Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschil Exped synmat basic en gewoon - Forum Wereldfietser

verschil Exped synmat basic en gewoon

Hallo allen, ik heb de Exped synmat basic ul 7,5 m gekocht en nu begin ik te twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.

Ik zag dat er ook een Exped synmat gewone versie bestaat. Volgens mij is het enige verschil tussen beide versies het gewicht.
Op de site van Exped kom ik er niet helemaal uit. (daar vind ik de basic ul 7,5 helemaal niet)
Iemand die meer weet over het verschil tussen beiden?
Je hebt een paar verschillende modellen. Allereerst is er de keus tussen de Synmat pump en de Synmat Basic. Die laatste heeft geen ingebouwde pomp, en is daardoor lichter en goedkoper. Verder zitten er tussen de banen geen schotjes, maar zijn de onder en bovenkant direkt aan elkaar gelast. Dat maakt hem wederom lichter en goedkoper, maar ook wat minder warm. De gewone Synmat is nodig voor echte vrieskoude, en de Synmat basic is goed tot ietsje onder nul.
Sinds een tijdje zijn er van deze matten ook UL versies te koop. Die zijn lichter maar ook wat kwetsbaarder. Het gaat dus om de vraag welk temperatuurbereik je nodig hebt, en hoe belangrijk gewicht en pakvolume voor je zijn. Op de zwitserse site van Exped staan alle modellen.
Wat jij dus hebt is de UL versie van de Basic mat. Dat is de lichtste maar ook minst warme van het stel. 410 gram en een R waarde van 2,9. Volgens Exped goed voor minus 2 graden, maar ik denk dat je het dan wel frisjes gaat krijgen (hangt ook van jezelf af, vrouwen hebben het bijvoorbeeld eerder koud dan mannen). Kortom, een perfecte mat voor zomer en voor en najaar, met wat beperkingen in het hele vroege voorjaar of het late najaar, of in het hooggebergte.
Wim