door
Wim » zo 06 mei, 2012 11:22
Dit is een erg interessante vraag. Zo zou ik een comfortabel en warm matje niet als luxe beschouwen, ook al sliep ik ooit gewoon op de grond en later op een stukje gesloten cel schuimmatras. Dat kan ik niet meer, dus is een dikke matras nu geen luxe. Ik slaap nu op een Exped Downmat 7 en dat is wel weer wat zwaar, maar deze heb ik gekocht voordat de Neoairs op de markt kwamen, en is toch flink lichter en compacter dan de zelfopblazende mat die ik eerst had. Ik ga niet elke keer wat nieuws kopen. Zonder exped opblaaskussentje slaap ik evenmin nog. Mijn stoeltje laat ik nog wel thuis (ik neem een gesloten cel zitlap van 20 gram mee).
Ik denk dat ik mijn hele uitrusting de afgelopen jaren heb uitgebeend tot wat functioneel nodig is voor mijn solotochten. Op twee terreinen denk ik echter dat ik iets meer dan het minimum bij me heb. Het eerste is in de kampkeuken. Ik kook op een Trangia 27 spiritusbrander van 700 gram (inclusief de pannetjes). Dat is ongeveer 300 gram meer dan het minimum van gasbrander, windscherm en pannetjes. Het voordeel is dat ik veel makkelijker echte verse maaltijden kan koken, en dat ik geen gezeur heb om aan brandstof te komen. En het is ook veel beter voor het milieu dan die wegwerp gasblikjes. Verder heb ik een opvouwbaar Ortlieb koffiefilter van een gram of 20 om echte koffie mee te maken en een lexan wijnglas bij me. Tot slot heb ik als het koud is een thermosfles bij me voor een warme drank onderweg.
Het tweede terrein is dat van de wat grotere en zwaardere (2,6 kg) tent die ik bij me heb. De tent die ik meeneem is de tweepersoons tent van mijn zoon. Als ik die niet had zou ik misschien wat kleiners en lichters kopen, maar ik moet wel zeggen dat een ietsje ruimere tent toch wel tot de eerste dingen behoort waarvoor ik bereid ben wat meer gewicht te zeulen. Voor mij zou de aanschaf van een lichte eenpersoonstent die slechts incidenteel gebruikt wordt eigenlijk juist een luxe zijn. Als het geld niet op kon kocht ik overigens denk ik toch geen tentje van 1 kg maar een Hilleberg Anjan 2 van 1,7 kg, maar om nu 550 euro uit te geven voor 900 gram minder gewicht.... Nee hoor. Kortom, het doen met wat je hebt is ook een vorm van eenvoud.
Wim