door
AB » vr 04 mei, 2012 12:03
Leon schreef:Wim schreef:Monteer snellere banden, draag geen flapperende kleding en zet je stuur een klein beetje lager, en je bent 's avonds zo een uur eerder op de camping
Nu formuleer je het wel heel overdreven Wim. Ik denk dat de meeste lezers hier echt geen uur eerder op de camping zullen zijn na het nemen van de voorgestelde maatregelen, simpelweg omdat ze er al een flink deel van hebben genomen.
(Net als dat ik moe wordt van goedbedoelende instanties die alsmaar blijven ratelen dat ik geld kan besparen door mijn huis te isoleren: dat is 35 jaar geleden al gebeurd en het valt niet zonder draconische ingrepen te verbeteren)
Leon
Vegeet niet:
- geen voortassen
- ligstuur en dan stuurtas vervangen door frametas of rugzak
- op asfalt, smallere, maar vooral ronde banden, hogere bandenspanning
- gewoon strakke wielerkleding
- klikpedalen en wielerschoenen voor strakke pedaaltred
- een lager stuur, uiteraard, maar dan wel even rekening houden met gewenningstijd als je geen racefiets/atb gewend bent.
het schijnt dat zelfs bergop de aerodynamica een grote rol speelt, meer dan je soms denkt.
EN oja, snelheid=plezier natuurlijk. Lekker rustig in een dorpje ergens rondkijken kan thuis wel op google earth.
Leon, wat betreft je huis, groot gelijk, gewoon een trui, desnoods handschoenen aantrekken in de winter, net als vroeger. Al die bouwfysische berekeningen van energiebedrijven die je huis luchtdicht willen isoleren zijn gebasseerd op een binnentemperatuur van 21 graden en een buitentemperatuur van -15C.
Er groeit zelfs een generatie kinderen op in de vinexwijken die een verhoogde kans op astma en die geen flauw idee hebben wat bloemen op de ruiten zijn. Juist doordat de temperatuur altijd constant is en het huis nooit eens lekker doorwaait (soort sick building syndrom op huisniveau). De mens wil nou eenmaal altijd in t-shirtje rondlopen. Wat dat betreft zie ik wel een parallel met electrische fietsen...... (iets met comfort).
Derhalve, de bouwindustrie die op zijn gat ligt, zal het in de komende tijd moeten hebben van renovatie/herbestemming. En de energierekening zal in de toekomst alleen maar hoger worden en de isolatie-eisen alleen maar strenger:.... passiefhuis? of toch een extra craft-shirtje?