Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik ga op reis en neem mee: ....... mijn luxe - Forum Wereldfietser

Ik ga op reis en neem mee: ....... mijn luxe

Nog een paar weken en dan vertrek ik. Ik heb mij voorgenomen nu eens niet te veel mee te nemen aan kleding, badkamer spul en keukengerei. Nee simpel, eenvoudig.

Maar toch neem ik luxe mee. Onderstaand mijn keuze van de luxe onderweg.
* Mijn Helinox stoeltje voor stevige zit (na een dag zadel) met een lekker glas wijn;
* mijn Therm-a-Rest NeoAir All Seasons voor een warm en comfortabel bed;
* mijn Exped slaapkussen;

en misschien ook wel het blik soep (hoewel deze meer voor het vergelijken van de maat was bedoeld).

En wat nemen jullie mee als luxe?

Groet,
Arno
Afbeelding
-Therm-a-rest trekking chair
-Ipod
-e-reader

En natuurlijk een blik erwtensoep voor die eenzame momenten...
Ik neem de volgende dingen mee die niet per se nodig zijn:

- frisbee (zo'n ring)
- toilettas voor toiletspullen (kan ook in een plastic zakje)
- donzen slaapkussentje (op een fleece truislapen kan ook, maar die oorpijn he)
- spiegelreflex (wat een onhandig ding zeg)
- stuurtas (om de camera in te doen)
- papieren kaarten (ik hou stug vol)
- ortlieb waterbuidel (best handig bij wildkamperen)
- pvc grondzeil (houdt alles wat beter droog en heel)

Maar ondanks al deze luxe artikelen kan het allemaal nog steeds makkelijk zonder voortassen mee.
Hoi,
het lastige is dat luxe niet bestaat:
voor mijn vrouw is een E-reader absolute basisbehoefte, zelf vind ik het absolute luxe overbodigheid, zelf vind ik mijn inflatabel hoofdkussentje absoluut luxe, maar oh zo lekker na jaren met hoofdpijn mijn fleecetrui als kussen gebruikt te hebben.
Kortom: wat luxe is, is discutabel, en soms is luxe absoluut noodzakelijk (of overbodig)
(Exped Synmat 7 UL M)
Thermarest 120 cm x 2,5 cm matje + stoelje
De 'luxe' is 2 slaapmatjes per persoon, één om op te slapen, één om op te zitten (en back-up als de Exped lek gaat).
Opblaasbaar hoofdkussen + dons hoofdkussen

Fleece deken in de tent

Extra footprint (ontbijt, lunch, diner en after diner terras)

Thermosfles (1 liter)
RVS ''wijnglazen'' / ''bierglazen''
Isolerende koffiemokken
Bialetti hapjespan met klapbare steel (630 gram) + 1 extra bord (= deksel + onderzetter)
Snijplank
BIC Megalighter

Tatteljee zitlapjes (ook als warmte isolatie tijdens het koken)

Senz Mini Stormparaplu
Regenhoed

Ortlieb Fietstas Draagsysteem (rugzak)

E-reader
M'n luxe is een goed matje (Exped) en een goed kussen (ook van Exped) want lekker slapen heb ik wel verdiend na een dag fietsen. Verder natuurlijk een lekker stoeltje (monarch wipstoeltje) en m'n ereader om me even lekker in een boek terug te kunnen trekken.
Een doos of twee, drie, sigaren. Ook om uit te delen. Maar vooral om zo af en toe 's avonds voor de tent met een boek van te genieten. Borrel erbij en lezen tot de zon onder gaat. Of bij het kampvuur nog een sigaar roken.
Sigaretten al 16 jaar uit mijn systeem, maar twee a drie sigaren per week wordt op vakantie wel het dubbele. :-)
Mijn electrische gitaar
Mijn akoestische gitaar
Versterker
Effectpedaal
En.... Een echt slaapkussen! Zalig om savonds op een echt kussen te liggen!
Luxe is inderdaad relatief. Ik ken iemand die fietskleding niet als luxe beschouwt, omdat je vaak gearresteerd wordt als je naakt fietst en dat houdt zo op. Maar een brandertje is al gauw overbodig, laat staan zoiets belachelijks als een tent...

Voor mij bestaat luxe uit alles waardoor je op de lange termijn langzamer gaat in plaats van sneller. Een kussen en warme droge kleren voor na het fietsen zijn voor mij geen luxe, je hebt het nodig om gezond en fit te blijven. Zonder goed functionerend lijf staat elke fietser stil. Ook denk ik dat mijn dagboek en koptelefoontje nodig zijn om de eenzame momenten door te komen.

Is een camera luxe? Het opbouwen van herinneringen is voor mij een belangrijk doel van vakanties, dus in die zin is het geen luxe.

Het enige dat voor mij echt luxe is, is mijn verrekijker. Die heb ik echt niet nodig en weegt wel 300 gram. Maar op een rustdag met mijn verrekijker uitkijken over de zee of de bergen is een genoegen dat ik mezelf dan graag gun.

Groet,

Walter
Ik heb net een exped 9 LW mat aangeschaft. Misschien best wel groot voor een slaapmat, maar met 120 kilo is een 3 mm matje voor mij doffe ellende...dus eigenlijk is dat helemaal geen luxe.
Vandaag realiseerde ik mij dat ik nog een ander stuk luxe meeneem.

Ik heb altijd gereisd op basis van landkaarten, ook met de auto op zoek naar mooie plekjes. Een paar jaar terug kocht ik een GPS-je voor mijn wandeltochten.
Sinds kort bezit ik de Garmin GPSMap 62S, maar dat is ook een luxe. Mooie kaarten er in (OFM), routes er in, of maak je, en ik weet eigenlijk altijd waar ik ben. Waait niet weg, scheurt niet, mag nat worden, etc ...

Ik ervaar het als een groot stuk luxe, gemak ook. Maar dan zonder de charme van de kaarten die na thuiskomst doorleeft zijn van de reis.

Groet,

Arno
Net terug van een klein rondje Belgie met z'n 2tjes ga ik as woensdag in mijn uppie naar Manderscheid in Duitsland om met de mountainbike het Lieserpad te biken.
Buiten de fietsvakanties samen is mijn luxe is om eenmaal per jaar in mijn uppie een paar dagen met fiets en tent erop uit te trekken. Dat is 1.
Voor het eerst ga ik voor een basis-camping waar ik 3 nachten verblijf en met de atb oppad ga.
Dus de troep in de auto en op de camping uitpakken en wat gaat er als extra luxe mee?? En dat is 2. Mijn eigen kussen!!! Zo van bed geplukt!!!
Dit is een erg interessante vraag. Zo zou ik een comfortabel en warm matje niet als luxe beschouwen, ook al sliep ik ooit gewoon op de grond en later op een stukje gesloten cel schuimmatras. Dat kan ik niet meer, dus is een dikke matras nu geen luxe. Ik slaap nu op een Exped Downmat 7 en dat is wel weer wat zwaar, maar deze heb ik gekocht voordat de Neoairs op de markt kwamen, en is toch flink lichter en compacter dan de zelfopblazende mat die ik eerst had. Ik ga niet elke keer wat nieuws kopen. Zonder exped opblaaskussentje slaap ik evenmin nog. Mijn stoeltje laat ik nog wel thuis (ik neem een gesloten cel zitlap van 20 gram mee).

Ik denk dat ik mijn hele uitrusting de afgelopen jaren heb uitgebeend tot wat functioneel nodig is voor mijn solotochten. Op twee terreinen denk ik echter dat ik iets meer dan het minimum bij me heb. Het eerste is in de kampkeuken. Ik kook op een Trangia 27 spiritusbrander van 700 gram (inclusief de pannetjes). Dat is ongeveer 300 gram meer dan het minimum van gasbrander, windscherm en pannetjes. Het voordeel is dat ik veel makkelijker echte verse maaltijden kan koken, en dat ik geen gezeur heb om aan brandstof te komen. En het is ook veel beter voor het milieu dan die wegwerp gasblikjes. Verder heb ik een opvouwbaar Ortlieb koffiefilter van een gram of 20 om echte koffie mee te maken en een lexan wijnglas bij me. Tot slot heb ik als het koud is een thermosfles bij me voor een warme drank onderweg.

Het tweede terrein is dat van de wat grotere en zwaardere (2,6 kg) tent die ik bij me heb. De tent die ik meeneem is de tweepersoons tent van mijn zoon. Als ik die niet had zou ik misschien wat kleiners en lichters kopen, maar ik moet wel zeggen dat een ietsje ruimere tent toch wel tot de eerste dingen behoort waarvoor ik bereid ben wat meer gewicht te zeulen. Voor mij zou de aanschaf van een lichte eenpersoonstent die slechts incidenteel gebruikt wordt eigenlijk juist een luxe zijn. Als het geld niet op kon kocht ik overigens denk ik toch geen tentje van 1 kg maar een Hilleberg Anjan 2 van 1,7 kg, maar om nu 550 euro uit te geven voor 900 gram minder gewicht.... Nee hoor. Kortom, het doen met wat je hebt is ook een vorm van eenvoud.
Wim
Voor mij is de luxe een 5 jaar oude Eee PC: daarin type ik per dag een verslag, gebruik de verkenner om de foto's van een dag bij elkaar in een map te zetten (hoef je niet achteraf na te denken over ' welke dag was dat ook weer') en mijn 60CXs kan ik er op aan sluiten om tracks e.d. uit te wisselen. Kijk een functionele luxe!
Voor de ontspanning gewoon een simpele Clive Cussler van papier (om te lezen natuurlijk)
Groet Erik
Mijn 'luxe': een 500 grams notitieboek en een vulpen met inkt.

Verder nog aangeschaft: een Exped Air seat van rond 150 gram; isoleert en zit erg prettig.
[url]http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_ch.nsf/url]
Mijn luxe:
- veel te zware slaapzak met heerlijke katoenen binnenkant (2.2 kg)
- DSLR canon 350d spiegelreflex
- fiets met arai sleeprem (zo gekocht, weegt wel wat, maar best wel geruststellend in lange steile afdalingen)
Wat wij als "luxe" mee nemen:
Digitale spiegelreflex in stuurtasje (Sony a300)
E-reader
Uitklapbare toilettas met haak
Alite wipstoeltje (tijdens langere tochten) en een zitflap, deze wisselen we dan met z'n tweeën af.
Ringfrisbee
Mp3speler en soms losse miniboxjes
iPad voor bijhouden blogg tijdens vakantie(voorheen kleine laptop)