd ver vooruit kijken en anticiperen op bejaarden, honden, stoepranden, automobilisten en kleine kinderen). En nadeel is dat je geen stuurtas kunt plaatsen, maar ja, dat is toch een sta in de weg voor aerodynamica. :)

Een ligstuur is een goede vervanger voor een racestuur.... Scheelt je weer de kosten van HS66 :).
@Walter: wat je schrijft, is maar ten dele waar.
Ja, bij tijdrijders kan de diepe aero zit ten koste gaan van het vermogen dat je kunt leveren omdat je hoek tussen heup en been te klein wordt. Tot op zekere hoogte is een diepere tijdritzit (t.o.v. racehouding) overigens wel te trainen. Het vinden van de optimale tijdrithouding is dus een compromis tussen een houding die zo aero mogelijk is en een houding waarin je het meeste vermogen kunt leveren. Je kunt de kleinere heuphoek trouwens wat opvangen/verzachten door je zadel wat naar voren te schuiven en omhoog te zetten als je het stuur lager zet. Zo kantel je als het ware je hele lichaam, dus ook de benen, voorover.

Problemen met mijn ademhaling heb ik trouwens nog nooit ervaren in de tijdritten die ik heb gereden

Nee, in een rechtop houding kun je niet het meeste vermogen leveren. Als ik in de sportschool warm fiets op een hometrainer (fietshouding: e-bike voor 65-ers, bijna kaarsrechte rug) merk ik duidelijk dat ik veel moeilijker veel vermogen kan leveren dan wanneer ik voorover buig en mijn ellebogen/onderarmen op het stuur leg.

De meest aero zitpositie is het ene uiterste, de kaarsrechte rug is het andere uiterste. In deze twee uiterste situaties wordt het moeilijk om veel vermogen te leveren. Daar tussenin ligt het optimum van de wereldfietser: de 'sportieve' houding.

Ik weet niet wat een klimligfiets is, maar een zoektochtje bracht me op deze site: http://www.racefiets-ligfiets.nl/klimmen.php. Niks klimmen op de ligfiets, racefiets is sneller. Walter is het er denk ik niet mee eens. :wink:
Dat hele ademhaling-argument gaat sowieso niet op want mbt tot ventilatie-perfusie zijn prestaties bij inspanning uiteindelijk cardiaal gelimiteerd.

Ik denk overigens ook zeker dat banden, houding, kleding (voornamelijk bij klimmen: gewicht) en uitstekende zaken op een dag fietsen al snel een uur extra tijd opleveren, maar iedereen heeft weer andere voorkeuren dus het zal vast niet voor iedereen opgaan.
hoi,

ik heb geen idee welke fiets sneller klimt, maar los daarvan vind ik dat het klimmen wat ik tot nu toe met mijn ligfiets heb gedaan (stelt bijna niets voor, alleen de Holterberg met bagage) kwa comfort zeker niet tegengevallen.

Ik vind het duidelijk comfortabeler om eenvoudig in mijn stoeltje te liggen en flink de pedalen rond te trappen met hoge frequentie, dan dat ik met mijn bukfiets voorover gebogen op dat stuur zit te leunen of trekken. Dat laatste ervaar ik als duidelijk minder comfortabel.

Verder lijken mij die ligsturen gevaarlijk: ik betrap wielrenners er nu al af en toe op dat ze meer naar het asfalt vlak voor zich kijken, dan naar het verkeer voor hun. Niets tegen wielrenners hoor, maar handig vind ik het niet. En het idee dat je je hoofd vooraan plaatst voor een evt. val vind ik ook niet echt handig. Met mijn ligger werken mijn benen als kreukelzone.

groeten, Jeroen - die zijn bukfiets alleen nog maar voor boodschappen doen gebruikt.
Ging dit topic niet over verminderde luchtweerstand? Ik denk niet dat de gemiddelde vakantiefietser als een baanrenner op zijn fiets zit.
Pedalero schreef: Nee, in een rechtop houding kun je niet het meeste vermogen leveren. Als ik in de sportschool warm fiets op een hometrainer (fietshouding: e-bike voor 65-ers, bijna kaarsrechte rug) merk ik duidelijk dat ik veel moeilijker veel vermogen kan leveren dan wanneer ik voorover buig en mijn ellebogen/onderarmen op het stuur leg.
Dat kan ook liggen aan het feit dat je in rechtoppe zit je vermogen niet genoeg kwijt kan, omdat je niet stevig genoeg zit. Vermogen kunnen opwekken en vermogen kunnen overbrengen op je pedalen zijn niet hetzelfde.
Pedalero schreef:Ik weet niet wat een klimligfiets is, maar een zoektochtje bracht me op deze site: http://www.racefiets-ligfiets.nl/klimmen.php. Niks klimmen op de ligfiets, racefiets is sneller. Walter is het er denk ik niet mee eens. :wink:
Je moest eens weten welke reputatie deze man heeft in het ligfietswereldje :wink: Zijn hele verhaal is gebaseerd op twee ritten op de racefiets en één op een lowracer, en daar zit dan vier-vijf jaar tussen. Uiteraard waren de omstandigheden exact gelijk en is hij in die vijf jaar niet ouder geworden en zo'n operatie tussendoor doet niet ter zake. Ook geldt voor hem de Eerste Hoofdwet niet, want het gewicht van zijn benen helpt hem te klimmen op de racefiets.

Enzo.

Walter
Pedalero schreef:Ik weet niet wat een klimligfiets is, maar een zoektochtje bracht me op deze site: http://www.racefiets-ligfiets.nl/klimmen.php. Niks klimmen op de ligfiets, racefiets is sneller. Walter is het er denk ik niet mee eens. :wink:
Je moest eens weten welke reputatie deze man heeft in het ligfietswereldje :wink: Zijn hele verhaal is gebaseerd op twee ritten op de racefiets en één op een lowracer, en daar zit dan vier-vijf jaar tussen. Uiteraard waren de omstandigheden exact gelijk en is hij in die vijf jaar niet ouder geworden en zo'n operatie tussendoor doet niet ter zake. Ook geldt voor hem de Eerste Hoofdwet niet, want het gewicht van zijn benen helpt hem te klimmen op de racefiets.

Enzo.

Walter [/quote]

Ik vond het ook knap dat hij kon uitrekenen dat hij op de ligfiets precies 17% (precies zoveel als hij ergens anders in de vergelijking tekort/teveel had) minder pedaaldruk kon geven. Het is vrijdagmiddag en je bent nog scherp, hulde! :wink:
Pedalero schreef:
Pedalero schreef:Ik weet niet wat een klimligfiets is, maar een zoektochtje bracht me op deze site: http://www.racefiets-ligfiets.nl/klimmen.php. Niks klimmen op de ligfiets, racefiets is sneller. Walter is het er denk ik niet mee eens. :wink:
Je moest eens weten welke reputatie deze man heeft in het ligfietswereldje :wink: Zijn hele verhaal is gebaseerd op twee ritten op de racefiets en één op een lowracer, en daar zit dan vier-vijf jaar tussen. Uiteraard waren de omstandigheden exact gelijk en is hij in die vijf jaar niet ouder geworden en zo'n operatie tussendoor doet niet ter zake. Ook geldt voor hem de Eerste Hoofdwet niet, want het gewicht van zijn benen helpt hem te klimmen op de racefiets.

Enzo.

Walter
Ik vond het ook knap dat hij kon uitrekenen dat hij op de ligfiets precies 17% (precies zoveel als hij ergens anders in de vergelijking tekort/teveel had) minder pedaaldruk kon geven. Het is vrijdagmiddag en je bent nog scherp, hulde! :wink:[/quote]

In essentie heeft die gast wel gelijk, die 17% met een korreltje zout nemend. Met een normale fiets kun je dansend op de pedalen omhoog. Voor de afwisseling is dat heel prettig. Op een ligfiets kan dat niet...... Lijkt me zelfs hoe steiler de berg hoe meer voordeel bij een normale fiets. Niet dat ik ooit op een ligfiets heb gereden, maar stel me het zo voor.
Walter, heb je de keutenberg of de Ventoux wel eens met een ligfiets gedaan? En ging dat een beetje?
Ik was even weg en gelijk een hele reeks commentaren. Daarbij valt wel op dat niet iedereen zijn huiswerk heeft gedaan door het stuk van Jan Heine ook echt te lezen, of het stuk over de MIT studenten. In beide stukken staat namelijk dat je ook al te ver voorover kunt zitten. Dat is wel aerodynamisch, maar het gaat ten koste van het vermogen dat je kunt leveren. Een windscherm is ook aan bod gekomen.
Ik pleit er overigens niet voor als een echte racefietser op de fiets te gaan zitten. Dat lijkt me niet fijn. Wel zie ik veel vakantiefietsers zo rechtop zitten dat het wel lijkt of ze denken dat een omafiets ideaal is. Dan is er winst te halen, zowel vanwege de luchtweerstand alsook omdat je iets meer voorover gebogen meer kracht kunt zetten. Er is gewoon vaak aardig wat winst te halen, en dat was alles wat ik wilde zeggen. Het stuk van Heine laat zien waar die winst dan vooral zit.
Wim
AB schreef:Denk dat je zeker gelijk hebt wat betreft een ligfiets. Buitencategorie.... Maar als ik een vergelijking maak tussen 1) fiets met ligstuur en 2) fiets zonder ligstuur, dan vergeet je wel dat je pedaaltred gewoon een stuk beter is met een ligstuur. Je tilt je kont een beetje van het zadel, leunt meer op het stuur, zit stabielere met je bovenlichaam en dus kun je beter je beenkracht kwijt. Verbeterde aerodynamica is een tweede pluspunt. Het ademhalen zit dan nog lang niet in de weg. Dus de aeropositie van een forens of vakantiefietser niet vergelijken met een triathleet/tijdrijder svp imho.

Misschien voel je je ademhaling beperken als je extreem horizontaal zit, zoals een triathleet, terwijl je nog een bierpens hebt die je ademhaling in de weg zit. Voor de rest heeft een ligstuur alleen maar voordelen, je ziet niet voor niets veel scholieren en forensen met een ligstuur rijden. Het is comfortabel & efficient.... alleen niet zo veilig als je het niet gewend bent (dus altijd ver vooruit kijken en anticiperen op bejaarden, honden, stoepranden, automobilisten en kleine kinderen). En nadeel is dat je geen stuurtas kunt plaatsen, maar ja, dat is toch een sta in de weg voor aerodynamica.
Je hebt volkomen gelijk dat je een vakantiefietser niet kunt vergelijken met triathlon- of tijdrijder. Maar de voordelen van een ligstuur betreffende beenkracht en stabiliteit deel ik niet. De beenkracht kan het beste worden benut als het zwaartepunt van de rijder zich boven het "afzetpuntpunt" bevindt. Dus net vóór de trapas. Hoe meer je op het stuur leunt, hoe verder het afzetpunt naar voren wordt verplaatst. Een ligstuur belast de nek extra en geeft zeker niet meer stabiliteit dan een ander soort stuur.

Een ligfiets is niet van de buitencategorie maar van de eerste categorie als we over luchtweerstand schrijven. Op de ligfiets kun je optimaal duurvermogen leveren. Dat is reeds lang bekend en bewezen. In 1914 verbood de UCI stroomlijnen op fietsen en in 1934 de ligfiets. De bukfietsers legden het af tegen de ligfietsers. De ligfiets is en blijft altijd de oplossing voor rijders in de vergrijzing of met rugklachten.

Het nadeel van de stuurtas ligt meer in het veranderde het stuurkarakter dan in de stroomlijn. De luchtweerstand wordt deels bepaalt door het drukverschil vóór en achter het bewogen voorwerp. Dat de stuurtas luchtweerstand oplevert is juist, maar de stuurtas vermindert het drukverschil op de rijder. Dat verschil is minder groot dan bij een frametas.

Piet.
PietV schreef: Je hebt volkomen gelijk dat je een vakantiefietser niet kunt vergelijken met triathlon- of tijdrijder. Maar de voordelen van een ligstuur betreffende beenkracht en stabiliteit deel ik niet. De beenkracht kan het beste worden benut als het zwaartepunt van de rijder zich boven het "afzetpuntpunt" bevindt. Dus net vóór de trapas. Hoe meer je op het stuur leunt, hoe verder het afzetpunt naar voren wordt verplaatst. Een ligstuur belast de nek extra en geeft zeker niet meer stabiliteit dan een ander soort stuur.

Een ligfiets is niet van de buitencategorie maar van de eerste categorie als we over luchtweerstand schrijven. Op de ligfiets kun je optimaal duurvermogen leveren. Dat is reeds lang bekend en bewezen. In 1914 verbood de UCI stroomlijnen op fietsen en in 1934 de ligfiets. De bukfietsers legden het af tegen de ligfietsers. De ligfiets is en blijft altijd de oplossing voor rijders in de vergrijzing of met rugklachten.

Het nadeel van de stuurtas ligt meer in het veranderde het stuurkarakter dan in de stroomlijn. De luchtweerstand wordt deels bepaalt door het drukverschil vóór en achter het bewogen voorwerp. Dat de stuurtas luchtweerstand oplevert is juist, maar de stuurtas vermindert het drukverschil op de rijder. Dat verschil is minder groot dan bij een frametas.

Piet.
Piet, probeer het eens zo'n ligstuurtje. Je bovenlichaam is met ligstuur stabieler, je pedaaltred is dus efficienter dan wanneer je met volle gewicht op je zadel blijft zitten (oma-houding). Je onderrug zal ook minder heen en weer zwiepen dan met een racestuur, je zit gewoon rustiger op de fiets (prettig voor rugklachten in vergelijking met racestuur). Met de rijstabiliteit van de fiets en het sturen an sich heeft het uiteraard niets te maken. Je zult in het begin zelfs even moeten wennen. Een kleine uitslag op een ligstuur betekent een grotere stuuruitslag dan bij een breed stuur. Ben je daar eenmaal aan gewend dan is een ligstuur op lange rechte einden heel prettig (vind ik, mea culpa). Maar goed, heb er dan ook teveel kilometers mee gefietst om er niet enthousiast over te zijn, zelfs in de flevopolder :wink: .....

Afbeelding
Lichaamszwaartepunt achter trapas? wat is daar efficient aan? Triahleten die zich niet aan UCI normering hoeven te houden, kiezen daar niet voor. Wellicht dat Graeme Obree daar ooit nog iets mee te maken heeft gehad.

Wat je met je tweede alinea bedoelt geen flauw idee, denk dat een klimgeit liever op een normale fiets zit dan op zo'n ligbrancard met wieltjes. Op het vlakke zie ik uiteraard ook wel voordelen, maar ja, blijft toch een ligfiets he. Ik hou meer van uitzicht ;).

En je derde alinea, een paar keer herlezen, maar geen flauw idee wat je precies bedoelt. Wil je nou zeggen dat een stuurtas beter voor de stroomlijn is dan een frametas? De stuurtas als turbulentiebreker? Dat is dan wel heel theoretisch.... misschien als het stuurtasje een druppelvorm had. En wat blijft er van dat theoretische voordeel over met zijwind dan? Dan is een discwiel(achter) voor tijdrijders zeker ook een nadeel?

Doe mij maar een fiets zonder voorzijtassen, zonder stuurtas, met ligstuur, met frametas, met wielerkleding/kleine rugzak, en vervolgens evt. twee achterzijtassen+topbag of grote zadeltas. Dat is behoorlijk strak voor een trekkingbike. Hoe minder volume en massa aan je voorvork en stuur, hoe beter.
Is het nou echt zo belangrijk dat we zo snel mogelijk gaan als "vakantiefietser" :shock:
Als ik snel wil fietsen pak ik mijn racefiets met leunstuurtje :) , daarbij heb ik dan wel het probleem dat ik na 2 uurtjes m,n nek ga voelen. :twisted:
Met mijn "vakantiefiets" wil ik comfortabel zitten en op gemak kunnen rondkijken :D Dus ik zit redelijk rechtop (60 gr) :oops: en geniet

Dirk
AB,

Een rijder kan, onder invloed van de zwaartekracht, de grootste kracht op de pedalen overbrengen als het zwaartepunt zich boven die neerwaartse pedalen bevind. Zwaarder leunend op een ligstuur brengt dat zwaartepunt naar voren.
Tijdrijders rijden met een compromis. Dat wat je aan (trap)vermogen inlevert, maakt de aerodynamische houding meer dan goed. De luchtweerstand neemt namelijk kwadratisch toe met de snelheid.

Ik ben een comfortfietser en rij de sportieve houding. Een compromis tussen rechtop en bukken of stuurliggen. Zie ik het meest. Tegenwind maakt mij niet uit. Dan duurt de rit wat langer en geniet ik langer. Op een ligfiets zie je veel meer dan met een ligstuur.
Ik hoeft nooit te wennen aan een race- of ligstuur. Ik ben nog soepel genoeg om dubbelgevouwen op een fiets te liggen. Maar op de lange ritten zit ik graag sportief. Met gemak 10 uur per dag in het zadel, zonder daaruit te komen. Ook niet in een klim. Misschien overgehouden van het ligfiets rijden. Efficiënt de benen het werk laten doen.
Enkele losse bedenkingen:

- Het is zelden nuttig - zeker voor vakantiefietsers - om lang op de pedalen te staan tijdens het fietsen. Het is dus hooguit nuttig als afwisseling, iets waar ligfietsers vaak minder behoefte aan hebben maar is bij ritten waar de sportieve prestatie niet bovenaan staat zeker niet relevant.

- Bij ligfietsen kan je je afzetten tegen het zitje. Niet bijster goed voor mensen met gevoelige knieën, maar het levert minstens zoveel kracht op als staand fietsen op een normale fiets.

- Normaal rijdt men niet op kracht en trekt men geen sprintjes tijdens het vakantiefietsen, zoveel mogelijk kracht kunnen zetten is dan ook niet relevant, wel het zuinig zijn met energie en het niet 'op de adem' trappen. Ik zie dan ook geen reden waarom de beenkracht 'beter' benut kan worden als je recht boven het "afzetpunt" bevindt. Die redenering lijkt me onzin.

- Stellen dat je 'wel iets wil zien' als suggestie dat je op een ligfiets weinig ziet, is belachelijk. Voorovergebogen op een gewone fiets zie je veel minder van de omgeving dan op een ligfiets. Als er iets is wat me opviel toen ik begon te ligfietsen, was de mogelijkheid om heerlijk ontspannen (ook voor de nek) de omgeving heel goed te kunnen waarnemen.

- Voor de meeste vakantiefietsers staat snelheid en optimale prestatie niet bovenaan het verlanglijstje en is er dus een compromis tussen langdurig comfort, snelheid, ...

- Bij het omhoog rijden is in veel gevallen de luchtweerstand niet echt relevant. Bij afdalen, op vlak terrein of bij tegenwind is luchtweerstand dan weer heel relevant.

Ik heb de indruk dat veel mensen oordelen over bepaalde houdingen en zeker ook over ligfietsen zonder enige ervaring (en verdere grondige onderbouwing). Als mijn knieën niet zo gevoelig zouden zijn (iets waar ik meer last van heb op de ligfiets) en de ligfiets niet minder geschikt zou zijn in stadsverkeer, dan zou ik zonder twijfel een vakantieligfiets hebben.

Renaat